Bismann skrev:
@spaffeh
Det ligger vel næsten i betegnelsen, hvis ikke man bruger (over)spisningen til at finde trøst (i en eller anden grad) så er det vel strengt taget ikke trøstespisning. Har man behov for at blive trøstet, er der vel en årsag til dette behov.
Så forresten nærmere på dit link til Morten Elsø's hjemmeside, han virker ret sympatisk, men synes ikke jeg kunne finde noget om skadesvirkninger ved faste, så medmindre det bare var pointen om moderation, og at undlade at fylde sin krop med alt muligt mærkeligt, som linket skulle underbygge, så vil jeg gerne have en mere specifik henvisning, for jeg kan ikke finde det.
Jeg er forresten ikke kæmpe fortaler for faste, tror aldrig jeg har fastet i mere end et par timer, er blot nysgerrig efter hvad evt. skadevirkninger kunne være. Jeg kunne forestille mig et tab af muskelmasse ville være den mest udbredte skadesvirkning, da det typisk er en følge af at være i kalorieunderskud, men jeg ved ikke ret meget om det.
Det var bare til pointen om moderation. Mener ikke Morten Elsøe skriver om faste. Men det gør Anders Nedergaard nok, han har nemlig en PhD i muskelbiologi:
https://andersnedergaard.dk/?s=fasteDer burde være en masse god information til dig.
Tror ikke helt jeg forstår din første sætning fuldt ud; Hvis man ikke bruger overspisning til at finde trøst i, så er det ikke trøstespisning.
Forstået korrekt? Fordi, det giver mening, men ved ikke, hvordan det blev drejet over på det. Eller om vi stadig snakker om det.
Jeg mener i sidste ende, at trøstespisning/overspisning eller lignende former for advigende adfærd med mad ifht. normalbefolknigen, blot er en betegnelse for mennesker, som bruger mad til at cope deres liv med. Eller som de bruger til at forklare deres situation.