Hej Cirkel,
Du skriver at du mangler respekt for fortrængningen. Det synes jeg bestemt jeg har givet udtryk for. Jeg skrev tidligere:
Citat:
Ja, det er stærke kræfter vi er oppe imod når vi udfordrer "sindet" eller egoet med psykedeliske stoffer.
Astral skriver:
Citat:
Citat:
Jeg kan fuldstændig nikke genkendende til mage ting i den her tråd, denne udifinerlige angst er i virkeligheden det som er egoets skjulte drivkraft og den fører kollektivt til at vi allesammen bliver vrede og at det ofte ender i had og i sidste ende til lidelse for parterne
Den skjulte drivkraft, som du skriver om, er det jeg kalder for overlevelsesdriften, og det er den stærkeste drift vi har. Uden den, ville vi aldrig have kommet så langt af den evolusionelle trappestige, som vi er. Det er sandt at den også kan forårsage vrede både i den enkelte og i det kollektive, men den er bestemt ikke kun negativ.
Problemet opstår, når man udfordrer egoet, ved at søge de spirituelle/psykedeliske oplevelser. Som faste kroppe er det svært at møde universets energier uden at blive hunde ræd. Det provokerer overlevelsesdriften, fordi vi føler os truet fysisk, af noget vi ikke kan kontrolerer. Løsningen er, at hvis vi skal lege med energierne, skal vi selv bestå af energi. Dvs. vi skal opløse ideen om den faste krop (som jo er den som føler sig truet), og være de energivæsner vi er. Det kan vi gøre, ved at gå igennem angsten, istedet for at flygte fra den, hver gang vi ser den. På den måde giver egoet op tilsidst, fordi dens skræmmekampange ikke virker.
Angsten er som en slags vogter, egoet har sat i porten til den spirituelle verden. Derfor møder man den før eller senere, hvis man søger spirituelle/psykedeliske oplevelser.
Hilsen Fanny
Overlevelsesdriften har passet på os siden tidernes morgen, og det respekterer jeg den for. Men jeg opfatter det menneskelige ego som noget der har vokset sig for stort, itakt med at vi har mistet sammenhørigheden med naturen. Problemet er, at egoet
bruger overlevelsesdriften til at forsvare sig mod angreb. Et angreb mod egoet kan f.eks. være at intage psykedeliske stoffer. Det opløser de faste grænser mellem sig selv og verden, og det kan udløse angst i et ego, som ikke vil give slip.
Jeg giver dig fuldstændig ret i, at det kan være hensigtsmæssigt at fortrænge oplevelser som er svære at kaperer i nuet, og så "gemme" dem til et senere tidspunkt, hvor man har fået sparet kræfter sammen til at møde smerten. Men hvis man ikke pakker smerten op på et senere tidspunkt, men bare tror, at man kan blive ved med at smide fortrængninger ned i glemmebogen, gør man fejl! Smerten bliver ikke væk, bare fordi man fjerner den fra sin bevidsthed. Såret er der et sted og healer ikke op, før man igen tør være i de følelser der gjorde ondt.
I virkeligheden gør vi nok det samme. Du skriver, at du har respekt for det at fortrænge, fordi det er kroppens måde at passe på sig selv. Det er en god indgangsvinkel, for ved det, løser du jo allerede op for fortrængningen. Ved at sige at du respekterer dig selv og din fortrængning/overlevelsesdrift, erkende du samtidig over for dig selv, at der
er en fortrængning -og på den måde bliver det dig bevidst.
At vise sympati for sine egne ur-instinkter og forståelse for hvad der ligger bag, er et adgangskort lige ned i den forstrængte smerte. Jeg tror at det skyldes (i hvertfald for mig) at fortrængning og skam går hånd i hånd. Så længe man er vred på sig selv, og med vold og magt ønsker at åbne op for "det som der er galt", kommer man ingen vejne. Men idet øjeblik man viser forståelse for sig selv, og tilgiver sig selv, kan man komme videre.
Jeg kan godt lide din sammenligning af det fortrængt som et rum man kan gå ind i. Sådan har det også virket for mig. Man fordøjer ikke det hele på en gang. Det tager tid, med mange ture ind i rummet.
Hilsen Fanny