mig skrev:
fordi jeg har røget for meget og glemt at spise optimalt, har derfor fået opbygget mig en meget dårlig spisevane, og har tabt mig en del.
btw. hvad er højenergifødevarer, er det sådan noget som kylling og fisk...?
Fødevarer med meget energi er dem med høje tal på protein, kulhydrat og fedt. Se bag på dine fødevarer, hvor det er opgjort.
Kylling og fisk må som hovedregel regnes for at være i den lave ende af skalaen, da de ikke er særligt fede (og jo ikke indeholder kulhydrater). Kylling smager jo til gengæld godt, så du har nogen tricks: spis ikke det kedelige hvide brystkød. Hold dig til lår, vinger, skind og skrog, der indeholder mere fedt. Lav evt. Kentucky fried chicken (hvor du panerer ørnen før du steger den). Fisk er udmærket, hvis du går efter makrel og laks, eller andre fede fisk.
Gå efter sødmælk over letmælk
Spis brød, corn flakes, ovnstegne kartofler og den slags. Lav sovs til eller få din mayonnaise og remoulade.
Gå efter det marmorerede kød (altså kød med synligt hvidt fedt), spis fedtkanten på din kotelet.
Gør fløde til en del af din diæt.
Det er populært at tro, at det meste fedende i verden er kød/fedt og den slags. Det er en sandhed med modifikationer, da det mætter af helvede til og ofte ikke er specielt mere energiholdigt end brød, korn osv. Plus det at kulhydrater, altså sukker/stivelse, for mange mætter mindre end kød og grønt: dermed kan du hurtigere blive sulten igen og spise mere.