Katten skrev:
Jeg har læst en del op på shrooms generalt og de eneste negative ting jeg har fundet er muligheden for badtrip, og sandsynligheden for at det frigiver en psykose. Synes også jeg hørte noget om at de kunne forgifte brugeren hvis de ikke er dyrket korrekt?
Det virker næsten urealistisk at et så fantastisk stof som psilocybin svampe, er så ufarligt(forstå mig rigtigt, alt er relativit) i forhold til andre stoffer?
Stort set hele gruppen af de ægte psykedelika giver ikke for praktiske formål hjerneskader. Det er jo ikke stoffer man overhovedet kan tage dage ud og dag ind og blive ved med at få effekt, og mængderne er jo ikke så store.
Mange antager bare pr. definition, at flertallet af stoffer "giver hjerneskader", fordi de er vant til denne bivirkning fra alkohol og har hørt en masse om at Ecstasy giver hjerneskader (hvilket MDMA altså reelt ikke gør - der er kun tale om ændringer/tilpasninger i hjernen, som ikke er permanente).
Længerevarende psykoser er sjældne, men de forekommer, og det kommer også lidt an på hvilke definitioner, du bruger. Men der er nu mere end et tilfælde, hvor en ung person på 16 har taget et trip, som var så voldsomt, uforståeligt og skræmmende, at de har været præget af angst, depression eller lignende i lang tid bagefter. For nogle går det over med det samme når trippet lægger sig, eller inden for en uge. I andre tilfælde kan det stå på i 1-2 år, før man får opløst traumet fuldstændig.
Den psykiske side af svampene er i sandhed et tveægget sværd, eller måske endda tre-ægget. Du kan sagtens tage et trip, som ikke giver den vilde dybde, f.eks. hvis du tåger rundt til en koncert eller lignende. Så er svampe bare som en "psykedelisk øl" - eller noget. Den slags uforpligtende trips kan såmænd stå på et godt stykke tid, men sommetider tager fanden ved svampen, og så bliver du sat på skolebænken, du bliver lænket og så sidder du med fletningerne i postkassen.
For den slags kan falde rimelig forskelligt ud. I nogle tilfælde oplever du en dybde og en forløsning, som er helt utrolig i takt med at du får løst problem efter problem. Modsat kan du blive præsenteret for problemer, traumer og visioner, som du slet ikke har modeller eller indsigt nok til at finde rundt i, og grebet af panikken kaster du dig ud i det såkaldte "bad trip".
Jeg har aldrig haft et ægte bad trip på svampe, men jeg begyndte også først på at bruge dem efter de 30, og mit hoved er fyldt med et langt livs oplevelser og en masse modeller for de ting, der foregår på indersiden af hovedet (og min største personlige krise/bad trip skete såmænd uden stoffer overhovedet, varede 1-2 år, og så blev det bedre). Der skulle i øvrigt snart komme en hash+svampe triprapport i kombinationer - et trip der virkelig fornyede min respekt for svampen, omend der går et stykke tid før jeg tør vende ryggen til paddehatten igen