Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
- Høst/Podning
- Forbedredelse til indtagelse

Kan du godt strege af, der er allerede 2 rigtig gode tråde der. Vi takker KK og Syreperlen :)

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Følger spændt med, og ved at den kære KK er ekstrem kyndig på dette område <3

Medlem
Brugeravatar

Hvad er status på denne guide?
Glæder mig super meget til at læse den når den bliver færdige :-) !!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
I kan da bare gå i gang, jeg skal nok læse korrektur

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.
Det er som om at folk bare skriver hvad der skal gøres, uden nogen gør noget ved det.
KK, kan du ikke dele nogle opgaver ud til nogle af dem der ved noget om kaktus?
Sådan så der lige bliver taget lidt initiativ. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Er der noget update på denne tråd? Det virker til i er gået helt i stå :)

Medlem

Geografisk sted: hasselager
hvad mangler i hjælp til ?? er gamle moderator her og var nok ham der lage ud med kaktusser i stor stil her så kan da godt hjælpe lidt vis der er noget...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Jeg kunne godt tænke mig en start guide til såning.

- Hvordan man spirer frøene.
- Hvordan man prikler dem, og i hvilken slags jord/gødning de kræver i starten.
- Hvornår de skal omplantes og hvilken slags jord/gødning de små basser nu vil få brug for.
- Hvor meget lys og varme de kræver.

Tænker at det er alt hvad man behøver at vide for at kunne komme i gang.

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kaktus klausen viste mig den her guide, og tænkte at andre måske også ville få gavn af den. Den er dog på engelsk. Har lige bestilt frø hjem og regner med at følge denne her guide.

Growing cacti from seed

Growing cacti from seed is a fun way to obtain large quantities of unique plants. Seed is much cheaper than mature plants and there are few things more rewarding than raising seedling cacti to flowering maturity. Although many people think it's difficult, actually it's pretty easy as long as some general rules are observed:

Use the proper compost
Preferrably a compost is used that contains little undecomposed organic matter since that may lead to problems with fungal attack. Usually special soil for seedlings/cuttings works well. Coco coir (1/3) and sand (2/3) is also good recipe. Some fine vermiculite can added to loosen the compost. For Lophophora some limestone is thrown in as well. Preferrably the soil is heat-treated in a microwave over before use.

Young seedlings should never be allowed to dry out
Unlike mature cactus plants, small seedlings should be kept in a humid environment like a miniature greenhouse. Temperatures should be between 20-30°C for the fastest growth. Only when they are about 3-4 months old, humidity can gradually be lowered to normal conditions.

Billede
a transparant jar can be used as a miniature greenhouse

Put the seeds on, not in the soil
Cacti seeds need light in order to germinate. Just sprinkle the seeds on the compost surface and water them to slightly wash them in the soil. Do not bury the seeds like you would with the seeds of most other plants. The seedlings are tiny and would never be able to reach the surface and suffocate.

Billede
Seeds are sprinkled on the compost...

Billede
...and moistened with a spray bottle

Prevent and combat fungal diseases
Since the seedings are kept in a constantly humid and warm environment they are prone to attack by fungal diseases. Infected plants turn black at the base and quickly turn to a green snot. Remove these plants as soon as possible to prevent spread. The compost should always have been heat treated either in a microwave or in a pressure cooker. The use of a fungicide at the moment of sowing is highly recommended. If the soil is sprayed with Thiram few problems with fungal infections will be encountered. Always strictly observe the safety and environmental regulations concerning the use of fungicides! Regulations differ for each country!

Put them in a bright spot but don't burn them
Consider that these seedlings are baby plants that normally only germinate in cracks and crevices mostly protected from the sun. If you put the young seedlings directly in the full sun they will turn purple and die. Bright light is ok, but full sun is not! If the seedlings are turning purple, put them in a shadier place and they will return to their normal green color. In the winter some kind of artificial illumination will do wonders to keep them growing.
Fluorescent tubes work great for seedlings, put them at about 15 cm from the tubes and over the course of 2-3 months put them closer to the lights till they finally are only 5 cm from the tubes. The lights can be kept on for 24 hours/day. Growth is pretty fast when they are lit constantly.

Don't repot them too often
The young cacti will continue to grow even if they are crowded, so transplant them only when you notice that some plants are getting behind in development because they are being shaded by the larger cacti. If the seedlings get too crowded in their pots they can be transplanted and spaced further apart. Let the soil dry out a little, this makes uprooting them easier. Take great care not to damage the roots and repot them in dry soil. The rootsytem of the young plants is very delicate. Let them recover for one or two days in a shaded place and then slowly start watering them again. If they are kept too wet directly after transplanting you might risk losing them to fungal attack.

Don't over fertilize them
When the young plants are well established and have developed real spines they can be fertilized with half strength low-nitrogen fertilizer once every two months or so. Normally give them only plain water. If the tap water is of questionable quality, low-mineral spring water or rain water should be used. Of course the plants should not be fertilised during the dormant period. Too much fertiliser or minerals will sicken the compost making it impossible for the cacti to take up water.

Billede
Lophophora seedlings, 2 weeks after germination

Billede
Lophophora seedlings, 4 weeks after germination

After a few months....
If the plants have been growing nicely for about half a year they can be treated as normal cactus plants in respect to watering and dormancy although they will might need protection from the full sun. If the plants are still very small (<1 cm) and slow growing you should wait a little longer.

Billede

Lophphora seedlings, 4 months old

Billede
Tr. peruvianus, 4 months old

Billede
Tr. pachanoi, 6 months old

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Medlem

jeg er altså klar på og være en af de bærene kræfter her.. er super frisk og har masse at kunne komme med til det :)

jer bag ved kom nu på banen !!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay, jeg har en del frø som skal i jorden/på jorden... er bare lidt i tvivl om man bare kan nuke kaktus muld og blande det med sand, og hvor stor procent del sand der skal i?

regner desuden med at lave en grow-log hvor jeg delvist følger denne guide og delvist råd herfra sitet, og beskriver hele processen, og vedlægger billeder selvfølgelig :)

@trold har også sendt dig en pm...

Medlem

skal nok hjælpe dig har nogen god men mere simple links til dyrkening,, kaktus klausen er ikke så bekendt med ordsporge keep it simple :)

Medlem

tænkte kunne man ikke lave et app, hvor du bruger din iphone til og tag et billede af den kaktus du vil havde id om, også søger den på billeder og infomation om kaktusen man kan skrive ind, også komme den frem med muligheder eller den rigtig, hvor der os står om pasning og dyrkning af lige den her type og noget om hvor den komme fra også vider...

jeg er ikke ind i det at lave apps eller ande af den slagt men mon ikke der er andre der er klar på og være med på nogen banebryden omkring kaktuser på dansk,

jeg kan os tag henvendelse til den jeg kender fra nks og hører deres mening og om de vil byde med noget..

Medlem

det her er ms smith som jeg anser for førene ind fortrichocereus han har alle arter og under arter så der kan i se forskellen på dem
http://www.flickr.com/photos/msscacti/collections/72157625360178455/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Få din kaktus til at slå rod

Der er op til flere måder at få din(e) kaktusser til at slå rod, men her er en af dem.

Hvad du skal bruge:
- Kaktus
- Perlite, Leca nødder eller tør jord
- Container/bøtte

1) Sår
Før du kan gå i gang med at få din kaktus til at slå rod, skal du være sikker på at dens sår er helet helt.
For at tjekke dette, kan du mærke på skorpen om den er rug/tør.
Billede
Hvis ikke den er dette, læg den da i et skab i 14-30 dage.
Så snart såret er klart, kan du gå videre.

2) Klipningen
Denne del er ikke vigtig, men gør det hele lettere.
Billede
Den del af kaktussen du vil have til at slå rod, har en mængde af pigge, som der kun vil være til gene for plantningen.
Derfor kan du klippe disse af.
Sørg for at der er nok af kaktussen i jorden til at den selv kan stå.

3) Rod
Når du har din jord, perlite, leca, what so ever. kan du herefter sætte din kaktus ned i dette.
Jeg har fået bedste resultater ved ren leca eller perlite jord, da kaktussen har lettere ved at få luft end ved en kompakt jord, og derved mindskes risikoen for råd.
Billede
Efter kaktussen er sat, sæt den et sted med lys, ikke direkte lys hele dagen lang. Et par timer om dagen skader ikke, dette vil kun speed processen op

4) Tjek for rod
De næste 3-4 uger skal du helst ikke røre for meget ved kaktussen, dog holde øje med den.
Hvis den begynder at vise tegn på at gro (Den bliver lyser grøn i toppen), tjek da om den er begyndt at slå rod. Dette gøres ved at du tager kaktussen op af jorden og kigger efter rod/rod begyndelse.
Billede De 2 prikker er rod begyndelse.
Det er ikke altid at den gror med det samme, selv om rødderne er kommet, så når de 3-4 uger er gået, kan du tjekker for rødder hver 2 uge.

5) Jord
Kaktusser kan godt lide en luftig og let jord. Så for at få den mest optimale jord for dine kaktusser, lav en blanding af 50% jord og 50% Perlite/Leca.
Så snart rødderne er kommet frem, kan du plante din kaktus i denne jord. Pres jorden omkring kaktussen, så den står fast og ikke vælter og vand herefter lidt, hvis jorden er tør.

Håber i kan bruge denne guide :)

- Bomlee

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vil lige tilføje en hurtig og nem måde at at få sine frø til at spire på, som alle burde kunne finde finde ud af. Deter sikkert ikke en den bedste måde, men jeg har lige fået 2 forskellige lophophora sorter og san pedroer til at spire med denne metode.

Du skal bruge følgende
- Potter(med huller i bunden selvfølgelig).
- Priklemuld.
- Leca sten/perlite
- En microovn.

1. Tag prikle muld og gennemvæd det så det er godt sjasket(dog ikke helt mudder-agtigt)

2. Varm det i microovnen i 5-10 min. ved høj varme, lad det køle ned.

3. Bland nu den afkølede muld op med leca sten/perlite i forholdet 50/50.

4. Tag dine potter og fyld dem fjerdedel op med en leca sten/perlite for at have et godt dræn i bunden af potten(er hullet i potten for stort så stenene ryger ud, kan man lægge et søm på tværs i bunden for at spærre)

5. Fyld potterne op med din jord blanding og undgå at presse jorden for meget sammen, jorden skal være luftig.

6. Drys forsigtigt dine frø OVEN på jorden(de skal ikke ned i jorden, blot ligge oven på) og vand derefter forsigtigt med en blomsterforstøver.

7. Sørg for at holde et meget fugtigt miljø(lav en slags mini drivhus, husholdningsfilm kan også trækkes over potten)

8. Vent til det små kigger op, men husk vande jorden regelmæssigt(med e blomsterforstøver) så jorden forbliver fugtig. der gik omkring 10 dage før mine spirrede, men har læst mig frem til at der går mellem 2-4 uger.

De små planter må aldrig tørre ud, og må ikke stå i direkte sollys men skal selvfølgelig have så meget indirekte lys som muligt og en temperatur mellem 20-30 grader. Det er bedst at starte i det tidlige forår da kaktuserne der har længst til at gro sig store inden vinteren hvor de helst skal i vinter hi for at undgå at de begynder at de vintervokser.

Det skal dog siges at de sagtens kan overleve i en varm og lys vindueskarm, men at de som ovennævnt "vintervoker" og bliver deforme og i toppen bliver lysegrønne og ranglede. For at få dem til at gå i vinter hi skal man stoppe med at vande dem omkring oktober og stille dem et køligt sted(under 15 grader) hvor de ikke kan blive udsat for frost og ikke får for meget lys.

Denne guide er baseret på mine egne sparsomme erfaringer og "100 kaktuser" Af Bjarne Kjempf.

Medlem

jeg har ikke lige haft internet rigtig den sidste månde.. men jeg har stadigvæk mange inder og indput, og meget mere... jeg har læst mere om app og har selv hente to jeg har funde og ja ... jeg syns vi skulle dele msn og holde fælles møde os der virkelig vil give vores med det... ???

i pm er bare mig...

Medlem

bomlee ikke for og ædelægge din god post så har jeg faktisk masse indskyldelser men må vente til jeg forhåbenlig får net på mange...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Trold, du har førhen postet et link med en kaktus dyrker, og syntes den ville passe godt ind i denne tråd. Mange tak for linket forresten :)
http://www.flickr.com/photos/msscacti/c ... 360178455/

-Bomlee-

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
bliver lige nød til at sige noget så jeg kan finde den her tråd let igen:

fedt at se! glæder mig til at flytte og kunne dyrke kaktus selv.

Nogen af jer der har erfaringer med vækst lamper til kaktus? er det bare de samme som skulle bruges til cannabis eller skal de have andre farver?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]