+++ til Hectors indlæg.
Jeg synes det er værd at søge efter en kyndig terapeut, hvis du er opsat på at du vil det her. Men vær varsom, og vær skeptisk! De helt dygtige hænger som Hector siger altså ikke på træerne, og hvis du finder en, så (igen som Hector siger), sørg for at få en gennemgribende snak med dem. Jeg vil anbefale at klargøre en række spørgsmål, som udfordrer den eventuelle terapeut, af flere årsager: 1) Du kan se, hvor meget erfaring og viden de har på emnet 2) Du kan opleve, hvordan de reagerer under mildt pres 3) Du kan få en føling for, om dette individ er et du føler dig tryg ved, og stoler på. Jeg taler ikke om angribende spørgsmål, men spørgsmål som du har reflekteret over, i henhold til selve terapiformen, deres tilgang og forløbets gang, stoffet i sig selv, terapeuten som person (eksempelvis forhøre sig omkring deres emotionelle sundhed), og den slags.
Desuden kan det være ekstremt nyttigt at reflektere over, hvorfor du vil bruge stoffet. Du skriver at du har traumer fra barndommen i form af svigt og andre mere specifikke hændelser. Det kan være en rigtig god idé, at formulere disse ting så klart og skarpt som muligt, og tage denne information med til en terapeut (jeg vil foreslå at vente til anden eller tredje gang i mødes, før du bringer det på banen).
Tillidsforholdet mellem terapeut og klient er umådelig vigtigt, for hvis der er bare lidt friktion, er det nærmest umuligt at være intim (uden modstand) med hinanden, som er meget vigtigt under denne terapiform. Så scout, mød individer og tal længe og grundigt med dem, før du træffer en beslutning. Også selvom du er i stor lidelse, og har det hårdt i hverdagen, er det klart bedst hvis forløbet går således.
Jeg kender én, som jeg selv ville stole nok på. Han ønsker dog ikke henvisninger på denne måde. Hans tilgang er den bedste jeg kender - han sætter ingen tidsbegrænsning på hvor mange samtaler eller noget, han tager ikke én krone, og han har erfaringsgrundlaget på plads. Hvis du kan finde en som ham, som du tilmed klikker godt med som individer, så er du godt på vej!
Alt held og lykke!
_________________ ओं
|