Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 11 jul 2025 15:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Min første post :D

Jeg fant ingen entydige svar på tørringsmetode som brukes mest så tenkte å anbefale en.

Den klart mest utbredte metoden for å tørke svampe i Norge er ved å bruke Calsiumklorid. Jeg har selv brukt metoden flere ganger med stort hell.
Det som er viktig er å ikke ha direkte kontakt mellom Calsiumkloriden og svampene. Det kan gjøres for eksempel ved å legge svampene på en rist eller kaffefilter.
Metoden jeg benytter er ved å bruke en stor bolle (bowl). I denne tar du en mindre bolle med flat bunn SOM DU SNUR OPP NED. Rundt den lille bollen kan du så helle calsiumkloriden. Fyll opp med Calsiumklorid til like under kanten av den mindre bollen.
På den lille bollen kan du nå legge risten, da du har skapt avstand mellom Calsiumkloriden og svampene. Så kan du trygt legge svampene på risten og Calsiumkloriden vil suge fuktigheten ut av svampene.

Over den store bollen skal du ha ett lokk, slik at det blir helt tett for best resultat.
Når svampene er helt tørre kan du legge dem til oppbevaring på ett mørkt sted. For at de skal kunne oppbevares svært lenge, anbefaler jeg å ta noe Calsiumklorid i ett kaffefilter, lukke det godt igjen og oppbevare sammen med svampene. Da vil dette suge til seg fuktigheten som naturlig oppstår over tid.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Velkommen til ;). Hvad er grundende til at du bruger denne metode, og hvor lang tid tager det?

Titel:
Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
Velkommen til.

Det er da en simpelt løsning. Tror at jeg må prøve den næste gang jeg har høstet. Tak for tippet!

PS: For lethedens skyld (er selv lidt langsom idag) skal det siges at bolle betyder skål. :)

Titel:
Junior medlem

Jeg er uduelig til svensk og norsk (jeg kan ikke engang kende forskel), og jeg forstod ikke helt hvordan afstanden fra svampene til calciumchloriden blev skabt. Man tager en stor skål og en lille skål, og vender den lille skål på hovedet i den store skål, så den laver en ø i calciumchloriden. Herpå placerer man en rist hvor man så placerer svampene. Rigtigt forstået?

Og hvor lang tid skal de ligge sådan?

Mange tak! Det lyder som en smart måde at spare tid og undgå forrådnelse på.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Velkommen til Fargoer :).

Jeg er ikke dansker og jeg forstår ham uden mindste problemer... Vis nu lidt forståelse ;).

CaCl er et salt og det er NaCl også. Hvis det handler om hygroskopiske egenskaber (det betyder at det suger fugt ind), så tror jeg nok, at man kan bare bruge køkkensalt! :)

For at forklare reglen - Tag en beholder, put svampe i den, hæl noget salt omkring svampene, sådan at det ikke har kontakt med svampene (du kan bruge noget papir eller kaffefilter for at beskytte dem) og så luk beholderen! Så enkelt. Man kan jo løse det som man kan eller vil, der skal bare lidt kreativitet til. Det er jo altså ikke så indviklet og lyder helt fornuftigt :).

Titel:
Stodder
Brugeravatar

Som en lille forbrugerinformation, så kan CaCl2 købes i 2 kg poser et sted hvor de er glade for striber...

Senest rettet af leaf 19 sep 2007 14:22, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
CaCl[sub]2[/sub]

Titel:
Junior medlem

DeHades skrev:
NitRoN skrev:
Hej, er ny her hehe, kan man ikke også bare ligge dem til at tørre på nogle aviser, syns jeg at jeg har hørt. Har selv lige bestilt 1 kg mexicanske hjem :D ?

Jo, det kan du sagtens. Bare sørg for at de ligger mørkt, tørt, helst ikke for varmt og med god ventilation. 3-4 dage, så er de klar.
God fornøjelse :)

Det vil fungere fint, men om du vil oppbevare dem lenge vil de råtne over tid da du ikke får ut all fuktigheten da det er fuktighet i luften rundt svampene. Ved å bruke saltet i tillegg får du fjernet all fuktigheten.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

A.Z.BEST skrev:
CaCl er et salt og det er NaCl også. Hvis det handler om hygroskopiske egenskaber (det betyder at det suger fugt ind), så tror jeg nok, at man kan bare bruge køkkensalt! :)

Nej, det kan man ikke. Calciumchlorid suger betydeligt mere fugt end køkkensalt, det suger rent faktisk så meget fugt at det selv kan opløses i det vand det suger til sig.

Titel:
Junior medlem

Obscurus skrev:
Jeg er uduelig til svensk og norsk (jeg kan ikke engang kende forskel), og jeg forstod ikke helt hvordan afstanden fra svampene til calciumchloriden blev skabt. Man tager en stor skål og en lille skål, og vender den lille skål på hovedet i den store skål, så den laver en ø i calciumchloriden. Herpå placerer man en rist hvor man så placerer svampene. Rigtigt forstået?

Og hvor lang tid skal de ligge sådan?

Mange tak! Det lyder som en smart måde at spare tid og undgå forrådnelse på.

Det er riktig forstået :wink:

Jeg husker ikke hvor lang tid det tar men det kommer an på hvor mye calciumchlorid du bruker og hvor stor beholder du har.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Danmark
Nå okay, kan man så ligge dem på nogle aviser i et skab feks. Og så drysse lidt salt rundt omkring dem, kan det funke ? :D

Titel:
In our memories

yeti skrev:
A.Z.BEST skrev:

Nej, det kan man ikke. Calciumchlorid suger betydeligt mere fugt end køkkensalt, det suger rent faktisk så meget fugt at det selv kan opløses i det vand det suger til sig.

lyt

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Har du haft noget at sige, eller synes du bare at 3 bogstaver er nok til din 996. besked?

Køkkensalt er jo bedre end ingenting, det er min mening.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

A.Z.BEST skrev:
Har du haft noget at sige, eller synes du bare at 3 bogstaver er nok til din 996. besked?

Køkkensalt er jo bedre end ingenting, det er min mening.

Hvor tørre bliver de når de bliver tørret med køkkensalt? Jeg har for nylig købt nogle svampe der var tørret med calciumchlorid, og de er så tørre at de knækker hvis man blot bøjer dem let.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ikke SÅ tørre ;).

Titel:
Stodder
Brugeravatar

Jeg lader først svampene ligge på en avis i et døgns tid og smider dem derefter i denne her:
Billede

Når de har ligget nogle dage og er blevet helt hårde og tørre kommer de over i denne. Der er et kaffefilter med CaCl2, som er lukket med tape, i bunden
Billede

Som nævnt kan 2 kg CaCl2 købes i :roll: for 32,95

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]