Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 18:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Belysning
Junior medlem

Geografisk sted: Cph
Jeg ville gerne prøve at gro et par skunk planter og derfor skal jeg have fat i en lyskilde, da jeg var nede og spørge i min lokale el butik foreslog de mig en såkaldt vækstpære "plante pære", det lignede egentlig bare en normal pære der vare blå i det... inde på florestan.dk står der noget med at man skal have et lysstofsrør eller en hid lampe, men kan man ikke bruge sådan en "plante pære"? Det skal siges at jeg bare skal have et par planter i en stor urtepotte...

Medlem

Hej Livsnyderen
Jeg havde engang en række planter under 1 36W LSR til planter. Jeg aner desværre ikke længere, hvad der var planteagtigt ved det rør. Men det blev nu heller ikke godt. Gad ikke vente på blomstringen, så jeg slagtede dem i en højde af 30-40 cm, tørrede dem og lavede potkiks af dem; virkede fint.
På det seneste har jeg læst en del på et tysk forum (hanfburg.de). Her har de diskuteret LSR indgående. De bruger LSR til de første uger - dvs. frøplantestadiet. Rørene de bruger er almindelige rør, men i kombinationen 2 coolwhite til 1 warmwhite (henholdsvis kode 840 og 830). Vil du blomstre under LSR skal du i følge hanfburg.de skifte til udelukkende 830 warmwhite.
Jeg ved ikke meget om plantepærer/sparepærer. Findes sparepærer f.eks. også i warmwhite og coolwhite?
I øvrigt Silvan har i denne uge tilbud på armarurer til LSR; bla. 2 stk 60cm for 189. Harald Nyborg har dog 120cm til 70kr.

Well, det var det.

Nietzsche

Junior medlem

Geografisk sted: Århus
Hej Livsnyder : Du kan godt bruge sådan en plante pærer, men det er efter min mening det absolut dårligste valg.
Pærerne bliver ret varme, så du kan ikke have dem så tæt på dine planter, og du skal bruge ret mange watt pr. plante før det dur til noget, så det bliver mægtigt dyrt i strøm.

Lysstofrør og sparepærer er en smule bedre, men stadigt vil jeg kun anbefale dem til starten af den vegetative fase. - Jeg har set planter dyrket og blomstret udelukkende med lystofrør/sparepærer og det kan lade sig gøre, men du får et resultat der er mange gange bedre med en HID lampe + det går hurtigere.

Medlem

Du skriver at du vil have et par planter i en stor urtepotte... jeg skal lige love for at den skal være STOR!!.. de kræver en del jord, eller hvad medie du nu har tænkt dig at dyrke i

Junior medlem

Swimmer54>> Jeg har en 30 liters urtepotte, og det har jeg læst mig til skulle være glimrende!!

Forresten tak for hjælpen, jeg tror jeg prøver med et lysstofsrør, da jeg ikke har så mange penge!!!

Junior medlem

Christian florestan>> Er der ikke noget med at planterne skal have et specielt lysspektrum??Kan man godt bruge en normal sparepære og få et nogenlunde resultet (Det er bare for sjov jeg vil gøre det, bare for "hyggens" skyld )

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Den er god nok.Brug almindelige lyststofsrør til den vegetative fase,og prøv at få en HPS ude fra Garta til blomstringen.Hvis du ikke har råd til en HID,brug ganske almindelige lysstofsrør.Det er en god ting at blande "warm white" med "Cold white",så får de det bedst mulige spektrum. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
En 150 w HID koster altså ikke ret meget.

Medlem

@Swimmer54
Ja, hvis der er lys nok, er det en god ide med nogle ordentlige baljer; Jeg dyrker selv i 15-20 liters stentøjskrukker. MEN jeg lavede to planter i en 25cm potte (de er vel omkring to liter), da de ikke måtte fylde meget. De stod i vinduet hos min ekskæreste og blev til et par fuldstændig veludviklede mini planter; De så ret bonsaiagtige ud - faktisk meget smukke. Jeg tror at det er vigtigt med god pleje og en del leca i bunden for dræning og iltning for at få SUNDE planter. Størrelsen bliver så efter forholdene. Hvis livsnyderen så vil nøjes med et eller to lysstofrør, så tror jeg ikke det gør den store forskel om han har 5, 10 eller 20 liters potter.
@gonzo
Hvor skaffer man en billig 150 eller 250W HPS henne?
@Alle
jeg har netop købt en bunke lysstofrør, som jeg vil bruge til den vegetative fase. Det endte med at koste næsten 600kr. Jeg kom bagefter til at tænke på, at det måske havde været bedre at købe en MH lampe. Sådan en ville godt nok være lidt dyrere i anskafelse og drift, men alligevel.
Hvad ville I gøre? Beholde lysstof, eller skaffe MH?

Nietzsche

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Prøv at ringe til Garta,jeg tror det er ude i Rødovre.De har både lamper og pærer.

Medlem

Geografisk sted: Skandinavien
ellers er der jo også tallman og hans 400w HPS´er til 430 kr incl. porto og pære, det er et ganske okay tilbud.

Medlem

Geografisk sted: DK
Garta har ikke 150 watt hps lamper....så det mindste man kommer af med er omkring 750 kr for en 400 watt hps incl. pære... [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

Medlem

okay. 30l burde være nok [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img].. men så er den jo også STOR!.. hehe [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img].. men stadig vil jeg nok ikke tilråde at dyrke mere end 2-3 planter i den.

Medlem

Geografisk sted: DK
Chritsian Florestan:

Ved du noget om priserne på 150 watt Hps ved de forhandlere som du lige har nævnt...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Hvaaa blauer [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]
Når manden er så venlig, at poste links,
hvad med selv, at kigge på de sider, du skal vel ikke have alting serveret.

MoS [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

[ 05 Februar 2002: Besked ændret af: MoS ]

Medlem

Det bedste er kun at dyrke en plante per potte, planter der står i samme potte vil konkurere om gødning og plads og derfor ikke blive lige så store som planter der har en potte for sig selv (og det er selv om du planter dem i en kæmpe potte, hellere en 10L potte til en plante istedet for en 20L potte til 2 planter)

Junior medlem

Geografisk sted: Århus
@Livsnyder : Det ideelle lysspektrum for planterne er naturligtvis kraftigt dagslys der har en farvetemp på omkring 5000-7000 Kelvin. Det der kommer tættest på dette er faktisk visse typer af lysstofrør. En typisk MH lampe har en temp. på omkring 3000-4000 Kelvin, og en typisk HPS har en temp. på omkring 2000-3000 Kelvin. Det sjove er at HPS lamperne alligevel som regel giver det bedste/hurtigste resultat. Dette skyldes at de producerer et langt mere intenst lys målt i lumen, og dette opvejer altså det faktum at de egentligt ikke har den mest optimale farvetemperatur.

Alt dette med lysspektrum mv. er således en smule relativt. Undersøgelser jeg har læst viser at planter yderligere kan anvende lys fra det orange og gule spektrum. Du kan således i princippet få en plante til at gro under alle mulige former for lyskilder, ja selv en almindelig 60 watts glødepærer vil kunne bruges. - Dog med et meget dårligt resultat, så det kan ikke anbefales hvis du virkeligt vil dyrke for alvor [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] .

@Nietzsche : Du kan bestille "små" 150-400 watt lamper (MH og HPS) hos http://www.flashback.de http://www.hanfburg.de og http://www.fastlight.co.uk . De er alle pålidelige og leverer rimeligt hurtigt (2-5 dage)

Jeg har ladet mig fortælle at det bedste hvis man dyrker skunk i jord så skal de have en 30 L. potte pr. plante.

MVH
Piercer

Medlem

det betyder mere om du giver dem gødning, du kan sagtens dyrke en to meter høj tæt hampetræ i en 10 cm potte (den stod i drivhuset) bare du giver den nok gødning

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]