Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 15:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg oplevede en situation i dag, som på en måde er relateret til diskussionen fra sekstois tråd om risperdal i forbindelse med andre stoffer (http://psychedelia.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=15673&start=50).

Jeg skulle i dag snakke med en ny psykolog (den anden har sagt op) om min psykiske lidelse, OCD, som jeg på nuværende tidspunkt allerede har bearbejdet i en sådan grad, at det ikke er et så stort problem for mig, som det tidligere var. Alt sammen takket være den forrige, rationelle og forstående psykolog. Men samtalen gik slet ikke som forventet, for jeg er ikke interesseret i at lyve.

Han spurgte til alkohol- og stof-forbrug. Jeg sagde, som sandt er, at jeg drikker ekstremt lidt alkohol. Det lød han ikke specielt overrasket over på nogen måde. Så nævnte jeg psilocybinholdige svampe (han kiggede på mig, skrev ned og understregede det!) og så nævne jeg derefter cannabis (han skrev hash og understregede det, hvorefter han satte to streger udenfor både hash og psilocybinsvampe). Jeg ville egentlig have nævnt mere, hvis han ikke havde afbrudt mig. "Du ved godt, det er virkelig skadeligt?" - "Ja, mindre fysisk skadeligt end alkohol, men det er jo psykedelisk, og derfor noget man som alkohol skal have et moderat forbrug til", svarede jeg. Han kiggede underligt på mig, og spurgte om hvor meget. Allerede der var jeg sikker på, at jeg ville blive nødt til at lyve for ikke at blive stemplet som misbruger. "Ca. én gang hver 14. dag.", var mit svar så. Han begyndte at snakke om, at det var et stort forbrug, og om jeg var klar over, at jeg ikke kunne komme i behandling derude, hvis jeg ikke stoppede med mit misbrug.

Der blev jeg simpelthen gal. Men jeg var rolig og fattet, så derfor prøvede jeg så at snakke med ham om mit forbrug. At det var baseret på videnskab, og da vi snakkede om det, vidste jeg meget mere end han. Han blev vist lidt fornærmet, og da jeg sagde, at den gamle psykolog godt kendte til mit forbrug, men ikke kommenterede det, som han gjorde, stoppede han bare selve samtalen, markerede stofferne ekstra meget på papiret og fortsatte med noget andet.

Og så spørger jeg jer: Hvad synes I om dette? Kan han virkelig nægte mig at komme i videre behandling p.g.a. mit forbrug af cannabis? Jeg kan sguda ikke bare stoppe behandlingen?

Håber I får noget ud af denne historie. Stol aldrig på autoriteter!

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
hvad fanden er han da for et svin? helt ærligt det kan han da ikke tillade sig, sådan et fordømmende meneske skal sku da ikke arbejde med sådan noget, må sige din oplevelse har mange ligheder med mine egne. Kan du ikke bare få en ny psykolog som forstår dig bedre? og hvis ikke må du ligesom banke i bordet og virkelig få dine argumenter igennem. Hvilket jeg godt ved er svært med sådan nogle, men man kan da altid prøve så har man i det mindste gjort et forsøg

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Selvfølgelig kan han da nægte at behandle dig, hvis han vurderer at du enten modarbejder behandlingen så den ikke virker, eller han mener at det vil være til fare for dig at få behandling, osv.

Hvis du er utilfreds, kan du vel opsøge en anden læge og få hans/hendes mening om sagen?

Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
...............

Senest rettet af Troll 15 okt 2007 14:16, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg er ked af at høre, at din nye psykolog er sådan en stivnakke :cry: . Det lød ellers til at den forrige kunne få det til at rykke i dig :D , - så tillykke med at du kom så langt!
Det er jo desværre sådan, at hvis staten skal betale for ens psykologhjælp, er det somregel sådan nogle hønisser som ham du lige har beskrevet, at man bliver udsat for. Derfor er mit råd til dig, at du finder en som du selv betaler. Der findes masser af alternative psykologer/psykoanalytikere som er meget mere åbne. Desværre ligger en konsultations pris på noget i nærheden af 600 kr. -meen.. der er måske nogle som giver studie/ungdomsrabat.
Jeg ved ikke hvordan din økonomi er, men det er værd at overveje.

Held og lykke!

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Troll skrev:
Som jer ser det er der to muligheder.

1. Lad som han er oversag til et "sammenbrud" pga mødet med ham.

2. Lad som du aldrig mere røre stoffer pga af hans "kloge" ord *GG

Når man møder tåber kan man vælge, at kampe for at skade personen inden de selv skader andre.

Eller man kan vælge at tilgive og acceptere tåbens handicap og underudvikling ved at spille med og manipulere.

Jamen, vil han ikke udsætte mig for urinprøver så?

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

.Kjaer skrev:
Troll skrev:
Som jer ser det er der to muligheder.

1. Lad som han er oversag til et "sammenbrud" pga mødet med ham.

2. Lad som du aldrig mere røre stoffer pga af hans "kloge" ord *GG

Når man møder tåber kan man vælge, at kampe for at skade personen inden de selv skader andre.

Eller man kan vælge at tilgive og acceptere tåbens handicap og underudvikling ved at spille med og manipulere.

Jamen, vil han ikke udsætte mig for urinprøver så?

Du skal da ikke lyve overfor din læge. Det er da helt forkert at gøre, især hvis han mener at han ikke kan behandle dig hvis du tager stoffer. Så er det bedre at gøre som Fanny siger, og finde en læge der vil hjælpe dig som du selv betaler for. Det er dyrt, men det er jo ikke mange penge at give hvis det rent faktisk hjælper.

Det er uansvarligt at råde folk til at lyve overfor deres læge. Hvad sker der for dig, Troll?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

dankdawg skrev:
Du skal da ikke lyve overfor din læge. Det er da helt forkert at gøre, især hvis han mener at han ikke kan behandle dig hvis du tager stoffer. Så er det bedre at gøre som Fanny siger, og finde en læge der vil hjælpe dig som du selv betaler for. Det er dyrt, men det er jo ikke mange penge at give hvis det rent faktisk hjælper.

Det er uansvarligt at råde folk til at lyve overfor deres læge. Hvad sker der for dig, Troll?

Jeg har heller ikke løjet. Jeg har bare undgået at nævne de andre stoffer, jeg tager. Og selvfølgelig undgået at fortælle om den ekstra pind, jeg engang imellem ryger. Jeg vil bare ikke erklæres for misbruger.

Derudover sagde min gamle psykolog, at jeg tilsyneladende var i stand til at kunne arbejde videre på problemet selv. Så dét er, hvad jeg overvejer at gøre. Men det tog sguda hårdt på mig, at han verbalt stemplede mig som misbruger lige midt i denne konversation. Han sagde rent faktisk, at jeg ikke skulle tage stoffer mere, både af hensyn til mig selv og min mulighed for behandling.

Jeg ved godt, han blot ville mig det bedste, men det var virkelig en slem oplevelse.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fanny skrev:
Jeg er ked af at høre, at din nye psykolog er sådan en stivnakke :cry: . Det lød ellers til at den forrige kunne få det til at rykke i dig :D , - så tillykke med at du kom så langt!
Det er jo desværre sådan, at hvis staten skal betale for ens psykologhjælp, er det somregel sådan nogle hønisser som ham du lige har beskrevet, at man bliver udsat for. Derfor er mit råd til dig, at du finder en som du selv betaler. Der findes masser af alternative psykologer/psykoanalytikere som er meget mere åbne. Desværre ligger en konsultations pris på noget i nærheden af 600 kr. -meen.. der er måske nogle som giver studie/ungdomsrabat.
Jeg ved ikke hvordan din økonomi er, men det er værd at overveje.

Held og lykke!

Hilsen Fanny

Tak for det gode råd! :)

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

.Kjaer skrev:
Jeg har heller ikke løjet. Jeg har bare undgået at nævne de andre stoffer, jeg tager. Og selvfølgelig undgået at fortælle om den ekstra pind, jeg engang imellem ryger. Jeg vil bare ikke erklæres for misbruger.

Derudover sagde min gamle psykolog, at jeg tilsyneladende var i stand til at kunne arbejde videre på problemet selv. Så dét er, hvad jeg overvejer at gøre. Men det tog sguda hårdt på mig, at han verbalt stemplede mig som misbruger lige midt i denne konversation. Han sagde rent faktisk, at jeg ikke skulle tage stoffer mere, både af hensyn til mig selv og min mulighed for behandling.

Jeg ved godt, han blot ville mig det bedste, men det var virkelig en slem oplevelse.

Nu var det mere Trolls råd jeg hentydede til, ikke det du skrev.

Jeg er med på at det ikke var fedt, og netop derfor synes jeg du skal kontakte en anden psykolog, som er bedre til at kommunikere med dig og i det mindste forklare dig hvorfor han mener som han mener.

Men du må også acceptere at psykologen siger noget som han føler stærkt for, og som du måske ikke kan lide at høre. Hvis han mener at det er bedst for dig at lade være med den slags, så skal han jo sige det som det er, også selv om du er uenig.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

dankdawg skrev:
Hvis han mener at det er bedst for dig at lade være med den slags, så skal han jo sige det som det er, også selv om du er uenig.

Ja, klart. Men altså, OCD er kun en psykisk lidelse (et manglende filter om man vil), og ikke en psykose. Jeg har ellers, hvad jeg vil betegne som en meget stabil psyke, og psilocybinholdige svampe har rent faktisk hjulpet i forbindelse med den tidligere behandling af OCD. Så jeg bliver virkelig vred, når han siger til mig, at det er det bedste for mig. Han siger ikke, at han MENER, det er det bedste for mig. Og hvad fanden ved han om det?

Er der forresten nogle, der ved, om de der papirer bliver sendt ud i systemet? Før samtalen underskrev jeg et papir, som giver psykologen lov til at videregive oplysninger til min egen læge.

Titel:
Tidligere holdmedlem

var det ikke præcist det jeg advarede dig imod i et andet topic?

Det svin vil bruge alle midler til at få dig registreret som misbruger, og han skal nok sørge for at de papirer følger med, og hvis du er uheldig kan du ikke få hjælp til en skid før du ligger det på hylden.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Rex Mundi skrev:

Det svin vil bruge alle midler til at få dig registreret som misbruger, og han skal nok sørge for at de papirer følger med, og hvis du er uheldig kan du ikke få hjælp til en skid før du ligger det på hylden.

Hvilket jeg ikke gør foreløbig. Jeg lægger stoffer på hylden den dag, jeg ikke synes, jeg får noget brugbart ud af det mere. Eller den dag, hvor det skaber problemer.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Kunne du ikke prøve at kontakte din gamle gode psykolog og forklare ham situationen så han evt. kunne få sig en snak med ham den nye om din situation... Ku jo være at han havde bidt mærke i noget der gjorde at han ikke kommenterede dit forbrug, en viden han evt. kunne give videre...?

Titel:
Tidligere holdmedlem

Citat:
Hvilket jeg ikke gør foreløbig. Jeg lægger stoffer på hylden den dag, jeg ikke synes, jeg får noget brugbart ud af det mere. Eller den dag, hvor det skaber problemer.

Ville du ikke nu ønske at du bare havde holdt din kæft?

Jeg begik engang samme fejl pga. jeg lyttede til et dumt råd fra en herinde der sagde at det skulle man da sige til læger, det vil de overhovedet ikke sige noget til.

Og kender andre der har haft dårlige oplevelser med det.

Som verden ser ud idag er du sandsynligtvis bedst stillet ved at holde din kæft til alle offentlige instanser om den slags, medmindre det er strengt nødvendigt[/quote]

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Rex Mundi skrev:

Ville du ikke nu ønske at du bare havde holdt din kæft?

Jeg begik engang samme fejl pga. jeg lyttede til et dumt råd fra en herinde der sagde at det skulle man da sige til læger, det vil de overhovedet ikke sige noget til.

Og kender andre der har haft dårlige oplevelser med det.

Som verden ser ud idag er du sandsynligtvis bedst stillet ved at holde din kæft til alle offentlige instanser om den slags, medmindre det er strengt nødvendigt

Hvad er problemet i at lægen siger noget til det? Hvis lægen alligevel ikke vil hjælpe dig, gør det jo ikke nogen forskel om han ved hvad du har taget. Hvis lægen derimod gerne vil hjælpe dig, har han en meget bedre chance for at kunne gøre det hvis du er oprigtig.

Jeg kan ikke se logikken i at ville lyve om sit stofforbrug blot fordi man har en formodning om at lægen er inkompetent. Som udgangspunkt bør man gå ud fra at læger er kvalificerede inden for lige netop dette område.

Titel:
Tidligere holdmedlem

Nej, det skal man for guds skyld ikke gå ud fra, og jeg har tidligere nævnt hvorfor, fordi at så kan de nægte en enhver behandling medmindre man kan ligge stofferne på hylden, det var f.eks. problemet for tjille.
Det er nemt at sidde og være hellig, og tro at så ignorante kan mennesker med sådan en uddanelse ikke være, men det kan de.
Du skal nok opleve det på egen krop før du tror på det.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

.Kjaer skrev:
dankdawg skrev:
Hvis han mener at det er bedst for dig at lade være med den slags, så skal han jo sige det som det er, også selv om du er uenig.

Ja, klart. Men altså, OCD er kun en psykisk lidelse (et manglende filter om man vil), og ikke en psykose. Jeg har ellers, hvad jeg vil betegne som en meget stabil psyke, og psilocybinholdige svampe har rent faktisk hjulpet i forbindelse med den tidligere behandling af OCD. Så jeg bliver virkelig vred, når han siger til mig, at det er det bedste for mig. Han siger ikke, at han MENER, det er det bedste for mig. Og hvad fanden ved han om det?

Øh..han er psykolog? Bevares, det betyder ikke at han nødvendigvis har ret, men altså...det er ikke altid at man selv kan se hvilke problemer man har. Desuden så kan det være at han har oplevet at det er en dårlig forudsætning for en behandling.

Endvidere finder jeg det altså en anelse absurd at en person med en psykisk lidelse insisterer på at have en stærk psyke..hallo..du går til psykolog. Det er altså ikke et tegn på at alt er godt, vel?

Du siger at det har hjulpet at tage svampe, det er muligt, men det er også muligt at du bare bilder dig selv noget ind.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

.Kjaer skrev:
Rex Mundi skrev:

det skaber problemer nu..du sidder da og tuder over at der er en der siger at han ikke gider at være med til det du har gang i på et internetforum i hvert fald.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

EternalWheel skrev:

Hvad er problemet i at lægen siger noget til det? Hvis lægen alligevel ikke vil hjælpe dig, gør det jo ikke nogen forskel om han ved hvad du har taget. Hvis lægen derimod gerne vil hjælpe dig, har han en meget bedre chance for at kunne gøre det hvis du er oprigtig.

Jeg kan ikke se logikken i at ville lyve om sit stofforbrug blot fordi man har en formodning om at lægen er inkompetent. Som udgangspunkt bør man gå ud fra at læger er kvalificerede inden for lige netop dette område.

Man kan da sagtens mene at han tager fejl, men så bør man bare lade være med at få behandling hos ham, i stedet for at lyve overfor ham. Hvis man derimod går ind på at få behandling, så må man også være ærlig overfor lægen, og samarbejde med ham. Ellers er man både uærlig og decideret dum.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]