Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 jul 2025 17:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Under min hat!
Hej herinde..

Nu er det ved at være et godt stykke tid siden jeg har været herinde sidst, og jeg kan se at bølgerne stadig går højt..

Jeg var ikke selv så aktiv igen, men blandede mig da i ny og næ 8)

Vil lige fortælle lidt om mine oplevelser omkring det det at stoppe med at ryge hash..

I sommerferien 2003 røg jeg min første joint på nyhavnen sammen med en kammerat jeg har haft lige siden, jeg mødte i DSB kiosken på hovedbanen. Han tog mig med ud på staden hvor vi købte en færdigrullet, og så satte vi os ned på kajen og røg os godt skæve.. Det skal lige siges, at jeg ALDRIG har røget cigaretter, og gør det heller ikke.

Det var da meget fedt, og jeg blev pænt basked..
Derefter gik der et helt år, før jeg skulle prøve at ryge igen, denne gang i min hjemby sammen med en kammerat der ryger en del.. De forhold vi havde betød at vi måtte sidde udenfor i et cykelskur ved en skole.. Det var cirka et år efter, så sommerferie, og ikke koldt udenfor.. Der fik jeg mine første bonghoveder, og jeg blev hammer skæv!
Efter den dag, begyndte vi at ses noget oftere for at ryge udenfor, og langsomt blev det til en hverdags-ting.. Ja til sidst blev det nærmere en kamp for at skaffe de 100 kr til tjald om dagen.. Ned i det lokale varehus og stjæle dvd-film og playstation spil, og op til bogcentralen og sælge dem..
Og hvis ikke det var muligt, skulle vi nok finde på noget andet. Jeg har dog aldrig begivet mig ud i en kriminel "løbebane" for at få råd til det stads, men kampen var nogle gange rigtig meget op ad bakke, men det lykkedes altid at skaffe et gram ryger eller to..

Dagene, månederne, ja to et halvt år gik, hvor tre af mine venner og så jeg, altid røg fast sammen stort set.. Der var nogle nye folk der kom til, og andre gik fra, men det var os 4 der var "drivkraften" hvis man kan sige det sådan.. De andre røg for det meste "bare med"..

Flere gange blev vi opdagede, da vi begyndte at tage chancer, og opholde os indenfor, vinteren i Danmark er faktisk slet ikke så varm igen..
Det mundede dog aldrig ud i nogle af de helt store problemer med forældrene, men det var til at forstå på dem, at det absolut ikke var noget de var stolte af, eller glade for.

Selv kommer jeg fra en familie hvor min far er civilingerniør og min mor er kok og har egen restaurant, og min lillesøster får 10 og 11-taller på sit gymnasie..

Så et eller andet sted var der jo nok nogle forventninger til mig, om hvilke valg jeg skulle foretage og ikke foretage mig..

I løbet af de to og et halvt år "lykkedes" det mig at droppe ud af HTX, og grundforløbet som elektriker, selvom jeg havde en aftale med læreplads, hos et af europas førende elfirmaer, med speciale i banksikkerhed og data..

Og set i bakspejlet, kan jeg godt se at det tog overhånd, på mange måder..

"Nej, jeg har lavet en aftale med kæresten i dag, så jeg kan ikke komme med til min kusines fødselsdag" (Læs, jeg skulle sidde og bong'e den med vennerne)..
-Samt mange andre søforklaringer. Der var altid en undskyldning for at tage om og sidde og ryge..

Det begyndte at gå op for mig langsomt, at det ikke holdte.. Det var ikke en stemme inde i mig, men MIG SELV, der begyndte at sige "Det du'er ikke det her, det fører ikke til noget..".
Langsomt begyndte jeg at trappe ned, for så at fra den ene dag til den anden, at stoppe fuldstændigt.
Jeg fik mange svedture, men i løbet få dage bliver jeg meget mere klar i hovedet, og der faktisk er aktivitet ovenpå.. Der går en måneds tid eller halvanden, så begynder jeg at vågne om natten, fordi jeg har drømt nogle ting, enten, sjove, uhyggelige eller andet.. Det var også 2½ år siden jeg sidst har kunnet huske mine drømme..

Det var ikke spor svært at stoppe synes jeg, så jeg skulle nok have gjort det noget før..
Jeg føler jeg har mistet en del i den periode hvor jeg røg.. Langsomt begyndte jeg at miste kontakten til mine kammerater der ikke røg, og det endte med at mine venner var folk der kun røg, eller tog hård narkotika.
Hvilket er et helt andet kapitel, der også er tilføjet min sorte bog..

Det lykkedes mig at få en af de andre rygervenner med på vognen, og stoppe sit hashmisbrug. For det var et misbrug!

I dag står jeg med en del, som jeg ikke selv havde regnet med for bare et halvt år siden..
Jeg har fået en stor lejlighed, kørekort, og en læreplads hos et nyt firma, stadig i elektrikerbranchen, samt en dejlig kæreste jeg bor med.

Jeg er psykisk stærk, og lader mig ikke falde i igen, det har jeg garanteret mig selv.

Så hvis der er nogle derude der kan nikke genkendende til nogle af de ting jeg skriver først, med hensyn til at ryge, vil jeg gerne høre fra jer, og høre hvordan i har det med det, og om i føler jeres liv stadigt fungerer som det skal, eller i måske godt selv kan se at det er lidt en gang rod i er kommet ud i..

Jeg ser ikke ned på nogle, fordi de skulle være i den situation jeg selv stod i, tværtimod har jeg et eller andet sted nærmere ondt af dem..
Jeg havde ikke noget problem, da jeg var i gang, men da jeg stoppede var det åbenlyst for mig at jeg faktisk HAVDE et problem.

Og en lille note..
Jeg beskylder ikke hash for at være årsagen til forløbet af de sidste par år i mit liv, men mig selv.

Sjoko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil godt starte med at takke for historien og lykønske dig med, at du har løst problemet så flot. :)

Derudover vil jeg sige, at jeg heldigvis ikke har haft de helt store problemer med cannabis selv. Jeg ryger nok højest én gang om ugen - og det har jeg gjort næsten lige siden, jeg begyndte. Jeg har klaret mig fint i hverdagene (også i forbindelse med skole), og der er ikke meget, der har ændret sig. Så kort og godt kan jeg og venner samt familie ikke mærke, at cannabis er blevet et af mine foretrukne rusmidler. Jeg har også lige holdt en måneds pause, hvilket, jeg selv mener, vidner om, at der ikke er et behov for at ryge. Derudover synes jeg ikke jeg har kunne mærke stor forskel (som de siger, man kan) ved at have røget, som jeg har gjort, og så holde en måneds pause. Kort og godt vil jeg ikke mene, det har skabt nogle problemer for mig, foruden ét.

Dette drejer sig om et langt og godt venskab med en kammerat. Efter jeg begyndte at ryge, har han holdt lidt afstand til mig. Men pludselig stoppede han med at snakke med mig, og sagde til sig selv og andre, at jeg var afhængig af den "syre", som skulle være blandet i hash (christ! :roll:). Har forsøgt med alle midler at få ham til at forstå mit forbrug, men den eneste kommentar, han kommer med, er: "Sundhedsstyrelsen siger det, og jeg tror kun på hvad de og de fleste af mine kammerater siger.".

Så jeg har mistet en ven ved at forbruge cannabis. Men det kan man vel egentlig også kalde den danske politiks skyld.

Ikke fordi jeg vil sammenligne eller ligestille mit problem med dit (som jeg i høj grad ser for værre), men ja, det har været mit problem med at bruge cannabis. Ellers vil jeg sige, at min historie er lidt af en "succes"-historie. :P

Titel:
Medlem

Selv tak, tak! :)

I starten da jeg røg, var det også lige en enkelt gang om ugen, men det tog hurtigt overhånd, men jeg mente ikke selv at jeg havde et misbrug..
Mit standardsvar var altid, hvis folk spurgte mig, "Der er forskel på brug og misbrug"..
Jeg var selv i den overbevisning, at det blot var et brug..
I løbet af de to og et halvt år, havde jeg max 4 gange, hvor jeg holdte en uge af gangen, for lige at "bevise" for mig selv, at jeg jo ikke var afhængig af noget som helst.. Og så var der gået en uge, og så kunne jeg jo ligeså godt ryge igen, for nu havde jeg bevist at jeg godt kunne stoppe..

Jeg kan ikke selv sætte ord på hvad det var der fik mig til, dag efter dag, at sidde og suge på en pind, tjubang, bong, pibe eller hvad der ellers måtte komme på bordet af grej..
Men en eller anden følelse af tomhed kom op i mig, hvis jeg skulle gå i seng, uden at være skæv..

Med hensyn til din ven, så virker han ret misinformeret, og staten/samfundets skræmmekampagner har da haft en lige rigelig effekt på ham..
:lol:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Dejligt at høre om at du er kommet helskindet igennem

Kan genkende en del af det du skriver, hvilket jeg tror mange stor-forbrugere af THC kan.

Det er nok meget individuelt hvor nemt det er at stoppe, jeg har ihvertfald problemer med maven og sulten når jeg stopper, specielt efter hashrygning. Efter en periode med kun pot og skunk var der ingen problemer eller abstinenser ved at stoppe fra dag til dag

Jeg har det sådan at bare det ikke påvirker mit arbejde, sociale liv eller aftaler, så kan jeg ryge. Problemet er bare at man ikke altid ser det som et problem når det så sker, eller det kun sker i et tempo så langsomt at man først opdager det når det er gået galt.

Har også haft både gode og dårlige erfaringer med røgen, men det ville man jo have ved hvilket som helst stort forbrug, om det er chokolade, koffein, sko eller alkohol.

Krydser fingre for dig, begynd at ryge i weekends kun eller færre gange. Selvom man kun ryger én gang om ugen, er effekten så dejlig at det holder hele ugen (mentalt) modsat hverdagsrygning hvor man bare sumper til.

Titel:
Medlem

Jo tak skal du have! =)

Jeg fik også lige en overgang nogle lede syre opkast, halsbrand, i en hel uge, jeg kunne ikke sove for det..
Ved ikke om det var på grund af at jeg stoppede, eller spiste så usundt, måske også som følge af at jeg stoppede..Hehe..

Man ja som du siger, en gang om ugen, det kan holde mentalt resten af de 6 dage..

Jeg skal ikke være hellig, overhovedet, og jeg har da sandelig også tænkt mig en gang igen om noget tid, at lige få mig et sug på en rigtig god pind!

8)

Titel:
Medlem

Update:

Har været røgfri siden, men i den kommende weekend, skal jeg ryge en ordentlig joint igen sammen med nogle rigtigt gode kammerater..

En af dem er lige vendt hjem fra Holland.. :D

Nå, ja.. Synes lige i skulle vide det..

Hygge

Titel:
Junior medlem

.

Senest rettet af multi19 21 jan 2020 05:26, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Haha det kan du roligt regne med 8)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Sjoko skrev:
Haha det kan du roligt regne med 8)

Men hvis du ikke har røget siden sidst, så lad være med at overvurdere dine evner mht indtag ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]