Nu har jeg gang på gang set de samme spørgsmål vendt på boardet og på chatten angående kratom.
Så i denne post vil jeg forsøge at besvare dem så godt som muligt, så folk kan kigge et enkelt sted og få svar.
Indhold:- Blade eller Resin?
- Dosering
- Indtagelsesmetoder
- Effekt
- Sikkerhed & kombinationer
Blade eller Resin?:Rigtig mange stiller dette spørgsmål når de står og skal gøre deres første kratom indkøb. Svaret er at det er jo helt op til en selv hvad man har lyst til, nogle foretrækker resin da det er lidt nemmere at arbejde med, andre foretrækker blade, enten grofthakkede eller som et fint pulver. Personligt vil jeg anbefale blade hakket til pulver og jeg vil anbefale at man starter med at købe almindelig kvalitet frem for 15x ekstrakter og enhanced blade da det at springe almindelige kvalitet over kun er at gøre det dyere for en selv da man hurtigere opbygger tolerance. Jeg fravælger resin baseret på rygter om at det oftest bliver lavet af blade af ringere kvalitet og fordi jeg synes det er spild af penge at betale for det arbejde der er lagt i at lave det i forhold til hvor lidt arbejde det tager at brygge en kop the på bladene.
Dosering:Da kvaliteten på kratom svinger drastisk fra forhandler til forhandler, er det svært at komme med et præcist bud på hvorledes man bør dosere.
Ifølge erowid ser det således ud:
Enhanced Leaf:- Threshold: 1g
- Mild: 1-2g
- Moderat: 2-3g
- Kraftig: 3-6g
Super Grade:- Threshold: 1-2g
- Mild: 2-4g
- Moderat: 3-5g
- Kraftig: 4-8g
Premium Grade:- Threshold: 2-4g
- Mild: 3-5g
- Moderat: 4-10g
- Kraftig: 8-15g
Commercial Grade:- Threshold: 3-7g
- Mild: 5-10g
- Moderat: 10-20g
- Kraftig: 20-50g
Som altid skal det dog på det kraftigste anbefales, at starte lavt og prøve sig frem hver gang man står med en ny slags kratom i hænderne.
Indtagelsesmetoder:Den mest almindelige indtagelsesmetode er at brygge en kop the på bladene/pulveret. Man udmåler den mængde blad man nu vil benytte, smider i et the-filter og overhælder så med spilkogende vand, det lader man så trække 15 minutter hvor man sørger for at bevæge posen rundt fra tid til anden så man får mere ud. Tilsidst presser man så det sidste væske ud af filteret med pulver i og indtager denne kop the. Da denne metode ikke er sygeligt effektiv rækker en the-pose med kratom i til 2-3 kopper så man kan redosere ihvertfald første gang med samme pose.
Den mest effektive metode efter personlig erfaring, er at udmåle den mængde pulver man nu vil benytte og smide den i et glas juice og så drikke det hele inklusiv pulver. Dog giver dette en ret kraftig rus, og man bør derfor dosere en anelse lavere end man ville gøre til the. Smagen er også ganske forfærdelig vil mange mene, og chancen for at brække det hele op er væsentligt større end ved the. Dette kan ikke anbefales til førstegangs brugere, medmindre man har en del erfaring med opioder vil jeg mene.
Resin kan opløses i vand/juice og drikkes eller bare spises.
Fælles for alle indtagelsesmetoderne er at man bør faste et stykke tid før for optimal effekt. 3 timer er typisk rigeligt.

Mange vil finde at smagen er ganske fæl, multifrugt juice er dog ganske effektivt til at fjerne smagen hurtigt og effektivt. Man kan fortynde sin the med det hvis den er kvalm at få ned, eller man kan bare have et glas stående og så skylle imellem ens slurke.
Effekt:Effekten af kratom afhænger af dosis.
Lav dosis giver som oftest en stimulerende effekt. Man er mere opmærksom, har mere energi, føler måske øget lyst til sex. Nogle oplever også at blive mere sociale, gladere for at tale og mere venlige.
Moderat/høj dosis kan medføre en højere smertetærskel fysisk og psykisk, en følelse af dyb og behagelig afslappelse. Kløe og svedeture. Små pupiller, kvalme (oftest forsvinder denne dog hvis man ligger sig fladt ned på ryggen og slapper lidt af). Mange oplever at de nyder musik væsentligt mere på kratom end normalt så det kan klart anbefales at man bruger lidt tid på at ligge og nyde ens yndlingsmusik imens man er påvirket, man kan også ved høje doser være heldig at opleve et stadie hvor man halvvejs er vågen og halvvejs drømmer. Hvor din hjerne kører rundt i et drømmeland men hvor din krop stadig er vågen.
Sikkerhed og kombinationer:Da kratom virker respirationshæmmende bør man ikke kombinere det med andre respirationshæmmende stoffer grundet faren for at holde op med at trække vejret. Dette drejer sig hovedsageligt om alkohol, benzoer og andre opioder/opiater. Man bør også undgå at kombinere med MAO hæmmere da der ikke er blevet forsket i hvordan det mixer med kratom og i værste fald kan det få fatale konsekvenser.
Kratom kan og er blevet sikkert kombineret cannabis og almindelig tobak. Man kan desuden ret sikkert snuppe en enkelt øl eller 2 for hyggens skyld men kratom overskygger virkningen og man bør derfor være påpasselig med at blande.
Det var vist det for nu, jeg undskylder for min horrible evne til tegnsætning. Regner med at rydde op og tilføje løbende, efterhånden som spørgsmål og rettelser måtte blive tilføjet som kommentarer i denne post.