Pas venligst på med hashen - den er en dejligere ven end i har lyst til at den er!
Jeg vil nu prøve at fortælle om mit (beskedne (hvis man kan kalde det det) hashforbrug igennem tiderne og bede alle jer derude som ikke er så erfarne om at passe på jeres hash(mis)brug, for det kan let blive en daglig vane uden at man opdager det!
Muligvis bliver denne historie lidt lang og fuld af stavefejl, men jeg er ikke helt ædru og har bare lyst til at advare alle jer som føler at i har "styr" på jeres hash-forbrug...
Her kommer min historie:
I folkeskolen havde jeg ikke særlig mange venner i min klasse (læs: stort set ingen, og hvis der var nogen var det nørderne) og dem jeg havde var ikke ligefrem dem så var "smartest" at hænge uid med...
Men i starten af 7. klasse begyndte nogen af "de smarte" i min klasse at drikke lidt øl sammen med dem fra klasserne over, og jeg anså det for at være den direkte vej til helvede (nej, jeg er ikke religiøs men agnostiker) og tog afstand fra dem.
I sommerferien mellem 7. og 8. klasse begyndte jeg dog at føle et vist afsavn af venner, på det tidspunkt havde jeg 2 rigtige venner og ingen af dem gik i min klasse, den ene af dem havde jeg kendt siden børnehaven og den anden igennem mine forældre.
Så i starten af 8. klasse var vores klasse blevet "gammel" nok til at blive inviteret med til skolefesterne (på vores skole måtte vi kun låne skolelokalerne om aftenem hvis vi gik i +8. klasse) og jeg så hvor meget sjov de folk som drak havde i forhold til de folk som ikke drak, og der gik ikke lang tid før jeg så småt også begyndte at købe et par øl med til festerne selvom jeg stadig ikke blev inviteret til så mange privatfester.
Men lige pludselig begyndte jeg at blive accepteret i klassen (sjovt nok samtidig med at jeg begyndte at drikke...) og folk havde ikke noget imod at snakke med mig længere (det skal lige siges at jeg aldrige har haft nogen problemere med at snakke med pigerne eller med at være ven med dem) og jeg begyndte at føle at jeg endelig var blevet accepteret som en del af klassen.
Denne udvikling betød at jeg fik det meget bedre psykisk med mig selv da jeg lige pludselige havde nogen at snakke med, selvom det det meste af tiden kun var til festerne da jeg stadig ikke rigtigt så drengene fra min klasse privat...
Ca. 2-3 måneder inde i 8. klasse finder jeg ud af at en af mine veninder (som jeg har også har gået i børnehave med) er begyndt at ryge hash en gang imellem, og jeg spørger hende og jeg må prøve at ryge med engang.
Grunden til at jeg spurgte hende om det var 100% at jeg savnede at have nogen "rigtige" venner som jeg kunne bruge min fritid sammen med, men stoffer er desværre ikke vejen som jeg først fandt ud af et par år senere.
Any ways: En fredag eftermiddag hvor mig og min veninde og en anden fra min klasse skal til klassefest i hellerup om aftenen beslutter vi os for at tage en tur på skateren (jer fra kbh kender den sq nok

) og ryge noget hash.
Vi kommer derover og ryger ca. 1 gram standard 5-7 mennesker på en jordbong (syg måde at starte med at ryge hash på!) og vi bliver overraskende nok meget skæve og resten af aftenen står i tågernes tegn...
Efter det begynder jeg så småt at ryge hash en sjælden gang imellem (læs: ca. en gang om måneden) til fester eller engang imellem om eftermiddagen men det var nu meget sjældent alligevel...
Mit hashforbrug ændrede sig ikke søndeligt mellem 8. og 9. klasse men alligevel røg jeg da en gang eller to om måneden hvis det var en god måned.
Jeg startede så i 1.G på Christianshavns gymnasie som jer der bor i området vil vide ligger ca. 150 meter fra pusherstreet...
Der var en hel del fra min nye klasse som røg fed tit og jeg begyndte sp småt at hænge ud med dem hvilket også betød at jeg begyndte at ryge at ryge hash ca. 1-2 gange om ugen.
Det endte med at jeg blev for sløv i knoppen og jeg droppede desværre ud af gymnasiet midt i 2.G, men det afskrækkede mig desværre ikke fra at ryge den forunderlige urt mere og mere...
Jeg blev mere og mere interesseret i hashens forunderlige verden og besluttede mig i foråret 2002 for at gro lidt skunk i mine forældres drivhus (de havde ikke noget imod det) og fik en god høst på ca 80-120 gram northern lights (jeg havde ikke en ordenlig vægt så jeg er ikke helt sikker...) som normalt bliver solgt til 60-80 kroner på staden.
I mellem tiden var jeg startet i 1.HF på det fri gymnasie hvor jeg desværre ikke ligefrem fik nogen advarsler imod den dejlige urt fordi... Ja jer der kender det fri gymnasie ved hvorfor!
Jeg var naturligvis helt i himlen over min høst (når jeg nu tænker over det beskedne høst i forhold til jer der gror prof.) og begyndte at ryge lidt af den om aftenen efter at mine forældre var gået i seng, men i løbet af en måneds tid kunne jeg sagtens klare at ryge jointen/joint'sne mens mine forældre stadig var vågne og jeg kunne sagtens overskue at være skæv mens mine gamle stadig var oppe...
Dette ændrede sig hurtigt til også begyndte at tage svampe og ritalin engang imellem, og lige pludselige intereserrede jeg mig også for en masse andre stoffer, men det er ikke emnet her så det går jeg ikke ind på.
Mit Forbrug af THC steg her efter desværre betydeligt og det endte med at jeg også droppede ud fra HF...
Lige før jeg droppede ud fra HF mødte jeg dog en dejlige pige som introducerde mig til en verden uden stoffer (for hende ikke for mig)... For eksempel gav hun mig den følelse af at jeg kunne være "i live" uden at dope mig med diverse substanset.
Jeg blev dybt forelsket i hende (hvilket jeg stadig er) men var bange for at lægge an på hende fordi hun vidste at jeg havde prøvet en del forskellige ting, men alligevel fik jeg (endelige!!!!!!!!!!!!) fat på hende nytårsaften 2002/2003 og jeg var i himlen!
I starten af Januar begyndte jeg dog på højskole og kunne kun se hende når vi havde fri fra højskolen (lørdag-søndag) hvilket var alt for lidt for mig...
Da jeg startede på højskolen fandt jeg hurtigt ud af hvem der røg hash en gang imellem og hurtigt dannede vi en gruppe som røg hver dag, i starten kun en joint til deling pr. aften men hurtigt meget mere, og i slutningen af højskoleopholdet røg jeg 3-5 joints pr dag + ca 3-8 bonghoveder....
De eneste tidspunkter jeg ikke røg var når jeg var sammen med de gamle venner eller med kæresten
Da jeg sluttede på højskolen var jeg blevet afhængig af hash og kunne ikke klare mig uden af ryge igennem 3-5 gange om ugen også selvom jeg skulle mødes med kæresten senere på dagen, selv hvis jeg skulle mødes med hende om 2 timer kunne jeg ryge mig skæv og stadig være "normal" når jeg sås med hende...
Sådan blev det ved i et par måneder, hvorefter jeg prøvede på at stoppe men det er sq svært og jeg kunne ikke lade være med at ryge 1-2 gange om ugen fordi jeg kun følte at jeg var mig selv når jeg var skæv...
Idag kommer jeg stadig sammen med min min kæreste som jeg elsker over alt på jorden, men hun ved ikke at jeg stadig tager stoffer en sjælden gang imellem (ca hver 2-3 måned) og det skal hun heller ikke vide, for så slår hun op og det tror jeg ikke jeg ville kunne klare!
Jeg kæmper stadig med mit hashmisbrug (og ja det er et MISbrug) og ryge ca 2-3 gange om ugen, men ønsker at ryge ca. 1 gang om måneden max men det er blevet en indgroet en del af min hverdag...
Jeg ved godt at jeg ikke har fortalt alle jer herinde på psy.dk sandheden om hvor meget jeg ryger (i ved hvem i er og jeg undskylder!) men det er så fucking svært når man først er blevet fanget i det.
Tro mig når jeg siger at i ikke opdager hvor langt ude i er i det før jeres hverdag er så skæv som den kan blive, og i ikke har noget job og ryger den fede fra i vågner til i går omkuld... Det er nemlige
så let at havne i det at i slet ikke fatter det...
Hermed min advarsel til alle jer der synes at i kan styre jeres hash-forbrug, jeg troede også at jeg kunne men desværre er det ikke så simpelt som det ser ud i starten...
Idag kommer jeg stadig sammen med min vidunderlige og højt elskede kæreste, men hun ved intet om mit (sjældne) stofforbrug da jeg ved at hun ville slå op med hvis hun vidste det hele, og det giver mig så dårlig samvittighed at kun jer der er i den samme situation vil kunne fatte det!
Jeg håber at denne lille historie vil kunne afskrække jer som føler at i har styr på jeres hash-forbrug til at tage det op til revision...
Alt med måde - især hash!
MVH
Jonas!