Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 13:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Tjah, her er så noget musik jeg har været med til at komponere og indspille, hvis nogen skulle være interesseret. :D

Janosch.... Lo-fi pop, hvor jeg spillede melodi guitar, lidt bas og sang kor:

inhere outthere

taking pictures

hole song

Menfolk.... støjende hardcore mathrock, hvor jeg spillede den ene af de 2 basser!

are we enemies

one is all

math

these are just words

Begge bands eksistere stadigt, dog uden mig, hvis i er interesseret kan i checke pladeselskabets hjemmeside ud http://www.playrec.dk

Edit: Fejlen er rettet nu virker "these are just words" også.

Senest rettet af Åndsamøbe 28 mar 2005 13:15, rettet i alt 3 gange.

Relativistisk båthorn

Støj Ninja skrev:

Disse 2 links peger forkert :)
Resten er jeg ved at downloade, så vender jeg tilbage lidt senere når jeg har hørt dem rigtigt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hole song virker da fint hos mig, men nu er fejlen i linket til "these are just words" rettet. :)

Titel:
Relativistisk båthorn

Ja, men det er en playlist den downloader? Og ikke selve mp3'en.

Anyways, jeg hørte de andre:

Janosch-Inhere_Outthere.mp3

Ok fedt nummer. I den stille passage i midten var vokalen dog lidt for tilbageholdende efter min mening (egentlig også lidt i starten af sangen.)
Den mindede mig lidt om... whats his name... ham den langhårede der lavede alternative/indie i midten af 90'erne. Blaa en video hvor han spiller golf i newyork mellem biler og på tagene osv. Han kører rundt i sådan en golf-cart i video'en (den starter faktisk med at han kører ud af ladet på en kørende lastbil, ligesom noget james bond ku' ha' fundet på :) ). Jeg husker navnet som noget med 'alligator', og det er vistnok 2 ord (noget med 'J' mener jeg), men jeg er ikke sikker. Si'r det dig noget? For det lyder meget som ham, synes jeg.
Lo-fi indie eller indie-pop ville jeg kategorisere det som. Den sku' ha' været mindst dobbelt så lang, haft bredere lyd, og også gerne en sekvens hvor det instrumentale fik lov til at lege lidt mere (lidt ala det i slutningen, som jeg syntes var rigtig godt)
Go' sang.

---------------------------

Janosch-Taking_Pictures.mp3

Vokalen er også her lidt for spæd, synes jeg. Er det optaget hjemme? (Det problem har jeg nemlig selv, med at man ikke ka' trykke den rigtigt af, med masser af sang-skrål fra fyldte lunger, når man jo også har naboer :) )
Meget go' sang, men jeg savnede lidt et klimaks. Det synes jeg aldrig der kom. Men slutningen, det sidste minut's tid, ku' sagtens ha' været trukket et par minutter mere og måske også ha' været lidt mere uddybende.
Jeg er ikke helt så vild med dette nummer, som med det første, men det ville passe fint sammen med det andet på det samme album feks.

Menfolk-Are_We_Enemies.mp3

Alright, så kom der luft i lungerne, hehe ;)
Rigtig fed passage lige omkring hvor der er 1 minut's tid tilbage, med den der guitar der lægger nogle dybe toner.

Menfolk-Math.mp3

Selve nummeret er meget godt. Det er for kort, og lyden mangler noget crispness (det der mp3 igen der), og vokalen passer ikke så godt ind synes jeg. Men det er grundlæggende et fedt nummer. Bedre end det andet.

Menfolk-One_Is_All.mp3

Cool start :)
I spiller både godt og 'tight' synes jeg, men det er ikke så meget min smag faktisk. Jeres stil virker mere heavy-agtig end indie/alternative, hvis man ka' sige det sådan. Det er selvfølgelig ikke et problem, jeg er bare selv mest til alternative.
Jeg ku' bedre li' de 2 andre numre, end dette.

Janosch er nok lidt mere min kop the, end Menfolk. Ikke så meget selve musikken, jeg ka' li' begge typer, men vokalen på Menfolk passer ikke ind efter min mening. Ska' man lave sådan noget RATM og Guano Apes, 2 fede navne, så ska' den vokal ændres på en eller anden måde, synes jeg (jeg ka' ikke lige præcis sætte en finger på hvad der sku' til, om det er selve stemmen eller mikrofon-teknikken eller downmixet til sidst, men den kommer bare ikke rigtigt igennem, som jeg hører det)

Generelt virker indspildnings-lyden ellers meget pro, synes jeg. Der var ikke noget negativt at komme efter dér. Diskant-nuancerne var dog lidt flade, jeg ku' ikke høre noget krystal-klart 'sprinkle', men det er nok mp3-formatet der er årsag til det (det brokker jeg mig altid over. Mp3 er noget...well jeg synes ihvertfald ikke så godt om det :) Det har en evne til at gøre meget lyd 'kedelig', på en eller anden måde. Det er ihvertfald mit indtryk)

Indspiller i alt på samme spor? Eller har i mulighed for at ku' efterbehandle tingene individuelt? Det lyder som om indspilningen er fin nok, jeg ville dog nok selv ændre nogle små-ting (det er selvfølgelig personlig smag). Men i det færdige mix ville jeg helt sikkert lave om på noget, så lyden ku' blive lidt mere levende i sig selv (i _mine_ ører mangler den ihvertfald noget 'crispness' som den er nu, men igen ska' man jo huske det er mp3 og at det ka' være derfor :) )

Men i ka' spille :) , og LIVE tror jeg det ville være helt iorden.
Jeg håber det er iorden hvad jeg si'r, og at det gi'r mening :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak! :D Nej, det er da rigtigt fedt med noget respons og kritik, så længe den er konstruktiv! :)

Det er tildels meningen at lyden skal være crappy... Mudreret på Menfolk og soveværelses Lo-fi agtig på Janosch.
Sådan var finanserne, og sådan var det udstyr som numrene blev lavet på.
Jeg synes det hammonerer fint sammen.
Men det er self. et spørgsmål om smag! (Jeg kan dog godt høre at mp3 lyden langt fra er optimal!).

"One is all" er indspillet live på flere spor, dog uden vokal, som er lagt på bagefter i øvelokalet.

"Are we enemies" er optaget med den dybe bas og trommer sammen, så guitar, så min bas og så vokal
(Er den dybe Guitar i slutningen, min støjbas solo?)

Begge er masteret i et profesionelt studie

"Math" og "These are just words", er lavet som "are we enemies", men er mastereret i et hjemmestudie.

Fælles for indspildningen af Menfolks numre er, at støjen -her forstået som feedback og andre larmende lydefekter, er lagt på tilsidst, før vokalen.

Janosch numre er lavet som skitser, som regel med en sang og rytmeguitar, som Jesper det nuværende medlem fandt på, og så mig med noget melodiguitar og lidt kor ovenpå, en undtagelse er dog "Inhere Outther" som er bygget op omkring et omkvæd med tilhørende akorder, jeg fandt på.
"Inhere Outthere" er indspillet med trommer og que guitar i øvelokalet, resten er altsammen lag på lag optagelser ("hole song" har trommemaskine på), optaget i trommeslagren fra Menfolk Per's hjemmestudie, som har været med til at producere numrene.
Udover keyboard, percusion og lyd, spiller han også Guitar soloen på "Hole song" og bassen på "taking pictures".

Du har helt ret, det lyder lidt som, og er unægteligt inpireret af J. Macis fra Dinosaur Jr (deres første plade er udgivet i 1985), jeg opdagede dem dog også først i starten af 90'erne. Dem har både jeg, Jesper og Per lyttet rigtigt meget til, i tidernes morgen.... Og det er stadigt fantastisk musik!
Hvis du kan lide Janosch, kan jeg også varmt anbefale det nu opløste Lo-fi band Eric's Trip med smukke men enkle vokalhormonier, som nu til dels er blevet til det neopsykedeliske Lo-fi rockband Elevator -tidliger Elevator to hell og Elevator through Hell (det jeg har hørt med dem er gennemgående mere rocket og bruger sjældent vokalharmonier, tilgengæld er det mere beskidt og syret)- alle på SubPop.

Prøv at tjekke Dinosaurs plader ud, især de 3 første, alle på SST, senere på et eller andet underselskab til Warner.

"Dinosaur" - deres første plade, smukt Indie støjrock med referencer i psykedelisk sen 60'er og 70'er rock. :D

"Your living all over me" - deres 2. plade, Støjende psykedelisk rock, med smukke beskidte popsange, og grædende skæve guitarsoloer. :D

"Bug"- deres 3. plade, Støjrock når det er bedst, dystert og beskidt, men aligevel smukt. Til forskel fra alle andre Dinosaur plader, specielt de senere, er der intet overflødigt guitarlir. :D

De senere plader bære mere og mere præg af at være soloprojekter, og de minder mere om traditionelt beskidt rock, med et strejf af pop og støjrock. Men de er stadigt specielle og absolut værd at lytte til. :D

Dinosaur har har også lavet 3 fede beachboys/Brian Wilson agtige sange til lortefilmen "Grace of my heart", hvoraf 1 af dem "Take a run at the sun", blev et mindre hit, også i dansk radio.

Ps:

Prøv at download "Hole Song" (Her får du edermanme pop og lir for alle pengene, på den rigtig gode måde :lol:, det er Belle and Sebastian, Lars Lilholt Band og Eric's trip i et magisk jam med en trommemaskine :P , og så får du oven i købet et Bas/Guitar batle tilsidst, mellem Per og jeg), ved at gå ind på følgende side :

http://www.playrec.dk/janosch/index.html

eller prøv her Hole song

Senest rettet af Åndsamøbe 28 mar 2005 20:33, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

En psykostisk sælger på en vandvittig mission! :mrgreen:

:D

Nej! Det er sku' for jeres eget bedste! :twisted: :P

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så er der et par links til 2 skrotede, men fantastiske numre med Janosch:

The days are just packed -Et tidligt instrumentalnummer... Måske en anelse gejlt på den overstyrede måde! :lol: Og jep, det er en Sten og Stoffer tittel! :D

She dosnt care -Jeg laver godt nok ikke noget på det her nummer, men det er et fedt rocket dansenummer. :D

Titel:
Relativistisk båthorn

Støj Ninja skrev:
"Are we enemies" er optaget med den dybe bas og trommer sammen, så guitar, så min bas og så vokal
(Er den dybe Guitar i slutningen, min støjbas solo?)

Det tror jeg. Jeg troede godt nok det var en guitar. Jeg elsker selv de der dybe distortion-toner :) Midge Ure, fra Ultravox mit favorit-band, spiller dem især super-sejt i nummeret "Mine for life" (et Ultravox nummer), og han spiller dem på almindelig guitar, så det var derfor jeg troede det var det i også havde gjort. Det lyder fedt :)

Støj Ninja skrev:
Du har helt ret, det lyder lidt som, og er unægteligt inpireret af J. Macis fra Dinosaur Jr

Dinosaur Jr, jep det var dem :)
Jeg kender dem kun fra deres mtv-periode (de blev spillet en del i "120 minutes" og "Chillout zone") i midt-90'erne (video'en med golf-carten blaa)

Støj Ninja skrev:
Prøv at download "Hole Song" (Her får du edermanme pop og lir for alle pengene, på den rigtig gode måde :lol:, det er Belle and Sebastian, Lars Lilholt Band og Eric's trip i et magisk jam med en trommemaskine :P , og så får du oven i købet et Bas/Guitar batle tilsidst, mellem Per og jeg)

Wow :D fed lyd og start... fløjte-lyden... ahh, det nice :)
Vokalen er ikke så go' synes jeg. Stemmen's lyd er go', det er ikke det, men måden han synger på er lige en tand for poppet (men nu er det jo også pop si'r du, så det hænger selvfølgelig sammen, hehe), og rumklangen der er på synes jeg også er lidt ved siden af. Men jeg ka' godt li' effekten af den backing-vokal i har lagt på, det er meget 'college-band' agtigt synes jeg, og det er bestemt sexet på sin egen måde :)

"Janosch-The_Days_Are_Just_Packed" lyder også rigtig godt. Trommemaskinen lyder lidt som min gamle roland cr8000, hehe :D Det er et meget cool nummer også.

Jeg hørte også "she doesnt care", det er squ sejt (men alt alt alt for kort!!! :) Det er som om du pakker en slikpind eller is op lige foran mig, og så ta'r den væk lige når jeg ska' til at spise, hehe)
Prøv at lytte til dette nummer (jeg synes det er vildt vildt fedt (men det er dog også alt for kort)):
Pink Paisley Sofa - Real

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]