Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 jul 2025 05:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
Jeg har røget hash dagligt i ca 3 år, men er nu på heftig nedtrapning så det kun er nogle gange i weekenderne at jeg fyrer den fede. Men de sidste 3 år har jeg ikke kunne huske nogle af mine drømme overhoved. Men efter jeg så har nedsat i mit forbrug er jeg begyndt og kunne huske mine drømme næsten dagligt. Dog er det ikke nogle særlig gode drømme jeg har. Næsten alle mine drømme handler om at jeg bliver taget til fange forskellige steder eller noget lignede. Enten bliver mit hjem besat af mennesker med pistoler og lignede osv. Eller jeg bliver holdt fanget i en kælder og prøver og slippe væk. Ingen af mine drømme er på ingen måde gode drømme, men alligevel fascinerende og ligge og tænke på når jeg vågner. Ikke at jeg tror mine dårlige drømme har noget og gøre med at jeg har nedsat mit hash forbug. Men mere at eg tror det er hashen som har forhindret at jeg har været i stand til og kunne huske mine drømme.

Så ville bare høre om der er andre som har oplevet noget lignende med at de ikke kan huske deres drømme når de ryger hash.
Og også gerne hvis det er nogle som er gode til og tyde drømme som evt. kan forklare hvorfor jeg kun drømme dårlige ting.

Jeg er generalt et glad menneske som ikke går særlig meget op i livet problemer osv. og er aldrig bange for at mine drømme skulle blive til virkelighed. Men undrer mig stadig over hvorfor jeg aldrig har nogle gode drømme.¨

På forhånd tak :)

Moderator
Brugeravatar

Prøv at se om du kan bruge de her tråde til noget:
http://psychedelia.dk/forum/viewtopic. ... r%C3%B8mme
http://psychedelia.dk/forum/viewtopic. ... r%C3%B8mme

Jeg er også igang med en pause (her i november), og selvom jeg kun har haft et weekend forbrug, kan jeg også tydeligt mærke forskel i pausen, på om jeg kan huske drømmen, normalt er det en drøm eller 2/per 14 dag, jeg kan huske, men den sidste uges tid har det været hver dag.

Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
Takker for links'ne. Havde godt nok søgt. Men åbentbart ikke særligt grundigt. Vil læse dem igennem og se om der er noget brugbart.

Men vil slf. stadig gerne høre mere fra andre :)

Junior medlem

Jeg kan kun snakke om hvad der sker for mig, når jeg holder pause, og hvad jeg har hørt fra min omgangskreds.

Jeg kender en del som ikke drømme så længe de ryger det er osse sådan for mig, men når man tage sig en pause fra røgen vender drømmene tilbage og det er oftest i form af mareridt/bad dreams.

Jeg har flere gange vågnet badet i sved de første par dage efter nogle uge med meget røg.

Mine drømme omhandler cirka det samme, som dine, forfølgelse og tilfangetagelse nogen gange er det mig de er efter, andre gange folk jeg holder af.
drømmene holder efter et stykke tid uden røg, for mig eller rettere de stabiliseres og bliver mere "normale"

Vh Simme

Medlem
Brugeravatar

Jeg drømmer løs når jeg er inde i en periode hvor jeg ryger meget, ja ligeså meget som hvis jeg ikke røg - Måske endda mere.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes det er meget forskelligt. Jeg er i øjeblikket inde i en periode hvor jeg drømmer ufatteligt meget. Jeg har ofte oplevet den kan gå et halvt til et helt år hvor jeg knap nok drømmer noget som helst.
Jeg kæder ikke cannabis sammen med drømmeverdenen... Det virker ikke som et tungt nok argument, for mig. Hvis det endelig gør noget, så påvirker det mig så jeg får vildere, mere mærkelige og underlige drømme, fordi jeg inden jeg skal sove, har tænkt en masse om skunk, rygning og alt muligt.

Men jeg har aldrig oplevet, eller følt, at cannabis hæmmer drømmene. Det tror jeg er nogle helt andre faktorer...

Medlem

Geografisk sted: Rodnet
Jeg er personligt lige stoppet med at ryge så meget hash, holder det til et par joints i weekenden, det giver mig meget større plads i drømmeland. ikke at jeg ikke kunne drømme før, jeg skulle bare have længere tid i sengen, hvor jeg kunne lægge mig om på den anden side efter jeg var vågnet. også falde i søvn igen, hvor drømmene så indtræf. de var aldrig i slutningen af min søvn som, men nu hvor jeg er trappet godt ned, så drømmer jeg hæftigt igennem.. har de svedigste drømme lige for tiden. er ude og flyve med bubber. er på safari med kamelerne, jeg er sten fra island. jeg kan fandme det hele når jeg sover.

Medlem
Brugeravatar

De fleste af mine venner siger det samme. At når cannabisen er lagt på hylden, kommer drømmende tilbage. Jeg har ikke selv lagt mærke til det, men tror bare ikke jeg har tænkt på det, de perioder jeg har røget meget.

Lige nu drømmer jeg løs, da har reduceret mit forbrug. Det er næsen altid gode drømme - hvis ikke, så er de bare fucked og det finder jeg også ganske underholdende :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted derude
Man kan kun huske hvad man har drømt, hvis man vågner imens man drømmer drømmen. Selve drømmen varer et splitsekund som regel. Jeg tror (og det er helt for egen lomme) at årsagen til at man ikke husker sine drømme når man ryger hash ligger gemt der.

Normalvis vil man, uden ydre påvirkninger, vågne når søvnen er lettest (søvn har jo som bekendt forskellige faser). Når man er "clean" i hovedet (altså ikke ryger hash) kan man dog lettere vågne på andre tidspunkter også, da man ikke sover lige så tungt som når man er dopet. Derfor vil man lettere kunne vågne midt i en drøm, enten pga drømmen selv eller pga ydre påvirkninger. (Som en kæreste der snorker, vækkeuret, lyde udefra eller lignende)

Det vil så resultere i at man husker sin drøm.

Når man har dopet sig op, og sover rigtig tungt, er sansynligheden for at man vågner uden for de "lette" tidspunkter i søvnen mindre, og dermed også sansynligheden for at man vågner midt i en drøm og kan huske den. Den vil resultere i at man vågner uden at kunne huske drømmen og husker natten som drømmeløs.

I de tilfælde hvor man i dopet tilstand bliver vækket under tungere søvn, af vækkeuret eks. så tror jeg bare hjernen er længere tid om at vågne, og eftersom drømmen er lynhurtigt overstået, er den væk igen inden man har nået bevidsthed, og dermed vil man heller ikke her kunne huske drømmen.

Det kan godt være at det er helt hen i vejret, men det er også bare min personlige lille lommefilosofi

Det skal lige siges at jeg selv har røget hash dagligt i ca. 16 år, og for det meste ingen drømme har (som jeg kan huske), men de gange jeg har været røgfri mere end bare en dags tid er drømmene hurtigt kommet igen. De første dage som marreridt, men det tror jeg også hænger sammen med ens psykiske tilstand. Man vender og drejer sig og sveder som et svin og synes det er helt håbløst at falde i søvn osv... Man er måske oveni købet stresset over ikke at have røg... det tror jeg påvirker drømmene negativt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i den hemmelige hule
når jeg har haft en længere periode med daglig røg, drømmer jeg slet ikke - eller i hvert fald husker jeg det ikke - simpelthen fordi jeg sover for tungt, tror jeg.

Når jeg holder op med at ryge får jeg til gengæld de mest livlige, fantasifulde drømme som jeg stortset husker i helheden! det er nærmest et helt trip i sig selv.

jeg husker ikke hvornår jeg sidst havde et mareridt, det er mange år siden tror jeg. normalt bruger man jo, svjv, drømme til at bearbejde de oplevelser/tankegange man har i sin dagligdag. kunne godt forestille mig at man efter længere tids paranoia / dårlig samvittig, eventuelt personlige problemstillinger i forbindelse med sit hashbrug netop bringer disse følelser til udtryk når man "får sine drømme igen".

men det med at drømme når man ryger er også ret forskelligt i forhold til hvornår man ryger, synes jeg. hvis jeg ryger lige ingen jeg går i seng, drømmer jeg ikke. hvis jeg ryger og når at blive frisk('ædru') igen, kan drømmene nogle gange være lige så tydelige og livlige som når jeg holder pause efter at have røget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja jeg ryger efterhånden også 3-7 dage om ugen og er enig i at drømmene er svære at huske konkret når man gør det.

Jeg tror dog mere det er en "kan ikke se skoven for bare træer"-agtig ting. Altså når man ryger hash dagligt har man et tættere forhold til sin underbevidsthed, og undrer sig derfor ikke så meget over den.

Ved fx at når jeg tager psyre flere gange efter hinanden med kun en håndfuld dages mellemrum, hvilket hænder af og til, er drømme, triptanker og ting jeg har sagt, tænkt og hørt i fortiden svære at skelne fra hinanden og de høre vel egentlig også sammen. Eller gør de?, det er jeg for skæv til at sige :mrgreen:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg kender også problemet med ikke at kunne huske drømme når man er inde ryge perioder. Jeg har nu holdt pause på 3 måneder og husker mine drømme hver nat. Rootbum påstår at drømme kun vare et splitsekundt, hvilket ikke er rigtig, den første time man sover drømmer man som regel ikke, der efter opstår der korte drømme på 5 min. afløst af perioder uden drømme, drømme perioderne bliver efterhånden længere jo flere timer man sover og efter ca. 6 timer´s søvn varer de ca. 45 min. hver. Der er metoder til at huske sine drømme på, da jeg går meget op i lucide dreaming bruger jeg disse tekniker, da det er et most at kunne huske sine drømme for at kunne blive "lucid".
Hvis man vil lære disse teknikker kan man læse lidt på http://www.ld4all.com/ eller http://www.dreamviews.com/index.php
eller blot søge lucid dreaming på google. Jeg tror ikke det er muligt at blive en lucide dreamer hvis man ryger den fede hver dag og jeg for så meget ud af mine drømme at jeg aldrig vil begynde at ryge hash igen, det er mine oplevelser med lucid dreaming for værdifulde til.

Senest rettet af Alt Ædende Ateist 25 nov 2008 03:45, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted derude
well... jeg skrev også at det bare var min egen lille lommefilosofi. Lyder til du ved lidt mere om det end jeg. Det med drømmenes længde var jeg ellers rimeligt overbevist om, men nu har jeg så heller aldrig taget tid da jeg har været for sovende i situationen :wink:
Mente bare at kunne huske noget i den stil (ja ja... gammel hashhjerne... ved det godt :lol: )

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Rootbum skrev:
well... jeg skrev også at det bare var min egen lille lommefilosofi. Lyder til du ved lidt mere om det end jeg. Det med drømmenes længde var jeg ellers rimeligt overbevist om, men nu har jeg så heller aldrig taget tid da jeg har været for sovende i situationen :wink:
Mente bare at kunne huske noget i den stil (ja ja... gammel hashhjerne... ved det godt :lol: )

Ja det er altid ret at få rettet lidt på sine filosofier :D Synes du og andre skal prøve at læse lidt om lucide dreaming, da jeg personligt synes det er meget interessant og har givet mig en nye god hobby. Især hvis man er facineret af psychdeliske stoffer som jeg selv, er jeg sikker på det ville være en stor oplevelse.

Junior medlem
Brugeravatar

Simme99 skrev:
Jeg kan kun snakke om hvad der sker for mig, når jeg holder pause, og hvad jeg har hørt fra min omgangskreds.

Jeg kender en del som ikke drømme så længe de ryger det er osse sådan for mig, men når man tage sig en pause fra røgen vender drømmene tilbage og det er oftest i form af mareridt/bad dreams.

Jeg har flere gange vågnet badet i sved de første par dage efter nogle uge med meget røg.

Vh Simme

Jeg har oplevet noget hen ad det samme, dog ikke så voldsomt at jeg har været badet i sved.
Men har ofte haft mareridt i nogle perioder, og om natten i min drøm følt at jeg rystede irl og var halvt ved bevidsthed og stadig i en anden verden..
Det er sgu noget underligt noget :/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

BadGer skrev:
Hvis man vil lære disse teknikker kan man læse lidt på http://www.ld4all.com/ eller http://www.dreamviews.com/index.php
eller blot søge lucid dreaming på google. Jeg tror ikke det er muligt at blive en lucide dreamer hvis man ryger den fede hver dag og jeg for så meget ud af mine drømme at jeg aldrig vil begynde at ryge hash igen, det er mine oplevelser med lucid dreaming for værdifulde til.

Jeg har læst på de hjemmesider hele formiddagen, middagen og starten af eftermiddagen.
Goddag det er spændende, da!

Tak for det, BadGer :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja det er det nemlig. hvis du har spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kunne godt ske, når jeg engang får nærstuderet det yderligere!
Jeg takker igen.

Junior medlem
Brugeravatar

Lyder yderst spaendende!

Taenk hvis man kunne komme saa meget i kontrol over sine droemme, at man kan goere hvad man vil. Hvorfor saa koebe en Ferrari naar man bare kan tag en tur mens man sover, eller gratis ryger :gud:

Helt sikkert noget jeg skal have kigget paa, saa takker for linket!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
i nat havde jeg min første lucid dream, og jeg var endda vold skæv igår så regnede slet ikke med noget som helst.
men det var godt nok knaldet, jeg vil ikke sige jeg havde bestemmelse som der bliver beskrevet at man får, men jeg reagerede i drømmen i forhold til mine tanker som jeg var i total kontrol over. jeg var ''til stede'' i drømmen.

det er helt sikkert noget jeg skal arbejde videre på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]