Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 16:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Troede at jeg havde nærlæst dcfonline.dk ret grundigt. Men det viste jeg vidst at jeg ikke havde det.

Efter at jeg bare lige skulle læse lidt om hvordan min lille hampplante i vindueskarmen skulle have det lidt bedre blev jeg jo helt hooked af at læse dcfonline.dk

Efter jeg havde læst ret meget inde på dcfonline gik jeg jo ellers igang med at bygge mig et skab. Men da jeg i forvejen ikke har for meget plads i min lejlighed var jeg overbevist om at det godt kunne lade sig gøre at lave et smalt skab. Jeg har lavet mig et skab af dimensionerne 40x90x200 cm og jeg skulle jo hurtigt igang så jeg startede med at købe mig en 60 watt lysstofsrør, også ville jeg kigge lidt på nogle hps lamper samtidig med at mine få planter voksede sig større. Men så slår det mig at mit skab jo nok er ALT for lille til at kunne have nogen form for HPS lampe?
Så mit spørgsmål er:

Kan jeg overhovedet have nogen form for hps lampe i mit 0,36m2 skab, eller er jeg ude i at skal lave et helt nyt skab?? :(
Også er det et hurtigt spørgsmål mere.
Jeg har også foret skabet med sølvpapir istedet for at male det, men er det ikke dumt at have sølvpapir + hps lampe da sølvpapir også varmeleder? Eller er det mig der går i små sko??
Håber at der er nogen der kan hjælpe mig !

Hilsen den frusterede groskabsbyggerrookie!

Junior medlem
Brugeravatar

Det kan godt være, at dit skab er for lille.
Dimentionerne er vel: 90 Bredde, 40 dybde, 200 højde, ikk ?
Hvis det ikke er, så har du et ALT for smalt skab.
Er der nogen mulighed for at du kan smække et billede op?

Angående sølvpapiret synes jeg at du skal beholde det.
Jeg har selv nogle få erfaringer med sølvpapir og noget grow, og det gav nogle forholdsvis gode resultater.
Men jeg havde heller ikke noget at sammenligne med.
Dog vil jeg give dig et råd: brug den matte side af sølvpapiret til at reflektere med. Den blanke side spejler lyset igen på en fokuseret måde, hvor den matte side er mere "blød", og derved spreder lyset meget mere.

- iGrower92

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Hej mester og velkommen til.

En hampplante i fuld størrelse sådan ca optager omkring 40x40 cm hvis du planter dem i 6,5Liters potter.

Dvs du bør overveje at bygge et skab der er 40x80x hvad du nu har lyst til i højden.

Sølvpapir er NO-GO! .. dvs.. mal det hvidt.. Mindsker hotspots og varmen.. alt for meget varme slår dine planter ihjel, og hotspots gør dine planter grimme at se på (huller, mm)

Hvad angår hps. Kan sagtens lade sig gøre. Man kan få hps helt ned til 70watt størrelse, men jeg vil nok som anbefale en 150watt's hvis det bare er til 2 planter (40x80) .. jeg har set en gut der dyrkede 8 små planter under 2x70watt. sååh..

Du skal dog lige blive enige med dig selv om hvor meget du vil bruge på projektet, da du skal ud i en lettere investering hvis du skal igang med HPS.

En anden ting du skal gøre dig selv opmærksom på, er om du vil have problemer med lugten? Skunk stinker!

Og den eneste måde at omgå DET problem på, er ved at anskaffe sig et kulfilter og en kanalventilator.. MEDMINDRE.. du mener dine naboer er ligeglade.. så kan du nøjes med at åbne vinduerne et par timer om dagen..

Hvor mange penge har du til rådighed til dit projekt, sådan ca.. ish..

Junior medlem

Altid rart med en varm velkomst!
Det er 40 B x 90 D da jeg har valgt at placere det bag en dør mente jeg at det var lettere at have en smal dør.
Et billede er upcomin!

Jamen jeg er jo helt hooked, når jeg sidder og stener billeder af folks udendørs grow er jeg frisk på at lave hele stuen til et skab. :)
Jeg er muresvend, så jeg er rimelig godt finansieret skulle jeg selv mene, og tror ikke min naboer er helt nede med at hele opgangen lugter af Jamaica, så må sku nok også få investeret i en eller anden form for filter. Og kunne godt forestille mig at det kunne gå hen og blive en ret god hobby det her, så er rimelig frisk på at investere en god sum i noget ordentlig grej, tror at jeg har forhastet mig lidt i skulle hurtigt igang = fejlkøb. Og efterfølgende har jeg kigget på lidt forskellige hjemmesider på nogle decideret kits. Men synes at de skabe man kan få færdige, har nogle lave højder når de kommer under 1x1 m. Og har svært ved at se hvor jeg skal have et skab henne på en størrelses orden over 1x1m, derfor har jeg også overvejet at hænge en hps lampe op i stuen med et par planter under, og når de så skulle blomstrer kunne de ryge ind i soveværelset.

Men hvor meget værd er 70 Watt hps lamper??
Indtil videre har jeg ikke meget andet end det mærkelig dimension til skab som jeg ikke rigtig ved om jeg kan bruge til noget, da jeg har læst mig til at man ikke når ret langt med sparepærer, en 60 watt lysstofsrør fra silvan, (tror desværre at det er en lav kelvin lysstofsrør) og en bordblæser, og to meget små Jack flash planter. :)

Men det

Junior medlem

Kan ikke finde ud af hvordan jeg poster billeder ! :)
Nu har jeg ellers lige taget et par fine billeder.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

(1)

For at uploade billeder skal du først oprette en profil på http://www.imageshack.us

Derefter uploader du billederne dertil.

Når billederne er uploadet skal du trykke på menubaren "My images" og der vil komme en liste frem med de billeder du har uploadet.

Højreklik på et af billederne og tryk "Share it"

Vælg derefter det link der står i den NEDERSTE del hvor der står "Forums"

Kopier linket herind.. og sørg for at det kommer imellem sådan en her ( [IMG] [/ IMG] uden mellemrum imellem skråstregen og IMG til sidst)

(2)

Altså hvis du er murer og har kontanterne i orden, vil jeg forslå et hjemmebygget skab.. Jeg har selv bygget mine egne.. ja faktisk en 3-4 stykker over de sidste par år.. Nu er jeg ejer af et premade growtelt, og jeg må sige... det virker! .. men charmen er røget sig en tur..

De premade telte kommer som du selv siger, i forskellige dimensioner.. nogle mere tilfredsstillende end andre..

MEN!

først skal du lige spørge dig selv om, hvad type røg det er du leder efter!

Skal du have jubelglad røg?

Eller

Vil du have stener røg?

Det har nemlig meget at sige i forhold til hvad type plante du skal dyrke ;)

De stenede planter, kræver ikke så meget plads i højden.. hvorimod dem man bliver jubelglade af, kræver mere højde.

Dog kan man sige at man er på den sikre side hvis man har et skab der er omkring 1.80 2.00 meter i højde.. mit eget telt er 1.60 i højden, og det er lige tilpas til mig, men kunne sagtens bruge 20 cm ekstra..

Nå..

Dernæst skal vi lige snakke om hvor mange planter du gerne vil dyrke.. Ryger du meget? Ryger du lidt? .. er det bare for sjov? .. til dig selv? ..

Som jeg nævnte ovenover så kræver en plante ca. 40x40x120 hvis de står i 6,5 Liters potter..

Minimum pottestørrelse for en fuldvoksen planter er 5 Liter, og man anbefaler 10-11 Liter, men jeg bruger selv kun 6,5 Liter for at holde dem i en størerlse jeg kan håndtere.

En plante giver imellem 5 og 25 Gram per plante .. ca.. og når det er første gang, så er det nærmere de 5 end de 25.. du kan også sagtens få mere end 25 gram per plante, men det kræver lidt træning. :)

Mit setup kører med en 250watt Hps .. hvilket svare til 33.000 eller 36.000 Lumen.. noget i den stil.. og jeg kører p.t. 2 fuldvoksne planter, og 4 nystartet planter derinde. Det kan LIGE akkurat være der, så det ikk fordi der er meget plads.

Du kan eventuelt se det her:

Billede
Billede
Billede
Billede

Jeg gav lige omkring 700-800kr for selve teltet, og jeg gav ca 700-800kr for kanalventilatoren, og omkring 500-600 for kulfilteret. Så gav jeg omkring 700-800kr for Pæren + reflektor + ballasten.

Min bordblæser gav jeg 150-200 kr for.

Gødning har jeg købt for omkring 200kr .. det hedder GHE Flora series, og virker som det skal! kan varmt anbefale det, da det både kan bruges til jord, kokus, og hydro.. (advanced growtechniques) ..

Potterne bestilte jeg via en growshop på nettet.. kostede vel omkring 5kr per styk.. og jorden jeg bruger er købt direkte i fakta :P .. nogle vil sige du skal købe specielle jordblandinger.. det er ikke nødvendigt, HVIS du gør det rigtigt.. men det er en meget udmærket måde at komme igang på, især når man ikke har tålmodigheden til at vente på at potten bliver tør imellem vandingerne.. Der er de forblandede jordblandinger meget bedre til at dræne vandet og dermed sørge for at der ikke gå mug i lortet.. DOG er premade blandinger ret dyre.. (200kr for 50 Liter jord) .. så det anbefaler jeg ikke..

Så er der nogle yderligere ting du skal have fat i.. Eksempelvis sprøjter.. til opmålning af gødning..

Du skal have et PH-test kit.. så du kan justere vandets PH værdi (er ret vigtigt)

Du skal have en temperaturmåler.. så du kan måle hvor varmt det bliver osv..

Men en ting af gangen. :)

Svar på følgende og jeg skal hjælpe så godt jeg kan!

Hvor mange planter vil du dyrke..

Hvor meget plads har du MAXImalt til dyrkning?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nårh ja.. lige en anden ting.. Når du køber lysstofrør skal du gå efter typen der hedder CoolWhite til at få dine planter til at vokse.. Og WarmWhite når de skal blomstre!

Det er dog ikke optimalt at blomstre under lysstofrør.. Men man kan sagtens Vegge (vokse) dem under lysstofrør. :) .. Så GEM dit lysstofrør.. det blir du sikkert gladere for i længden end at sku ud og købe en 200 watt CFL eller en MH (metal halide) pærer.. de bruger nemlig meget mere størm, og lysstofrøret kan klare det samme stykke arbejde, bare billigere i drift.

Som sagt.. svar på ovenstående spørgsmål, så skal jeg hjælpe dig igang.. alt efter hvad du er ude i.. :)

Junior medlem

maximum hvordan har du monteret dit aircondition?, har selv overvejet at bestille et telt nemlig :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

haha.. du tror det er løgn.. jeg har hængt kulfilteret op i "rammen" i teltet med snørebånd.. :P

Så har jeg hængt kanalventilatoren op på samme måde, og trukket noget flexslange imellem dem, og derefter fra kanalventilatoren og ud af teltet..

Ret simpelt egentligt.. gad ikk lige gå i silvan efter strips..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men jeg siger jo netop at du skal overveje kraftigt at bygge et skab selv. En spånplade og et par "rekler" eller hvad man nu kalder dem, koster ikke alverden.

En spånplade på 1cm tykkelse koster 80kr i bauhaus, og den er 120x240 .. Reklar koster vidst 16kr stykket.. det ikk dyrt! og så kan du eventuelt bruge de penge du har sparet på at købe noget hvid mat maling ;)

Fordelen ved hjemmebyg, er at det er nemt at lave justeringer.. du kan ikke rigtigt koble noget på, eller sætte noget ind, i et prefab produkt, da du ellers vil sku klippe og sy og alt muligt andet, for at få det til at virke.

Fordelen ved hjemmebyg er at man kan få designet som man vil, og man kan male det udenpå, og få det til at se pænt og repræsentabelt ud, således at det ikke ligner et growrum. Det er lidt sværer at gemme et telt væk, især når de typisk kommer med logo på, hvor der står "growroom" eller "hydrolab" eller noget i den stil :D

Savner helt klart mit eget hjemmebygget skab.. det var federe.. nemmere.. overskueligt.. som jeg ville have det OG.. SÅ var det MIT EGET! :)

P.S. Tsumie.. Vær venlig at respektere reglerne omkring forummet, dvs.. lad være med at lave 1000 nye tråde hver dag.. mange af de spørgsmål du stiller som "newbie" er besvaret en million gange herinde, så tag og brug SØGE maskinen i toppen af forummet først, FØR du laver nye tråde.

Dernæst så lad være med at Hi-jacke andre folks tråde til dine egne spørgsmål. Du kan sende mig en privat besked, hvis du har yderligere spørgsmål.

Junior medlem

Billede
By louilam at 2011-07-20[/img]

Junior medlem

Billede
By louilam at 2011-07-20[/img]

Junior medlem

Så røg der lige et par billeder på!

Jeg er nok ude i noget jubelglad bal. Men på den anden side ryger jeg ikke super meget selv, det nok lidt en blandning af eget forbrug hobby også måske lidt slag til vennerne. Jamen jeg kunne jo godt tænke mig at lave så mange planter som muligt, men hvis jeg skal lave et skab og omrokere soveværelset lidt kan jeg nok få plads til et 80x100 cm, men så står den altså også KLODS op af min seng, og hvis jeg fyrer en hps lampe på kræver det jo nok filter og bordblæser, og ved da fra den bordblæser jeg har, at den larmet lidt. Alternativet er vel at jeg planter under en hps lampe i stuen, også rykker dem ind i soveværelset når de skal blomstre og have 12 timers mørke. Men du siger at det lugter helt vildt?? Hm..

Lige nu har jeg lavet en jordblandning jeg fandt ind på DCF der hedder 2-1-1 Jord-sand-Lecasten.
Det jeg har helt præcist er. Blæser, el-timer, lysstofrør 60 w som jeg tror er varm/rød kan ikke finde kelvin værdien på den, men den ser varm/rød ud.
Også det skab som jeg tror skal kyles ud. Og kan vel heller ikke bruge lysstofrøret da jeg tror det er rødt, og det kan jeg vel ikke bruge til vegetativ fase?
Ja mit største problem lige nu er lyset, hvad jeg skal have købt ind og om jeg skal have bygget mig et størreskab eller dyrke i stuen?

ps det er fedt at du gider at jeg hjælpe mig så meget! ;)

Junior medlem

Ps man kan ikke sætte en hængelås på lynlåsen at sådan et groskab som du har købt?? Dovne mig har nemlig rengøringsdame i min lille lejlighed og er lidt nervøs for om hun er nysgerrig og kigger.

Junior medlem

.

Senest rettet af Louiam 20 jul 2011 22:47, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Man kunne også høre dem om det kunne lade sig gøre at droppe skabet i den pakke jeg har linket til. ^^
Altså, at droppe skabet, putte en 400 watt lampe i pakken istedet for 250 watt også selv bygge et skab på 80Bx100Dx200H cm??
Også høre hvad de skal have for den pakke?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

For det første må du ikke linke til forhandlere. Så fjern dit link. :)

For det andet forslår jeg stadig at du selv bygger et skab. Og hvis du vil dyrke i stuen, så find ud af hvor du har plads til et skab henne, og giv mig dine maximale mål som er muligt. Derefter skal jeg fortælle dig hvad du skal bygge.

Der er ingen grund til at dyrke i stuen, og sætte dem tilbage i soveværelset for at blomstre.. hvis du kan klare det hele på et sted ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

80x80 er fint til 4 planter.. du kan også vælge at sætte dem på række, så det blir 40x160 .. men det anbefaler jeg ikke, da det bliver svært at nå ind bagved planterne hvis du laver lågen på den smalle side. Vil dog virke ok, hvis du har lågen på den brede side.. :)

Du skal også have styr på noget vind til dine planter.. og det er enormt vigtigt du får luften skiftet ud inde hos dine planter, så varmen ikke dræber dem, og lortet ikke antænder ;)

Junior medlem

Ville rykke rundt på det fordi at jeg tror at jeg får svært ved at mørke lægge dem i min stue når den skal blomstre.

Tror at det står lidt mere diskret inde på mit soveværelse. Men hvis jeg rokere lidt rundt på soveværelset tror jeg godt at jeg kan få klæmt et 75bx100d og der er rigelig højt til loftet så højden burde ikke blive noget problem.

Sorry med linket.

Junior medlem

Ps super fedt med grow kalender du har lavet, ærgeligt med tidlig høst !

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]