Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 maj 2024 17:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 okt 2012 09:56 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 sep 2012 16:32
Indlæg: 36
Uden meget introduktion, vil jeg dele denne interessante 4 timer lange video med jer.

Spirit Science 1 - 15 FULL MOVIE SERIES 2012
http://www.youtube.com/watch?v=IaDOkMEK4uk

_________________
One time when me was high, i sold my car for like 24 chicken McNuggets.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2012 21:57 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 okt 2012 21:54
Indlæg: 2
Der er lige kommet nye afsnit 16-18 ;)
http://www.youtube.com/watch?v=rpl02BM0HAk

Kan varmt anbefales!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2012 22:00 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 sep 2012 16:32
Indlæg: 36
Fedt! Tak for update HMA :)

_________________
One time when me was high, i sold my car for like 24 chicken McNuggets.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2012 15:48 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 apr 2009 13:09
Indlæg: 633
Har set alle 4 timer.
Jeg må godt nok sige at jeg er overrasket. Jeg har altid været ateist, men det der sætter dog tingene i et lidt andet perspektiv. Jeg har dog lidt svært ved at tro på det hele, og har desværre ikke haft overskud til at følge op kilderne på de sygt mange påstande der er i videoen..

_________________
Har festen varet for længe? Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm. Tryk på mig!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 okt 2012 01:29 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Stemmen siger der altid ligger en tanke eller ide bag hver en handling... Argh. hva?

Så så også kun 3 min.

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 okt 2012 15:07 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 20 feb 2002 02:01
Indlæg: 1199
Geografisk sted: Nordsjælland
De kan godt nok ikke have tænkt meget over valget af stemmen.. Magen til irriterende over-pitched stemme skal man da godt nok lede længe efter :-/

_________________
Overdosis, badtrip eller lignende katastrofer? ->Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 okt 2012 15:59 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 maj 2012 12:18
Indlæg: 11
De kan godt nok ikke have tænkt meget over valget af stemmen.. Magen til irriterende over-pitched stemme skal man da godt nok lede længe efter :-/



Stemmen ødelagde det også for mig. Indholdet lød ellers til at være lige i min boldgade, men stemmen gjorde det virkelig anstrengende


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 okt 2012 16:55 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 sep 2012 16:32
Indlæg: 36
Det er en skam at stemmen ødelægger det så meget for nogle af jer.

_________________
One time when me was high, i sold my car for like 24 chicken McNuggets.


Senest rettet af Sæwåj 16 okt 2012 10:03, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2012 02:56 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2004 11:26
Indlæg: 2208
Stemmen siger der altid ligger en tanke eller ide bag hver en handling... Argh. hva?

Så så også kun 3 min.


Det er da også hvad den kognitive psykologi påstår?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2012 09:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2002 01:01
Indlæg: 688
Ja, det ku' være så hyggelig hvis det var sandt, ikk :roll: Hvis bare en af disse "væsner" kunne komme med et håndfast bevise på deres eksistens så var de måske mere vær end en spand pi.. latter. Men det eneste de har at tilbyde er de ord som lige deres publikum gerne vil høre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2012 21:38 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Stemmen siger der altid ligger en tanke eller ide bag hver en handling... Argh. hva?

Så så også kun 3 min.


Det er da også hvad den kognitive psykologi påstår?


Kilde på det.

Måske den pivede stemme mener, at handlinger altid har et intentionalt objekt (de er altid "rettet" mod noget)? Uanset hvad er indholdet i videoen hømhøm. Det er ikke for at lyde elitistisk, men det er altså lommefilosofi af værste skuffe. Det er sikkert meget sjovt at sidde og tænke over, men hvis man virkelig er interesseret i spørgsmål om, hvordan vi forholder os til verden, hvad handlinger er, hvad mentale tilstande er osv., så er der ingen vej uden om egentlig videnskab og filosofi - i hvertfald mindst i populærversion. Ikke at man derved får svar, men man får så mange nuancer og bud på, hvor svarene kan ventes. Men det er ingen forbrydelse at stene lidt lommefilosofi. Det er bedre end så meget andet, og har da i det mindste kimen til seriøse spørgsmål. Men hvis man endelig har set lyset og er atheist eller lignende, så bør man altså ikke konvertere pg.a. indholdet i den diskuterede video. :lol:

NB.: mener ikke, at den eneste filosofi er akademisk filosofi, og at man aldrig kan eller bør sidde og koge lidt. Det bør man sådan set. Og jeg mener også, at lommefilosofi og egentlig filosofi er lidt beslægtede, i det mindste i ånden. Men når det går over og bliver sådan nogle internetspredte, selvpromoverede svar på "dybere" spørgsmål, så bliver lommefilosofien bare dårlig filosofi, der skal bedømmes som alt andet filosofi. Og i den forstand er det lort. Men en hyggelig diskussion om ens håbløse ensomhed, f.eks. ovenpå et trip, er i den grad en berettiget samtale. Ville bare lige gøre det klart, så folk ikke bliver sure over mit hurtige lille jab.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2012 22:49 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2004 11:26
Indlæg: 2208
Stemmen siger der altid ligger en tanke eller ide bag hver en handling... Argh. hva?

Så så også kun 3 min.


Det er da også hvad den kognitive psykologi påstår?


Kilde på det.

Måske den pivede stemme mener, at handlinger altid har et intentionalt objekt (de er altid "rettet" mod noget)? Uanset hvad er indholdet i videoen hømhøm. Det er ikke for at lyde elitistisk, men det er altså lommefilosofi af værste skuffe. Det er sikkert meget sjovt at sidde og tænke over, men hvis man virkelig er interesseret i spørgsmål om, hvordan vi forholder os til verden, hvad handlinger er, hvad mentale tilstande er osv., så er der ingen vej uden om egentlig videnskab og filosofi - i hvertfald mindst i populærversion. Ikke at man derved får svar, men man får så mange nuancer og bud på, hvor svarene kan ventes. Men det er ingen forbrydelse at stene lidt lommefilosofi. Det er bedre end så meget andet, og har da i det mindste kimen til seriøse spørgsmål. Men hvis man endelig har set lyset og er atheist eller lignende, så bør man altså ikke konvertere pg.a. indholdet i den diskuterede video. :lol:

NB.: mener ikke, at den eneste filosofi er akademisk filosofi, og at man aldrig kan eller bør sidde og koge lidt. Det bør man sådan set. Og jeg mener også, at lommefilosofi og egentlig filosofi er lidt beslægtede, i det mindste i ånden. Men når det går over og bliver sådan nogle internetspredte, selvpromoverede svar på "dybere" spørgsmål, så bliver lommefilosofien bare dårlig filosofi, der skal bedømmes som alt andet filosofi. Og i den forstand er det lort. Men en hyggelig diskussion om ens håbløse ensomhed, f.eks. ovenpå et trip, er i den grad en berettiget samtale. Ville bare lige gøre det klart, så folk ikke bliver sure over mit hurtige lille jab.


Urgh, det er sådan lidt basal viden indenfor den kognitive skole af psykologien. Det er udgangspunktet, i forhold til at udlede/arbejde med teorier indenfor det kognitive felt. Googlede det hurtigt og tog det første random udpluk:

http://www.kognitivgruppen.dk/e/kognitiv-terapi.asp

Citat: Tanker gør os stressede
Den måde man tænker og reagerer på i forskellige situationer, er med til at give stress, angst, tristhed eller andre ubehagelige følelser. Vores følelser og vores adfærd er nemlig styret at de tanker, vi har. Men tanke er bare tanker – de er ikke virkeligheden. Og derfor behøver de ikke styre os. Det er udgangspunktet i kognitiv terapi. Derfor arbejder man med at undersøge klientens måde at tænke og reagere på og med at finde nye måder, der fungerer bedre.


- Altså mener de at tanker kommer før følelser. Tanker leder til følelser, som så leder til adfærd/handlinger. Hvilket også er grunden til at de arbejder med tankemønstre/skemaer i hovedet. At det så kan kritiseres for at, i mange tilfælde, være overfladisk symptombehandling, er en helt anden side af sagen. :)


Senest rettet af wEstzIde 16 okt 2012 14:32, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 okt 2012 10:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2002 01:01
Indlæg: 688
Stemmen siger der altid ligger en tanke eller ide bag hver en handling... Argh. hva?

Så så også kun 3 min.


Det er da også hvad den kognitive psykologi påstår?


Kilde på det.

Måske den pivede stemme mener, at handlinger altid har et intentionalt objekt (de er altid "rettet" mod noget)? Uanset hvad er indholdet i videoen hømhøm. Det er ikke for at lyde elitistisk, men det er altså lommefilosofi af værste skuffe. Det er sikkert meget sjovt at sidde og tænke over, men hvis man virkelig er interesseret i spørgsmål om, hvordan vi forholder os til verden, hvad handlinger er, hvad mentale tilstande er osv., så er der ingen vej uden om egentlig videnskab og filosofi - i hvertfald mindst i populærversion. Ikke at man derved får svar, men man får så mange nuancer og bud på, hvor svarene kan ventes. Men det er ingen forbrydelse at stene lidt lommefilosofi. Det er bedre end så meget andet, og har da i det mindste kimen til seriøse spørgsmål. Men hvis man endelig har set lyset og er atheist eller lignende, så bør man altså ikke konvertere pg.a. indholdet i den diskuterede video. :lol:

NB.: mener ikke, at den eneste filosofi er akademisk filosofi, og at man aldrig kan eller bør sidde og koge lidt. Det bør man sådan set. Og jeg mener også, at lommefilosofi og egentlig filosofi er lidt beslægtede, i det mindste i ånden. Men når det går over og bliver sådan nogle internetspredte, selvpromoverede svar på "dybere" spørgsmål, så bliver lommefilosofien bare dårlig filosofi, der skal bedømmes som alt andet filosofi. Og i den forstand er det lort. Men en hyggelig diskussion om ens håbløse ensomhed, f.eks. ovenpå et trip, er i den grad en berettiget samtale. Ville bare lige gøre det klart, så folk ikke bliver sure over mit hurtige lille jab.


Som gode gamle Schopenhauer lader en figur sige:

Religion is the metaphysics of the masses; by all means let them keep it: let it therefore command external respect, for to discredit it is to take it away. Just as they have popular poetry, and the popular wisdom of proverbs, so they must have popular metaphysics too: for mankind absolutely needs an interpretation of life;; and this, again, must be suited to popular comprehension. Consequently, this interpretation is always an allegorical investiture of the truth: and in practical life and in its effects on the feelings, that is to say, as a rule of action and as a comfort and consolation in suffering and death, it accomplishes perhaps just as much as the truth itself could achieve if we possessed it. Don’t take offense at its unkempt, grotesque and apparently absurd form; for with your education and learning, you have no idea of the roundabout ways by which people in their crude state have to receive their knowledge of deep truths. The various religions are only various forms in which the truth, which taken by itself is above their comprehension, is grasped and realized by the masses; and truth becomes inseparable from these forms. Therefore, my dear sir, don’t take it amiss if I say that to make a mockery of these forms is both shallow and unjust.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 okt 2012 20:06 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Tanken om en idé verden stammer fra Platon, fortsættes af neoplatonisterne og senere af andre filosoffer.

Følelser leder også til tanker (bare lige for en god ordens skyld). Det virker reducerende på mig, at man i kognitiv psykologi har en tendens til, at henføre alt til tankerne, omend tanker selvfølgelig har en overordentlig stor rolle at spille.

I kognitiv terapi skal man således opdage "uhensigtsmæssige", "negative" tanker, forstå deres "uheldige" indflydelse og endelig skal man ændre eller erstatte problemerne med "mere hensigtsmæssige" og "realitetstilpassede" tankemønstre.

Individet bærer hele ansvaret og lærer at tilpasse sig de givne omstændigheder. Individet pacificeres ift. til at søge løsninger udenfor sig selv. Samfundets strukturer bevares og samfundet bliver statisk. Terapiformen lægger ikke ligefrem op til de store ændringer af samfundet.

Nå, hej igen.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 okt 2012 21:55 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Stemmen siger der altid ligger en tanke eller ide bag hver en handling... Argh. hva?

Så så også kun 3 min.


Det er da også hvad den kognitive psykologi påstår?


Så skal den lige slappe af en gang. Jeg mener, jeg kan da foretage adskellige handlinger på een gang, så burde der også være flere tanker på een og samme tid. Det er ikke muligt. Ens krop render jo bare rundt og laver alt muligt gøjl :P

Citat:
Individet bærer hele ansvaret og lærer at tilpasse sig de givne omstændigheder. Individet pacificeres ift. til at søge løsninger udenfor sig selv. Samfundets strukturer bevares og samfundet bliver statisk. Terapiformen lægger ikke ligefrem op til de store ændringer af samfundet.


Jeg kender en der har været igennem den terapiform, og hun var altså helt ude for pædagogisk rækevide. Der burde være nogle etiske retningslinier, altså, folk skal jo ikke tro alt for meget på det.

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 okt 2012 12:09 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2004 11:26
Indlæg: 2208
Stemmen siger der altid ligger en tanke eller ide bag hver en handling... Argh. hva?

Så så også kun 3 min.


Det er da også hvad den kognitive psykologi påstår?


Så skal den lige slappe af en gang. Jeg mener, jeg kan da foretage adskellige handlinger på een gang, så burde der også være flere tanker på een og samme tid. Det er ikke muligt. Ens krop render jo bare rundt og laver alt muligt gøjl :P

Citat:
Individet bærer hele ansvaret og lærer at tilpasse sig de givne omstændigheder. Individet pacificeres ift. til at søge løsninger udenfor sig selv. Samfundets strukturer bevares og samfundet bliver statisk. Terapiformen lægger ikke ligefrem op til de store ændringer af samfundet.


Jeg kender en der har været igennem den terapiform, og hun var altså helt ude for pædagogisk rækevide. Der burde være nogle etiske retningslinier, altså, folk skal jo ikke tro alt for meget på det.


Jeg er ikke nødvendigvis enig i deres vinkel af hvordan menneskets psyke skal forklares. Men ens tanker behøver jo ikke nødvendigvis være kørende samtidig med at man foretager handlinger.

Tænk f.eks. på hvis du får at vide af en masse personer at du er fed og bør tabe dig. Det sætter sig fast i hjernen, du begynder at få en masse tanker om hvordan det måske er rigtigt, og hvordan folk tænker dårligt om dig. Det leder til nogen ret trælse følelser, som motiverer dig, som så medfører at du tager handling, og begynder at ændre dit liv.


I forhold til behandlingen kan det ofte give patienter åbenbaringer, da man har sjove tendenser til at bilde sig selv de mest åndssvage ting ind, som det hjælper at få afkræftet, igennem en ændring af ens tankemønstre inde i hovedet. Man kombinerer det gerne med adfærdsterapi (kognitiv adfærdsterapi), til f.eks. socialfobi. Ved, rent tankemæssigt, at indse at man ikke har noget at være bange for, at ens frygt er komplet irrationel (kognitiv), samtidig med at man færdes blandt andre mennesker, og lærer at de faktisk heller ikke bider. (adfærd)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 okt 2012 20:25 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
wEstzIde: Kognitiv psykologi og adfærdsterapi kan være rigtig godt til mange forskellige lidelser og problemer. Du har givet nogle gode eksempler og man kan også behandle fx. lettere fobier på den måde med en dygtig behandler.

Er der derimod tale om mere komplicerede, dybe traumer så kan det være meget svært, at nå ind til det og få det kureret med logiske ræsonnementer. Men det kan være et godt første skridt i en længere proces og kan være en stor hjælp. Det er også en meget hurtig måde at gå til "problemet" på, i stedet for fx. langvarig psykoanalyse.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 okt 2012 13:27 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2004 11:26
Indlæg: 2208
wEstzIde: Kognitiv psykologi og adfærdsterapi kan være rigtig godt til mange forskellige lidelser og problemer. Du har givet nogle gode eksempler og man kan også behandle fx. lettere fobier på den måde med en dygtig behandler.

Er der derimod tale om mere komplicerede, dybe traumer så kan det være meget svært, at nå ind til det og få det kureret med logiske ræsonnementer. Men det kan være et godt første skridt i en længere proces og kan være en stor hjælp. Det er også en meget hurtig måde at gå til "problemet" på, i stedet for fx. langvarig psykoanalyse.


Jeg er fuldkommen enig, hvilket også lidt implicit ligger i det jeg skriver i min anden post, netop at det ofte er overfladisk symptombehandling. :)

Hvis problemerne bunder i f.eks. barndommen, nytter kognitiv adfærdsterapi ikke for en skid, men man skal i stedet kigge dybere indad, med f.eks. psykoanalyse (her lovpriser jeg især hypnoterapi for dets lynhurtige bagvej ind til underbevidstheden).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 okt 2012 19:38 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
wEstzIde: Kognitiv psykologi og adfærdsterapi kan være rigtig godt til mange forskellige lidelser og problemer. Du har givet nogle gode eksempler og man kan også behandle fx. lettere fobier på den måde med en dygtig behandler.

Er der derimod tale om mere komplicerede, dybe traumer så kan det være meget svært, at nå ind til det og få det kureret med logiske ræsonnementer. Men det kan være et godt første skridt i en længere proces og kan være en stor hjælp. Det er også en meget hurtig måde at gå til "problemet" på, i stedet for fx. langvarig psykoanalyse.


Jeg er fuldkommen enig, hvilket også lidt implicit ligger i det jeg skriver i min anden post, netop at det ofte er overfladisk symptombehandling. :)

Hvis problemerne bunder i f.eks. barndommen, nytter kognitiv adfærdsterapi ikke for en skid, men man skal i stedet kigge dybere indad, med f.eks. psykoanalyse (her lovpriser jeg især hypnoterapi for dets lynhurtige bagvej ind til underbevidstheden).


Spændende og helt enig :) Man kan også bruge vejrtræknings "terapi" og andre former for mere holistiske og kropsorienterede tilgange.

"Mental hijacking" er et meget sjovt ord, som godt beskriver, hvorfor det kan være svært at få styr på de dybtliggende problemer. Man er helt nede i primitive mekanismer som "løb eller kæmp" mekanismer, som overtager (hijacker) den mere langsomme, logiske tankegang. De mekanismer skal netop fungere hurtigere end tanken, hvis man fx. er ved at blive kørt ned. Derfor kan det være meget svært at holde dem tilbage i situationer, hvor de er indlært, men ikke længere nødvendige eller passende, også selvom man er bevidst om, at det forholder sig sådan.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 okt 2012 16:59 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2002 01:01
Indlæg: 688
Ok, jeg har nu set noget mere af "Spirit Science" videoerne på youtube og må indrømme at hvis man er til den slags stuff er det vær at se. Det afspejler vist meget godt hvad der på mode inde for "New age" alternativ hokuspokus eller hvad man nu vil kalde det og det gør det på en god og overbevisende måde.
Dette er faktisk høj pris fra en ateist som mig der ikke tror på et ord af hvad knægten siger, men da jeg selv har været en knægt det troede på den slags, tillader jeg mig at have en mening om det.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team