Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 19:07


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 mar 2011 17:55 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jun 2009 07:34
Indlæg: 27
Jeg mener at jeg engang har læst et sted, at de indfødte i den nye verden, hævdede - da de blev udspurgt af spanierne - at have deres viden om plantemedicin mm. fra planterne selv - altså at planterne selv skulle have fortalt dem disse "hemmeligheder". Kan dog ikke huske, hvor jeg skulle have læst det henne... Nogen der ved, om der er noget om snakken???

PS: er der nogen, der kender et godt link til en side med alrune rodens "kulturhistorie" - dens anvendelse i middelalderen (gerne i Danmark) Eller evt. andre hallucinogener som landbefolkningen anvendte i middelalderen.

Tak.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2011 14:21 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2010 02:01
Indlæg: 27
Geografisk sted: Vissenbjerg
Hvis du selv har smist psychedeliske planter, har du da ikke selv et bud på om der er noget om snakken? Hvis en psilocybin-svamp kan kommunikere til os, hvorfor da ikke andre planter? - selvom det jo nok er på et lidt mere subtilt niveau.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2011 17:14 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jan 2011 15:14
Indlæg: 649
Og hvordan er det en svamp kommunikerer til os?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2011 18:32 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
det kan vi selvfølgelig kun gisne om! ;)

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2011 18:38 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jan 2011 15:14
Indlæg: 649
Tror der er nogen der har set lidt for meget avatar :)

Anyway, jeg så for nyligt et program om nogle stammefolk i afrika. De beskrev også deres viden som noget de enten bare vidste eller som noget de havde opnået gennem kontakt med deres guder(vha. trance og diverse planter uden effekt).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2011 18:45 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Altså, det kommer jo også lidt an på hvordan vi definerer kommunikation.... Kan man f.eks ikke tale om, at der er sket en kommunikation imellem sukker og den krop som optager det, i og med at vi får mere "kemisk energi" ved ikke om du kan følge den? Selvfølgelig kan man godt se dette som en naturlig årsagssammenhæng, men er det ikke også som om, at der ofte er en sammenhæng i de indsigter folk opnår ved svampindtag? Selvfølgelig kan man ikke sætte lighedstegn mellem de 2 former for kommunikationer, men jeg fristes dog alligevel til at drage visse paraleller :P

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2011 20:14 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jan 2011 15:14
Indlæg: 649
Det er bare en meget snæver mængde information der følger med i indtaget af svampene og som siden bliver registreret under trippet. Primært er det måske koncentrationsforholdet af 3 og måske flere aktive stoffer, der kan give trippet forskellige udformninger. Sammensat med smag og muligvis næringsindhold giver det mulighed for noget information, men det er altså ikke meget.

De aktive stoffer kunne ligeså vel være lavet i et laboratorie og blandet i samme forhold.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2011 21:02 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Nu må du lige bestemme dig, kommunikerer vi med svampen, eller udveksler vi informationer? Selvfølgelig skal der være 'noget' som skal kommunikeres, og det er der også, men det er ikke der fokus skal ligge - fokus skal lægges på nyhedsværdien i det der kommunikeres, lærer vi noget som vi umuligt kunne have observeret før indtagelsen?

Jeg vil give dig ret at det selvfølgelig igennem svampens aktive stoffer at der sker en vis 'udveksling' (hvis én sådan, da opstår) men tænkte også at topic skulle have en mere esoterisk drejning, det er jo ikke svært at afvise kommunikationen på det fysiske plan...

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2011 22:14 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 apr 2009 13:09
Indlæg: 633
At udveksle informationer er vel lige netop kommunikation...

_________________
Har festen varet for længe? Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm. Tryk på mig!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 mar 2011 22:25 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2010 02:01
Indlæg: 27
Geografisk sted: Vissenbjerg
SortSnog:

Som Snoezel også siger, kommer det an på hvordan vi definerer kommunikation. Kommunikation foregår jo på mange forskellige planer, så det handler vel om hvor god man er til at lytte.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2011 00:56 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Rellek skrev:
At udveksle informationer er vel lige netop kommunikation...


Det siger jeg heller ikke, at det ikke er. Men for at noget kan siges at være information, må det vel også bære i sig et budskab, en masse, noget af begribelig værdi og rationale - ellers er det vel bare tanker, følelser og spekulationer? Men de kan vel også kommunikeres? :hm:
Min pointe er bare at der sker, ikke kun en fysisk udveksling af "informationer" men også en, sanselig/følelsesmæssig/esoterisk udveksling af informationer - man kan IMO selv vælge om man vil se på det som kommunikation...

hmm, men jeg tror vi er kørt en lille smule off-topic

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2011 03:38 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jun 2009 07:34
Indlæg: 27
Kommunikation/information... Er vist ikke helt med på forskellen? Men hvad jeg mente var i hvertfald noget i retningen af følgende: Antropologen Jeremy Narby skriver i bogen “The cosmic serpent”, som bl.a. bygger på hans ophold hos en indfødt befolkning (Aschaninca) i Perus amazon-jungle, at de havde deres viden fra planterne selv:

“The first time an Aschaninca man told me that he had learned the medical properties of plants by drinking a hallucinogenic brew, I thought he was joking. We were in the forrest squatting next to a bush whose leaves, he claimed, could cure the bite of a deadly snake. “One learns these things by drinking ayahuasca,” he said … during my research on aschaninca ecology, people in Quirishari regularly mentioned the hallucinatory world of ayahuasqueros, or shamans. In conversations about plants, animals, land, or the forest, they would refer to ayahuasqueros as the source of knowledge.”

Dette er tilsyneladende en normal påstand blandt “primitive” kulturer. Som sagt mener jeg også at have læst et lignende citat fra spaniernes møde med de indfødte i den nye verden, men kan ikke huske, hvor jeg læste det…

Undrede mig bare over, hvad forklaringen på dette kunne være…?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 mar 2011 10:06 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Fuck forskellen, det handler om at du forstår at kommunikation, ikke nødvendigvis kræver inddragelse af faste fysiske love for at have fundet sted...

Men hvad er det helt præcist du søger svar på? Hvis det er hvordan shamaner har fået overleveret deres viden, så tror jeg dit bedste bud på en fornuftig forklaring, er igennem arv - overleveret fra mund til mund... Jeg har svært ved at tro, at planterne skulle have en eller anden specifik viden liggende klar til os, indkodet i det aktive molekyle. Hvad jeg til gengæld ikke har svært ved at tro på, er at planten kan hjælpe folk med at kommunikere idéer om ting de kun har meget lidt viden om, derefter afprøves de idéer så og man så sorterer hvad end der nu virker...

Så vidt jeg ved var det netop den her "informations-tankestrøm" som optog Terence McKenna det meste af tiden og jeg tror du vil finde en masse spændende viden og teori i hans bog, food of the gods http://blog.buzzflash.com/hartmann/013

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2011 17:58 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jul 2010 19:11
Indlæg: 146
Jabbi. Har du læst den af Narbys andre bøger som hedder "Intelligence in Nature"? .. der går han dybere ind i plante og dyrekommunikation. Er helt med på at det han når frem til udelukkende er spekulation, men han interviewer en del videnskabeligt anerkendte forskere rundt om i verden som i de fleste tilfælde støtter op omkring de tanker han beskriver i The Cosmic Serpent.
Og så er det jo sådan at det bliver til rigtig videnskab.. eller hvordan?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 mar 2011 19:53 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
jeg synes debatten er ude på et sidespor, så for lige at vende til bage til oplægget:
jabbi skrev:
Jeg mener at jeg engang har læst et sted, at de indfødte i den nye verden, hævdede - da de blev udspurgt af spanierne - at have deres viden om plantemedicin mm. fra planterne selv - altså at planterne selv skulle have fortalt dem disse "hemmeligheder". Nogen der ved, om der er noget om snakken???

noget om snakken?.. hehe, snakker planter? snakker planterne indbyrdes om os? snakker planterne om at de tror vi kan forstå hvad de siger, og så pludselig holder de kæft...

okay, seriøst: information/kommunikation, stof/plante... er ikke rigtig det interessante i spørgsmålet synes jeg. er det ikke en sprogmæssig og kulturel barriere vi prøver at overkomme. det her er en af de klassiske misforståelser i antropologien. vestlig videnskabsmand møder de vilde og observerer dem gennem sine kulturelle fortolkninger og værdisæt. når det gælder oversætning af information imellem 2 så forskellige kulturer med decideret modsatrettede verdensbilleder, så er det uundgåeligt at der sker en forvrængning med tab af data til følge. hvordan oversætter man et verdensbillede? verdensbilledet kommer før sproget som ligger forankret heri. der er jo fandens til forskel på hvordan man beskriver informationsoverførsel, i et holistisk og et dualistisk tankesystem. vi har en skarp opdeling mellem selvet og alt det udenfor os selv, og derfor er vi ret besidderiske med viden. "JEG fandt ud af. JEG ved at..". stammefolkets opfattelse af energier og årsag/effekt er langt mere sammenflydende, men ikke mindre rigtig. planten er der jo. den reflekterer visse bølgelængder af lys, som vi opfatter som en given farve. den udsender dufte og smagsstoffer. den ændrer sågar vores bevidsthed. egentlig kan man vel gå langt videre end at sige at den taler. den bliver vel en integreret del af os! hvad man lægger i at planten taler kommer vel an på hvor man står som observatør. det er også tvivlsomt om "snakker" er en god oversættelse til vores sprog. jeg ville nok kalde det information i stedet. en ting er i hvert fald sikkert. rigtig mange vestlige videnskabfolk og antropologer har ikke været bevidst om hvor de stod som observatører. det er også meget svært at forstå et så radikalt anderledes verdensbillede, når dualismen er så indgroet i en.

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 apr 2011 09:30 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 okt 2010 17:19
Indlæg: 319
Geografisk sted: Nørrebro
svampe kommunikerer til os .... ved ... at være designet som os ... mycelium har samme arkitektur som vores neuronenetværk .. som vores netværk af alveoler .. som mørkstof/energi vs. stof i universet ... universets intelligens ligger i kompleksiteten af strukturen materien har dannet ....
svampe vokser ikke af sollys men anden elektromagnetisk stråling ... elektromagnetisk stråling såsom vores semi metafysiske data netværk aka. Internettet :-)
svampe snakker til os ved at blive et med os ... Vi ER hybrider ... Vi er et hybrid af vegi/anima/fungi verdenen :-) ...
http://www.ted.com/talks/paul_stamets_o ... world.html
svampe oplever i løbet af hele dens liv .. den er sentient ... De sentiente oplysninger lejres i vekselvirkningsstoffet mellem dette og det næste ;) ... 4-HO-DMT i dette tilfælde :)

Uanset om vi snakker om hash, meskalin, natskygger, svampe, ayahuasca eller alle øvrige ethnogener, så har vi et forhold/forbindelse til den generelle natur og den enkelte plante på nøjagtig samme måde som Na'vi-erne - det eneste der står i vejen for at opleve verden i dens sande naturlige guddommelige skønhed er vores bevidsthedsindstilling ...
Så fucking blæst ... But you know it guys - det derfor, I drugger NARKO .... <3 :)

Ta' nogle flere entheogener (oddens rettelse) <3 og kom tilbage til den verden som er blevet os skjult ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 apr 2011 13:51 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 okt 2010 17:19
Indlæg: 319
Geografisk sted: Nørrebro
Halugenlampe skrev:
jeg synes debatten er ude på et sidespor, så for lige at vende til bage til oplægget:
jabbi skrev:
Jeg mener at jeg engang har læst et sted, at de indfødte i den nye verden, hævdede - da de blev udspurgt af spanierne - at have deres viden om plantemedicin mm. fra planterne selv - altså at planterne selv skulle have fortalt dem disse "hemmeligheder". Nogen der ved, om der er noget om snakken???

noget om snakken?.. hehe, snakker planter? snakker planterne indbyrdes om os? snakker planterne om at de tror vi kan forstå hvad de siger, og så pludselig holder de kæft...

okay, seriøst: information/kommunikation, stof/plante... er ikke rigtig det interessante i spørgsmålet synes jeg. er det ikke en sprogmæssig og kulturel barriere vi prøver at overkomme. det her er en af de klassiske misforståelser i antropologien. vestlig videnskabsmand møder de vilde og observerer dem gennem sine kulturelle fortolkninger og værdisæt. når det gælder oversætning af information imellem 2 så forskellige kulturer med decideret modsatrettede verdensbilleder, så er det uundgåeligt at der sker en forvrængning med tab af data til følge. hvordan oversætter man et verdensbillede? verdensbilledet kommer før sproget som ligger forankret heri. der er jo fandens til forskel på hvordan man beskriver informationsoverførsel, i et holistisk og et dualistisk tankesystem. vi har en skarp opdeling mellem selvet og alt det udenfor os selv, og derfor er vi ret besidderiske med viden. "JEG fandt ud af. JEG ved at..". stammefolkets opfattelse af energier og årsag/effekt er langt mere sammenflydende, men ikke mindre rigtig. planten er der jo. den reflekterer visse bølgelængder af lys, som vi opfatter som en given farve. den udsender dufte og smagsstoffer. den ændrer sågar vores bevidsthed. egentlig kan man vel gå langt videre end at sige at den taler. den bliver vel en integreret del af os! hvad man lægger i at planten taler kommer vel an på hvor man står som observatør. det er også tvivlsomt om "snakker" er en god oversættelse til vores sprog. jeg ville nok kalde det information i stedet. en ting er i hvert fald sikkert. rigtig mange vestlige videnskabfolk og antropologer har ikke været bevidst om hvor de stod som observatører. det er også meget svært at forstå et så radikalt anderledes verdensbillede, når dualismen er så indgroet i en.



Problemet du rejser der er imo at de antropologer du tænker fastholder sig i et "Dem/Os"-verdens billede i stedet for lidt Hegel agtigt forsøger at opgive vores tese for at udforske anti-tesen og senere i forløbet kunne danne os, en i fællesskab, lidt mere afstemt syntese ...

MEN DET ER ORGANISK :-) syntesen er jo SÅ organisk at vi ikke kan tale om den uden den ændrer sig ...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team