Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Cordillera de los Andes
Citat:
Regeringen har fremsat et nyt lovforslag, der skærper straffen for narkokørsel.

Det bliver dyrt at ryge en joint for derefter at sætte sig bag rattet, hvis man bliver snuppet af politiet. Rigtig dyrt.

Et nyt lovforslag fra regeringen lægger nemlig op til, at narkokørsel som udgangspunkt skal straffes med en bøde svarende til en månedsløn. Derudover følger der en ubetinget frakendelse af kørekortet oven i hatten.

- Det er helt uacceptabelt, at nogle trafikanter ser stort på færdselssikkerheden ved at køre, selv om de har indtaget euforiserende stoffer, siger justitsminister Lars Barfoed (K) på Justitsministeriets hjemmeside.

I dag straffes narkobilister på samme måde som spritbilister, der har en promille i den lave ende, nemlig med en halv månedsløn i bøde og en betinget frakendelse af kørekortet.

Kun hvis anklagemyndigheden i en retssag kan bevise, at de euforiserende stoffer har "påvirket føreevnen", som det hedder, vil det koste en hel månedsløn.

Med den foreslåede lovændring bliver narkokørsel, uanset hvor skæv eller høj man har været, takseret på samme måde som grov spirituskørsel.

Narkokørsel omfatter også situationer, hvor bilisten er påvirket af receptpligtig medicin, men ikke har fulgt anvisningerne på recepten. Det skal dog ikke straffes lige så hårdt, fremgår det af lovforslaget.

Sådanne situationer vil blive straffet som hidtil, nemlig med en bøde svarende til en halv månedsløn og en betinget frakendelse af kørekortet.

http://jp.dk/indland/trafik/article2279265.ece

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus
Er der nogen der ved noget om de nærmere omstændigheder? Detaljer?

Hvis jeg nu ryger en joint til min frokost på en lørdag, vil jeg så ligefrem få FRAKENDT mit kørekort hvis jeg tager bilen ned til kiosken kl. 19 om aftenen?

Jeg er selvfølgelig imod alle former for uansvarlig færdsel i trafikken.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Igen en lovgivning, der ikke hænger sammen med videnskaben på området. Ifølge denne artikel: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/1068625.stm, så er det farligere at køre under indflydelse af alkohol, end når man er megaskæv. Hvis ikke strafferammen vurderes, ud fra den slags videnskabelige undersøgelser, så er det endnu en hetz imod os hashrygere.

Jeg går selvfølgelig ikke ind for at folk kører påvirket af noget, det er jeg faktisk stor modstander af. Men jeg er endnu større modstander af uretfærdig lovgivning.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
RadResistance skrev:

Hvis jeg nu ryger en joint til min frokost på en lørdag, vil jeg så ligefrem få FRAKENDT mit kørekort hvis jeg tager bilen ned til kiosken kl. 19 om aftenen?

Det kan du roligt regne med... THC har en lang halveringstid, og vil bestemt ikke være ude af kroppen på det tidspunkt. Plus at det analyseudstyr, der bruges til blodscreeninger er pisse følsomt. Dvs meget små mængder vil give et positivt udslag, og du vil blive ruineret af det. Fuck, hvor er det sygt... Send dog samme signal til sprittere, INGEN alkohol i blodet tilladt og ellers den samme straf som det, de foreslår her.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
what, vil dt sige, at man kan blive knaldet for en joint, man har røget for en måned siden fordi det kan måles?!?!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Så blev Danmark til Sverige. Der mister du kørekortet (og får en god omgang bøder) hvis du har røget mandag, og onsdag sætter dig i bilen og har metabolitter fra THC i dig. For der hedder det sig, at man er påvirket, lige så længe der er "narko" i kroppen på en, og det er der så længe man kan spore det. Det har de nemlig lært sig af Scientologys støtteorganisation, Narkonon, som støtter deres tekster på gode gamle Hubbard. Seriøst, narkonon er den eneste kilde som hævder sådan noget med flashbacks etc., så hvor skulle de ellers have det fra?

Igen, jeg er, som de fleste raske mennesker, imod kørsel under påvirket tilstand - selv hvis man ikke er fysisk påvirket af et stof, men føler sig træt eller lignende, så fraråder jeg en fra at køre. Men jeg tror at denne lovgivning desværre vil skyde med spredhagl.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

noname skrev:
RadResistance skrev:

Det kan du roligt regne med... THC har en lang halveringstid, og vil bestemt ikke være ude af kroppen på det tidspunkt. Plus at det analyseudstyr, der bruges til blodscreeninger er pisse følsomt. Dvs meget små mængder vil give et positivt udslag, og du vil blive ruineret af det. Fuck, hvor er det sygt... Send dog samme signal til sprittere, INGEN alkohol i blodet tilladt og ellers den samme straf som det, de foreslår her.

Hvis de kun anvender blodscreening, så synes jeg egentlig at det er okay. Hvis de da også tager højde for det relative i det hele (ligesom med promille for alkohol). Det er vel at håbe for meget? Men ellers: Nultolerance hele vejen. Det kan jo aldrig skade mere end en påvirket bilist.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Det virker problematisk, at man kan indånde cannabis passivt fx til en koncert og risikere at blive straffet for det..

Medlem
Brugeravatar

Okay. Okay... - lige for at få det helt på det rene, bare så jeg har forstået korrekt;

-Jeg må ikke ryge en joint - og tage bilen dagen efter - uden at skulle betale en månedsløn og få frakendt kørekortet.

-Jeg må godt drikke mig selv halvt ihjel, fra torsdag til lørdag - uden søvn - puste i mit eget alkometer, der nu heldigvis viser 0,4 promille fordi jeg har holdt en pause, ryge en smøg selvom jeg ikke ryger og bliver nikotinskæv, drikke tre kopper ekspresso og en Red Bull, for derefter at sætte mig bag rattet og køre, med den bedste juridiske samvittighed i hele verden.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt inde i mig selv
Alt dette er vel kun relevant hvis der findes en mistanke om at føreren af bilen har været påvirket i gerningssituationen. "Vi" påstår at der ikke findes en sammenhæng mellem køreevner og det at have røget en uge tidligere. Hvis man er indblandet i en ulykke og har røget en uge tidligere er det således ikke synligt, og derfor bør man naturligvis ikke blive testet for cannabis i blodet hvis man bliver stoppet?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
RadResistance skrev:
-Jeg må godt drikke mig selv halvt ihjel, fra torsdag til lørdag - uden søvn - puste i mit eget alkometer, der nu heldigvis viser 0,4 promille fordi jeg har holdt en pause, ryge en smøg selvom jeg ikke ryger og bliver nikotinskæv, drikke tre kopper ekspresso og en Red Bull, for derefter at sætte mig bag rattet og køre, med den bedste juridiske samvittighed i hele verden.

Du mangler lige at tilføje de store plasmakoncentrationer af benzo, opioid og methylphenidat som er helt helt ok, bare man har recept på lortet :shock:

Ifm. urintests bliver der analyseret for 11-nor-delta9-tetrahydrocannabinol-9-carboxylsyre ("THC-COOH") jf. nedenstående link
Misbrugsanalyser for Cannabis - teori og anvendelse

Men ifm. en blodprøve udtaget ved trafikkontrol/ulykke er jeg stadig i vildrede om der testes for THC som den aktive metabolit, eller om der testes for inaktive metabolitter.
Nedenstående link fra Retskemisk Institut nævner THC som analyseparameter, men det har jeg stadig tilgode at få verificeret sort på hvidt, f.eks fra en bekendtgørelse.
Euforiserende stoffer i trafikken

Selvom der "kun" måles på THC, så kan det være "problematisk" hvis der anvendes Limit of Quantification da denne er utrolig lav - selv de allermindste koncentrationer vil kunne kvantificeres. Resultatet kunne være, at jeg ikke må køre bil 2 døgn efter jeg har røget en potjoint, hvilket i mine ører lyder himmelråbende latterligt.
Her kunne det være fornuftigt at indføre en cut-off grænse som ved urintesten.
Men sålænge jeg ikke har fakta på bordet er det kun gisninger, så derfor søger jeg svar på spørgsmålet om hvilken komponent der måles på ved en "hash-screening"!
Anyone?

EDIT: Her postuleres det, at der måles på THC, som skulle være ude af kroppen efter 4-5 timer - men igen - jeg vil gerne have det verificeret, men kan intet finde i færdselslovens paragraf 54 eller Lov nr. 524 af 6. juni 2007 vedr. ændring af paragraf 54.
Anyone?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Der måles på THC, og ja, det er et problem, at "promillegrænsen" for stoffer defineres efter LOQ på måleudstyret, der efterhånden er pænt fucking følsomt.

Og ja, det er sindssygt, at man må køre bil på receptmedicin med rød trekant, hvis blot man har recepten. Hvis man har brug for den slags medicin må man sgu lægge kørekortet ved lægen, indtil man ikke er medicineret længere.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
RadResistance skrev:
Okay. Okay... - lige for at få det helt på det rene, bare så jeg har forstået korrekt;

-Jeg må ikke ryge en joint - og tage bilen dagen efter - uden at skulle betale en månedsløn og få frakendt kørekortet.

Hvis du har en alkohol promille kan du blive straffet for spiritus kørsel. Dog skal du køre usikkert for at få en straf hvis du har op til 0,5 promille.

Men den lovgivning er jo hul i hovedet. Selvom jeg er enig i at man ikke skal køre påvirket.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Frugthat skrev:
Det virker problematisk, at man kan indånde cannabis passivt fx til en koncert og risikere at blive straffet for det..

Hmm, det her lyder faktisk interessant.. Hvis man indånder minimale mængder cannabisrøg, kan man jo nødvendigvis ikke mærke det, men hvis politiets måleudstyr er så pissefølsomt som der bliver fortalt, kan de vel se det? Kan man så sige; "Det må have været passiv rygning", og slippe af sted med det (hvis ikke man har en hel growshop i bilen selvfølgelig), eller må den gå rettens gang, med din advokats ord mod politiet + regeringsudvalgte "eksperter"?

Medlem
Brugeravatar

Jack von Hashluder skrev:
RadResistance skrev:

Hvis du har en alkohol promille kan du blive straffet for spiritus kørsel. Dog skal du køre usikkert for at få en straf hvis du har op til 0,5 promille.

Men den lovgivning er jo hul i hovedet. Selvom jeg er enig i at man ikke skal køre påvirket.

Lolwut - det vidste jeg ikke.. Så man må gerne have en promille på op til 0,5 hvis man bliver standset under en sprit-razzia? Men hvis man ligger og slingrer på vejen og bliver standset af en patrulje, så vil man blive straffet ligegyldigt hvor høj/lav en promille man har?

Dedikeret medlem

Ej hvor ærgeligt - jeg vidste bare jeg ikke skulle have taget kørekort. Nu mister jeg det jo nok alligevel, eftersom jeg altid har en større eller mindre mængde thc i mit blod. Det ændrer en ny lovgivning ikke på.

Admin
Brugeravatar

RadResistance skrev:
Lolwut - det vidste jeg ikke.. Så man må gerne have en promille på op til 0,5 hvis man bliver standset under en sprit-razzia? Men hvis man ligger og slingrer på vejen og bliver standset af en patrulje, så vil man blive straffet ligegyldigt hvor høj/lav en promille man har?

Hvis du blir stoppet for en anden trafikforseelse eller er involveret i et uheld, kan du blive dømt for spritkørsel selvom din promille er under 0,5. Men ja, ellers må man have en promille på op til 0,5, hvis man blir stoppet kun for mistanke om spritkørsel.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem

noname skrev:
Der måles på THC, og ja, det er et problem, at "promillegrænsen" for stoffer defineres efter LOQ på måleudstyret, der efterhånden er pænt fucking følsomt.

Jeg snakkede tidligere i dag med en retskemiker, og han sagde at ovenstående ikke er sandt. Grænsen er ikke fastsat udfra udstyrets detektionsgrænse - der findes derimod klare kvantitative grænser (udstukket fra myndighedernes side) for hvornår man anser stoffet som værende til stede i en betydelig mængde, og disse grænser er forskellige alt efter stof. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Culpepers skrev:
noname skrev:

Jeg snakkede tidligere i dag med en retskemiker, og han sagde at ovenstående ikke er sandt. Grænsen er ikke fastsat udfra udstyrets detektionsgrænse - der findes derimod klare kvantitative grænser (udstukket fra myndighedernes side) for hvornår man anser stoffet som værende til stede i en betydelig mængde, og disse grænser er forskellige alt efter stof. :)

Du har ret. De er meget obs på bagatelgrænsen, især mht. cannabis. Den er sat ret højt, så man er sikker på at folk har været påvirket på det tidspunkt de blev taget af politiet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det lyder som om Danmark alligevel ikke er som Sverige. Godt med lidt common sense, i stedet for den vanlige moralpanik. Jeg kan kun bakke op om restriktioner mht. narkokørsel, hvis reglerne sikrer at det faktisk rør sig om berusede bilister. At visse lægemidler ikke kontrolleres på samme måde, synes jeg er en skam.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]