JunkieDelux skrev:
BluePill skrev:
Ja jeg mener der er sat en min. Pris på tobak.
Det tyder alt på synes jeg. Man kan vist ikke få cigaretter billigere end en 50er nogen steder, det er satme voldsomt! Vildt land vi lever i med hensyn til den slags, forbud og høje priser er åbenbart løsningen på alt?
Det med forbud på ting generelt synes jeg er forkert fordi det frarøver folk deres frie valg. Høje afgifter er jeg for det meste også imod, undtagen med cigaretter, af den grund at det er dyrt for samfundet (dvs dig og mig, som skatteborgere) at folk vælger at ødelægge deres krop med rygning. Derfor mener jeg at det er fair nok at de betaler nogle ekstra afgifter, for at betale noget af samfundets tab.
En anden måde kunne være at alle jævnligt skulle aflægge spytprøve ved lægen, når de skulle derhen, for at bevise at de ikke røg. Hvis det så viste sig at de var rygere, så skulle de pålægges en ekstra skatteopkrævning på f.eks. 500 kr om måneden. På den måde ville rygerne få lov til at betale, men uden at man ramte den frie handel, hvor firmaer selv må bestemme hvad de tager for deres varer.
For min skyld måtte cigaretter gerne koste 100 kr pakken. Det er morsomt at snakke med nogle af mine rygende venner om dette, for de bliver dybt forargede over min holdning
En lille bonus information vedrørende dette emne er at Danmark faktisk står for 85% af verdens pibetobaks produktion.