Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Kratom facts.
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Læderland
Nu har jeg gang på gang set de samme spørgsmål vendt på boardet og på chatten angående kratom.
Så i denne post vil jeg forsøge at besvare dem så godt som muligt, så folk kan kigge et enkelt sted og få svar.

Indhold:
  1. Blade eller Resin?
  2. Dosering
  3. Indtagelsesmetoder
  4. Effekt
  5. Sikkerhed & kombinationer

Blade eller Resin?:
Rigtig mange stiller dette spørgsmål når de står og skal gøre deres første kratom indkøb. Svaret er at det er jo helt op til en selv hvad man har lyst til, nogle foretrækker resin da det er lidt nemmere at arbejde med, andre foretrækker blade, enten grofthakkede eller som et fint pulver. Personligt vil jeg anbefale blade hakket til pulver og jeg vil anbefale at man starter med at købe almindelig kvalitet frem for 15x ekstrakter og enhanced blade da det at springe almindelige kvalitet over kun er at gøre det dyere for en selv da man hurtigere opbygger tolerance. Jeg fravælger resin baseret på rygter om at det oftest bliver lavet af blade af ringere kvalitet og fordi jeg synes det er spild af penge at betale for det arbejde der er lagt i at lave det i forhold til hvor lidt arbejde det tager at brygge en kop the på bladene.

Dosering:
Da kvaliteten på kratom svinger drastisk fra forhandler til forhandler, er det svært at komme med et præcist bud på hvorledes man bør dosere.

Ifølge erowid ser det således ud:

Enhanced Leaf:
  • Threshold: 1g
  • Mild: 1-2g
  • Moderat: 2-3g
  • Kraftig: 3-6g

Super Grade:
  • Threshold: 1-2g
  • Mild: 2-4g
  • Moderat: 3-5g
  • Kraftig: 4-8g

Premium Grade:
  • Threshold: 2-4g
  • Mild: 3-5g
  • Moderat: 4-10g
  • Kraftig: 8-15g

Commercial Grade:
  • Threshold: 3-7g
  • Mild: 5-10g
  • Moderat: 10-20g
  • Kraftig: 20-50g

Som altid skal det dog på det kraftigste anbefales, at starte lavt og prøve sig frem hver gang man står med en ny slags kratom i hænderne.

Indtagelsesmetoder:
Den mest almindelige indtagelsesmetode er at brygge en kop the på bladene/pulveret. Man udmåler den mængde blad man nu vil benytte, smider i et the-filter og overhælder så med spilkogende vand, det lader man så trække 15 minutter hvor man sørger for at bevæge posen rundt fra tid til anden så man får mere ud. Tilsidst presser man så det sidste væske ud af filteret med pulver i og indtager denne kop the. Da denne metode ikke er sygeligt effektiv rækker en the-pose med kratom i til 2-3 kopper så man kan redosere ihvertfald første gang med samme pose.

Den mest effektive metode efter personlig erfaring, er at udmåle den mængde pulver man nu vil benytte og smide den i et glas juice og så drikke det hele inklusiv pulver. Dog giver dette en ret kraftig rus, og man bør derfor dosere en anelse lavere end man ville gøre til the. Smagen er også ganske forfærdelig vil mange mene, og chancen for at brække det hele op er væsentligt større end ved the. Dette kan ikke anbefales til førstegangs brugere, medmindre man har en del erfaring med opioder vil jeg mene.

Resin kan opløses i vand/juice og drikkes eller bare spises.

Fælles for alle indtagelsesmetoderne er at man bør faste et stykke tid før for optimal effekt. 3 timer er typisk rigeligt. :)

Mange vil finde at smagen er ganske fæl, multifrugt juice er dog ganske effektivt til at fjerne smagen hurtigt og effektivt. Man kan fortynde sin the med det hvis den er kvalm at få ned, eller man kan bare have et glas stående og så skylle imellem ens slurke.

Effekt:
Effekten af kratom afhænger af dosis.

Lav dosis giver som oftest en stimulerende effekt. Man er mere opmærksom, har mere energi, føler måske øget lyst til sex. Nogle oplever også at blive mere sociale, gladere for at tale og mere venlige.

Moderat/høj dosis kan medføre en højere smertetærskel fysisk og psykisk, en følelse af dyb og behagelig afslappelse. Kløe og svedeture. Små pupiller, kvalme (oftest forsvinder denne dog hvis man ligger sig fladt ned på ryggen og slapper lidt af). Mange oplever at de nyder musik væsentligt mere på kratom end normalt så det kan klart anbefales at man bruger lidt tid på at ligge og nyde ens yndlingsmusik imens man er påvirket, man kan også ved høje doser være heldig at opleve et stadie hvor man halvvejs er vågen og halvvejs drømmer. Hvor din hjerne kører rundt i et drømmeland men hvor din krop stadig er vågen.

Sikkerhed og kombinationer:
Da kratom virker respirationshæmmende bør man ikke kombinere det med andre respirationshæmmende stoffer grundet faren for at holde op med at trække vejret. Dette drejer sig hovedsageligt om alkohol, benzoer og andre opioder/opiater. Man bør også undgå at kombinere med MAO hæmmere da der ikke er blevet forsket i hvordan det mixer med kratom og i værste fald kan det få fatale konsekvenser.

Kratom kan og er blevet sikkert kombineret cannabis og almindelig tobak. Man kan desuden ret sikkert snuppe en enkelt øl eller 2 for hyggens skyld men kratom overskygger virkningen og man bør derfor være påpasselig med at blande.

Det var vist det for nu, jeg undskylder for min horrible evne til tegnsætning. Regner med at rydde op og tilføje løbende, efterhånden som spørgsmål og rettelser måtte blive tilføjet som kommentarer i denne post.

Senest rettet af Insulin^ 22 apr 2008 14:23, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Super arbejde! Jeg så dog gerne, at du ikke skrev "Kratom kan og er blevet sikkert kombineret med små mængder alkohol, cannabis og almindelig tobak." Hvertfald alkohol er ikke så godt at kombinere med, og beskrivelsen "små mængder" er for vag i HR-regi. En enkelt øl el.l. for smagens skyld er OK, men så heller ikke mere. Kratom dæmper beruselsen, så den til sidst overfalder én med en feltspade(personlig erfaring).

Medlem
Brugeravatar

Jeg takker :) har rettet den del nu, blev skrevet ret tidligt så fik ikke lige uddybet mig så godt :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Enig med anden, nice!

Jeg kan desuden anbefale, først at lave en kande te på kratomen for derefter at spise resten i fx youghurt. Velbekomme 8)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Super initativ. I vote for sticky.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem

Geografisk sted: Nord Sjælland
Rigtig god information. Sticky.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

I stedet for sticky, hva' så med at skrive den ind i wikien? Den er der vel for det samme, og det ville være fedt, hvis den ku' blive fyldt op... :)
... og der står slet ikke noget om kratom.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
De doseringer der holder desværre ikke længere, de er baseret på det gamle grading system. Nu bliver alt kratom solgt som "premium/commercial/whatever grade" og du kan faktisk ikke rigtig bruge det til at få et fingerpeg om kvaliteten. Det meste kratom bliver solgt efter hvor det kommer fra nu.

Efter min mening er følgende doser mere rimelige, YMMV:

Bali:
Lav dosis: 2-3 g.
Mellem dosis: 4-6 g.
Høj dosis: 6-10 g.

Malaysia:
Lav dosis: 2 g.
Mellem dosis: 3-5 g.
Høj dosis: 5-8 g.

Thai:
Som malaysia, men svinger meget. Red Vein og Maeng Da er klart stærkere.

Enhanced bali, Maeng Da:
Lav dosis: 1-2 g.
Mellem dosis: 2-4 g.
Høj dosis: 5-7 g.

Ultra Enhanced Indo (UEI):
lav dosis: 2-400 mg.
mellem dosis: 400-1000 mg
høj dosis: 1-3 g.

Dertil kommer diverse tinkturer, psykopat ekstrakter (250x) osv... Efter min mening er der ingen grund til at spilde penge på dem, de er alt for dyre i forhold til hvad du får ud af dem. Du får 10 gange så meget for pengene ved at købe standard bali. Resin osv. kan jeg ikke komme med nogen gode råd omkring doseringen af, IMO er det noget crap, kunne aldrig finde på at investere i det...

Det kan godt være mine doseringsforslag er lidt koservative, men better safe than sorry... De er alle personligt afprøvede. Og husk nu at kratom er afhængighedsskabende, lad være med bare at æde det som slik fordi det er lovligt... Så bliver det i hvert fald helt sikkert ikke ved med at være det. Hvis folk behandler det med respekt og forhandlere ikke sælger til børn og idioter, så er der ingen ko på isen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jim Fear, jeg ka' li' det du gør, du så sexy baybeh!

Har faktisk savnet en ordentlig dosage-guide som den du giver.

Derudover bør det hvertfald komme i wiki'en, måske ikke så nødvændigt med sticky, det burde nærmere være en Salvia eller LSA FAQ.

Medlem
Brugeravatar

Takker jimfear :) Har også tit studset lidt over de dosage guidelines da de virkede ret langt ude :S personligt er 8g typisk nok for mig som the, og 4-6g som toss & wash, afprøvet gentagende gange :)

Medlem

Ja, de doseringer på Erowid holder ikke længere. Sidste sommer brugte jeg Erowid 'Threshold' doseringen og det endte op med at være en ret kraftig dosering. Rigtig lækkert, men jeg fik fandeme et ordentlig spark bag i.

Medlem
Brugeravatar

Hmm, sært...med kratom?? jeg synes erowids doseringsvejledning til kratom ligger under hvad jeg personligt behøver for at opnå effekt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Brugte du 5X blade eller noget i den dur?

Medlem

Puuuha, nej. Jeg brugte helt normale Kratom blade. Jeg varmede det med noget citron juice, kanel, brun sukker og honning i ca. 15 minutter. Derefter kom jeg det igennem et kaffe filtre 3 gange.

Det smagte af helvedes til, men jeg vænnede mig til det og kunne derever nyde det.

...Kratom er bare genialt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
I hvilken sammenhæng nyder i kratom? Og hvor længe varer det?

Medlem
Brugeravatar

Jeg nyder kratom efter en stresset dag typisk :) dog også til tider i selvskab med nære venner eller damen for den sags skyld (ikke et oplagt valg da mange mener de bliver asociale af det, men ganske hyggeligt dog)

Hvor længe det varer afhænger efter min erfaring af hvordan du indtager det, Te varer kortere med længere onset og jeg plejer derfor at redosere med ca. en times mellemrum for at holde effekten ved lige.

Toss & wash har jeg oplevet vare op til 4-6 timer, ganske vist indtaget på næsten tom mave (havde indtaget en liille skål frosties 2 timer før)

Medlem
Brugeravatar

Jeg forstår bare ikke hensigten med at bruge dette stof, for man en dejlig følelse inden i, eller er det bare som at snuppe et par kopper the? Har godt læst længere oppe omkring effekt, men de få ting der står, kan man jo finde i alle mulige andre ting som koffein i kaffen eller theine i the.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
IELBDG skrev:
Jeg forstår bare ikke hensigten med at bruge dette stof, for man en dejlig følelse inden i, eller er det bare som at snuppe et par kopper the? Har godt læst længere oppe omkring effekt, men de få ting der står, kan man jo finde i alle mulige andre ting som koffein i kaffen eller theine i the.

:?: :lol:

Så to kopper kaffe giver simpelthen den her effekt?
Citat:
Moderat/høj dosis kan medføre en højere smertetærskel fysisk og psykisk, en følelse af dyb og behagelig afslappelse. Kløe og svedeture. Små pupiller, kvalme (oftest forsvinder denne dog hvis man ligger sig fladt ned på ryggen og slapper lidt af). Mange oplever at de nyder musik væsentligt mere på kratom end normalt så det kan klart anbefales at man bruger lidt tid på at ligge og nyde ens yndlingsmusik imens man er påvirket, man kan også ved høje doser være heldig at opleve et stadie hvor man halvvejs er vågen og halvvejs drømmer. Hvor din hjerne kører rundt i et drømmeland men hvor din krop stadig er vågen.

Nu står der også at kratom er stimulerende i små doser, men jeg har fået det indtryk af at de fleste kratombrugere nyder effekten ved lidt højere doser, hvis det var det du hentydede til med koffein?

Medlem
Brugeravatar

Ej okay, havde læst den del af effekten som de negative ting, selvom jeg synes det virker ubehageligt, at man for kløe, ubehag og kvalme. Men det er vel kun sjællendt eller hvad? Jeg må prøve det en dag, der er ikke andet for. Lyder interresant.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Du kan også opleve halv psykedeliske tilstande på kratom- det er ihvertfald min erfaring.
En form for drømmelignende tilstand med dybe tanker og underlige visuals.
Dette sker hvis man døser lidt hen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]