Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 20:36


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 mar 2010 00:31 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 sep 2009 11:39
Indlæg: 159
Hey Folkens på her Psy.


INFO:

Jeg har nu, i lidt over 1 uges tid, haft et hydro-clon-drivhus kørende som anvender ebb&flood. der bliver flooded hver 2. time.

PH'en har været overvåget dagligt og blevet justeret til at ligge mellem 5.4 - 6.2 konstant.

EC'en har ligget på 0,7-1.2. Har ikke gødet vandet eller lign, EC værdien stiger i forbindelse med PH justering.

vandet bliver holdt på ca. 25 graders Celcius.

Alle cloner er blevet smidt i grodan, efter at have fået lidt rodhormon.

Har ind til videre et meget skrabet antal cloner med rødder, for ikke at nævne ikke 1 hvor rødderne er vokset igennem grodan blokken.


Nu er mit spørgsmål, gør jeg noget forkert ?

For mit umiddelbare første indtryk er at "kop med låg" metoden ikke kun får clonerne til at slå røder hurtigere, men at røderne også vokser hurtigere og at succeses raten er lig 100%. - for mig i hvertfald ?

Kan det virkelig passe ? For jeg mener helt klart at have læst at et hydro system, som det jeg har, skulle få cloner til at slå rødder hurtigere osv end f.eks. "kop med låg" metoden.

Kan lige nævne at de cloner hvor jeg anvendte ghetto metoden slog rødder efter blot 4-5 dage, og disse var groet ud igennem jiffy'en som de var placeret i.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2010 01:26 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2008 18:35
Indlæg: 1267
Ebb and flow til kloner?
Du har da vist ikke undersøgt hvad man bruger til kloner, så op på læsehesten igen, mester.

Man behøver ikke pH-justere vand til kloner... Det er der ingen grund til at spilde justeringsvæske på.
25 grader er på grænsen til at være for varmt. Du risikerer rodråd ved de temperaturer.
Og der er slet ingen grund til at bruge rodhormon til kloner i hydro...

Det var vist nok serveringer på et sølvfad for i dag. Du skal jo også lære noget af det.... God læselyst.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2010 03:50 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 11 sep 2009 23:53
Indlæg: 364
Der ingen rødder synlige. Han får sq ikke rodråd eftersom der ingen rødder er!
Og man kan godt bruge ebflow til stiklinger der skal have slået rod. Det N.F.T der ikke er særlig egnet.
Det kommer jo an på overløbets højde i eb/flowsystemet, om det kan bruges.
Grodan kommer basisk fra fabrikken, det rigtig god ide at justere som han gør.
Rødhormon virker ved det virker i længere tid end stiklingens naturligt dannede roddannerhormon selv gør. Det et hjælpemiddel som kan bruges, også i hydro.

Hvad hedder det? IMO?
Jeg synes at 2 timer er alt for hyppigt. Skru ned for intervalet alt efterhvor hurtigt vandet fordamper fra grodanblokken itself!!!!
(Du kan risikere råd i grodanen til gengæld, hvis der ikke er cirkulation eller fordampning nok.)

Hold PH´en mere stabil.. 5.8 bliver anbefalet, jeg bruger ca det men hvad den ender på, dér holder jeg den bomstabil til der er rødder.
Det samme med EC - Postevand er fint nok og det temp også. Anbefalet 22-28 da som sagt rodråd ikke kan forekomme uden rødder.

Nej du gør intet forkert, måske kun postet for tidligt...
Ved eb/flow med 2 timers interval har de stiklinger haft luksusforhold.
Cuttet/sårhullet - 45 grader snittet- har ikke haft særlig travlt den sidste uge med at forsyne stiklingen med vand.
Drivhuset er med til at fordampningen sker langsommere og derved hindrer udtørring, det får ikke stiklingen til at slå rod hurtigere men øger chancen for stiklingen til at slå nye rødder før total udtørring..
Der går nok en uge - 14 dage endnu, så skal du se...
Tålmodighed er en dyd...

Held og lykke..




Det et sølvfad.

Et i bronze havde været et link til mine tråde om stiklinger hvordan og hvorfor, samt, dyrkemedier og rødder!
De findes begge endnu på side 1 under dyrkning.
:peace:
:joint:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2010 11:26 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2008 18:35
Indlæg: 1267
Ebb and flow er altså ikke det optimale valg til til kloner, så kan du sige hvad du vil. Det kan godt være man kan få det til at spille, men der findes bedre og hurtigere metoder. Hvis hans kop-med-låg kloningsmetode virkede så fint, så forstår jeg bare ikke hvorfor han vil "nedgradere" til et ebb and flow-system til kloner. Virker dårligt gennemtænkt i mit hoved.

Det kan godt være der ikke går råd i de manglende rødder ved de temperaturer, men det er stadig for varmt og han risikerer stadigvæk råd. Om ikke i rødderne, så i stilken eller grodanblokken som du siger:-)
En temperatur på 28 grader er alt for voldsomt. Det er den temperatur jeg plejer at gro svampe ved!

Der er altså ingen grund til at pH-justere vandet så længe der ingen rødder er. Det er spild af penge og tid.

Rodhormonet er også spild af penge. Der er slet ikke brug for det og det bliver jo anyway skyllet af ved første overløb (selvfølgelig har stilken optaget en lille smule inden da, men jeg synes nu stadigvæk det er spild taget i betragtning af at jeg får rødder på 100% af mine kloner uden).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2010 12:22 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 sep 2009 11:39
Indlæg: 159
Grunden til at jeg "nedgraderer" til et automatiseret system er fordi ghetto metoden er meget mere tidskrævende.

Men hvis ebb&flood metoden ikke er den optimale til cloner, hvilket setup vil du/i så anbefale ?

Grunden til jeg holder temperaturen så højt er fordi ebbe fra Hydro har anbefalet det dengang jeg anvendte NFT. - vil mene at i et NFT setup spiller det en rolle, men nu har jeg skiftet over til ebb&flood, og så vidt jeg ved er vand temperatur i sådan et system egentlig underordnet ? - har bare ikke pillet varmeelementet ud fra vand beholderen.

Ja har prøvet både NFT og ebb&flood, men det giver god mening at intervallet er for højt. - hvad ville i anbefale ? 1-2 gange dagligt ? - eller hvor lang tid tager det før grodan blokke tørrer ud ?

Hvad angår PH værdien, hvis jeg skal lade den "være i fred" så ved jeg fra erfaring at den stille og roligt kravler op på de 8+, spiller det ikke en rolle ?

Og hvor højt skal vandet komme mener i ? for jeg har indstillet det til at løbe lige så højt som blokkende selv er.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2010 12:42 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2008 18:35
Indlæg: 1267
Tidskrævende? Tager det længere tid for dig at snitte en stikling, smække den i en grodan/jiffy, ned i en kop og smide et låg på i forhold til at at snitte en stikling, smække den i en grodanblok, sætte dem fast i dit hydrosystem, fylde vandtanken, pH-justere vandet osv? Sådan som jeg ser det er der da meget mere arbejde i et automatiseret system i stedet for at lade dem passe sig selv ved ghettometoden.

Hvis jeg var dig ville jeg ikke lytte til Ebbe fra HOD. 25 grader er grænsende til for varmt. 22 grader er og bliver den mest optimale temperatur. Højere end det og chancen for råd er for stor. Lavere end det og vandet kan ikke holde nok oxygen. Du har ret i det ikke er lige så vigtigt i ebb and flow som i andre systemer, men hvorfor spilde penge på at opvarme vandet når det ikke er nødvendigt?

Hvor lang tid en grodanblok tager om at tørre ud kommer jo helt an på dit gromiljø. Det er ikke noget vi kan svare på. Juster dine intervaller tilsvarende.

Mht. pH-værdien så ligger normalt postevand på omkring 7-8 stykker. Så hvad du tror du selv når jeg skriver ikke er nogen grund til at justere?

Hvilket hydrosystem egner sig bedst til kloner? :utfse:
Det er jo ikke fordi der er forslag til systemer i næsten alle guides der omhandler kloning...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2010 13:17 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 sep 2009 11:39
Indlæg: 159
Ariaji skrev:
Tidskrævende? Tager det længere tid for dig at snitte en stikling, smække den i en grodan/jiffy, ned i en kop og smide et låg på i forhold til at at snitte en stikling, smække den i en grodanblok, sætte dem fast i dit hydrosystem, fylde vandtanken, pH-justere vandet osv? Sådan som jeg ser det er der da meget mere arbejde i et automatiseret system i stedet for at lade dem passe sig selv ved ghettometoden.


Når du har 20+ cloner, så ja, så er det mere tidskrævende på dagligt basis at skulle fugtiggøre dem alle. - Og nej, jeg skal ikke bruge så mange cloner, men ideén er at jeg så kan tage de bedste cloner og smide de restlige ud

Ariaji skrev:
Hvis jeg var dig ville jeg ikke lytte til Ebbe fra HOD. 25 grader er grænsende til for varmt. 22 grader er og bliver den mest optimale temperatur. Højere end det og chancen for råd er for stor. Lavere end det og vandet kan ikke holde nok oxygen. Du har ret i det ikke er lige så vigtigt i ebb and flow som i andre systemer, men hvorfor spilde penge på at opvarme vandet når det ikke er nødvendigt?



Grunden til at den høje temperatur blev anbefalet var fordi at clonerne ved denne vand temperatur hurtigere slog rødder, og da jeg anvender brintoverilte i mit vand er chancen for råd og lign jo minimeret. - eller tager jeg måske fejl ?

er godt klar over at 22 graders celsius er det man normalvis anvender i et hydro system.

Ariaji skrev:

Mht. pH-værdien så ligger normalt postevand på omkring 7-8 stykker. Så hvad du tror du selv når jeg skriver ikke er nogen grund til at justere?



Jeg spørger da jeg er uerfaren og det eneste jeg ved er at der bliver anbefalet at man holder vand ved en PH værdi så på 5.8 som muligt i et "normalt" hydro system

Ariaji skrev:

Hvilket hydrosystem egner sig bedst til kloner? :utfse:
Det er jo ikke fordi der er forslag til systemer i næsten alle guides der omhandler kloning...


Jeg er godt klar over der er en søgemaskine, og at der findes flere forskellige systemer, deriblandt bobleren som er meget populær i forbindelse med cloner så vidt jeg ved. men nu spørger jeg om din/jeres PERSONLIGE mening, altså det system DU / I har haft de bedste erfaringer med.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2010 13:55 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2008 18:35
Indlæg: 1267
1. Bruger man kop-med-låg ghettometoden er der altså ingen grund til at sprøjte dem dagligt. Unødvendigt ekstraarbejde. Jeg har før bare taget kloner, smidt dem i en fugtig jiffy, ned i et plastikkrus med et andet krus tapet ovenpå og så havde den sin egen humidity dome dér. Så kunne de fint bare stå en uges tid indtil der var rødder. Ingen grund til at sprøjte ekstra.

2. Højere temperaturer kan godt hjælpe på rodvæksten ja, men det er stadigvæk en dum idé da højere temperaturer fremmer mug og andre bakterier. Så kan man, som du har gjort, smide H2O2 i vandet, men i og med du har med kloner at gøre så er det en rigtig dum idé og højst sandsynlig derfor du ser sparsomt med rødder. De stakkels nye rodvækster bliver da brændt af inden de overhovedet får lov til at vokse sig modstandsdygtige.
22 grader er og bliver den mest optimale temperatur. Færdig slut.

3. Jamen så lad mig da for fjerde gang skrive: Det er spild af tid og penge! Mangler man erfaring så kan det altså godt betale sig at supplere op med grundviden i stedet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 mar 2010 14:15 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 sep 2009 11:39
Indlæg: 159
Nå, jamen okay. og rart at vide det med brintoverilten. - det forklar måske hvorfor jeg har et par cloner der slog rødder længere oppe på stammen og ikke nede i Grodan blokken selv :D


men super, jeg hiver det varme element ud og så ellers bare lade vandet køre 1 gang om dagen. - så fremt grodan blokkende ikke tørrer ud før.

:)

tak for hjælpen


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team