Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 19:57


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 maj 2013 09:17 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 jun 2012 19:54
Indlæg: 35
Hej folkens, undskyld hvis dette er den forkerte subkategori jeg har fat i. mit spørgsmål er, hvis vi ser på et syntetisk stof som f.eks. risolid, så står der at den har en half-life på 6-30 timer, hvorimod dens plasmaavailibility(hedder det det? jeg mener det det bliver omdannet til når man først får det i kroppen, kan vare helt op til 300 timer..

hvad er forskellen på de to half lifes? er den korte af dem den periode hvor man kan forvente at have de ønskede effekter som angstdæmpende, døsiggørende osv, hvorimod den lange half-life er mængden af tid det kan spores i blodet?

på forhånd tak for svar :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2013 11:29 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
biotilgængelighed og halveringstid og 2 forskellige ting. I biologi bruger man plasmahalveringstid...

Fandt lige et svar fra apoteket.dk; http://www.apoteket.dk/Spoerg%20apoteke ... 20osv.aspx

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jun 2013 19:26 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Plasmahalveringstiden er den tid det tager for et stof at nå til halvdelen af plasmakoncentrationen, enheden her er i tid.
Biotilgængelighed er den fraktion af lægemiddel der når det plasma i forhold til en i.v. bolus dose, denne har ikke nogen enhed men er selvfølgelig under 1. Sådan at hvis du doserer 100mg af et stof intravenøst optager du kun 60mg af de samme 100mg hvis du spiser det hvis stoffets biotilgængelighed er 0,6.

Nogle stoffer laves i leveren om til andre stoffer der kaldes "metabolitter", disse kan være både aktive og inaktive. Jeg har ikke hørt ordet "plasmaavailability" før, men ud fra det du beskriver det som, lyder det som et udtryk for metabolitternes halveringstid, hvilken kunne have noget at gøre med hvor længe et stof kan spores i blodet (altså hvor længe det er "available" - hvilket det egentlig ikke er). Det er mit bedste bud for hvor ordet kommer fra, det står nemlig ikke i min kinetik-bog som officielt fagterm.

Det er altså ikke muligt at give et generelt "ja" eller "nej" på dit spørgsmål. For mange stoffer er det det "første" stof der giver den ønskede kliniske effekt som f.eks. kan være angstdæmpende, hvor metabolitten ikke er aktiv eller er så lidt aktiv, at den i den pågældende koncentration ikke har nogen betydning i forhold til det oprindelige stof.
Nogle stoffer fungerer dog som "pro-drugs" hvor det er den aktive metabolit der giver den kliniske effekt og ikke det oprindelige stof.
Andre stoffer er både aktive på oprindelig form og har aktive metabolitter (f.eks. MDMA der bliver til MDA eller kodein der bliver til morfin).

Det er lidt svært for almindelige mennesker at gennemskue hvor længe effekten varer på basis af disse to tal, men hvis du har et specifikt stof du ønsker oplysninger om kan du prøve at spørge mig, så burde jeg kunne hjælpe. :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team