Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 17:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Denne tråd er rettet til folk der, ligesom mig selv, ikke har den store forstand på cannabis. Jeg er sikker på at de mere erfarne ulve herinde har helt styr på hvordan man laver en lækker småkage med et kick der passer lige til én selv - det har jeg nu også fundet! (Yey!)

Grunden til at jeg poster dette er, at jeg selv synes det var lidt skræmmende at skulle eksperimentere med dosis når det skulle indtages oralt, da jeg har prøvet at få for meget, og det bestemt ikke er rart.
Jeg har altså brugt migselv som forsøgskanin, for at kunne dele mine erfaringer med jer, og ud af det er der kommet en opskrift på cookies, som jeg kan stå inde for som nybegynder, ligeledes kan min til dagligt rygende buddy! :)

NB: Hashen som jeg brugte, var noget "luksus kashmir" (jaja, gu var det røv, men det var hvad hun kaldte det).
Det er en tidskrævende opskrift, men jeg lover dig at det er det værd, da de smager afsindigt godt, og sparker som et æsel :rocking:. En god idé er at bage dem med en kammerat, som du alligevel har tænkt dig at spise dem med. Bagning er sjovt, specielt når man har forventningens glæde i maven ;)

Opskriften giver 30 cookies af 25g, med Ø ca. 5 cm., hver indeholdende 0,1 g hash

Ingredienserne opdeles som følgende:

Det tørre:
- 55 g havregryn
- 35 g fuldkornshvedemel
- 155 g hvedemel
- 3/4 tsk. natron

Det våde:
- 130 g smør
- 3 g god hash (100+)
- 100 g rørsukker
- 50 gram brun farin
- 35 g mørk muscovadosukker
- 1 tsk. vanilleessens
- 1 æg

Fyldet:
- 100 g 80% mørk chokolade
- 50 g mandler

1 ) Først klargøres alle ingredienserne ved at måle alt det tørre af i 1 skål, og sukkeret af i en større skål (den du vil lave dejen i). Muscovadosukkeret klumper ret nemt, så mas klumperne ud med en gaffel nu. Chokoladen og nødderne hakkes semi-fint, dvs. stykker lidt under 5 x 5 x 5 mm, nødderne gerne lidt finere. (Bliver stykkerne for store, fylder de for meget i småkagen, og det vil derfor blive svært at dosere, så sørg for at det bliver hakket nogenlunde homogent). Ovnen forvarmes til 190 grader (alm. ovn, ikke varmluft).
2 ) Riv/nol hashen ud som du ville gøre hvis det skulle ryges. Smørret vejes af for sig selv og smeltes i en kasserolle ved svag (!) varme. (Tilsæt her 1-2 deciliter postevand. Det vil hjælpe dig med at holde temperaturen under 100 grader, og det vil gøre vandfasen større og nemmere at se, når de skal skilles).
3 ) Tilsæt hashen til smør/vand-blandingen, hold varmen meget lav og smørret under konstant omrøring til hashen er helt opløst (det bliver den hvis du har købt en god nok kval., ellers må du si de sidste klumper fra). Dette tager et sted mellem 5 og 10 min.
4 ) Hæld smørret fra gryden og ned i et syltetøjsglas eller lignende. Lad det stå lidt, og det vil dele sig i 2 faser - en stivnet fedtfase øverst, og en flydende vandfase i bunden. Skil de to faser ad ved simpelthen at tage fedtpladen op, og hælde vandet ud, og smid derpå fedtet ned til sukkeret, tilsæt vanilleessens, og pisk det sammen med en håndmikser. Vandet smides ud.
5 ) Tilsæt ægget og pisk videre til blandingen er lysebrun og fluffy (3 min).
6 ) Nu tilsættes fyldet, og vendes med en ske godt rundt i dejen.
7 ) De tørre ingredienser vendes i med en ske, og blandes til dejen er homogen.
8 ) Put bagepapir på 2 bageplader og hav en teske, en tallerken og en vægt klar.
9 ) Nu udtages portioner af 25 g med teskeen og vejes efter på vægten (man lærer lynhurtigt hvor meget 25 g dej fylder). Disse rulles til små kugler, og placeres på bagepladen med fine mellemrum, da de flyder lidt ud. Her trykkes de flade, så de er mellem 0,5 og 1 cm høje. De ser ikke ud af meget, men bare rolig, de vokser fint når de først bliver bagt.
10 ) Smid bagepladerne i ovnen 1 af gangen på den næstøverste rille, og giv kagerne 9 min. ved 190 grader (De er bløde når de kommer ud efter 9 min., men de bliver hårde når de køler af, så lad være med at give dem længere tid).
11 ) Lad dem afkøle på en rist. Hiv dem over med bagepapiret, for de er så bløde, at de ellers folder sig om ristens gitter. Efter ca. 15 min. er kagerne kølet, og klar til at spise.

Har en mild jordet smag, som pakkes godt ind i choko/nødde-smagen, samt den lidt lakridsagtige smag fra muscovadosukkeret og vanillen.
Kagerne kan fryses, og holder sig fint, både smags-, og konsistensmæssigt - og de smager for øvrigt også forrygende (no pun intended) uden røg i :mrgreen:

Denne opskrift er som sagt for dummies, og derfor vil jeg også anbefale nybegynderen til at prøve sig frem, og selv finde ud af hvor mange småkager der skal til for at den tilsigtede virkning indtræder (start med 1!).

Jeg lavede dem selv for første gang i går sammen med en ven. Jeg ryger kun ved særlige lejligheder (læs Roskilde, og evt. nytår), mens min buddy ryger på dagligt basis. Jeg spiste 1,75 småkager, mens han spiste 3,25 småkager. Vi fik en helt ekstrem effekt, og var skæve i godt 6 timer. Jeg fik det dog på et tidspunkt dårligt, men ikke slemmere end at jeg kunne klare det, så jeg vil anbefale nybegynderen at starte med 1 - 1,5 småkage, og være TÅLMODIG, da effekten af den første kage først toppede efter 1½ - 2 timer efter vi havde spist den! Jeg lægger et link til triprapporten op i denne tråd, når jeg har fået den skrevet :)

[Red]: den er nu skrevet, og kan findes her: Magic Chip Cookies

Jeg håber denne opskrift hjælper de folk der gerne vil bevæge sig ind i cannabis'en univers beyond the smoke! :joint:

Senest rettet af Zpunc 15 jul 2010 09:58, rettet i alt 7 gange.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Det lyder virkelig som lækre cookies, tak for et godt og udførligt indlæg. Tror jeg vil prøve din opskrift næste gang menuen står på krydderkager.

Junior medlem
Brugeravatar

Orrh fråder nok.
tak for opskriften :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Hold da op for en udførlig opskrift, thumbs up!

Zpunc skrev:
En god idé er at bage dem med en kammerat, som du alligevel har tænkt dig at spise dem med. Bagning er sjovt, specielt når man har forventningens glæde i maven ;)

Hehe kender det alt for godt, vi danser altid rundt og gejler hinanden op når vi er i det brune køkken :D

Junior medlem
Brugeravatar

Kajkage skrev:
Hold da op for en udførlig opskrift, thumbs up!

Ja, den blev lige lidt lang :/ Tænkte bare at det ville være rart at have en opskrift/tråd med lidt overblik over hvordan man kan angribe kageproblemet lidt faktuelt mht. dosis og alt det der, i stedet for at skulle stykke det sammen fra 70 tråde rundt omkring - og så gik jeg vist lidt i selvsving :oops:

Kajkage skrev:
Zpunc skrev:
En god idé er at bage dem med en kammerat, som du alligevel har tænkt dig at spise dem med. Bagning er sjovt, specielt når man har forventningens glæde i maven ;)

Hehe kender det alt for godt, vi danser altid rundt og gejler hinanden op når vi er i det brune køkken :D

Madlavning og cannabis er og bliver sociale ting :)

Junior medlem

lyde lækker dem hvel jeg lave

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Virkelig lækker guide! Lige noget jeg ledte efter :D Vil blive afprøvet i weekenden! :D

:peace:

Cannabis entusiast

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes også det lyder fantastisk lækkert. Har overvejet af prøve det af i den nærmeste fremtid, men venter lige og ser hvad andre der prøver dem har at sige. ;)

Medlem

Årh, nice!

Skal helt sikkert prøves! Men hvis der kun er 0,1g hash i hver, så skal man vel spise 10 før man kan mærke lidt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Narkosvin skrev:
Årh, nice!

Skal helt sikkert prøves! Men hvis der kun er 0,1g hash i hver, så skal man vel spise 10 før man kan mærke lidt?

Det kommer an på kvaliteten af dit hash...

Trådstarteren skulle kun bruge 1,75 kage og hans hærdede rygerven, 3,25. Og de fik vel at mærke en tand for meget effekt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Hold kæft hvor er det lækkert, thumbs up til et rigtig lækkert og udførligt indlæg!
At jeg så i morges faktisk har siddet og ledt efter en chocolate chip cookie opskrift, til starten af næste uge, er jo bare endnu federe!
Skal helt sikkert prøves der :joint:

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for al den positive feedback - det er altid dejligt!

Til alle dem der prøver opskriften vil jeg meget gerne høre hvordan det gik, og eventuelle foreslag til forbedringer er altid velkomne :mrgreen:

Jeg har tænkt over en ting: Da jeg opløste hashen i smørret formede der sig nærmest et separat lag med en grålig farve under det gule smør. Jeg overvejede i situationen om man burde tage det fra, da det jo kunne være alt det vandopløselige gøjl fra hash + smør som lå i den fase, og at der sikkert var en masse tilsætningsstoffer i dette, som man jo lige så godt kunne komme af med. Er der nogen der har nogle erfaringer omkring dette? Og evt. til alle jer der snart skal til at afprøve opskriften: kig lige på smør/hash-blandingen, og tænk over det, evt. prøv at smide det væk. THC'en burde jo ligge i det gule fedt-fase, og det burde derfor ikke gå tabt.

:peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Det kan du sagtens, bare sørg for det er varmet ordentligt igennem, så alle cannabinolerne er opløst i fedtet :)
Jeg plejer selv at gøre det hvis jeg anvender hash af en lidt ringere kvalitet, det plejer dog at være noget uopløseligt stuff der minder lidt om fint sand, som lægger sig på bunden af gryden. Det hjælper virkelig på både lugten og smagen, vil sgu helst ikke vide hvad det er - bvadr!

Medlem
Brugeravatar

Nice! Bliver den opskrift jeg vil følge næste gang der skal bages! Thumbs up! Eneste du mangler er nogle billeder ;)

Medlem

-

Senest rettet af sp2nky 29 apr 2021 10:04, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem
Brugeravatar

Der var billederne så! :D Glæder mig at du synes om dem! Hele familien?!? Håber du har læst afsnittet med den moralske kommentar i Den Høje Kogebog så :mrgreen:

Junior medlem

Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Det ser edderbankme lækkert ud, og overskuelig opskrift !

Dem må jeg simpelthen bare smage, og måske byde min lærer på én :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Nu har jeg sgu også haft fornøjelse af at prøve disse kager sammen med nogle venner! :D

Vi anvendte 2 x 3 gram rigtig god lys hash.

Må sgu sige at de smager himmelsk! Selvom at vi lavede lidt lort i opskriften.. (Dårlig planlægning og for mange joints) :D

Men altså, nogle af fejlene som vi begik var kun at have 50 gr havregryn (Vi lavede 60 kager, altså dobbelt dosis) så vi improviserede med lidt knust cornflakes, hvilket også fungerede udmærket. :wink:

En anden vi begik, i vores koger, var at blende chokoladen og nødderne, fordi vi simpelthen ikke kunne overskue at hakke alt det lort... Nødderne blev ikke hakket groft nok, og chokoladen blev til pulver :D Det kostede os også en halv blender, så denne metode kan ikke anbefales.. :P At chokoladen blev til pulver, forklare også vores kagers udseende, hvilket kan ses på nedenstående billeder. :wink:

Billede
Vi rullede dejen i små kugler på 25 gr +/- som opskriften beskrev.

Billede
Ind i æ ovn i 10 min ve 190 grader ;)

Billede
Så er der mam!

Billede
Lige så i også kan få et indtryk af kagernes størrelse ;)

Billede

Min andel af kagerne :D

(Billederne er taget med en mobil, deraf skyldes den dårlige kvalitet)

Der kommer en triprapport, når jeg får prøvet dem ordentligt af. Spiste en enkelt kage igår sammen med en god kop kaffe :D
Men var dog skæv i forvejen, så det var lidt svært at difinere high'en, men kunne tydeligt mærke den. En ven som sidder ved siden af mig nu, har spist en kage for ca. 1 times tid siden, og han ser sgu ud til at have det godt nu :D

Kagernes smag er lidt svært at difinerer... Faktisk utrolig svær :D Men lidt en blanding af svag lakrids, med brun farin og mandler, godt pakket ind i en mørk kakao smag. Lidt søde kager faktisk. Går utrolig godt sammen med en lille klat creme fraice!! :D'

Jeg kan klart anbefale denne opskrift til nybegynder, såvel som garvede rygere. Og i skal ikke lade jer skræmme af cookies med lakridssmag.. Blev vi selv lidt, for det lyder sgu mystisk må jeg indrømme, men kæft de blev sgu gode :D

Cannabis entusiast

Junior medlem
Brugeravatar

Sorry måske et noob spørgsmål men hvis jeg har noget GODT POT hvor meget skal jeg så bruge?
& hvor langt tid tager det nogen lunde at lave?
.på forhånd tak for svar :peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Dreads skrev:
Sorry måske et noob spørgsmål men hvis jeg har noget GODT POT hvor meget skal jeg så bruge?
& hvor langt tid tager det nogen lunde at lave?
.på forhånd tak for svar :peace:

Prøv med 0.1 g i hver kage. Spis en vent i en time til halvanden hvis der stadig ingen virkning er kan du spise en til. Det kan være svært at sige hvor meget du helt præcist skal have det kommer an på din tolerance, hvad du har spist inden, pottens kvalitet osv. Altså kan man ikke sige hvor meget du skal bruge for at blive skæv.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]