Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 22:05


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 jan 2004 19:58 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
kom lige i tanke om (ved ikke rigtig hvorfor) At jeg får snart et års tid siden hørte et radio program på P1 mens jeg gik og arbejdede. Der handlede om en eller anden medicin messe der havde været i USA. Det mest opsigt vækende der var på messen var at det havde lykkes nogle forskere at genmanipulere muskle væv til at producere insulin. Man kunne faktisk gøre det sådan at man (musklen) sagtens kunne producere flere foreskellige stoffer på samme tid eller hvad man nu havde lyst til. Faktisk mente de at der var muligt (næsten) at producere uendelige antal, og faktisk alle mulige (bokstavelig talt) kemiske stukture og grundstof sammensætninger, det vil sige altså også gals, guld, diamanter osv. (hvordan det rent pratisk skulle fungere skal jeg ikke udtale mig om, men det må være en lidt besynderlig oplevelse at der lige pludselig gror cellophan ud af hagen :lol:) Det eneste man skulle gøre var bare at sluge en eller anden slags pille, efter at man var blevet manipuleret, også startede processen. Endten foresatte den indtil man spiste endnu en pille, eller også døde produktionen langsomt ud.

Det er jo en lidt fjollet tanke, at man kan få sin lillefinger eller bagdel til at producer MDMA, LSD eller hvad ud man har lyst til. Det kan være nogen af jer har lyst til at stille op som test kaniner, jeg kender chef forskeren bag projektet. Ej spørg til side, men det er sgu rart vildt hvad man kan idag, som min gamle mormor altid vil har sagt

_________________
Den røde knap →


Senest rettet af snufkin 15 jan 2004 20:09, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2004 20:05 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2784
Geografisk sted: København
Okay, det er fastslået: Psychedelia.dk er det lammeste sted!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2004 20:45 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 okt 2003 01:01
Indlæg: 574
Geografisk sted: Ringkøbing amt.
jo...



/


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2004 20:51 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 sep 2002 01:01
Indlæg: 3112
Geografisk sted: Away...
Tro mig, du kan ikke få din krop til at lave gukd eller diamanter... Diamanter kræver stort tryk, det kan din krop ik lave, og guld er et grundstof... Tro mig, det kan du hellerikke lave uanset hvilken smart genmodifikation du får foretaget. Og hvis du fik dit ben til at lave MDMA, så ville det køre i blodbanen og leveren ville nedbryde det løbende.

Hvis du derimod havde en fornuftig eksokrin kirtel, ex mælkekirtel som et får/ko, så kunne du jo tappes hver dag og udvinde stoffet... Og SÅ ville der være gevinst!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2004 20:56 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 20 jul 2001 01:01
Indlæg: 1073
Alloedee, var det for snart et år siden, omkring den 1. april,.... hehe :P


dEEP


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2004 21:31 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Nej nej den er sgu god nok, en times reportering fra den medicin messe et sted i usa. Jeg tror også der vil meget meget meget lang tid inden der kan lade sig gøre at producere guld og diamanter på den måde. Men det havde altså ladet sig gøre at genmanipulere en muskel til at producere Insulin.

Jeg prøver lige om jeg kan finde en kilde på det

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
 Titel: Realistisk?
Indlæg: 15 jan 2004 22:31 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 maj 2002 01:01
Indlæg: 20
De fleste af de ting der bilver nævnt ser jeg ikke umiddelbart som helt urealistiske (forklaring følger). Men den med guldet, får mig til at stejle.

Nu er guld ikke en kemisk struktur, men et grundstof. At ændre et grundstof til et andet, er muligt. Alle grundstoffer i dag menes at være startet som brint og helium som så er blevet "bygget" op gennem fusionsprocesser i stjernerne samt neutronaktivering. Man har da også fremstillet kunstigt guld, men dette foregår v.h.a. kerneprocesser, og man er helt ude over det der kan lade sig gøre kemisk. Kemi handler om at sammensætte de forskellige atomer af grundstofferne til nye kemiske stoffer, men man ændrer ikke på de enkelte atomer.

Alle kroppens funktioner er baseret på kemi. Der foregår således ikke kerneprocesser i kroppen, udover de utilsigtede som sker fordi vi alle indeholder radioaktivt stof (blandt andet kulstof-14, men også fx Strontium-90, takket være de atmosfæriske atomprøvesprængninger i - primært - 50'erne).

Jeg tror derfor ikke på kroppen kan omprogrammeres til at lave guld. Den med diamanterne er jeg usikker på. Diamanter er blot kulstof-atomer og kroppen syntetiserer mange stoffer baseret på kulstofatomer. Det er derfor ikke utænkeligt den også kunne producere diamanter, men på den anden side kan jeg også se mange problemer i det.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2004 04:15 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 sep 2002 01:01
Indlæg: 3112
Geografisk sted: Away...
Kroppen kan ikke omprogrammeres til at danne diamanter. Kulstofatomerne sidder i et kubisk gitter, der kræver en frygtelig masse energi, en energi kroppen ikke kan levere. På ingen måde! Glem det!!

It aint gonna happen! :roll:


Top
 Profil  
 
 Titel: Diamanter
Indlæg: 16 jan 2004 11:55 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 maj 2002 01:01
Indlæg: 20
Det jeg skrev var også, at det ikke var utænkeligt. Det skrev jeg fordi man ikke kan give samme meget sikre modargumentation som i tilfældet med guld. Selvom det kræver meget energi at producere diamanter, kan man ikke a priori udelukke at kroppen kunne producere nogle mikroskopiske diamanter. Den energi der kræves til at producere sådanne er trods alt meget små i forhold til kroppens samlede energiforbrug. Men igen - jeg tror ikke på den holder.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2004 12:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 sep 2003 01:01
Indlæg: 269
Geografisk sted: Denmark
Hvis man først finder en måde at bryde menneskets DNA er mulighederne der jo, meeeeeeen den er selføl'ig lidt lAAAAAAngt ude :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2004 15:10 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 jul 2000 01:01
Indlæg: 540
Geografisk sted: nordjylland
Jeg tror faktisk allerede på det! Min lækre krop producerer allerede en form for brunt velsmagende guld. Hvis i har lyst kan jeg godt sende jer en vare prøve.

MTV
Mads Jensen

PS! Fedt blad


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Diamanter
Indlæg: 16 jan 2004 15:12 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 sep 2002 01:01
Indlæg: 3112
Geografisk sted: Away...
curieux skrev:
Selvom det kræver meget energi at producere diamanter, kan man ikke a priori udelukke at kroppen kunne producere nogle mikroskopiske diamanter. Den energi der kræves til at producere sådanne er trods alt meget små i forhold til kroppens samlede energiforbrug. Men igen - jeg tror ikke på den holder.


Ved du noget om hvor meget energi det kræver at lave diamantgitter? Eller ved du noget om kroppens energiforbrug i løbet af en dag?
Eller sidder du bare og gætter...
Hvis man skal få en organisme til at producere et nyt stof, så skal der være en anden plante eller et dyr, som man kan tage en DNA/RNA-streng fra, der koder for et ensym, der kan katalysere den proces. Ellers kan man ikke! Man kan ikke bare designe et enzym, der laver diamanter!!!

Citat:
Hvis man først finder en måde at bryde menneskets DNA er mulighederne der jo, meeeeeeen den er selføl'ig lidt lAAAAAAngt ude


Hvad mener du? Der er da utallige muligheder for at bryde menneskets DNA og modificere det. Desuden er det menneskelige genom kortlagt (søg på HUGO på google), det nye og MEGET større projekt er at kortlægge protesomet, dvs de proteiner som DNAet koder for.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2004 17:03 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Det kan nok ikke lade sig gøre de første 1000 år. Men som sagt det havde altså lykkes at producere Insulin men en genmanipuleret muskel, også må det jo være lige så let at producere LSD på den måde eller hvad ?

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2004 20:19 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 maj 2002 01:01
Indlæg: 20
noname: Ja, jeg ved godt hvordan man beregner bindingsenergien i et diamantgitter og forskellige andre kemiske strukturer. Det har blandt andet noget at gøre med at atomerne er meget tæt pakket så der er plads til virkelig mange bindinger på lidt plads. Derfor indeholder bare 1 carat diamant meget energi sammenlignet med "1 carat" vand, fx.
Med et minimalt gitter (fx 8^3 atomer) skal der ved et hurtigt overslag bruges 10^-13 J til bindingsenergi. Det er altså:

0,0000000000001 J

Når du løfter 1 kg masse 1 meter op i luften bruges ca. 10J. Cykler man i forholdsvist rask tempo (80 omdrejninger per minut ved en vis belastning) stiger ens forbrænding med 200 J - per sek! Nu er der nok nogle praktiske problemer i at få den påkrævede energi samlet på et meget lile sted i kroppen, men det er ikke fordi den energi der kræves er uforholdsmæssig høj i forhold til hvad der tilgængeligt i en krop. Det er ingen teoretisk umulighed, blot meget upraktisk. Der har i naturen ikke været nogen fordele i at kunne foretage processen (sammenlignet med ulemperne), så derfor har vi ingen eksempler på organismer der rent faktisk gør det.

Der hvor de største teoretiske udfordringer ligger er i det faktum, at den "carbon-resource" kroppen har til rådighed er carboxdioxid. Dette indgår i forskellige processer i kroppen, med forskellige carbonioner, men i ingen af disse processer produceres carbon i ren form. De fleste kemiske processer i kroppen producerer mere komplicerede molekyler end udgangspunktet, simpelthen fordi det er sådan vi fungerer.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2004 21:56 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 sep 2002 01:01
Indlæg: 3112
Geografisk sted: Away...
Citat:
Der hvor de største teoretiske udfordringer ligger er i det faktum, at den "carbon-resource" kroppen har til rådighed er carboxdioxid. Dette indgår i forskellige processer i kroppen, med forskellige carbonioner, men i ingen af disse processer produceres carbon i ren form. De fleste kemiske processer i kroppen producerer mere komplicerede molekyler end udgangspunktet, simpelthen fordi det er sådan vi fungerer.


Carbondioxid som kulstofresource?? Det er vist ikke mennesker du tænker på men planter.

Det fantastisk ved diamanter er, at de i princippet er et stort molekyle, der består af kulstof bundet sammen af nogle stærke kovalente bindinger.
For at lave disse bindinger kunstigt skal man opnå en temperatur på omkring 1600C og et tryk på omkring 5 GPa (50000 gange mere end jordens atmosfære). Dette er nødvendigt for at overkomme den enorme aktiveringsenergi der kræves for at danne de bindinger.

Og til Allodee: Insulin bliver kodet af gener i mennesker, der er INGEN steder der produceres LSD, udover i skumle labs rundt omkring og det er rent laboratoriearbejde!

Det er til gengæld ville være muligt var at ændre på transskriptionsfaktorerne for de enzymer, der danner DMT i diverse planter og på den måde få dem til at producere mere DMT Eller salvinorin A eller LSA.. Men ikke LSD eller heroin!!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2004 22:45 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 maj 2002 01:01
Indlæg: 20
Citat:
Carbondioxid som kulstofresource?? Det er vist ikke mennesker du tænker på men planter.


Det jeg sagde var jo ikke at mennesker i dag benytter carbon som kulstofresource, men at HVIS mennesker skulle producere diamater som indeholder carbon-atomer, så er carbon-dioxid den største kilde til denne resource (kan du nævne andre kilde?) Og bare fordi det i dag kun er planter der udnytter den, så er det jo bestemt ikke utænkeligt at menensker også kunne. I hvert fald er der her et praktisk taget ubegrænset reservoir af carbon-atomer på denne form.
Min kommentar gik på, at dette reservoir desværre ikke er nemt for kroppen at udnytte. Husk, at den bemærkning du citerede var fra et afsnit hvor jeg skriver om problemerne ved diamantsyntese.


Med hensyn til dine kommentarer om at det kræver 1600C og et tryk på 5GPa, så er det ikke nødvendigvis krav. Det er rigtigt at udsætter man kul for disse forhold så dannes diamanterne "automatisk" men det udelukker ikke at diamanter kan syntetiseres under disse forhold. I nano-teknologi planer om assemblere der kan samle diamanter atom-for-atom under helt normale forhold.

Men igen, jeg tror ikke på det kan lade sig gøre nu, men jeg ser det ikke som en teoretisk umuligthed. At diamanter allerede i dag kan fremstilles kunstigt (og bliver det) er et faktum, og derfor er det svært at skulle føre et argument for "lige meget hvad man skriver i DNA-strengen kan man ikke få en organisme til at producere diamanter". Tænk på hvor mange utrolige ting vi kan i dag og det står alt sammen i denne streng. Der er fx havdyr der har et indbygget navigationssytem baseret på magnetisme! Man skal aldrig sige aldrig.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2004 23:49 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 sep 2002 01:01
Indlæg: 3112
Geografisk sted: Away...
Jeg kan sagtens komme med andre kulstofkilder... Faktisk dem kroppen bruger! Aminosyrer, fedtsyrer og sukkerstoffer er bygget på kulstofskelet, Tro mig, kroppen bruger IKKE CO2 som kulstofkilde! Vi udskiller det efter forbrænding, dvs når kulatomet er blevet fuldt oxideret. Derefter reducerer planter det til sukkerstoffer som vi så indtager!

Jeg ved godt at det kan lade sig gøre at syntetisere diamanter i laboratoriet, det var russerne der fandt på det. De krav om temp og tryk er for at overvinde aktiveringsenergien, der kræves for at danne de kovalente bindinger!

Det er noget pjat du siger med at det kan lade sig gøre at skrive DNA-kode der kan lave enzymer, der kan syntetisere diamanter...

Før du kommer med noget relevant link eller sætter dig ned og læser noget kemi/biokemi, så kan jeg altså ik tage dig seriøst... Sorry!

Og at hvaler har navigeringsudstyr indbygget er da ikke mere fantastisk end at slanger har varmesyn eller at mennesker har bevidsthed...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jan 2004 01:05 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 maj 2002 01:01
Indlæg: 20
Noname: Jeg synes det er lidt latterligt at du ikke læser min post. Øverste linie i min gamle post skriver jeg at mennesket IKKE bruger carbondioxid som resource - og nu skriver du (igen) som om jeg har skrevet at dette er tilfældet. At der findes andre carbon-kilder er der ikke noget mystisk i, og det er da i hvert fald ikke i modstrid med noget jeg har skrevet- Duh! Hele pointen med afsnittet hvor jeg kom ind på carbondioxid var at fremhæve et problem med diamantfremstilling, nemlig at kroppen vil få svært ved at frigøre de enkelte carbonatomer, og det gælder uanset hvilken forbindelse der er tale om!

Citat:
Det er noget pjat du siger med at det kan lade sig gøre at skrive DNA-kode der kan lave enzymer, der kan syntetisere diamanter...


Hvor har jeg skrevet noget der selv med meget god vilje ligner det du her citerer mig for? - intetsteds. Citatfusk.

Citat:
Før du kommer med noget relevant link eller sætter dig ned og læser noget kemi/biokemi, så kan jeg altså ik tage dig seriøst... Sorry!


Du aner intet om min biokemiske baggrund. Og fx har jeg udregnet en approksimation af energikravet til fremstilling af små diamanter. Du er jo ikke selv kommet links. Og husk, jeg har altså ikke sagt dette kan lade sig gøre. Jeg har faktisk fremhævet nogle alvorlige problemer med det. Jeg har bare skrevet at man aldrig skal skrive aldrig og har tilbagevist dine argumenter (fx angående påkrævet energi).

Desuden skriver du også:

Citat:
Og at hvaler har navigeringsudstyr indbygget er da ikke mere fantastisk end at slanger har varmesyn eller at mennesker har bevidsthed...


Du har tilsyneladende ikke forstået pointen med det jeg skrev. Pointen var, at der i DNA'et godt kan kodes for egenskaber der er mere ovre i det fysiske end i det kemiske, som fx her hvor forskellige dyr er i stand til at detektere magnetfelter. De andre ting du nævner er selvfølgelig også fantastiske, men det har jeg jo ikke heller ikke skrevet at de ikke er!

Så jeg tror faktisk det er dig der skal til at være lidt mere seriøs og lidt mindre arrogant - og
måske læse folks posts før du svarer - bare et godt råd :-


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jan 2004 01:07 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 maj 2002 01:01
Indlæg: 20
Forresten, da jeg i min foregående post skrev "Kan du nævne andre kilder" så mente jeg kilder som er tilgængelige for kroppen i praktisk taget ubegrænset omfang.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jan 2004 01:57 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 sep 2002 01:01
Indlæg: 3112
Geografisk sted: Away...
Ok, som kilde har jeg brugt Handbook of Chemistry and Physics Student Edition 77. udgave (også kendt som Gummibiblen) af David R. Lide, Descriptive Inorganic Chemistry anden udgave af Geoff Rayner-Canham og Biochemistyr femte udgave af Stryer. Hpber det er kilde nok for dig.

De kilder jeg har nævnt til kulstof er praktisk taget tilgængelig i alt hvad vi indtager, dermed også en uendelig kilde til kul.

Citat:
Der hvor de største teoretiske udfordringer ligger er i det faktum, at den "carbon-resource" kroppen har til rådighed er carboxdioxid.


Er det ikke dette du har skrevet? For mig står der unægteligt, at CO2 er kroppens kulkilde, hvilket er forkert!

Det er også fint du har regnet bindingsenergien ud, men hvad du glemmer er aktiveringsenergien! Det er jo den der er stor. Selve C-C bindingen er omkring 600kj/mol hvor en C-O er meget højere, over 100kj/mol, men aktiveringsenergien er ikke nær så høj for denne type binding, derfor er den almindelig i kroppen!

Citat:
At diamanter allerede i dag kan fremstilles kunstigt (og bliver det) er et faktum, og derfor er det svært at skulle føre et argument for "lige meget hvad man skriver i DNA-strengen kan man ikke få en organisme til at producere diamanter.


Det kan godt være jeg har misforstået det du skriver her, men jeg læser det som om, at det måske er muligt at få kroppen til at lave diamanter ved at ændre i generne. Hvis ik det er tilfældet, så må du meget undskylde! Det var ik et direkte citat, derfor ikke citatfusk, men det er unægteligt sådan det kan forstås!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team