Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 22:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KåBeHå
Dette bliver et længere oplæg, som har til formål at samle en tråd med viden, beretninger, spørgsmål og forhåbentlig svar i relation til det at erhverve eller generhverve sig kørekort, hvis man valgt at berige og beruse sin tilværelse med andet end alkohol.

For god ordens skyld, vil jeg lægge ud med at slå fast, at jeg synes det er uacceptabelt og respektløst at køre bil, hvis man er påvirket. Mit oplæg er derfor skrevet med en tro på, at langt de fleste stofbrugere (måske særligt herinde) også er ansvarlige stofbrugere, der ikke bare er ude på at generere viden for at kunne snyde og omgå loven.

Når det er sagt, skal det naturligvis også siges, at loven er idiotisk. Den diskriminerer stofbrugere på en måde som den ikke diskriminerer alkoholbrugere, alene fordi alkohol er lovligt i henhold til en række principper som ikke gælder for andre stoffer – uden hensyn til statistikker og kvalitativ viden.
Det betyder, at borgere med hæderlige hensigter kan have svært ved at få et kørekort og det er det jeg gerne vil adressere!!
Mit udgangspunkt for at skrive, er at jeg ihærdigt forsøger at erhverve mig et kørekort for første gang.

Helbredsattest
For at få kørekort, skal man indsende en helbredsattest til politiet, så det kan afgøres om man helbredsmæssigt er i stand til at køre bil. Helbredsattesten er en afkrydsningsformular, som udfyldes i samarbejde med egen praktiserende læge. Både du og din læge skal underskrive attesten under strafansvar med en strafferamme på op til 4 års fængsel.

Et af punkterne vedrører brugen af ”trafikfarlig medicin” som f.eks. blandt andet omfatter opioidgruppen og benzodiazepingruppen.

Et andet af punkterne vedrører brugen af euforiserende stoffer og hvor ofte et eventuelt forbrug finder sted.

Procedure: Hvis der ikke er noget særligt at bemærke i attesten, behandler politiet selv ansøgningen. Men hvis der er noget, sendes attesten videre til Sundhedsstyrelsen, hvor embedslægen vurderer sagen og afgiver en anbefaling til politiet om hvorvidt, eller under hvilke betingelser, kørekortet skal udstedes.

Nultolerance-lovgivning
1. juli 2007 blev der indført en nulgrænse for euforiserende stoffer. Hvis det i attesten oplyses, at du bruger euforiserende stoffer, uanset om det er et enkeltstående tilfælde eller et omfattende misbrug, så kommer Sundhedsstyrelsen automatisk med følgende anbefaling til politiet – i nedenstående eksempel pga. cannabis:

»Sundhedsstyrelsen kan ikke anbefale kørekort til nogen kategorier, før ansøger beviseligt ikke har misbrugt hash i mindst seks måneder. Dette skal ske ved regelmæssig urinprøvekontrol for cannabinol enten hos egen læge eller via et misbrugscenter. Der skal foreligge seks blanke kontroller. Begrundelsen er fremsendte helbredsoplysninger om et forbrug af cannabis. Anbefalingen følger den af 1. juli 2007 ved lov indførte nulgrænse for euforiserende stoffer.«

Det synes selv de praktiserende læger er problematisk.

Lyv eller lad være…?
I en artikel i Dagens Medicin 23.04.2010 problematiserer praktiserende læge Birgit Grubbe ovenstående forhold i relation til lægernes pligt til at anføre selv den mindste brug af euforiserende stoffer. Hun skriver:

”Jeg finder det problematisk, at den indførte nulgrænse tolkes som ovenfor. Såvel læger som politi og embedsvældet er vidende om et forbrug, måske sporadisk, af disse stoffer i den aldersklasse, der skal erhverve kørekort første gang. Sundhedsstyrelsens anbefaling til politiet vil betyde, at disse unge mennesker vil se sig nødsaget til at lyve. Hvis de ikke lyver, skal vi læger indstille os på at ’angive’ de af vores ellers velfungerende unge patienter, som har et sporadisk brug af hash. Er det rimeligt?” http://www.dagensmedicin.dk/debat/2010/ ... /index.xml

Med andre ord. HVIS du oplyser, at du har taget euforiserende stoffer, så SKAL din læge anføre det i attesten og du bliver tvunget til at være stoffri i de 6 måneder, hvor du skal aflægge rene urinprøver.

Så spørg lige dig selv om det er realistisk for dig at være stoffri i seks måneder og om du har lyst til at skrive urinprøvekontrol i din kalender seks gange, før du ævler løs hos lægen…!

Angående trafikfarlig medicin
Hvis man får eller har fået udskrevet trafikfarlig medicin på recept, så er det, som jeg har forstået det, ikke muligt at skjule. Hvis det er din egen praktiserende læge, der har udskrevet medicinen siger det sig selv, at din læge er nødt til at oplyse det i helbredsattesten. Men da recepter registreres centralt, vil det fremgå af din læges oversigt også selvom det er en anden læge eller en psykiater, der har udskrevet medicinen. Sundhedsstyrelsen har også adgang til disse oplysninger og du kan også selv se hvad du har fået udskrevet på Sundhed.dk.

Hvilken trafikfarlig medicin, til hvad og hvilke præparater man kan have fået udskrevet og alligevel få kørekort, er en lidt kompliceret sag. Embedslægen træffer sin afgørelse i henhold til det, der hedder Vejledning nr. 38 af 18. juni 2008 Om Ordination Af Afhængighedsskabende Lægemidler. Den findes her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=117508 og det er særligt afsnit 7, samt Bilag 1 og 2 der er relevant.

Men hvis man er så ”heldig” at få et tidsbegrænset kørekort på 1 år før man igen skal vurderes, så er det, som jeg har forstået det, en god idé at takke ja til den løsning i stedet for at gøre indsigelser. Hvis man siger ja, får man nemlig kørekortet og kan beholde det mens gen-vurderingssagen sidenhen forløber. Hvis man derimod gør indsigelser med det samme må man ikke gå til køreprøve før indsigelsessagen er afsluttet og det kan snildt tage op mod et halvt år.

Angående registreret (mis)brug af euforiserende stoffer
På samme måde som man er nødt til at oplyse om trafikfarlig medicin udskrevet på recept, kan man også være i en situation, hvor man har været i kontakt med offentlige myndigheder i forbindelse med sin brug af euforiserende stoffer.

Der er jo mange muligheder for hvilke offentlige myndigheder det kunne være.

Hvis det er egen læge, så giver det jo sig selv at lægen ved, at du bruger stoffer og dermed bliver nødt til at oplyse det i helbredsattesten.

Hvis du har været på hospitalet/skadestuen KAN det også fremgå om det har været stofrelateret. Tjek på Sundhed.dk hvad der er registreret.

Men er det kommunen, er det anderledes. Kommunens register er lukket og det betyder at hverken din egen læge eller sundhedsstyrelsen kan se om du har gjort brug af kommunale tilbud eller hvad kommunen har registreret om dig. Som jeg har forstået det, kan du altid henvende dig til den kommunale afdeling du har været i kontakt med og få oplyst, hvad der står om dig.

Hvis det er politiet man har været i kontakt med, så ved jeg ikke hvordan det hænger sammen. Måske er der nogle andre der ved det?

Det var det! :-D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: tresnulnul
Wauw det vidste jeg godt nok ikke, jeg havde hørt det med lægeattesten osv, men troede ikke det var så omfattende. Jeg fik da heldigvis mit før den tid, ellers måtte jeg jo ha' løjet. Kan ikke se hvad mit eventuelle weekendforbrug osv har med min kørsel at gøre så længe jeg ikke er påvirket mens jeg gør det. Det er jo ligesom med alkohol.

Medlem
Brugeravatar

Jeg har selv stået i den uheldige situation at være et ærligt menneske, til min lægeattest fortalte jeg om mit forbrug af tjald 1-2 gange om måneden, lægen var så nød til at notere det på attesten - selvom hun personligt ikke kunne se noget problem i at jeg skulle få mit kørekort.
Fik hende til at skrive hendes egen vudering omkring mit forbrug i forhold til kørekort.

Attesten blev så sendt til embedslægen som gav ret til 1 års midlertidigt kørekort - i løbet af det år skulle jeg så aflevere 3 urinprøver hos egen læge.

For nogle måneder siden fik jeg så endeligt mit "rigtige" kørekort.
Kan se jeg har været heldig iforhold til ovenstående med 6 urinprøver.

Men mit kørekort blev udsat næsten 3 måneder, indtil sagen var behandlet - ret nederen når man som 18 årig har gået og glædet sig til kortet, og man aldrig kunne finde på at køre bil i påvirket af hverken røg eller alkohol.

Men det er virkeligt langt ude med den nultollerence! :/

edit: og så kostede det lige 600 dask for en ny lægeattest

Junior medlem

Er også i den situation ! - skal afleverer min sidste (af de 6) urinprøve imorgen :rocking:

Men kan de finde på at teste mig senere hen efter den 6 prøve ? - jeg har ret nederen på, ikke at vide hvor sikker man er hvis man ryger en enkelt joint efter ...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg overvejede lidt at fortælle sandheden dengang, godt jeg ikke gjorde det.

Medlem
Brugeravatar

Joseph Hashdropz skrev:
Jeg overvejede lidt at fortælle sandheden dengang, godt jeg ikke gjorde det.

Exactly the same here.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I'm a highway child
@Killkaj
Jeg har selv fortalt min læge at jeg ryger, efter at have erhvervet kørekort og jeg er ik blevet testet :)
-Snart haft kørekortet i 2 år.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det med urinprøverne for cannabis.

Wonders never cease ... så nu er det SÅDAN de anvender den såkaldte "Ribe-model"? Ifølge den svinestreg i dansk lovgivning kan politiet nemlig helt og aldeles administrativt fratage folk kørekortet hvis politiet selv skønner, at personen er "narkoman" og en del af deres magtbeføjelser er her, at de på den mest ydmygende facon kan tvinge borgerne til at gennemgå 6 måneders drug testing via urinprøver.

Det komplet åndssvage er, at fejler man urintesten pga. en skødesløs joint i weekenden, ja så kan man se frem til at miste kortet uden nogensinde at have siddet bag rattet i påvirket tilstand. Er det ikke bare grrrrreat, at man nu i Danmark kan blive "dømt" (for det kalder de det ikke) for en forbrydelse man aldrig har begået?

Jeg ser ingen grund til at fortælle sandheden, når dem, der sidder på magten ikke har den mindste flig af sandhed i knoglerne selv. Så lyv, lyv og lyv om jeres forbrug - med mindre I gerne vil bruge lejligheden til at stoppe et egentligt misbrug, hvilket jeg definerer som når en ellers normalt person ryger så meget, at han eller hun er høj i så mange timer at døgnet, at det bliver umuligt at sætte sig bag et rat i ædru tilstand.

De har ingen ret eller retfærdighed i ryggen til at diskriminere ellers normale borgere på den måde, og så mener jeg heller ikke man har en pligt til at fortælle sandheden. Ingen ville vel heller ved deres fulde fem fortælle det iranske politi, at de lejlighedsvis nyder alkohol?

Jeg kan da også tilføje, at den ABSOLUT ENESTE grund til at de netop er efter hash skyldes at hashen er så dejlig sporbar i urinen. Ved andre stofgrupper er det noget sværere at afsløre "synden" i individet. Her ved de udmærket, at de burde teste folk 1 gang om ugen, og det gider de så ikke bruge penge på, da jeg formoder at de både ser det HELT urimeligt indgribende i borgernes frihed samt selv bringer sig i fare med deres alkoholforbrug.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg fik i øvrigt endelig mit kørekort sidste fredag - i første hug B-)

Det tog så også kun 10 måneder - og tydeligvis ikke fordi jeg er dårlig til at køre bil. Hrmf!

Junior medlem

IAME - Du virker som om du har lidt står på færdselsloven og medicin.

Måske kan du hjælpe mig... eller fortælle mig hvor jeg kan læse.

Jeg har i flere år fået benzo.
Jeg har talt med min læge (Can. Psyk. Md) om kørsel og benzo'er samtidig...

Han kom sgu lidt på glat is... Som han sagde "du har jo taget samme dosis i årevis, så du er jo ikke påvirket
hverken kognitivt eller på anden måde... Så jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne køre bil"

Nu kan jeg ikke rigtig lide svaret jeg kan ikke se.... - Spørgsmålet er vel om hvad politiet kan se og hvad loven siger.

Det er endnu ikke lykkedes mig, at finde færdselsloven i sit fulde omfang... Altså sidste udgave af loven hvor reglerne
om nul tolerence er indskrevet. Jeg kan kun finde loven fra 2008, og der er jo lavet en del ændringer siden.

Nogen der kan hjælpe mig hen hvor jeg kan læse den nye udgave af færdselsloven ??

Og er der nogen der ved om der kan udfærdiges en form for lægeerklæring a la den man kan få hvor man kan få tilladelse
til at køre motorcykel uden styrkhjelm??

Det kan da ikke være rigtigt at jeg ikke kan tage min medicin og køre bil samtidig.... Ellers er der måske noget medicin
som jeg kan erstatte de benzoer jeg får (Rivotril) - Noget medicin der ikke er på politiets liste over forbudt medicin ??
(Hvis der findes en liste over hvilke "stoffer" man ikke må tage og køre bil samtidig??).

Junior medlem
Brugeravatar

Hej Bøjet-Søm!

Det er et ret bøvlet felt hele det der med trafikfarlig medicin, doser og lovlighed. Men hvis man får den samme dosis og har fået det i længere tid er man netop "stabil" til forskel fra sådan en som mig, der kun fik benzo "engang imellem". Det er der heldigvis taget højde for i loven. Derudover er der forskel på præparaterne. Der tages højde for både præparaternes virkningstid, men også for hvilken dosis man får. Jeg fik også Rivotril/Clonazepam. Det har en meget lang halveringstid sammenlignet med andre benzoer, så umiddelbart står det på The Shit List i forhold til at køre bil. Men hvis man får det helt regelmæssigt og er tilvænnet og dermed ikke "påvirket", så kan det sagtens hænge anderledes sammen med bilkørsel. Som jeg forstår det afhænger det af hvor tilvænnet og stabil man er - uanset om man får benzo, metadon el.lign.

Loven du skal have fat i er ikke færdselsloven, men Vejledning Om Ordination af Afhængighedsskabende Lægemidler. Særligt er bilagene gode til at få overblik. Men det er noget bøvlet stof, så udover selv at orientere dig i det, vil jeg anbefale at du beder din læge kigge på det og fortolke dine muligheder. Heldigvis er benzo + bil et ret gennem-lovgivet område, så der er ret faste linjer, men samtidig en høj detaljeringsgrad og dermed mange muligheder.

Her er et link til Vejledningen
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=117508

For mig blev løsningen at jeg måtte lægge benzoerne fra mig. Men at hvis jeg fik brug for dem igen, så skulle jeg skifte til et andet præparat, men en lav halveringstid.

Der er selvfølgelig noget med "hvad politiet kan se", men som jeg har forstået det, så er det vigtigere hvad din læge "kan se". Det er din læge, der har ansvaret for at du er medicineret korrekt og det er kun hvis du skal ny/generhverve dig kørekort at politiet/embedslægen "skal se noget". Hvis du allerede har kørekort, så synes jeg at have forstået, at det er din læge, der skal oplyse dig om hvornår du må køre bil eller ej.

Meld lige tilbage når du finder ud af noget mere. Synes det er spændende at høre hvordan det går :-)

Senest rettet af IAME 13 jun 2011 10:58, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Poster lige det her alligevel selvom IAME svar er meget bedre

Bøjet-Søm skrev:
(Hvis der findes en liste over hvilke "stoffer" man ikke må tage og køre bil samtidig??).

Der skulle gerne være sådan en rød trekant på din medicin "dåse" hvis du ikke må tage det og køre bil samtidig.

Billede

Her er lidt info om trafikfarlig medicin

https://www.sundhed.dk/Artikel.aspx?id=20284.1

Junior medlem

Nu har jeg "tæsket" rundt i diverse anbefalede dokumenter, bilag, justitsministeriets gennemgang af bil og medicin, Vejledning om ordination, bilkørsel og medikamenter, lov om ændring af færdselsloven og straffeloven mm.

Det eneste jeg er blevet er forvirret på højt niveau :-)

Der synes at være ën rød tråd i alle beskrivelserne. Det er, at det er ulovligt.
Forøvrigt gælder det alle typer af psykofarmika.

Men... Men... Men... Dog er der et lille "hul" man måske kan benytte sig af.

Der omtales, at der kan gives dispensation, således at kørekort er gyldigt eet år.
Dette kræver dog, at du bliver undersøgt af egen læge (Det er man jo for det meste)
Derefter skal anden speciallæge undersøge en. Så skal der udfærdiges papirer til embedslægen.

Embedslægen kan så give dispensation og så kan du få kørekort gældende i 1år.

Men hvem tør lige prøve det? - Hvis man nu søger og får afslag er dette jo ensbetydende at
dit kørekort omgående bliver inddraget... Og i den forindelse er der så lige en lille tvist...
Vi har jo i Danmark ret til, at få vores "data" beskyttet fx. de informationer lægen har noteret om "os"
Meeen, faktisk kan lægen blive tvunget til at udlevere informationer (efter du er blevet informeret).
Siger du nej er der ikke noget at gøre. Politiets lovgivning er klar på dette område. Informationer Kan/Skal
videregives hvis informationerne er "vitale" - fx. du har kørekort og kører bil.
Endvidere kan embedslægen se dine informationer via Borger.dk. ligeledes kan politimesteren indhente tilladelse
til at få udleveret din sygejournal.

Sjovt nok siger loven også at egen læge må ikke give lægeerklæring ved erhvervelse af kørekort hvis man
er bruger af benzo eller anden psykofarmika... Det finder jeg underligt... Gud ved hvormange læger der ved det? og hvormange der
overholder det.

Alt i alt... Dette område er ikke til, at finde hoved eller hale i.

Jeg tager papirer med til min psyk og lader ham gennemlæse det ultimo august.

Ellers må vi sgu i fællesskab finde en advokat som kan gennemgå "love og regler" på området.
Vi er garanteret mange herinde der løber ind i problemet med benzo, sovemedicin, cipramil, lamitrogen etc.

Personligt er jeg ikke meget for, at ringe til mit lokale politi og spørge om jeg godt må tage mine faste benzoer og køre bil.
Så kunne jeg godt forestille mig de ville holde udenfor og vente til jeg sad bag rattet.... Endvidere er jeg ret sikker på
at hvis man skulle finde på, at spørge politiet så vil svaret konsekvent være Nixen-Bixen... Du må under ingen omstændigheder
blande benzo, psykofarmika (Alle slags psyk. farm) eller sovemiddler med bilkørsel.

Men så kan vi jo bare gå ned på apoketeket og købe en spand phenegan (Middel imod transportsyge) Det er håndkøb
og virker.

Junior medlem
Brugeravatar

Hmm kan godt høre at du er blevet forvirret - selvom det du siger nu ikke er så forvirrende endda. Men som sagt, tal med din læge om det. Hvis jeg kan få kørekort og samtidig tilladelse til at tage benzo - så kan du nok også :-)

Og lad mig så lige understrege for alle, at politiet ved nada om det her. Politiet retter sig efter embedslægen og tager ikke selv særskilt stilling til noget. Så lad helt klart være med at ringe til politiet og spørge dem til råds.

Og samtidig håber jeg også at vi alle er enige om at man selvfølgelig kun kører bil, hvis man er i stand til at gøre det forsvarligt :-)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Enkopderflyderover
Genialt indlæg, tusinde tak (-:

Det vil jeg gemme, til snart :)

:whogives: hahha

Men seriøst... Tak.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Joseph Hashdropz skrev:
Poster lige det her alligevel selvom IAME svar er meget bedre

Bøjet-Søm skrev:

Der skulle gerne være sådan en rød trekant på din medicin "dåse" hvis du ikke må tage det og køre bil samtidig.

Du må gerne køre bil på trafikfarlig medicin. Trekanten er blot en advarsel. Men hvis du er så påvirket at det gør at du ikke forsvarligt kan føre bilen, kan du straffes for det.

Medlem

Hey, jeg står i samme lorte situation og har gjort det længe. Først skulle embedslægen vurdere min ansøgning (det tog cirka en måned), så bad embedslægen mig om at få lavet en vudering af mit misbrug hos en psykiater. Der er som regel lang ventetid hos sådanne da vi har for få i forhold til landets behov og derfor tog det et stykke tid at finde en der havde en tid inden for overskuelig fremtid og derefter godt en halvanden måned før jeg kunne komme til. Tre uger senere har jeg så en rapport fra hende i hånden og sender den til embedslægen. To måneder efter får jeg følgende svar, men jeg har ærlig talt brug for hjælp til, at oversætte det til menneske-dansk:

"Sundhedsstyrelsen indstiller på baggrund af de fremsendte akter følgende til Politiets afgørelse:

Ansøgningen anbefales-med henvisning til supplerende lægelige oplysninger dateret d. 13 maj 2011-imødekommet med en tidsbegrænsning på 1 år. Der er ved anbefalingen lagt væk på, at der er behov for observation af tilstanden".

hvad fanden betyder det?

Medlem

Moowgli skrev:
Hey, jeg står i samme lorte situation og har gjort det længe. Først skulle embedslægen vurdere min ansøgning (det tog cirka en måned), så bad embedslægen mig om at få lavet en vudering af mit misbrug hos en psykiater. Der er som regel lang ventetid hos sådanne da vi har for få i forhold til landets behov og derfor tog det et stykke tid at finde en der havde en tid inden for overskuelig fremtid og derefter godt en halvanden måned før jeg kunne komme til. Tre uger senere har jeg så en rapport fra hende i hånden og sender den til embedslægen. To måneder efter får jeg følgende svar, men jeg har ærlig talt brug for hjælp til, at oversætte det til menneske-dansk:

"Sundhedsstyrelsen indstiller på baggrund af de fremsendte akter følgende til Politiets afgørelse:

Ansøgningen anbefales-med henvisning til supplerende lægelige oplysninger dateret d. 13 maj 2011-imødekommet med en tidsbegrænsning på 1 år. Der er ved anbefalingen lagt væk på, at der er behov for observation af tilstanden".

hvad fanden betyder det?

At du får kørekort i et år, og der så vurderes om misbruget står i vejen for at du kan få permanent kørekort.

Junior medlem
Brugeravatar

Og som jeg har skrevet i trådens oplæg gør du klogt i at takke ja til et tidsbegrænset kørekort. Hvis du anker afgørelsen får du nemlig først kørekortet når ankesagen er afsluttet, hvilket tager ca. 6 måneder. Så bare vær glad! Du har fået lov at få kørekort i et år og har dermed et år til at bevise at du har fortjent at få det permanent. Bedre bliver det sgu nok ikke :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]