Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 apr 2024 05:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 13 feb 2006 22:56 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2000 01:01
Indlæg: 7066
Geografisk sted: København
Der er stadig ingen der har smidt linket til Berlingske Tidende ind...

http://www.berlingske.dk/grid/indland/t ... 100100906/


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006 10:54 
Offline
Site Webmaster
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2003 01:01
Indlæg: 3561
Dextrose skrev:
Der er stadig ingen der har smidt linket til Berlingske Tidende ind...

http://www.berlingske.dk/grid/indland/t ... 100100906/


Nej men smed da artiklen ind?

Brevet er færdigt nu, med stor hjælp fra Yeti, Kenishii og sikkert andre yeti har kørt det igennem.
Med deres hjælp er brevet blevet enorm godt formuleret så det ser sgu alletiders ud. ´

Jeg sender det ind nu her og redigerer denne post og smider brevet ind her.

_________________
"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006 12:18 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2005 09:17
Indlæg: 1752
Det er altså ikke første gang Christoffer Erichsen fører sig frem på en yderst positiv måde. Jeg hørte ham engang tale i fjernsynet, og han viste bare den fedeste respekt, overhovedet ikke hysterisk og virkede meget Harm Reduction orienteret. Det kan godt være hans HR tankegang ikke toner helt klart frem, når han gengives af journalister der dårligt nok fatter, hvad konceptet står for. Jeg har i hvert fald en god fornemmelse i maven overfor C.E.

Hvis jeg blev narkoman skulle han i hvert fald behandle mig :lol:

_________
Får styr på stoffer, klon Christoffer!

^-- ide til ny sig :P


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006 13:02 
Offline
Site Webmaster
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2003 01:01
Indlæg: 3561
Så er brevet indsendt!

Her er det til jeres fornøjelse:

Citat:
Til Berlingske tidende

I artiklen ” Unge chatter om stoffer på nettet” bliver der skrevet om hjemmesiden http://www.psychedelia.dk, og især om sektionen ”triprapporter”. Artiklen beskriver triprapporterne som rus-opskrifter og det antydes at rapporterne får karakter alt efter hvor ”hovedløs” opførsel der udvises. Karaktererne er udelukkende et mål for hvor godt oplevelsen er beskrevet. Desuden er siden skrevet af unge og hovedsageligt for unge med en fælles interesse, hvilket nemt giver en intern jargon der er let at misforstå for udenforstående.

Psychedelia indeholder mange forskellige emner og vinkler, men da artiklen har valgt kun at fokusere på triprapporterne giver det et forskruet billede af websiden. Rapporterne stammer både fra erfarne brugere der har en stor viden om de substanser de indtager, men også en del der er relativt nye på ”scenen”. Det er især den sidste gruppe af rapporter, der kan virke voldsomme og meget uansvarlige. Læser man derimod de mere erfarne brugeres rapporter, vil man blandt andet kunne læse om de velovervejede forbehold disse personer tager, før, under og efter de indtager en substans.

Disse overvejelser om præcis hvilket stof man tager, hvor meget, hvordan og hvilke reelle risici der er forbundet med det pågældende stof kaldes harm reduction - skadesnedsættelse. Dette er sidens primære formål.

Websiden ønsker altså at informere og dermed reducere eventuelle skader som følge af stofmis/forbrug uden nødvendigvis at eliminere brugen af stoffet. Uden Psychedelia ville folk stadig indtage stoffer, Psychedelia hjælper bare folk med at passe på og gøre det forsvarligt når det endelig skal gøres. Psychedelia giver folk, der ønsker det, den nødvendige viden for at reducere eller helt undgå skader.

Udover triprapporterne er der også et forum på Psychedelia, hvor folk kan stille spørgsmål, besvare spørgsmål og søge rundt i gamle poster angående euforiserende stoffer. De fleste poster i Psychedelias forum omhandler skadesnedsættelse og Psychedelia proklamerer på ingen måde uagtsomt indtagelse af narkotiske substanser. Vi går ind for at man skal vide noget om det man indtager, gøre det under trygge forhold og med en sikkerhedsline som f.eks. en ædru ven der holder øje med én, en såkaldt tripsitter.

Der er ikke sjældent at mindreårige finder psychedelia.dk og spørger om de kan blive påvirket af deres mors allergimedicin eller om det er fedt at sniffe lightergas. Disse brugere får en løftet pegefinger efterfulgt af en uddybende og reel forklaring om farer ved f.eks. lightergas og ofte rådet til at vente til de bliver lidt ældre, mere modne og ved mere om hvad de har med at gøre.

Nu, hvor jeg har læserens opmærksomhed, vil jeg benytte lejligheden til at pointere at hvis man vælger at indtage MDMA (det aktive stof i ecstasy) eller lignende, bør man tage en dosis 5-htp (almindeligt kosttilskud) umiddelbart inden trippet og umiddelbart efter en enkelt anti-depressiv pille (SSRI). Dette minimerer risikoen for efterfølgende langvarige depressioner. Desuden opbygges resistens og MDMA bør kun tages sjældent. Og lad for guds skyld være med at blande GHB (fantasy) og alkohol! Flere erfaringer og vigtig viden kan findes på … gæt hvor ?

Psychedelia er en side der lærer folk om Harm Reduction – skadenesættelse, ansvarlighed og frem for alt: At passe på! Psychedelia opfordrer på ikke folk til at indtage stoffer, derimod fraråder vi det hvis personen virker som om han ikke ved ret meget om det han vil tage, eller hvis han bare ikke virker gammel nok. Psychedelia er ikke sted for unge mennesker at finde nye måder at blive skæve på, ej heller et sted hvor man kan få at vide hvor man kan købe stoffer. Som det står på Psychedelias forside: ”det er din egen hovedpine, hvor du får dine stoffer fra!” og enhver der forsøger at bruge Psychedelia til dette formål, bliver øjeblikkeligt slettet fra siden.


Jeg siger mange tak til yeti for tilføjelser og især mange tak til kenishii for formulering.


Senest rettet af Optimus Crime 28 mar 2008 17:58, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006 13:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2004 22:52
Indlæg: 398
Geografisk sted: århus
smukt..


thumbs up..

Hulka


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006 14:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 sep 2004 15:36
Indlæg: 455
Spændende at se om det kommer med, hvis det gør, og der kommer respons, er der så ikke nogen der lige scanner det ind? Har ikke "adgang" til Berlingeren her ;)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006 14:53 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 feb 2003 02:01
Indlæg: 2902
Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Nice... Håber det kommer med, for det giver det rigtige billede af hvordan Psy i virkeligheden er, i stedet for den lidt misvisende artikel, som til dels er rigtig, men det er ikke hovedformålet med siden, det er en lille bi-ting... Bzzzz


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006 15:04 
overordnet er det et fint brev du har skrevet Random, desvære er min mail ficked og jeg kunne ikke komme ind og se den mail du havde sendt mig.

Jeg bryder mig ikke om at du får det til at lyde som om du taler på psychedelia's vejene, men det kan også være mig der misforstår noget.
Jeg vil ikke dunke nogen i hovedet, for det er et nice interativ du har lagt for dagen og Thumbs up for det.


Har du fået noget svar på din mail fra Berlinske? eller hvor du har ind sendt dette læserbrev.

MVH
Piercer


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006 17:19 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 okt 2002 01:01
Indlæg: 250
Geografisk sted: Århus
Godt skrevet, Random!

Hvis det var mig ville jeg nok lige fjerne mit navn, for en søgning på krak gi'r tlf-nr, adresse og det hele... :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006 17:22 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 dec 2005 20:20
Indlæg: 399
Geografisk sted: DK
Må folk ikke vide det da? Kommer antistofmafien og dræber ham? :?:
Desuden kræver de svjh altid navn og adr. på læserbreve (men offentliggør som regel kun navn og by).


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006 17:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 okt 2002 01:01
Indlæg: 250
Geografisk sted: Århus
Jeg tænkte nu bare på teksten her i forummet - det skulle jeg nok lige ha' præciseret! :)

Det kan da godt være det bare er mig det har noia, men jeg gad sgu ikke have min adresse og mit telefon-nr på et offenligt board, der dybest set (desværre!) handler om ulovlige ting! Altså ikke at jeg er indehaver af noget ulovligt selvfølgelig :wink: <- til antistofmafien...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006 17:40 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2000 01:01
Indlæg: 7066
Geografisk sted: København
Random skrev:
Dextrose skrev:
Der er stadig ingen der har smidt linket til Berlingske Tidende ind...

http://www.berlingske.dk/grid/indland/t ... 100100906/


Nej men smed da artiklen ind?


Regelsæt for Stoffer i Medierne, version 1.3 skrev:
KILDEANVISNING

Når du opretter emner med artikler, nyheder eller lignende, er det vigtigt at:

- Titlen af topic'et beskriver emnet. F.eks. kan artiklens titel bruges.
- Titlen tilføjes emnet, hvis en anden titel bruges
- Hele artiklen/nyheden kopieres og smides ind som en del af indlægget (uanset længde)
- Direkte kilde/link til artiklen/nyheden smides i toppen eller i bunden af indlægget.
- Artiklen ikke har været oppe at vende før.


FYI!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006 20:42 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 dec 2003 15:37
Indlæg: 336
Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Godt skrevet, Random og jer andre.
Så må vi håbe, at det bliver trykt i fild længde og ikke redigeret uhensigtsmæssigt.
Jeg vil da også tilslutte mig HardcoreWizards appel om at få det evt. trykte læserbrev og evt. svar scannet ind.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2006 18:43 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 feb 2005 17:17
Indlæg: 138
Geografisk sted: Aner ikke hvor jeg er :s
Det minder allermest om en hobbyklub for frimærke-samlere <<< hihihi

sry off-topic men ku ikke lade være :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2006 20:41 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2000 01:01
Indlæg: 1492
Geografisk sted: Someplace!
Har nogen tjekket om det er med i dagens avis ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2006 10:05 
Offline
Site Webmaster
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2003 01:01
Indlæg: 3561
Citat:
Kære Rasmus Berg Pedersen

Debatredaktionen har modtaget ovennævnte brev. Desværre kan vi kun
tilbyde
dig at bringe et læserbrev på 1000 anslag inkl. mellemrum. Så det op til dig, om du vil forkorte dit indlæg. Hvis, så skal læserbrevet sendes til: debat@berlingske.dk


Ska jeg redigere lidt i brevet så? Eller skal det skrives lidt om og sendes til en anden avis?

Evt. kunne jeg finde en avis der er villig til at trykke den i fuld længde?[/url]

_________________
"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2006 10:28 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2005 09:17
Indlæg: 1752
Random skrev:
Ska jeg redigere lidt i brevet så? Eller skal det skrives lidt om og sendes til en anden avis?

Evt. kunne jeg finde en avis der er villig til at trykke den i fuld længde?


Random, det er sgu et fedt brev du har formuleret, og det er synd de ikke lige smider den på som Klumme :)

Men ja - forkort da brevet bedst du kan og se om de tager den. Jeg misunder dig ikke at skulle reducere så meget, men bare som en almindeilg oplysning så er 1000 anslag ca. 150 ord.

Ellers kunne du sagtens sende brevet til en anden avis og så evt. reducere de konkrete referencer til MetroXpres. Hør evt. TheBo om hans erfaringer med det.

Hvis ingen gider bringe dit indlæg i de trykte medier, så overvej sådan noget som Urbans nye blogs (http://www.urban.dk) eller online-aviser som http://www.flix.dk (guys, hvad er ellers oplagt?)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2006 10:41 
Offline
Site Webmaster
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2003 01:01
Indlæg: 3561
Jeg har nægtet overfor Berlingske at forkorte brevet i det de ville have mig til at forkorte brevet med 3.000 tegn.

Jeg har nu taget kontakt til et par andre aviser i håb om at de vil bringe brevet i dets fulde længde.

Jeg holder jer opdateret når jeg får svar.[/u]

_________________
"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2006 14:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2000 01:01
Indlæg: 1492
Geografisk sted: Someplace!
Jeg tror det er en fortabt kamp at gå den vej, fordi langt de fleste aviser vist har nogenlnde samme længde på debatindlæg ydermere referere det til en konkret artikel i berlingeren, hvis de ikke ønsker at bringe info der går imod deres så er det en "ærlig" sag, og så er der kun korte læserbreve tilbage der aldrig vil kunne nuancere debatten !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2006 14:35 
Offline
Site Admin

Tilmeldt: 21 maj 2002 01:01
Indlæg: 1118
@Random> Surt, men på 1000 ord kan man jo kun sige dyt-prut-splat. De er ikke interesseret i at sætte den i som kronik? Ellers prøv nogle andre avis.

@Alle>

MEN - så må vi jo bare skrive en generel kronik der sparker røv :-)

Jeg har grublet lidt over at skrive noget om stoffer som tabu, forbudspolitiken, økonomien i den og hvorfor den er dømt til at fejle. Når jeg engang får taget mig sammen poster jeg den her til gennemlæsning.

Det er stadig min opfattelse at tiden er moden til at angribe den nuværende politik lige så stille og roligt!

MVH
KenIshii


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team