Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 apr 2024 04:07


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Liv i rummet
Indlæg: 11 feb 2008 23:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 apr 2001 01:01
Indlæg: 67
Geografisk sted: Udlandet
Armerikanske og Engleske forskere har lige fundet de forste bevidser paa organisk material i rummet

http://space.newscientist.com/article/d ... -time.html

Billede

Tror i paa liv uden for jorden, og hvad er der af beviser for og imod?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2008 23:59 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 05 sep 2003 01:01
Indlæg: 2001
Mange planeter er ret ugæstfri fordi de er enten ekstremt varme, ekstremt kolde eller ingen atmosfære har. En jernkerne er også vigtig da et magnetfelt omkring planeten kan være med til at afbøje kosmisk stråling, der ellers ville ødelægge kemiske bindinger.

Men hvis man tænker på hvor mange milliarder galakser der findes... og hvor mange solsystemer der er i hver galakse... og hertil, hvor mange planeter der er i hvert solsystem, så burde der statistisk set være et utal af planeter, der har de idelle forhold, for at liv kan opstå. De fleste planeter består jo af organisk materiale på den ene eller anden måde. Carbon, hydrogen, ilt og nitrogen er ret almindelige grundstoffer på de fleste planeter. Det er kun betingelserne på planeten, der styrer om disse forbindelser kan gå sammen og gradvist blive mere og mere komplekse...

Så ja jeg tror der er masser af liv ude i rummet, og det er kun et spørgsmål om tid før vi opdager den første jord-lignende planet, med en anden livsform.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2008 00:55 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2485
Geografisk sted: Inside the animal
Jeg er også overbevist om, at der er liv andre steder end på Jorden. Om det så er 'intelligent liv' er den anden sag. Nogle bakterier og lignende kan klare ekstreme temperaturer og forhold. Men som Treasure, tror jeg også, at vi finder en planet der kunne ligne Jorden, engang

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2008 06:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 apr 2001 01:01
Indlæg: 67
Geografisk sted: Udlandet
Future skrev:
Det spændene ved denne opdagelse er jo at det ikke blot er et simplet molekyle man har påvist, men methan, der skal biologiske processor til (på jorden primært bakterier) for at det dannes.

Selv om methan er organisk, er det kemisk ret simpelt. Molekylet kan ved rent kemiske processer under de rigtige forhold dannes fra uorganiske stoffer under f.eks. Sabatier reaktionen eller Fischer-Tropsch processen.
Future skrev:
Jeg tror også at der er "liv" andre stedet, måske liv maget langt fra det vi finder på jorden. Det kunne endda være opbygget af helt andre grund sted som Silicium (der lige som carbon kan lave mange kædelignede strukture). Det kunne også være en helt ander energikilde end forbrænding af sukker med ilt. Mulighederne er mange.

Jeg ser det bestemt også som usandsynligt at Jorden skulle være den eneste planet i universet med liv. Ligeledes ser jeg det som usandsynligt at vores planet skulle være det eneste sted i det gigantiske univers hvor livet skulle have udviklet selverkendelse og en form for intelligens. Chancen for at vi nogensinde kommer i kontakt med intelligent liv fra andre planeter virker dog umiddelbart lidt tynd. Frank Drake's equation forsøger at kvantificere sandsynligheden for at civilisationer kommer i kontakt med hinanden - omend parametrene i ligningen er mere eller mindre gætværk langt hen ad vejen.

EDIT: Hvorfor i alverden ser det ud som om Future har skrevet dette indlæg? Prom er den ansvarlige. Freak accident i forumdatabasen?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2008 10:50 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 maj 2003 01:01
Indlæg: 174
Geografisk sted: Månen
Har også tit tænkt over hvordan det kan være at forskere fokuserer så meget på planeter med samme vilkår som på jorden... Hvem har dog sagt at de forhold vi har her på jorden er absolut nødvendige for at liv kan opstå...? Hvorfor dog det?

En af de mest accepterede teorier om livets oprindelse er, at liv på jorden opstod ved et tilfælde, og så bare udviklede sig derfra, via evolution. Men hvis det er tilfældet, men så var den oprindelige forudsætning for livets oprindelse også at det måtte være indordnet under de forhold vi har her på jorden... Og de forhold er vand, og en atmosfære og en masse mineraler, et stabilt klima o.s.v.

Hvem siger dog at liv ikke kan opstå på andre måder, på planeter hvor der eventuelt hærsker helt andre forhold. For nogle år siden kan jeg huske at jeg læste om at de havde opdaget nogle bakterier som fandtes på havbunden (De stedet i havet hvor der er dybest), som faktisk slet ikke åndede ilt, men derimod nitrogen... Det er jo fordi at det er sådan at forholdene er lige præcis de steder, og det har livet måttet indordne sig under. I princippet kunne robot-lignende maskiner også opstå ved et tilfælde, ligesom her på jorden... Måske på en planet hvor der var meget tordenvejr, og så kunne de blive opladet ved at blive ramt af lyn. De vile ikke være afhængige af ilt og vand som vi er det. Det er som om at forskere helt glemmer at overveje andre muligheder for eksistensen af liv... Noget liv kan måske eksistere selv under meget, meget ekstreme forhold, hvem ved...?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2008 15:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 jul 2002 01:01
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Vi skal også finde kriterierne for hvad der definerer liv, for nogle steder i universet kan livsformerne være så fremmedartede at vi måske ikke umiddelbart vil genkende en organisme som værende levende.
En silicium-baseret livsform (som menes at være bedste kandidat til et alternativ) vil være nærmere krystallinsk liv og formentligt vokse/bevæge sig så langsomt at mennesker vil opfatte det som 'døde' objekter på linie med sten.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2008 15:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 apr 2001 01:01
Indlæg: 67
Geografisk sted: Udlandet
future skrev:
Ohh dammit, det er nok mig der trykkede forkert i går, På ret i stedet for cite, det beklager jeg. Er der nogle der ved om man kan undo?

Hehe, er det heller ikke dig som har skrevet det originale indlæg? Hvem så? Det var ikke mig, jeg skrev blot et af svarene - hvorefter mit navn prompte ændret til Future. Jeg tror ikke du kan have gjort noget galt for at foranledige den effekt, virker vist mere som database-fuckup af en slags.
-Prom


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2008 16:03 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2006 22:49
Indlæg: 1669
future: Du kan altid Edit (øverst højre hjørne i eget indlæg)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2008 16:15 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 apr 2001 01:01
Indlæg: 67
Geografisk sted: Udlandet
Jo, men jeg kan ikke huske hvad der stod inden jeg brugte ret i stedet for citer, irriterende med admin rettighed..

:oops:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2008 16:17 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 apr 2001 01:01
Indlæg: 67
Geografisk sted: Udlandet
-Prom

ved ikke hvad der sker, du skriver stadig som mig..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2008 16:28 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 maj 2003 01:01
Indlæg: 174
Geografisk sted: Månen
fuck hvor mærkeligt mand...

prøv at tjekke din profil om der står future som brugernavn. Hvis der gør kan du vidst bare ændre det tilbage igen og gemme det og så ændre den navn ved alle dine posts... Er det alle dine posts det er sket med eller kun i denne tråd?? Hvis der står dit rigtige navn i din profil så prøv at ændre en smule og se om den så opdaterer det herinde... Hvis den gør kan du jo bare ændre den tilbage, og så burde alt vel være ved det gamle igen.

Jeg kan ihvertfald se at uanset hvem af jeres profil jeg klikker på, så kommer jeg til den rigtige future-profil for der er samme postcounts og det hele...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 mar 2008 00:50 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 19:53
Indlæg: 138
Geografisk sted: I din lokale skov
Meget interessant artikel og hjemmeside du har fundet der future.
Må sige jeg også tror på fremmed liv et eller andet sted ude i universet , dog tvivler jeg på de ligner eller lever under samme forhold som os.
Og endnu mere tvivler jeg på vi nogen siden kommer til at møde en anden livs form derude, inden vi har udrydet os selv.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2008 22:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 apr 2001 01:01
Indlæg: 67
Geografisk sted: Udlandet
Check denne dokumentar ud, de tager alle spørgsmålene vi har stillet i denne tråd op.

http://www.veoh.com/videos/v6422637PW4Za5YP


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 mar 2008 13:19 
Offline
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006 04:20
Indlæg: 172
Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Der er faktisk et helt forskningsfelt der beskæfter sig med hvorvidt der er liv i rummet (udover os på jorden, duh). Det kaldes astrobiologi. Jeg har længe gerne ville købe bogen Life Everywhere: The Maverick Science of Astrobiology, da den lyder enormt interessant. Jeg tænkte at andre muligvis kunne få glæde af den. Min anbefaling af Parasite Rex var da i hvert fald et hit :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 mar 2008 14:49 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 19:53
Indlæg: 138
Geografisk sted: I din lokale skov
future skrev:
Check denne dokumentar ud, de tager alle spørgsmålene vi har stillet i denne tråd op.

http://www.veoh.com/videos/v6422637PW4Za5YP


Det må man sige, det er nok nogen af de bedeste 48 minuters dokumentar jeg har set i langt tid.

Hvad der facinerede mig med den her dokumentar og som jeg helt klart fandt mest spændende, var det med vi kunne være en simulation, og at vi på en eller anden måde kunne være vores egen skaber vores egen "gud"..
Men må sige der var også mange andre kannon gode teorier :)

Her er forresten et link til hele dokumentaren, så du slipper for at skulle skifte del hele tiden :)

http://video.google.com/videoplay?docid ... &plindex=0


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 mar 2008 16:22 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2006 22:49
Indlæg: 1669
Pisse fedt du har givet det link ud Sahota, thumbs up...

Den er meget interessant må jeg sige, jeg skal nok lige tænke over den en måned eller to.. Dog har jeg altid været enig i vi er skabt af atomer, tid og matematik.


Håber at de mere filosofiske mennesker kommer ind i kampen her..(3EF)
:)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2008 11:27 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 apr 2008 22:39
Indlæg: 2
Jeg tror på der er liv andre steder.
Hvor skulle vi ellers stamme fra?
De bakterier der blev dannet på vores lille klode for meget lang tid siden, hvor skulle det stamme fra?
Jomindre, at det blev lavet i big bang.
Men stadig, hvis det gjorde det, vil der stadig være liv andre steder,.
Men så igen, jorden er så perfekt. Det er utroligt at bare jorden eksistere.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2008 13:35 
Offline
Site Webmaster
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2003 01:01
Indlæg: 3561
ypperst> Panspermia er jo sådan set ikke et svar. Det flytter blot problemet.

Citat:
Jomindre, at det blev lavet i big bang.


Du ved åbenbart intet om Big Bang teorien. Læs før du udtaler dig.

Citat:
Men så igen, jorden er så perfekt. Det er utroligt at bare jorden eksistere.


Jorden er vel ikke så perfekt. Den er i konstant "krig" med sig selv.

Jorden eksisterer vel heller ikke 'bare'. Den er en ud af et utælleligt højt antalt andre planeter.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2008 15:34 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 apr 2001 01:01
Indlæg: 67
Geografisk sted: Udlandet
ypperst skrev:
Men så igen, jorden er så perfekt. Det er utroligt at bare jorden eksistere.


Du mener vel ikke perfekt, men unik ikke? For man kan vel ikke tale om perfekt mm man har noget at sammenligne med.

Men så igen tror jeg faktisk ikke jorden er så unik, meget tyder på at de reaktioner som udgør jorden næsten vil være uungåelige hvis vi finder en planet med flydene vand. Og at bakterier dannes viser sig heller ikke at være så besværligt igen, det starter med sammensluttede olie baserede kugler der senere udvikler kemiske ligevægte, der er basis for energi, derefter kan det i små skridt beskrives hvordan de fleste organeller i en bakterie er opstået.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2008 16:06 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 feb 2007 11:23
Indlæg: 2308
Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Universet er så stort at vi ikke begriber det. Selvfølgelig er der rumvæsner derude. I realiteten er vi jo selv rumvæsner, vi bor jo også på en klump i rummet.

Men om det er tæt på det liv der, tror jeg ikke.....

Tror ikke det er meningen de forskellige "arter" skal ramle sammen før de har udviklet en form for civilisation, hvor krig over bagateller ikke sker....

Faktisk burde man skyde et par milliarder flyers ud i rummet og invitere eventuelle "væsner" til technofest.... ok skævt pis der.

Men det en nice tanke, altså der skal da være andet liv derude, helst intelligent, ellers bliver det noget kedeligt at udforske det hele.....


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team