Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 17:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Hej alle sammen.

På det seneste er jeg begyndt at høre mere og mere om fra folk, at bruge sølvpapir til at lave hoveder med, til bang, bong osv. skulle være usundt/skadeligt fordi der tilsynladende er noget stof i sølvpapiret der kan skade kroppen.
Og jo, træ, glas, merskum og andre materialer er de bedste. Det er mere med tanke på, hvis det blev benyttet som nødløsning og det ikke er særligt ofte

Så undrer jeg mig over at:
De fleste jeg kender bruger sølvpapirsbakker til at riste og mix'e i. <- Dette burde jo også være skadelig ?

Hvad mener i?

Er det skadeligt? Hvis ja:
Hvor skadeligt er det?
Hvad er det der sker med kroppen? Hvorfor kan den ikke tåle det?
Hvis det er skadeligt, hvorfor så bruge foliebakker til at riste i?

Hvis der eventuelt skulle være nogen med dybere viden om det, er de mere end velkomne til at detaljeret forklare problemet(hvis der overhovedet er en mere indviklet grund/evt. wiki links o.lign.)

Jeg takker på forhånd for hvilke indputs i nu end måtte komme med :)

-Psy

Medlem

kan ik svare på hvorfor men ved at i noget sølvpapir er der hormon forstyrrende stoffer, du har nok hørt noget med at enten den blanke eller den matte side skal vænde ind mod maden,

prøv at holde en lighter under et stykke sølvpapir i 3-5 sekunder og se hvad der sker :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja det var også noget med siderne osv. Kan ikke så godt huske detaljerne da samtalerne tit har foregået i en god koger ;)

Medlem
Brugeravatar

Der er tungmetaller i sølvpapir, og der er hormon forstyrrende stoffer i, så det er ikke ligefrem det sundeste.

Ja, køb et merskums hoved, det koster nada ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Sølvpapir er, så vidt jeg ved, fremstillet af rent aluminium og intet andet, det er bare valset ekstremt tyndt, men aluminiumdampe skulle bestemt ikke være ønskværdige at få i lungerne, men jeg har svært ved at finde en fornuftig kilde på dette, da jeg ikke kan huske hvor det er jeg har info'en fra :/

Medlem
Brugeravatar

Sølvpapir er ikke 100% rent aluminium, og så er valserne der bliver brugt til fremstillingen belagt med bly.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Det lyder altså underligt at der skulle være bly og hormonforstyrrende stoffer i aluminiumsfolie, når man tænker på at det hovedsageligt bliver brugt til at pakke mad ind med. Er det muligt at få nogle videnskabelige kilder på jeres påstande, så vi ikke bare lukker netgossip ud i denne tråd - jeg har ikke kunnet finde nogen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Som Morten på 14 siger bliver det hovedsageligt brugt til at pakke med ind i, det bliver også brugt til at lave mad i, i ovnen, på grillen osv. Hvis der var hormon forstyrende stoffer, tungmetaller eller andet sundhedsskadeligt i ville det være blevet trukket tilbage fra markedet for længe siden.
Men kom med en videnskabelig undesøgelse der siger noget andet og jeg skal med glæde trække min uvidenhed tilbage. :wink:

Medlem
Brugeravatar

"De fleste mennesker bruger sølvpapir til indpakning af mad, men hvad de færreste ved er, at aluminium fra sølvpapiret trænger ind i maden. Det samme gælder stegepander med slip-let overflade. Disse overflader er lavet af forskellige kemiske stoffer, der også er meget giftige, og når man steger på dem, trænger giftstofferne ind i maden. Støbejernspander er de sundeste pander at stege på, da der ikke er kemiske behandlingsmidler, der trænger i maden."

Kilde: http://www.realiteten.dk/vis.php?id=128&sektion=sundhed

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
The Shaman skrev:
"De fleste mennesker bruger sølvpapir til indpakning af mad, men hvad de færreste ved er, at aluminium fra sølvpapiret trænger ind i maden. Det samme gælder stegepander med slip-let overflade. Disse overflader er lavet af forskellige kemiske stoffer, der også er meget giftige, og når man steger på dem, trænger giftstofferne ind i maden. Støbejernspander er de sundeste pander at stege på, da der ikke er kemiske behandlingsmidler, der trænger i maden."

Er det ikke kun hvis man kommer til at ridse i de slip let overflader at det bliver giftigt ?
Det har jeg da ellers hørt..

Men brug ikke sølvpapir, det er skide usundt, ta hellere en gulerod og lav dig en bonghoved ud af det,
hvis du altså ikke lige har de små 30kr i merskums bonghoved koster.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

The Shaman skrev:

For det første er det en religiøs tekst du linker til for det andet, har du læst hele den tekst du citere? Der står bla.
Citat:
"Ikke økologiske olier, de såkaldte varmpressede olier, er direkte giftige for kroppen."
"Du kan ikke spise sundt og varieret medmindre at du spiser rene økologiske varer!"
"Hvis man udsættes for antibiotika, enten ved at spise meget ikke-økologisk kød over en årrække, eller ved at tage en penicillinkur, kan man risikere at udrydde en hel bestandel af gavnlige bakterier, og så er sygdom uundgåelig."

Der er såvidt jeg ved ikke noget videnskabeligt belæg for nogle af disse påstande.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Helt enig Atna. Og når man tænker på den side er så økominded, så er grunden til at de ikke vil have at folk bruger sølvpapir, formentligt at det forurener utroligt meget og er meget uøkologisk.

Du burde være meget mere kildekritisk The Shaman.

Medlem

Det med sølvpapir var bla i avisen mid-vest jylland for 2 dage siden, sad og læste det da jeg pakkede min mad ud af sølvpapiret :S

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ifølge denne artikel: http://www.springerlink.com/content/921 ... lltext.pdf så indeholder aluminiumsfolie ikke tungmetallerne arsenik og bly, mens chrom og cadmium kun lige akkurat kunne spores (~0,01ppm). Desuden er der ikke rapporteret om nogen bivirkninger ved brug af alufolie til at pakke donorhud ind med i op til 10 år, og mængden der afgives er så lille at der ingen risiko er. Ved godt rygning er en anden sag, men kan ikke forestille mig man indhalerer meget mere metal, end man optager igennem huden ved at have kontakt med sølvpapir i 10 år, især når man tænker på at Cadmium først fordamper ved 767°C, alumium ved 2519°C og chrom ved 2671°C - her er det kun cadium der kunne tænkes at fordampe ved de temperaturer som findes under bongrygning, og det findes i så små mængder at det ikke udgør en sundhedsrisiko.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Atna skrev:

Citat:
"Ikke økologiske olier, de såkaldte varmpressede olier, er direkte giftige for kroppen."
"Du kan ikke spise sundt og varieret medmindre at du spiser rene økologiske varer!"
"Hvis man udsættes for antibiotika, enten ved at spise meget ikke-økologisk kød over en årrække, eller ved at tage en penicillinkur, kan man risikere at udrydde en hel bestandel af gavnlige bakterier, og så er sygdom uundgåelig."

Der er såvidt jeg ved ikke noget videnskabeligt belæg for nogle af disse påstande.

Antibiotika ødelægger også gavnlige bakterier, især i maven. Gider ikke finde en kilde, men det burde være logisk. Til gengæld er det sindssygt dårligt formuleret og ikke en fremstilling, der virker som et forsøg på objektivitet.

Most of the physical world is unseen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

arpheus skrev:
Antibiotika ødelægger også gavnlige bakterier, især i maven. Gider ikke finde en kilde, men det burde være logisk. Til gengæld er det sindssygt dårligt formuleret og ikke en fremstilling, der virker som et forsøg på objektivitet.

Det er meget muligt at det ødelægger nogle af bakterierne i maven, men ligefrem at udrydde en hel bestandel af dem bare ved at spise kød eller tage en penicillin kur? Den tror jeg sku ikke på.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg takker for alle svarene og er delvist blevet klogere.

Atna skrev:
For det første er det en religiøs tekst du linker til for det andet, har du læst hele den tekst du citere? Der står bla.
Citat:

Undskyld jeg siger det, men jeg kan ikke lige se sammenhængen mellem mine spørgsmål og så disse oplysninger.
Hvad jeg kan læse mig til har det noget at gøre med hvordan man spiser sundt osv = ikke noget om sølvpapirs fed ;)

det burde jo være ufarligt hvis man tænker på alle de fødevarer der bliver opbevaret/indpakket i sølvpapir.

Leverpostej for eksempel. Det bliver jo bagt i folie bakker og senere opvarmet flere gange inden det bliver spist. Eller lørdagshøne i foliebakke?
Der er jo mange tegn der tyder på at det ikke er farligt.

Så hvorfor så mange påstande om det er sandt eller falsk? Der må være nogen der enten bare har lavet den farlige påstand, om ikke andet selv oplevet skade på grund af folien?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
På mit sølvpapir står, at det ikke må bruges til madvarer... :shock: Jeg mener, hvad skal man så bruge det til? Udover selvfølgelig, at ha det rundt om hovedet for at undgå farlige stråler...

Most of the physical world is unseen.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Albuquerque, New Mexico
På mange amerikanske debatforummer snakker man om at aluminiumsfolie kan give alzheimer's.

Det er noget med, at hvis man laver bonghoveder af det og sætter ild til det fordamper aluminiumen og sætter sig i kroppen.

Om rygtet passer eller ej kunne jeg dog aldrig selv finde på at lave et hoved ud af aluminium eller andet metal. Så ryg da bare en joint i stedet eller lav en æble-pibe hvis det haster så meget med at blive skæv.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hank Hill: tak for svaret, men igen, grunden til jeg spørger er, som jeg klart og tydeligt nævnte, HVIS man nu slet ikke havde noget som helst andet og man er fanget på en pæl 100 km fra land med kun sølvpapir og et rør med hul i. Ja, scenariet er langt ude, men situationen er ret ligegyldig, jeg ledte bare efter svaret, sådan af generel nysgerrighed og til HR i tilfælde af det er skadeligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]