Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jun 2025 23:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg er en lille smule i tvivl om dette indlæg skal være her, eller i generelt, så hvis nogen finder den forkert lagt, skal de være velkomne til at flytte den.

Jeg er just blevet færdig med min opgave, og håber hermed at jeg kan nasse lidt på den enorme viden der florerer herinde :) Måske kunne der endda være nogen der kan finde den interessant, hvem ved?

Jeg har lagt opgaven her : http://www.control.auc.dk/~jgje03/sso/
(Det er den samme opgave, bare lagt i 2 forskellige formater)

Jeg håber hermed der er nogen der gider læse den igennem, og evt. komme med gode råd eller rettelser.

Skal måske lige siges, at ja, jeg ved godt sideopdelingen ikke er optimal, den vil selvfølgelig blive ændret.

Nå ja forresten, min opgaveformulering er :
"Du skal gøre rede for dine egne forsøg med ekstraktion af codein fra kodimagnyltabletter.
Du skal envidere redegøre for de metoder du har anvendt (termisk analyse, NMR) til at bestemme renhed og kemisk identitet af dit udbytte fra de to forsøg.
Du kan endvidere omtale opiater generelt, herunder især deres kemiske slægtskab, men du kan også komme ind på andre aspekter"

På forhånd tak.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hey hey, så er jeg igang med "korrektur"læsningen.

-På dintegning med de tre-fire forskellige stoffer ville jeg sætte dem ved siden af hinanden to og to istedet, det fylder mindre og ser pænere ud.
-Forklar hvad CNS er, ikke bare hvad det er en forkortelse af.
-Drop det med LSD, det passer ikke ind. Desuden er 0,01mg kun 10mikrogram og ikke 100. Desuden er det med et stofs potenthed ikke lig med dets afhængighedspotentiale, hvor har du det fra?
-Skriv lidt mere om carbon-NMR. Feks at 13 er en isotop af "den almindelige" C-12 og at den har en hyppighed på 10%. Dette er også årsagen til at man skal bruge større mængder stof til disse prøver end ved proton-NMR. Ca. 10-15mg i sidstenævnte og 70-100mg i carbon-NMR, alt efter hvor nyt apparatet er kan dette variere lidt.
-Skriv hvad NMR står for. Nuklear Magnetisk Resonans.
-Ekstrainfo: NMR kan også bruges til alle stoffer, hvor kernerne har et spin, dvs også fosfor feks. Det ses bare ikke så hyppigt i den organiske kemi.
-Mere ekstrainfo: MgO, der er tilsat som virksomt stof, er et laxativ, dvs. afføringsmiddel. Det skulle gerne kompensere lidt for den stoppende effekt af kodeinen.
-Fremgangsmetoden ville jeg skrive i før datid, det er noget du HAR gjort, derfor er dette mere korrekt.
-Skriv noget mere om NMR-analysen istedet for bare at skrive at du kan se det er gået galt. Du skal fortolke spektret og forsøge at vise, hvad det så kan være. Det kan selvfølgelig være svært at gøre når ekstraktionen mislykkedes men find et referencespektrum for acetylsalicyl syre og sammenlign.
-Det er MEGET mystisk at du ikke har fået dit stof ud. Har du nu også inddampet opløsningen og ikke bare taget de hvide krystaller der lå i filteret? Acetylsalicyl syre er praktisk talt uopløseligt i vand... Du skriver hellerikke noget om hvordan du inddamper opløsningen, derfor kunne jeg godt mistænke dig for at have taget de forkerte krystaller!
-Det er helt sikkert for meget med 300mL vand. 1 gram kodein fosfat, godtnok sesquihydratet, kan opløses i 1mL vand og hemihydratet er endnu mere opløseligt!!!!
-Den korrekte måde ville være at hælde pillerne i meget lidt vand og varme det op indtil alt materialet er solvatiseret. 25 grader er simpelthen for lidt.
-Det er ikke nødvendigt at angive vægten af Na2CO3 med tre decimaler når det bare er for at hæve pH.
-Hvorfor bliver opløsningen tykkere af at der kommer CO2 i? En sodavand er da ikke synderligt viskøs (tykflydende)?
-Lad være med at bruge ordet Grus! Det er ikke videnskabeligt korrekt...
-Din NMR-data fortæller intet om mønstret, dvs om det er singletter, tripletter osv... På den måde kan du nemmere bestemme hvilke toppe der er hvad. Det samme gælder dine integraler, dem står der heller ikke noget om. Det fortæller dig præcis hvor mange protoner, der er i den enkelte top.
-Udslaget ved 1,2ppm er vand. Denne top kunne undgåes hvis du havde haft en vaakuumlinje til rådighed.
-Kodein går ikke i stykker ved 140 gradser, det smelter jo først ved 154 og selv der går det ikke i stykker. Det er ikke årsagen til dit lave udbytte.

Generelt vil jeg sige at du bør have en del mere teori med, både om stoffets virkning i CNS men også mere kemisk baggrund. Som det er nu er det ikke meget mere end en udvidet kemi-rapport.

Og tjek tegnsætning og stavefejl, der er en del af dem!

Titel:
Medlem

Jeg takker ufatteligt mange gange, vil straks gå igang med at rette på den. Skylder helt sikkert en øl i lufthavnen for din indsats.

Har dog et par kommentarer:
Har valgt ikke at beskrive CNS nærmere, da det er en kemiopgave, og ikke biologi. Men kan godt se det er nødvendigt for forståelsen.

LSD-delen er hermed droppet, ved ikke helt hvorfor jeg fik skrevet det, er åbenbart sneget sig ind en sen nat.

C-NMR er ikke blevet brugt til analysen af stoffet, så vel ingen grund til at komme ind på det?

Jeg har skam fordampet opløsningen, og ikke krystallerne i filteret.

Korrekt at cola ikke fortykkes, men det var nu engang hvad der skete - ved ikke om det er nødvendigt at have den iagtagelse med i opgaven?

Hvad skal jeg sige istedet for grus? Restprodukt?

Grunden til jeg ikke er kommet nærmere ind på dubletter, tripletter osv, er at NMR er en af mine svage sider, og helst vil undgå det så meget som muligt.

Endnu engang tusind tak, har virkeligt hjulpet mig.

edit1 : hvad mener du helt præcist med "Ekstrainfo: NMR kan også bruges til alle stoffer, hvor kernerne har et spin, dvs også fosfor feks. Det ses bare ikke så hyppigt i den organiske kemi. " ?

edit2 : Beklager stave- og grammatiske fejl. Skal jeg nok få rettet til 2. udgave af opgaven

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Det med C-NMR kan du bare droppe så, det er mere for at få det med når nu du skriver lidt om det alligevel.

Det med fortykkelsen kunne muligvis skyldes andet end CO2??

Istedet for grus kan du skrive de tilbageblivende krystaller. Bare ikke grus!!

Det med dubletter skal du helt sikekrt have med, det er jo der halvdelen af forklaringen ligger!

Det med ekstrainfoen kan du bare droppe, NMR kan bruges til andre kerner end H og C, det var bare det jeg mente.

Titel:
Medlem

Jeg har nu ændret i opgaven, og lagt den op på samme adresse som sidst :

http://www.control.auc.dk/~jgje03/sso/

Forresten ved jeg godt at jeg fuckede op i mit forsøg, har efterfølgende lavet et der virkede perfekt. Desværre har jeg ikke mulighed for at lave et forsøg om, så det må blive som det er.

På forhånd tak :)[/url]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]