Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 22:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Sundhedsminister forbyder fem euforiserende stoffer

Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) forbyder fem stoffer fundet i bl.a. ecstasy. Stofferne kan medføre psykoser og forgiftninger.

Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har besluttet at forbyde fem nye euforiserende stoffer, som landets retskemikere har fundet i blandt andet ecstasypiller.

Forbudet kommer efter en indstilling fra Sundhedsstyrelsen.

»Selv om Sundhedsstyrelsen kun har modtaget ganske få indberetninger om fund af de nye stoffer, er der ingen tvivl om, at der også i Danmark er et potentielt marked for stofferne - ikke mindst så længe de kan handles helt lovligt. Det gælder om at få lukket dette marked, inden de unge for alvor får øje på stofferne og begynder at efterspørge dem«, fastslår Lars Løkke Rasmussen.

Medfører psykoser
Forbudet, der træder i kraft den 3. december, gælder stofferne BZP, mCPP, MeOPP, TFMPP og 2C-T-4, der blandt andet kan medføre psykoser samt risiko for forgiftning og alvorlige ulykker og vold hos brugeren på grund af den hallucinerende virkning, der påvirker brugerens sindstilstand og virkelighedsopfattelse.
/ritzau/

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Kunne man evt få et link til artiklen? :)

Titel:
Site Admin

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=403822/

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Dog nogle besynderlige valg de laver.

Da ikke de første substanser jeg ville have taget, hvis jeg skulle se på et "brugspotentiale"?

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
De aner jo heller ikke en crap om hvad de laver, og alt det de skriver med at stofferne medfører psykoser, vold osv. er ikke underbygget af noget somhelst. Man ville sikkert finde frem til en vis marginal risiko hvis man rent faktisk undersøgte stofferne, men det har de jo ikke lige gjort!

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Sundhedsstyrelsen er en flok dilettanter.

Det er sgu da utroligt at man kan vedtage en lov, uden noget underbyggende grundlag.

Senest rettet af Rapsej 24 nov 2005 17:40, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
@Drupe: Der er jo næsten lukket for drug-research. ALLE stoffer burde legaliseres, i det mindste til forskning. Det er vanvittigt at forbyde at forske i ting... for hvis en kommer galt afsted på et ukendt/forbudt stof, aner man ikke hvordan man skal handle. Det handler om folks sundhed, om frihed, om videnskab og om et samfund der skulle forestille at være baseret på information.

Det er ufatteligt så meget cannabis gik igennem, før man endelig fik lov til at forske i planten for evt. medicinske fordele. Og hvad har man så fundet ud af i dag? At cannabis er et glimrende middel mod smerte, angst, psykiske sygdomme, menstruationssmerter, nervedød, HIV/AIDS, spiseforstyrrelser (anoreksi og bulimi), grøn stær, fedme, alzheimer, parkinsons... og jeg kan blive ved. Politikerne har løget, ført folk bag lyset og ladet millionvis af mennesker lide af deres sygdom, som cannabis kunne fjerne eller formilde.

Men jeg har lært ikke at brokke mig over loven mere, men nærmere over hvor idiotiske, utroværdige, umoralske, uvidenskabelige og ligeglade politikerne er på flere punkter. For slet ikke at nævne hvor kortsigtet og ulogisk de tænker.

En dag vil de lære... kaffe var også strengt ulovligt engang. I dag pusher kiosken og supermarkedet det, og der bliver reklameret for det i TV. Politifolkene i din lokale politistation drikker det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Magnum skrev:
risiko for forgiftning og alvorlige ulykker og vold hos brugeren på grund af den hallucinerende virkning/ritzau/

"WTF?" - mumler jeg, mens jeg antænder en missil der snart lander lige ned i lars lykke rasmussens baghave! HA!!
fucking plastik-spade man!

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Hey Ali, jeg er helt enig i at alle stoffer skal legaliseres, og der i det mindste burde gives lov til at forske, men du overdriver altså lidt mht. cannabis, synes jeg.
Det er rigtig nok, at cannabis i nogen grad kan bruges som middel mod angst, men det er samtidig en kendt sag at mange mennesker - inklusive undertegnede - primært bliver angste af cannabis, og altså ikke får noget positivt ud af det i den sammenhæng. At cannabis er et glimrende middel mod psykiske sygdomme, klinger altså også lidt skidt i mine øre - hvilke psykiske sygdomme? Der er en overforekomst af skizofreni tilfælde bl.a. hashrygere, og det kan jo så diskuteres om hash kan trigge skizofreni, eller om skizofrene har større tilbøjelighed til at ryge hash.
Mht. fedme så er det ikke fordi cannabis direkte kan bruges, men fordi cannabis kan hjælpe os til at forstå hjernen bedre.
Jeg kan ikke huske den præcise forklaring, men det hænger såvidt jeg erindrer sammen med cannabinoiderne i hjernen.

Mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Jeg mener også at det med angsten, er noget med de ved at studere hvordan cannabioiderne (staveplade!) påvirker de centre der styrer frygt, og derved kan blokere for dem?

Men dette er kun kun ud fra hukommelsen, så det kan nemt være forkert..

Titel:
Insane psychedelia user!

aliaarhus skrev:
Politikerne har løget

:lol: :lol: :lol:

Fjollet argument du kommer med til sidst. Kaffe kan ikke sidestilles med phenetylaminer eller piperaziner. Hvad er det politikerne vil lære?

Titel:
Insane psychedelia user!

Røv, så er det slut med BZP! TFMPP må de dog gerne fjerne fra jordens overflade.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psyko skrev:
Det er rigtig nok, at cannabis i nogen grad kan bruges som middel mod angst, men det er samtidig en kendt sag at mange mennesker - inklusive undertegnede - primært bliver angste af cannabis, og altså ikke får noget positivt ud af det i den sammenhæng.

Man må derfor håbe, at der bliver lavet mere forskning i cannabis, så man kan få slået fast, hvordan stoffet bedst bruges og evt. får nogen anbefalinger for, hvem der kan have mest ud af stoffet.

Det sjove med cannabis er, at listen over bi-virkninger minder besynderligt meget om den, der findes ved mange af de såkaldte lykkepiller (SSRI og lignende). Stoffet har altså potentiale. Det er dog noget hø, at folk er tvunget til at selvmedicinere sig uden nogen fornuftig vejledning (selv om de kloge lytter til deres krop og hjerne og vælger derud fra).

Efter min mening er det at indtage stoffer (af en hver art) et spørgsmål om, hvad der specifikt passer til den enkelte. Nogen er mest til stimulanter, andre til beroligende midler, nogen til begge dele og andre vælger igen hallucinogener (osv osv.) Gid politikerne for en gangs skyld ville hjælpe folk til at hjælpe sig selv ...

Medlem

Max Offtopic...
Psyko skrev:
Det er rigtig nok, at cannabis i nogen grad kan bruges som middel mod angst, men det er samtidig en kendt sag at mange mennesker - inklusive undertegnede - primært bliver angste af cannabis, og altså ikke får noget positivt ud af det i den sammenhæng.

Hmm!
Du skal jo heller ikke tage medicin hvis du ikke er syg, dermed sagt at du ikke har kunnet håndtere effekten særlig godt, røget noget der var for stærkt eller bare for meget af det forkerte.

Psyko skrev:
At cannabis er et glimrende middel mod psykiske sygdomme, klinger altså også lidt skidt i mine øre - hvilke psykiske sygdomme? Der er en overforekomst af skizofreni tilfælde bl.a. hashrygere, og det kan jo så diskuteres om hash kan trigge skizofreni, eller om skizofrene har større tilbøjelighed til at ryge hash.

Igen; Ingen sygdom, ingen medicin. Skizofreni kan opstå blandt hashrygere og muligvis trigge det, men cannabis er stadig et godt middel til behandling af psykiske patienter sammenlignet med de giftstoffer man udsætter mange for i dag. Mere forskning på området ville lede os på sporet af mere komplekse THC behandlings metoder.

Psyko skrev:
Mht. fedme så er det ikke fordi cannabis direkte kan bruges, men fordi cannabis kan hjælpe os til at forstå hjernen bedre.
Jeg kan ikke huske den præcise forklaring, men det hænger såvidt jeg erindrer sammen med cannabinoiderne i hjernen.

Mvh. Psyko

Det sidste lyder jo smukt =) :!: :!: :!:

Titel:
In our memories

Her er den fra im.dk's hjemme side:

http://www.im.dk/Index/dokumenter.asp?o ... d=2803&s=4

Men de skriver stadigvæk intet om 5-MeO-DMT

?

At de har fjenet alle indlæh inde på Operation-X debat rum

PRESSEMEDDELELSE - Forbud mod fem euforiserende stoffer

3. kommunekontor Dato: 24/11/05

Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har i dag besluttet at forbyde fem nye euforiserende stoffer, efter at Sundhedsstyrelsen den 22. november 2005 har indstillet, at stofferne BZP, mCPP, MeOPP og TFMPP samt 2C-T-4 forbydes, så de fremover kun må anvendes i medicinsk eller videnskabeligt øjemed.

Sundhedsstyrelsen oplyser, af de fem stoffer gennem ændring af brugerens sindstilstand og virkelighedsopfattelse kan medføre psykose, alvorlige ulykker og vold samt risiko for forgiftning.

”Selv om Sundhedsstyrelsen kun har modtaget ganske få indberetninger om fund af de nye stoffer, er der ingen tvivl om, at der også i Danmark er et potentielt marked for stofferne – ikke mindst så længe de kan handles helt lovligt. Det gælder om at få lukket dette marked, inden de unge for alvor får øje på stofferne og begynder at efterspørge dem,” fastslår indenrigs- og sundhedsministeren.

Det er efter i løbet af sommeren og efteråret at have modtaget indberetninger om fund af stofferne, at man indledte en nærmere undersøgelse af BZP, mCPP, MeOPP og TFMPP samt 2C-T-4 – en undersøgelse, hvis resultater altså nu er blevet præsenteret for indenrigs- og sundhedsministeren.

”Ved tidligere lejligheder har jeg handlet uden tøven, når der først forelå et solidt fagligt beslutningsgrundlag. Med Sundhedsstyrelsens indstilling foreligger der igen et grundlag, som der efter min opfattelse kan og skal handles hurtigt på. Det er vigtigt, at vi fastholder linjen med at reagere med det samme – også for på den måde at markere, hvor alvorligt vi fra samfundets side ser på narkotikaproblemet,” siger indenrigs- og sundhedsministeren.

Forbuddet får virkning fra og med den 3. december 2005.

Kontakt :

SpecialkonsulentLars Petersen, tlf.: 72 26 95 80

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

each skrev:
Her er den fra im.dk's hjemme side:

http://www.im.dk/Index/dokumenter.asp?o ... d=2803&s=4

Men de skriver stadigvæk intet om 5-MeO-DMT

?

At de har fjenet alle indlæh inde på Operation-X debat rum

Hvad mener du med ovenstående? Hvor kommer 5-MeO-DMT ind i billedet? og hvad er det for noget med Operation X?

Måske dit indlæg blev skrevet lidt for hurtigt? ;)

Titel:
In our memories

Jeg mener bare, at de endnu ikke har offentligtgjort ulovlighende af 5-MeO-DMT på IM's hjemme side. Har efterlyst det i diverse topics, men endu ikke stødt på det.
At de så pludselig kan offentligøre 5 nye stoffer, er mig en gåde...
Måske lidt af et sidesping, men har undret mig lige siden, at 5-MeO-DMT blev gjort ulovligt. Er det ikke netop på IM's hjemmeside, at de offentligøre den slag?
Og endnu et sidespring! Der var så mange fornuftige indlæg på Operations-X debat side, at de måske har set sig nødsaget til at fjene dem, for ikke at begive sig ud i for meget Jura og fornuft. for mange reelle facts de kunne holde sig til, og lade Har og Fru Dankort blive "hjernevasket" til.
Undskyld offtopic :?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

each skrev:
Jeg mener bare, at de endnu ikke har offentligtgjort ulovlighende af 5-MeO-DMT på IM's hjemme side. Har efterlyst det i diverse topics, men endu ikke stødt på det.
At de så pludselig kan offentligøre 5 nye stoffer, er mig en gåde...
Måske lidt af et sidesping, men har undret mig lige siden, at 5-MeO-DMT blev gjort ulovligt. Er det ikke netop på IM's hjemmeside, at de offentligøre den slag?

Nej, det er det ikke, det er vist nærmere en informationsside hvor de lægger ting ud som efter deres skøn er af almen interesse(eller som gir stemmer, går jeg ud fra). Nye love og ændringer af eksisterende love og bekendtgørelser offentliggøres i Lovtidende(regler, der regulerer borgernes forhold) eller Ministerialtidende(regler, der gælder for offentlige myndigheder i Danmark). Det hele er tilgængeligt via Retsinformation, med undtagelse af finanslove og tillægsbevillingslove. Check iøvrigt tråden om narkolovgivning i forumet "bidrag til leksikonet" hvis ikke du allerede har gjort det, jeg tror det vil interessere dig.

Jeg har lavet lidt arbejde for dig, og fundet: Bekendtgørelsen der forbyder 5-MeO-DMT.

each skrev:
Og endnu et sidespring! Der var så mange fornuftige indlæg på Operations-X debat side, at de måske har set sig nødsaget til at fjene dem, for ikke at begive sig ud i for meget Jura og fornuft. for mange reelle facts de kunne hodle til, og lade Har og Fru Dankort blive "hjernevasket" til.

Jeg tror ikke det er den eneste grund, de har i det hele taget sablet debatten ned derinde. F.eks. kan jeg ikke finde nogen forside for debatten, og der er heller ikke links til mange af debatterne, selvom de stadig kan findes via google. Meget mærkelig adfærd, IMO.

Titel:
In our memories

Tak jeg er PÅ!!!! :)

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
transformer skrev:
Hmm!
Du skal jo heller ikke tage medicin hvis du ikke er syg, dermed sagt at du ikke har kunnet håndtere effekten særlig godt, røget noget der var for stærkt eller bare for meget af det forkerte.

Det lyder ikke logisk i mine øre, at cannabis pludselig kan få en helt anden effekt, hvis man bare er "syg" (dvs. ramt af angst mere permanent.) Mht. dosis og styrken af de forskellige cannabisprodukter, så har jeg aldrig været typen der røg særlig meget eller særlig stærk cannabis.

Psyko skrev:
At cannabis er et glimrende middel mod psykiske sygdomme, klinger altså også lidt skidt i mine øre - hvilke psykiske sygdomme? Der er en overforekomst af skizofreni tilfælde bl.a. hashrygere, og det kan jo så diskuteres om hash kan trigge skizofreni, eller om skizofrene har større tilbøjelighed til at ryge hash

transformer skrev:
Igen; Ingen sygdom, ingen medicin. Skizofreni kan opstå blandt hashrygere og muligvis trigge det, men cannabis er stadig et godt middel til behandling af psykiske patienter sammenlignet med de giftstoffer man udsætter mange for i dag. Mere forskning på området ville lede os på sporet af mere komplekse THC behandlings metoder.

"Psykiske patienter?" Skal jeg forstå det sådan, at du mener hash er velegnet til behandling af alt fra depressioner til OCD? Jeg vil skam også gerne have mere forskning på området, men din svada mod medicinalindustrien giver jeg ikke meget for.

Din sidste kommentar fatter jeg ikke hvad du vil med prøv at kommunikere forståeligt!

-Psyko

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]