Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 09:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
http://nyhederne.tv2.dk/politik/article/29017586/

Indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder (V) sætter nu ind med sit før­ste forbud i sit nye job.

Det drejer sig om et forbud mod ti syn­tetiske cannabinoider, der alle udgør en alvorlig sundhedsrisiko på linje med den risiko, der er forbundet med cannabis.

Med forbuddet mener han, at Danmark er helt fremme i feltet af lande, der aktivt er gået ind i kampen mod udbredelsen af de sundhedsskadelige canabinoider.

Klar med flere forbud
"Hele udviklingen med, at der med jævne mellemrum dukker nye syntetiske stoffer op især blandt de unge i forskellige festmiljøer, er bekymrende," siger Bertel Haarder og fortsætter:

"Derfor er jeg glad for, at vi nu forbyder de ti syntetiske cannabinoider. Samtidig følger vi i det hele taget udbredelsen af syntetiske stoffer tæt og skrider ind med forbud, så snart det er nødvendigt."

Kun et enkelt i Danmark
De syntetiske cannabinoider indtages ofte i urtemiksturer - også kendt som "spice" - eller i pulverform. Ud af de ti er der kun blevet beslaglagt et enkelt i Danmark. I andre europæiske lande er stofferne mere udbredt.

Ud over cannabinoiderne har ministeren på baggrund af Sundhedsstyrelsens indstilling også besluttet, at yderligere fem stoffer skal forbydes. Det drejer sig om 2-aminoindan, AMT, DPT, MDPPP og metamfepramon. De fem stoffer vurderes at indebære en væsentlig sundhedsmæssig risiko i form af blandt andet psykiske komplikationer, ulykker, vold og forgiftning.

:sucks: :badidea:
HVAD ER DET FOR EN LIBERAL POLITIK VORES REGERING FØRER???

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Nøj hvor er han dygtig :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg skal da ellers love for at det er en debut som siger spar to!

Citat:
Samtidig følger vi i det hele taget udbredelsen af syntetiske stoffer tæt og skrider ind med forbud, så snart det er nødvendigt."
:roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fantastisk! :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Øv!

Hvor lang tid kan man regne med, inden det træder i kraft?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Ofte der er det næste uge, eller samme dag. Men der er sikkert en hjemmeside fra statstidene, eller hvad det hedder der hvor den slags bliver officielt.

Admin
Brugeravatar

Ærgeligt at DPT og AMT blir illegale.

-Jimmy Carter

Site Webmaster
Brugeravatar

imp> Right on, har ikke noget særligt forhold til aMT, men det er rigtig trist med DPT.

Det vil formentligt snart komme op her: Seneste nyt om regler og lovgivning

Der vil der stå, præcis hvad det drejer sig om, og hvornår det gælder fra.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Bertel Haarder som sundhedsminister? Bvadr.

Så risikerer patienterne på hospitalerne jo at blive stakket sammen 20-30 stykker på én stue! :O

Damn you Bertel.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
I forhold til Danmarks rusmiddel politik, er disse forbud jo spoton. Vi vidste vel allesammen godt, at de stoffer før eller siden ville blive ulovlige.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, hvorfor skal der nu slås ned på DPT?
Det har været tilgængelig fra starten, og jeg tvivler virkelig på at skadestuer, hospitaler eller læger pludselig har problemer med folk der kommer væltende med DPT skader!
Haarder var undervisnings minister, selv da jeg gik i skole. Har lige tjekket;
I følge Wiki (engelsk Wiki siger lidt andet):
Undervisningsminister 10. sep. 1982 - 10. sep. 1987
Undervisnings- og forskningsminister 10. sep. 1987 - 25. jan. 1993

Undervisnings- og kirkeminister 18. feb. 2005 - 23. nov. 2007.
Undervisningsminister og minister for nordisk samarbejde 23. nov. 2007 - 23. februar 2010.
Og nu så, Indenrigs- og sundhedsminister siden 23. februar 2010. :roll:

Hans eneste kvalifikationer for sit job som undervisnings minister var hans far var højskolelære/højskoleforstander på den nationalistiske grundtvigiansk Rønshoved Højskole hvor han vokse op.
Han er hjemme undervist til 7 kl. så han ved ikke engang hvordan det er at gå i folkeskole.
For dem der godt kan lide at lave konspirationsteorier, så var han "legat studerende" i USA i 64-65......
Og så har han speciale i Grundtvigs frihedsyn! Hvilket må ha' været rimeligt let for ham når man tager i betragning hvor han kommer fra.
Hvis der er nogle der ikke ved hvad Grundtvig skrifter ser ud som, så er i så heldige at jeg har Grundtvigs samlet værker i reolen, så her et tilfældig opslag fra et af de 10 bind (på ca. 500 sider per bind) og er virklig tilfældig, jeg har ikke engang haft tid til at læst det endnu.
Billede
klik på forstørrelsesglaset når du kommer ind til Imageshack!!
Spørgsmålet er så, hvor meget kan man læse af det uden at blive sær?

Det forklare så selvfølgelig ikke hvorfor han tit og ofte ter sig som et dumt svin, laver beslutninger det gør mere skade end gavn og jeg kunne forsætte....
Eller hvorfor fanden han lige pludselig forbyder DPT, noget den mand umuligt kan have noget som helst viden om eller har haft tid til at sætte sig ind i. Det er sagt før, der er sku ikke meget liberalt ved Venstre, Danmarks Liberale Parti.

PS. Er der nogle der har gættet hvem der er en af mine yndlingsaversioner? :wink:

Senest rettet af bindegal 05 mar 2010 15:33, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg det mest skræmmende angående nye ulovliggørelser af narkotika, at de sker så langsomt som de gør.

Tænk, de fleste gymnasieelever der har lært om simpel nomaklatur og hvordan man bruger google, kan med lethed finde lovlige analoger?
Enhver idiot med et lånerkort, kan gå ned på biblioteket og låne bøger, hvori der står en lang række lovlige analoger? - Som ifølge den politik der bliver ført, burde være ulovlige.

- Men Bertel Haarder og resten af idiotiet kan ikke? - Ja... regeringen taber en krig mod folk på stoffer... :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Arh Spiffeh, du får det til at lyde en del lettere end det egentlig er. Bare fordi man har haft om navngivning af kemiske forbindelser, betyder det ikke at man kan finde ud af hvilke analoger af et stof, der vil have nogenlunde samme funktion som det oprindelige, og da slet ikke hvordan man får fat i det mere sjældne, men lovlige stof, hvis det overhovedet findes, eller er til at få fat i.

Men det lader til du kan, så kan du komme med et eksempel på hvor let det er, nu hvor du påstår at de fleste gymnasieelever bare kan gøre det? Lad mig give dig en udfordring. Find en analog af kokain, der er lovlig, og mulig at fremskaffe uden at den er alt for dyr. Go.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
... Kokain analoger er ikke særlig udbredte. De er faktisk sjældne og der er ikke mange som har en god rusvirkning - og flere af dem er farlige... Ideen med analoger, er ikke at fremskaffe præcis samme virkning. Anskaffelsesmåde og pris kommer vi ikke ind på her på forumet, og det ved du godt. - Du har netop også selv "bertel haarderen" på- lad os forbyde de ting, der er muligt at misbruge pt. - i stedet for at forbyde de ting, det er muligt at fremskaffe i fremtiden og misbruge. :roll:

Der er massere af analoger du ikke kan købe.. ENDNU. De dukker først op, når de gamle er blevet ulovlige. - Men kan du finde ud af at google, kan du godt finde frem til dem... Ud fra den danske politik om sådan nogen ting er farlige og skal forbydes, giver det ingen mening at vente til folk misbruger dem, før man forbyder dem.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cocaine_analogues
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Phenyltropanes

tog mig under 5 sekunder.

Og nej, jeg gør det ikke for let. Enhver idiot kan låne bøger hvori der står MANGE analoger. (godt nok ikke af kokain, men tryptaminer og phenethylaminer...)

De bøger jeg snakker om, blev udgivet for mere end 10 år siden.. og man ulovliggøre stadig del-elementer fra dem, idag. - Personligt er jeg glad for at de er så dårlige til at forbyde ting.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det skyldes nok også at kokainanalogerne er lidt mere komplekse at syntesere, modsat amfetaminerne... Med dimethocain som undtagelse, det kunne potentielt være et "godt" RC.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu forstår jeg. Synes ikke din pointe fremgik helt tydeligt ud fra dit første indlæg, men jeg kan godt se hvor du vil hen nu :)

Medlem
Brugeravatar

metamfepramon? Hvad er der nu galt med dimethylcathion?
Hej venner lad os sniffe noget metamfepramon... I don't think so.
Kan de ikke pisse af med deres latterlige navne.

Medlem
Brugeravatar

Forbuddet er allerede trådt i kraft d. 4 marts! Er det ikke det man kalder "med tilbagevirkende kraft"?

Hvor er jeg ked af at jwh-018 og jwh-073 er blevet ulovligt, de var dejlige. Jeg gad også godt have prøvet AMT :'-(

Dedikeret medlem
Brugeravatar

BERTEL! DU HAR KEDSOMHED PÅ HÆNDERNE!

Og så fik han ellers en spand grå maling i fjæset!!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Citat:
Folketingets Sundhedsudvalg
I forbindelse med et narkotikadødsfald, der ifølge den retsmedicinske undersøgelse
skyldtes forgiftning med stoffet bromo-dragonfly, som blev undergivet kontrol i slut-
ningen af 2007, beslaglagde politiet på afdødes bopæl stofferne 2-aminoindan, AMT,
DPT, MDPPP og metamfepramon, som ikke tidligere har været beslaglagt i Danmark,
og som heller ikke er undergivet kontrol efter lovgivningen om euforiserende stoffer.
Efter at have modtaget indberetning fra Retskemisk Institut i København om de fem
stoffer iværksatte Sundhedsstyrelsen en indsamling af oplysninger med henblik på vur-
dering af grundlaget for at undergive stofferne kontrol.
Efter at have vurderet de indsamlede oplysninger har Sundhedsstyrelsen konkluderet, at
brug af de omhandlede stoffer må antages at indebære en væsentlig sundhedsmæssig
risiko i form af bl.a. psykiske komplikationer, ulykker, vold og forgiftning. Derfor har
Sundhedsstyrelsen den 22. februar 2010 indstillet, at de fem stoffer optages på bekendt-
gørelsen om euforiserende stoffer.
Sideløbende hermed har Sundhedsstyrelsen indsamlet oplysninger om syntetiske can-
nabinoider, som er en gruppe stoffer, der – enten som indholdsstof i forskellige urte-
miksturer, som ofte betegnes spice, eller for sig selv i pulverform – har vundet stigende
udbredelse i Europa i løbet af de seneste par år.
På grundlag af de indsamlede oplysninger har Sundhedsstyrelsen fsva. 10 af de om-
handlede stoffer; nemlig CP 47, 497-C6; CP 47, 497-C7; CP 47, 497-C8
og CP 47, 497-C9 samt HU-210, JWH-018, JWH-073, JWH-200, JWH-250 og JWH-398,
vurde-ret, at brug indebærer en alvorlig sundhedsmæssig risiko på linje med den risiko, der er forbundet med brug af cannabis. Derfor har Sundhedsstyrelsen den 22. februar 2010 indstillet, at de 10 stoffer optages på bekendtgørelsen om euforiserende stoffer. Indtil videre er alene ét af de 10 stoffer blevet beslaglagt i Danmark, men på baggrund af den
stigende udbredelse i andre europæiske lande må det antages, at stofferne før eller siden også vil trænge ind på det danske marked – især hvis de kan forhandles lovligt.
Med Sundhedsstyrelsens indstillinger opfyldes de formelle betingelser for, at de 15 stoffer kan undergives kontrol i henhold til lovgivningen om euforiserende stoffer.På den baggrund har Indenrigs- og Sundhedsministeriet den 26. februar 2010 udstedt
bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om euforiserende stoffer, som indebærer, at stofferne fremover kun må anvendes i medicinsk og videnskabeligt øjemed.

Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Lars Petersen

http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.asp ... /index.htm

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]