skambidt skrev:
1) Er der nogen virkning, uder over smertelindring, at forvente ved brug af tramadol?
Jeg ved at stoffet bruges til smertelindring og at det ikke er lige så kraftigt i sin virkning som morfin, for eksempel. Men jeg vil gerne vide, om man kan regne med at få noget ud af at indtage en mængde tramadol, når man nu ikke ligefrem trænger til smertebehandling.
Tramadol er et opiat, men det er ikke så kraftigt som morfin osv. Det bruges primært til smertelindring, men det virker også euforiserende.
skambidt skrev:
2) Hvor høj er dosen for en førstegangsbruger - og er det optimalt at knuse tabletterne, i stedet for at sluge dem hele?
Jeg er ikke klar over hvor meget man skal tage, men Tradolan tabletterne er på 50mg og i forbindelse med smertebehandling, bruger man normalt 1-2 kapsler á 50 mg taget 3-4 gange dagligt, på landets hospitaler.
Jeg har engang hørt at det kan betale sig at knuse tabletterne, da de så virker mere intenst fremfor at ligge og virke over længere tid. Dette var imidlertid i forbindelse med indtagelse af et andet stof, så jeg ved det ikke.
Så vidt jeg ved er dosen 2-6 kapsler á 50 mg, men start med 2 og arbejd dig op ad, det er bedre at være på den sikre side. Hvis det er depot-tabletter, altså som bliver udløst langsomt over længere tid kan det betale sig at knuse dem og evt. opløse dem i vand, hvis ikke er det ligemeget.
skambidt skrev:
3) Er der nogle substanser man absolut bør undgå at blande med, eller tilsvarende nogle som er gode sammen med Tramadol?
Her tænker jeg især på cannabis, alkohol og GHB.
Cannabis vil forstærke virkingen og kan anbefales at blande med. Jeg ville passe på med at blande med alkohol da det giver en del kvalme, og jeg synes slet ikke du skal blande det med GHB eller andre downers (benzodiazepiner fx).
Det skulle vist være det.
Mvh. Christian