Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 17:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Out and about
Eyo...

Jeg har et par spørgsmål, og jeg må hellere starte med at advare om, at jeg er ret grøn udi dette felt. Jeg kom ret tilfældigt i besiddelse af ca. 800g frisk San Pedro forleden dag. Fordi jeg ikke helt var klar over, hvordan og hvorledes jeg skulle gå til den, besluttede jeg mig for at tørre den - bare for at være på den sikre side.

Mine skiver ser nogenlunde sådan ud:
Billede

- De skiver, hvor man kan se meget grønt kød, er blevet mere brune i det siden billedet blev taget. Ser de fine ud, eller har jeg på mærkelig vis ødelagt hele kaktussen?
- Desuden vil den skarpe betragter bide mærke i, at skallen stadig sidder på. Da jeg gik i gang med at tørre den, var jeg ikke klar over, at skallen var ubrugelig, men er det for sent at fjerne den? Jeg er en smule bange for at hive al det mørkegrønne kød af.
- Og apropos det mørke kød, så er det godt nok svundet meget ind. Kan det skyldes, at alkaloiderne er "sivet" ned i det lysere frugtkød?

Og så lidt til indtagelsen:
- Man skelner naturligvis mellem tør og frisk vægt ved dosering - falder ovenstående i kategorien tør vægt? Skiverne føles ikke fugtige og de er meget stive, men de fleste billeder af tørret kaktus, jeg har set, viser noget meget mere brunt og krøllet, nærmest som tørret kanel.
- Hvor meget pulvereriseret kaktus vil I anbefale at indtage til et første trip? Jeg regner med enten at æde dem i kapsler eller som yoghuasca (:lol:)... Jeg har selv læst om alt imellem 25 og 50g, så lidt personlig erfaring eller biologisk argumentation ville være lækkert.

På forhånd tak!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Seks kilo!
Med hensyn til kakti skind, så er det svjv. der hvor de fleste aktive alkolider sidder. Derfor er det egentlig ligemeget om du sorterer det fra :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Hej!

Hvordan har du tørret din kaktus? Din kaktus (de aktive alkaloider) kan have taget skade hvis du har udsat den for for meget varme. Men den vil ikke være farlig for dig at spise medmindre den ligefrem er muggen. Derfor er det vigtigt det er knastørt hvis du planlægger at opbevare det i længere tid. Kødet vil blive mere gulligt/brunligt under tørring. Hvorvidt skalden/huden kan fjernes efter tørring har jeg ikke erfaring med, men den fjernes jo normalt for at undgå mavegener bedst muligt, den er dog ikke direkte farlig. Mht. det mørkegrønne lag, synes jeg, det ser meget rigtigt ud. De væsker en del under tørring og er noget "gooey" at arbejde med, som du nok også har erfaret :)

Forskellige cuttings varierer meget i potens, og det kan derfor være svært at skyde sig ind på den rette dosis. Men din dosis lyder meget fair, og ja der tales om tør vægt. Indtager du det i kapsler uden ekstraktion, skal du have fat i en del af de store hestepille-kapsler ;). Det fylder meget og er frygteligt at få ned, men mit bedste råd er at finde noget youghurt med en smag der kan maskere kaktussens mest muligt! :)

Medlem
Brugeravatar

techno-tramperen skrev:
Med hensyn til kakti skind, så er det svjv. der hvor de fleste aktive alkolider sidder. Derfor er det egentlig ligemeget om du sorterer det fra :)

Hm, jeg er muligvis fejlinformeret, men jeg så for nylig en billedguide til klargøring af San Pedro, hvor skindet blev pillet af. Men nu hvor jeg kigger på høsten igen, kan jeg se, at skindet er blevet en del mørkere - kan det tænkes, at det er der, alkaloiderne gemmer sig?

Medlem
Brugeravatar

Kajkage skrev:
Hej!

Hvordan har du tørret din kaktus? Din kaktus (de aktive alkaloider) kan have taget skade hvis du har udsat den for for meget varme. Men den vil ikke være farlig for dig at spise medmindre den ligefrem er muggen. Derfor er det vigtigt det er knastørt hvis du planlægger at opbevare det i længere tid. Kødet vil blive mere gulligt/brunligt under tørring. Hvorvidt skalden/huden kan fjernes efter tørring har jeg ikke erfaring med, men den fjernes jo normalt for at undgå mavegener bedst muligt, den er dog ikke direkte farlig. Mht. det mørkegrønne lag, synes jeg, det ser meget rigtigt ud. De væsker en del under tørring og er noget "gooey" at arbejde med, som du nok også har erfaret :)

Forskellige cuttings varierer meget i potens, og det kan derfor være svært at skyde sig ind på den rette dosis. Men din dosis lyder meget fair, og ja der tales om tør vægt. Indtager du det i kapsler uden ekstraktion, skal du have fat i en del af de store hestepille-kapsler ;). Det fylder meget og er frygteligt at få ned, men mit bedste råd er at finde noget youghurt med en smag der kan maskere kaktussens mest muligt! :)

Jeg har tørret den i en varmluftsovn ved ca. 60 grader. Hele stykket er fra en ung kaktus på ca. 1 meter (toppen fik jeg ikke med), uden synlige huller eller skader. Den er desuden dyrket under fortrinlige forhold, hvis det skulle have nogen indflydelse ;)

Jeg tror måske, jeg vil tørre skiverne lidt mere, da de stadig giver en smule efter før de knækker. De skulle jo også gerne være til at grinde. :D
Og ja, hold kæft hvor var det fedtet, jeg er glad for, at jeg tørrede dem en smule før jeg fjernede kernerne.

Tusind tak for svarene :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Sir Leonid skrev:
Jeg har tørret den i en varmluftsovn ved ca. 60 grader. Hele stykket er fra en ung kaktus på ca. 1 meter (toppen fik jeg ikke med), uden synlige huller eller skader. Den er desuden dyrket under fortrinlige forhold, hvis det skulle have nogen indflydelse ;)

Pas på med hotspots i en varmluftovn, når sådanne klumper skal have jævnt lang tid i sådan en ovn. Mht. indflydelse - det har det bestemt! Både forholdene kaktussen er groet under og hvilken del af kaktussen der bruges cuttings af, og det lyder da til at du har begge dele med dig! :)

Sir Leonid skrev:
Jeg tror måske, jeg vil tørre skiverne lidt mere, da de stadig giver en smule efter før de knækker. De skulle jo også gerne være til at grinde. :D
Og ja, hold kæft hvor var det fedtet, jeg er glad for, at jeg tørrede dem en smule før jeg fjernede kernerne.

Haha ja det er rigtigt besværligt at arbejde med! Og ja, du kan ligeså godt få dem knastørre når du er så langt. Så er der også mindre der skal indtages :)

Medlem
Brugeravatar

Hehe, jeg synes selv, jeg har været meget forsigtig med tørringen. Det er jo trods alt min første gang, så det var nærmest på grænsen til noia. Men i hvert fald tjekkede jeg varmen hver halve time og rodede lidt rundt i det.

Problemet er, at jeg ikke har et ideelt sted at lufttørre dem. Ingen af mine vinduer er sydvendte og jeg bor i storbyen, så jeg er sgu bange for, at de mugner inden de tørrer :P
Men nu er de i ovnen igen ;)

Jeg glæder mig sgu som et lille barn nu! Tak for hjælpen Kajkage, det var dejligt at få ro i sindet igen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jamen det lyder ikke til at der er problemer med din tørring så :) Jeg brugte sådan en ventilationsblæser til at sætte i indendørs rum, og det var knastørt på en nats tørring! :) Du kan have alt mulig ro i sindet, du har gjort det temmeligt fornugtigt og meskalin er et temmeligt tilgivende molekyle når det kommer til hårdfør behandling :)

Du skal også glæde dig vil jeg mene. At det er sjovt at tørre og tilberede sine cuttings er en ting, trippet er noget helt andet. Da først jeg kom over at få det sunket og den intense kvalme under comeup var det en helt fantastisk, harmonisk oplevelse!

Og det var forresten så lidt ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]