Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 apr 2024 00:30


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 mar 2009 08:49 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 okt 2006 09:19
Indlæg: 43
Hej allesammen!
Vi er lige startet på et nyt emne i biologi, rusmidler, som jeg har glædet mig til længe, da det er et emne der fanger min interesse! Det skal lige siges at jeg er igang mit andet år på gymnasiet. Til min skræk og rædsel ser jeg at den er fra Sundhedsstyrelsen og hedder Rusmidlernes Biologi - Om hjernen, sprut og stoffer, og på bagsiden står der; I denne bog beskriver forfatteren, speciellæge i psykiatri Henrik Rindom, hvordan rusmidlerne påvirker den menneskelige organisme.
Jeg har læst en del om ham herinde, og jeg har erfaringer fra Sundhedsstyrelsens (idiotiske) foldere, og derfor spørger jeg;

De facts der er i bogen, er jo nødvendigvis sande, eftersom bogen kan bruges på HF og Gymnasie niveau?

Jeg har læst mange foldere fra Sundhedsstyrelsen, som var det rene nonsens, og derfor har jeg svært ved at skulle stole på denne bog? Er det mig der er hysterisk, eller kan i andre godt forstå min bekymring?

Og hvorfor lave (mange) foldere med løgn og forkerte informationer, for så at lave en bog hvor det er saglig information?

Og at Henrik Rindom, som jo ikke ligefrem taler pænt om stofferne i medierne, har skrevet bogen, betyder jo at han nok har sat sit personlige præg på bogens indhold?

Jeg skriver lige litteraturlisten op når jeg kommer hjem fra skole og arbejde. Den kom jeg lige i tanke om er ret vigtig :D

Håber nogle kan hjælpe mig frem til en bedre forståelse af bogen, og bedre accept af bogen :D

Og HAPPY tirsdag til alle :D!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 mar 2009 08:56 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
bogen er for det meste saglig, undtaget når han snakker om noget han ikke har forstand på, som f.eks. svampe!

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 mar 2009 10:23 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 dec 2006 16:38
Indlæg: 1440
Geografisk sted: !!!
nu er det jo langt fra alle foldere der er lavet af overlæger som rindom..

tag fks. http://www.nejtilstoffer.dk - ja til livet (de har deres foldere liggende derinde, du kan læse dem og grine lidt)

.. ""Sig nej til stoffer, sig ja til livet" er en forening, som blev startet af en gruppe scientologer i 1991 på grund af de stigende problemer med stoffer blandt unge, og kun lidt reel information om stoffer og deres bivirkninger."

Rindom taler faktisk pænt om stoffer.. nogen gange.. - manden er ikke med på galskaben om at det er uskadeligt at tage stoffer, dog heller ikke med på galskaben om at det er det værste man kan gøre..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 mar 2009 16:35 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
chrissen skrev:
De facts der er i bogen, er jo nødvendigvis sande, eftersom bogen kan bruges på HF og Gymnasie niveau?


Eh nej. Hvis du en dag kommer på universitetet vil du opdage, at mange af de ting, der er blevet beskrevet som ultimativt sande i gymnasiet snarere har karakter af halve sandheder. Derudover er der indenfor de fleste videnskabelige emner stor diskussion om hvad der er sandt.
Når det så er sagt, så er Rusmidlernes Biologi en ok bog, der ikke indeholder så mange dumheder som Rindoms udtalelser i medierne.

God fornøjelse med biologien.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 mar 2009 18:28 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 okt 2006 09:19
Indlæg: 43
Tusind tak for svarene, så vil gå igang med det længe ventede emne :p


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 mar 2009 18:51 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 aug 2008 13:13
Indlæg: 703
spiffeh skrev:
nu er det jo langt fra alle foldere der er lavet af overlæger som rindom..

tag fks. http://www.nejtilstoffer.dk - ja til livet (de har deres foldere liggende derinde, du kan læse dem og grine lidt)

.. ""Sig nej til stoffer, sig ja til livet" er en forening, som blev startet af en gruppe scientologer i 1991 på grund af de stigende problemer med stoffer blandt unge, og kun lidt reel information om stoffer og deres bivirkninger."

Rindom taler faktisk pænt om stoffer.. nogen gange.. - manden er ikke med på galskaben om at det er uskadeligt at tage stoffer, dog heller ikke med på galskaben om at det er det værste man kan gøre..


Jeg klikkede der ind og skimmede hash afdelingen lidt og stødte på dette citat:

„Jeg startede med at ryge hash, da jeg var 12, og tog med vennerne ud til Christiania for at købe det. Men meget hurtigt fandt jeg ud af, at det var meget nemmere at få fat i hos dealere ude omkring i byen – og endnu lettere i de åbne fængsler."
- Jannick


hehe sådan kan det gå...

_________________
”What hashish gives with one hand it takes away with the other: that is to say,
it gives you power of imagination and takes away the ability to profit by it”

(Baudelaire 1860).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 mar 2009 18:01 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 dec 2006 16:38
Indlæg: 1440
Geografisk sted: !!!
„Jeg startede med at ryge hash, da jeg var 12, og tog med vennerne ud til Christiania for at købe det. Men meget hurtigt fandt jeg ud af, at det var meget nemmere at få fat i hos dealere ude omkring i byen – og endnu lettere i de åbne fængsler."
- Jannick


hehe sådan kan det gå...[/quote]

Da jeg var 13, drak jeg sprut for første gang, og ikke længe efter skulle jeg lige prøve hash. Så gik det stærkt og jeg fik hurtigt fat i LSD og blev afhængig og spiste det, som var det slik. En nat under et af mine syretrip fi jeg et blackout og vågnede med blod i hele hoved og igang med at kaste op. Ved et mirakel fik jeg vækket mig selv og fik vasket mig. Jeg fandt bilen og kørte rystende hjem til mine forældre. Jeg kravlede op i min mors seng og grad. Som 21-årig kom jeg på min første afvænning.
- Donna


sådan kan det åbenbart også gå!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 mar 2009 15:56 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 maj 2007 16:21
Indlæg: 1071
Det er en fin bog, der er dog nogle fatale fejl i, som jeg virkelig ikke fatter, at en speciallæge kan lave. Fx:

Citat:
Psilocybin er det aktive stof i en stor familie af svampe kaldet spids nøgenhat (Psilocybe semilanceata)


To fejl i én sætning? :shock:

Så skriver han også, at det aktive stof i khat er amfetamin............


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 mar 2009 04:53 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Tænk på at den kun kan være objektiv til et hvis punkt da Rindom kun beskæftiger sig med de negative sider af stofferne, altså han har med misbrugere at gøre. Så bogen er en smule gennemtæret af de der "jeg røg et sug på en joint, et par måneder efter var det heroin"-udtalelser. Der siges meget iøjnfaldende at svampe som regel kun er noget de fleste gør en enkelt gang da effekterne simpelthen er for ubehagelige eller voldsomme. Kan sgu forstå at en full-on psykedelisk eye opener /ego-dissolver ikke lige er sagen for en fuldtids-eskapist :P


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 mar 2009 20:59 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2006 20:51
Indlæg: 2145
Geografisk sted: Jylland
InnerNetExplorer skrev:
Tænk på at den kun kan være objektiv til et hvis punkt da Rindom kun beskæftiger sig med de negative sider af stofferne, altså han har med misbrugere at gøre. Så bogen er en smule gennemtæret af de der "jeg røg et sug på en joint, et par måneder efter var det heroin"-udtalelser. Der siges meget iøjnfaldende at svampe som regel kun er noget de fleste gør en enkelt gang da effekterne simpelthen er for ubehagelige eller voldsomme. Kan sgu forstå at en full-on psykedelisk eye opener /ego-dissolver ikke lige er sagen for en fuldtids-eskapist :P

Tror da ikke bogen indeholder sådan noget ligegyldigt pladder? (selvfølgelig er der noget, har vi jo fået at vide i den her tråd med henhold til f.eks. svampe - referede mere til "så prøvede jeg" historier)
Hvis det er de andres snak du hentyder til, så må det være den der platte hjemmeside. :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 mar 2009 01:09 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
kemal skrev:
InnerNetExplorer skrev:
Tænk på at den kun kan være objektiv til et hvis punkt da Rindom kun beskæftiger sig med de negative sider af stofferne, altså han har med misbrugere at gøre. Så bogen er en smule gennemtæret af de der "jeg røg et sug på en joint, et par måneder efter var det heroin"-udtalelser. Der siges meget iøjnfaldende at svampe som regel kun er noget de fleste gør en enkelt gang da effekterne simpelthen er for ubehagelige eller voldsomme. Kan sgu forstå at en full-on psykedelisk eye opener /ego-dissolver ikke lige er sagen for en fuldtids-eskapist :P

Tror da ikke bogen indeholder sådan noget ligegyldigt pladder? (selvfølgelig er der noget, har vi jo fået at vide i den her tråd med henhold til f.eks. svampe - referede mere til "så prøvede jeg" historier)
Hvis det er de andres snak du hentyder til, så må det være den der platte hjemmeside. :D


Du kan læse hele bogen her: http://www.sst.dk/publ/publ2000/rus_bio/indhold.htm

I afsnittet om psilocybin står der følgende:

Henrik Rindom skrev:
Misbrug af psilocybin er begrænset til den periode i ungdommen, hvor det forbudte og farlige skal prøves. Egentlige misbrugere af psilocybin ses ikke, fordi rusen for det første er svær at styre og for det andet ikke er behagelig. De fleste prøver stoffet én eller to gange og holder derefter op.


Jeg er enig i folks vurdering af bogen, den er overordnet ret god, men der er nogle totalt åndssvage fejl i den som bare burde rettes.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 mar 2009 00:46 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2006 20:51
Indlæg: 2145
Geografisk sted: Jylland
Skrev også at der allerede var nævnt, at det var helt galt med svampene i den bog. :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team