Min første post
Jeg fant ingen entydige svar på tørringsmetode som brukes mest så tenkte å anbefale en.
Den klart mest utbredte metoden for å tørke svampe i Norge er ved å bruke Calsiumklorid. Jeg har selv brukt metoden flere ganger med stort hell.
Det som er viktig er å ikke ha direkte kontakt mellom Calsiumkloriden og svampene. Det kan gjøres for eksempel ved å legge svampene på en rist eller kaffefilter.
Metoden jeg benytter er ved å bruke en stor bolle (bowl). I denne tar du en mindre bolle med flat bunn SOM DU SNUR OPP NED. Rundt den lille bollen kan du så helle calsiumkloriden. Fyll opp med Calsiumklorid til like under kanten av den mindre bollen.
På den lille bollen kan du nå legge risten, da du har skapt avstand mellom Calsiumkloriden og svampene. Så kan du trygt legge svampene på risten og Calsiumkloriden vil suge fuktigheten ut av svampene.
Over den store bollen skal du ha ett lokk, slik at det blir helt tett for best resultat.
Når svampene er helt tørre kan du legge dem til oppbevaring på ett mørkt sted. For at de skal kunne oppbevares svært lenge, anbefaler jeg å ta noe Calsiumklorid i ett kaffefilter, lukke det godt igjen og oppbevare sammen med svampene. Da vil dette suge til seg fuktigheten som naturlig oppstår over tid.