Odden skrev:
Hvad mener du i øvrigt med, at uendelighed og tilfældighed er "genveje"?... Medmindre du har en ret god grund til det udsagn, så tror jeg det er det dummeste jeg har hørt længe...
Jeg ansér universet (og multiverset) som en endelig størrelse, hvoraf der kun er en meget lille del vi rent faktisk kan se, men et endeligt univers kan fx. ikke have uendeligt mange stjerner (det vil hurtigt blive overfyldt
). Der kan sagtens være en googolplex af en googolplex stjerner (googolplex = 10^100^100 = 10 efterfulgt af 100^100 nuller), antallet er ikke uendeligt, men noget så forbandet stort at det er nærmest umuligt at forstå.
En teori inden for kvantefysikken beror også på at for hvert eneste valg en person foretager sig, bliver der skabt ét eller flere universer hvor der træffes andre valg, hver med sit udfald... slår du fx. en sekser med en terning, skabes der 5 andre potentielle universer hvor du slår 1-5 med hver deres udfald, men selvom man regner samtlige valg sammen der træffes af samtlige væsener i samtlige universer, får du stadig et endeligt (omend meget stort) tal. Bare tænk over hvor mange potentielle universer der kan skabes bare under et almindeligt spil yatzy. Antallet vil i sidste ende være flere millioner, hvis du tænker over udfaldet og kombinationen af hver enkelt terning, samt valgene om hvor pointsne skal skrives ned (skal fuldt hus streges ud eller skal jeg bruge chancen?). Derudover skal du overveje samtlige valg som dine dobbeltgængere har skabt i forhold til udfaldene af dine potentielle valg og derudover overveje hvad deres dobbeltgængere vælger næste gang. Tro mig, det nemmeste ville være at sige at du har skabt et uendeligt antal universer ved at spille et slag yatzy, men der er stadig et endeligt antal valg der kan træffes i sidste ende.
Desuden, alle de ting vi ser rundt om i verden og universet kan faktisk programmeres ind i en computer. Hvis du spiller computerspil kan du hurtigt se hvad jeg mener. Garry's mod er faktisk et ret godt eksempel, da du rent faktisk kan lave computere og spillekonsoller inde i spillet... bare søg på youtube
.
Men en computer kan ikke skabe ægte tilfældighed, men den kan skabe illusionen af tilfældighed og "frit" valg.