Avanti skrev:
Under alle omstændigheder gælder ting som relativisme og diskursteori jo pr. definition, for uanset hvad du siger om verden, vil det være en diskurs, ikke sandt?
Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår det du skriver rigtigt.
Hvis du mener, at alle meningsfulde ytringer er diskurser, så har diskursteorien selvfølgelig ret i det, det er jo en ret triviel påstand. Problemet er f.ex., når freaks som Jacob Torfing begynder at ophæve skellet mellem epistemologi og ontologi, og hævde, at verden ikke kan erkendes udenfor diskursen (man kunne kalde det "før-diskursivt"). Det har bl.a. sprogpsykologen (eller er han lingvist? Det kan jeg ikke huske) Peer Mylov tilbagevist i en artikel, idet han viser, at en før-begrebslig perception af verden er nødvendig for overhovedet at kunne have et sprog. Og at folk med grovere inddeling af "over-ovenpå-på-under"-ordene i sproget (kan ikke lige huske hvad denne ordklasse hedder) er præcis lige så gode til at huske og gengive tings placeringer, som folk med en mere nuanceret og bred inddeling. Den geometriske perception er altså før-begrebslig og påvirkes ikke af begreberne.
Hvis du mener, at diskurs-teoretikeren kan sige "din kritik af diskursteorien er jo bare en diskurs, så for mig er den lige så kontingent som alle andre diskurser", så har du selvfølgelig ret. Det er for mig at se bare lidt som at sige "jamen det er jo bare noget du siger", når man bliver udsat for kritik. Det er barnligt, meget indsnævret, og også cirkulært at forsvare sig med den teori, som bliver kritiseret.
Mht. at det ikke er "sexet" at beskrive ting mere korrekt, så ved jeg slet ikke hvad jeg skal svare.
Det var ikke sexet, da Marx viste, at det kapitalistiske samfund var fuldstændig degenereret og at der eksisterede enorme forskelle, selvom overklassen selvforståelse var, at samfundet var en videreførelse af "frihed-lighed-broderskab"-rettighederne fra den franske revolution.
Det var ikke sexet, men det var vel på sin plads med lidt kritik af samfundets (fejlagtige) selvforståelse. Det er denne kritik som diskursteorien ikke magter, da den kun kan sige "jeres selvforståelse er bla bla bla". Den kan ikke derefter sige "og denne selvforståelse stemmer IKKE overens med det, der virkelig sker i samfundet", for forståelsen af, hvad "der virkelig sker" er jo bestemt af selvforståelsen.
Tak for rosen forresten. Og ja, jeg studerer filosofi (det står faktisk også i min profil

)