Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 17:54


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 nov 2011 12:07 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 jul 2010 16:31
Indlæg: 3
Jeg skal her til december skrive SRP, StudieRetningsProjekt, en slags gymnasiets speciale. Jeg skriver i fagene biologi og dansk, med emnet psykedeliske stoffer og gonzojournalistik(Fear and loathing in Las Vegas etc.) og jeg håbede at i kunne hjælpe mig med valg af litteratur for begge aspekter.
Jeg har først her for en uge siden valgt emne, og tager ned på biblioteket i dag for at lede efter bøger om emnerne, men da dette er et stort projekt skal jeg garderes til tænderne med information. Jeg får først min problemformulering udleveret i december så det er svært at sige mere specifikt, men projektet er indrettet sådan at jeg skal ud og søge information nu og så diskutere med mine vejledere for at snævre det ind; og derved finde en problemformulering.
Jeg har selv erfaring med diverse psykedeliske stoffer navnlig 2-cb, svampe og LSA-frø, og det var dog også mit motiv for valg af emne. Til slut skal siges at jeg planlægger at opdatere denne tråd med mit videre arbejde med projektet, og evt. uploade opgaven et sted hvis der var interesse(og jeg var tilfreds).

Tak på forhånd!


TL;DR: Søger bøger, til SRP, om psykedeliske stoffer der kan bruges med faget biologi i øjemed og bøger om gonzojournalistik.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2011 13:53 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 mar 2007 16:08
Indlæg: 41
Geografisk sted: syd for oslo - nord for rom
Meget pudsigt du nævner dette emne - for da jeg tog min studentereksamen i sin tid, valgte jeg netop det samme emne som dig . - til trods ikke mange anser Gonzo-journalistik for at være "ægte" journalist arbejde.

Jeg kan kun varmt anbefale at få læst så meget af Hunter S. Thompsons værker som bare muligt - dog kan jeg allerede nu afsløre at "Frygt og lede i L.V." er noget af det mest trippede - tilmed hans samlingsværk "The Gonzo Papers", der er udgivet i 4. dele.

Tilmed hans (H.S.T) skurile eventyr med tegneren og senere hen vennen Ralph Steadman ved hesteløbs Derby i Kentucky "The Kentucky Derby Is Decadent and Depraved" - samt bizarre møder med "Hells Angels".

en litteratur liste som jeg nødigt ville undlade at se nærmere på, kunne være:

Hell's Angels
The Rum Diary
Fear and Loathing in Las Vegas
Fear and Loathing on the Campaign Trail '72
Screwjack
Ancient Gonzo Wisdom
The Proud Highway
Kingdom of Fear
The Curse of Lono
Hey Rube

Gonzo letters:

Generation of Swine
Better than Sex
Songs of the Doomed
The Great Shark Run

tilmed dokumentaren, "Gonzo - the Life and Work of Dr. Hunter S. Thompson" (efter min mening et sandt mesterværk).

nok om Gonzo

- en meget sjov bog til emnet kunne også være "Midt i en hampetid" - minder noget om en opgradering af Carsten Niebuhrs opdagelsesrejser.

jeg ved ikke hvor skrap du er til fremmede sprog, men

Engang var tyskland "Das Land der Dichter und denker" - dog blev det med tiden - "das Land der Richter und Hencker..."
men inden tyskland blev kendt for grimt hår, dårlig musik og Schoah - var de ofte nogle af de førende inden for litteraturen samt videnskaben.

Christian Rätsch har samlet en masse guldkorn i værket - "Enzyklopädie der Psychoaktiven Pflanzen", dog er inholdet skrevet på tysk, den findes dog også på engelsk. Et godt alternativ til Christian Rätsch bog kunne være - "Psychedelics Encyclopedia" skrevet af Peter Stafford.

Men hensyn til Biologien i opgaven kunne du evt. finde bøgerne

"Chemistry - Organic Chemistry Laboratory Survival Manual"
"Chemistry - Recreational Drugs- Organic Chemistry"


Senest rettet af Arla 04 nov 2011 12:23, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2011 15:08 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 jul 2010 16:31
Indlæg: 3
Fandme lækkert! - jeg slæber mig selv ned på biblioteket nu og ser hvad der er at finde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2011 15:38 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2008 14:54
Indlæg: 187
Fear and Loathing in Las Vegas er oversat til dansk i to udgaver. Den ene har på dansk titlen "Gonzo" og er oversat af Edmondt Jensen i 1988. Den anden hedder "Frygt og Lede i Las Vegas" og er oversat af Morten Sabroe i 1998. Så vidt jeg ved burde du kunne finde den udgave du har lyst til gennem bibliotek.dk og så få dit lokale bib til at bestille den til dig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2011 18:08 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 mar 2007 16:08
Indlæg: 41
Geografisk sted: syd for oslo - nord for rom
du kan gerne skrive mig en PB med din mail i - så skal jeg nok finde noget mere lækkert til dig


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 nov 2011 14:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 jul 2010 16:31
Indlæg: 3
Var nede på mit lokale bibliotek og der havde de ingenting af nytte. Fik dog bestil "Frygt og lede i Las Vegas" hjem, hvilket også er en hensigtsmæssig udgave, da min lærer virker helt fanatisk omkring Morten Sabroe. I dag er planen at jeg tager ind på det kongelige bibliotek og søger videre ang. litteratur til det biologiske aspekt. De bøger jeg har fundet indtil videre har bådet været fejlbarlige og intet nær dybdegående(I en af dem stod der bl.a. at hvis man indtog ketamin på pulverform ville man se mennesker omkring sig der fik hugget hovedet af...).
Med fokus i opgaven er jeg nået det stykke videre at det bliver noget lign:
-En gennemgang af nervesystem og et eller to stoffers virkning herpå, evt. LSD eller meskalin
-En analyse af "Frygt og lede..." og evt. en af Morten Sabroes andre tekster
-En diskussion om hvordan de psykedeliske stoffer indpåvirker den rus/sindsstemning der muliggør/forstærker gonzogenren

Så af bøger skal fokus ligge på:
-gonzorelateret materiale jeg kan sammenligne/inddrage (her har jeg rigeligt, tak til Arla)
-forskellige psykedeliske stoffers indvirkning på nervesystemet, deres metabolitter og hvordan de påvirker kroppen
-Teori om hvad gonzo er og evt. noget om new journalism

De to sidste punkter håber jeg på at finde noget om i dag, og til punkt nummer 2 havde jeg kigget på "Brug og misbrug: Vi er alle på stoffer!" af Jørgen Lumbye og "Psychedelics Encyclopedia" af Peter stanfarod. - håber det er fyldestgørende indtil videre! Jeg opdaterer i dag/i morgen med hvad jeg har fundet. Fortsat tak for hjælpen!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2011 22:34 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 21 nov 2011 17:37
Indlæg: 2
Fedt at have fundet jer gutter, sidder selv og har valgt om Gonzo, har "du yezyez," fundet noget brugbart materiale, og/eller noget mere konkret om Gonzo, da jeg syntes det virker ret løst og flydende, ( Takket være Hunter) og det bliver derfor svært at få noget konkret og litteraturbundet info frem...

Håber der er nogle som kan hjælpe lidt, eller ved mere om Gonzo end jeg selv gør :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team