En del af de aktive stoffer i cannabisplanten påvirker den del af nervesystem i kroppen, der bliver kaldt for det cannabinoide system (søg evt. på dét, eller efter "anandamid"/"anandamide", "palmitoylethanolamide", og "2-AG"/"2-arachidonoyl-glycerol" for mere viden). Dette nervesystem spiller blandt mange andre ting også en rolle hvad angår ens syn. Derfor er der ikke noget mærkeligt i, at ens syn bliver påvirket, således at man ser farver og mønstre af cannabisprodukter.
Der er mange delte meninger om man kan opleve det på cannabis eller ej, men faktum er at nervesystemet tillader det at ske - derfor er muligheden der. Det afhænger meget af ens egen biokemi, ens psyke, indstilling til trippet, omgivelserne, det produkt man ryger og hvor ofte man ryger.
Der er over 400 stoffer i cannabisplanten, hvoraf en håndfuld af dem menes at virke psykoaktivt (de er langt fra identificeret allesammen). Af disse psykoaktive, er der nogle imellem der særligt påvirker synet. Uden at det er nødvendigt at sige det, så svinger balancen mellem disse 400 stoffer ekstremt fra cannabisprodukt til cannabisprodukt - dette betyder også, at mængden af de molekyler, der særligt påvirker synet, også svinger i mængder. Af den grund kan et produkt have en tendens til at give flere synsforstyrrelser end et andet.
Personligt har jeg selv været temmelig udsat for disse synsforstyrrelser på cannabis (uanset hvad jeg røg af cannabisprodukter), og der ligger nogle rapporter om det i triprapport-sektionen. Men denne effekt er med tiden faldet ret drastisk da jeg ryger mere end før, med mindre jeg ryger et cannabisprodukt af overdrevet god kvalitet. Det samme kan jeg tilskrive nogle af mine venner, specielt veninder, der ryger cannabis.
Hvis man gerne vil opleve en anderledes rus, og i mange tilfælde også en kraftig påvirkning af ens syn, så er 5-HTP og cannabis en god blanding. Jeg plejer at indtage 50-300 mg 5-HTP (start lavt!) 30-60 minutter inden jeg ryger, og det fungerer fabelagtigt psykedelisk. Derudover bliver man mere frisk og mindre sumpet, mere euforisk, tankerne kører på højtryk, og ja... det skal opleves.
Jeg ved ikke helt hvorfor 5-HTP virker så forstærkende på cannabisrusen, men det kunne have noget at gøre med, at større mængder af serotonin tilføres nervesystemet (5-HTP bliver omdannet til serotonin i kroppen, til dem der ikke er klar over det). Og serotonin virker netop i den del af nervesystemet (serotoninsystemet), der har en meget kraftig effekt på synet. Samlet set bliver mindst to systemer i kroppen, der har med synet at gøre, påvirket - og dette ser ud til at forstærke synseffekterne af cannabis, men bestemt også euforien, da serotoninsystemet også påvirker ens øvrige perception/opfattelsesevne/sansning.
Afslutningsvist vil jeg kommentere dit tilfælde... når man påvirkes af psykedeliske rusmidler (inkl. cannabis), så kan man sagtens lade sig rive med og opleve endnu vildere ting, end hvad produktet selv byder på (ISÆR når man er alene!) - man kan sige, at du transcenderer, du går ud over det sædvanlige, hvilket også må være meningen med psykedelika.
En sidste ting: Jeg vil anbefale dig lige at læse lidt om visuals og hallucinationer. Der er oceaner til forskel på disse to ord.
Håber ikke jeg har gjort det for kryptisk