Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 23:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hmm, jeg kom lige til at tænke på hvad hulen regeringen vil gøre, når nu problemet med salg af friske svampe begynder inden længe.
Hvad bliver konsekvensen for de folk, der måske godt kunne finde på selv at dyrke? Bliver det så også lovligt?

Eller ender det alt sammen med en endnu strammere lovgivning?

Selv er jeg virkelig spændt på, hvad der sker. Uanset hvad, så må det sgu blive drastiske ændringer der kommer på bordet!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh º¿º
noname skrev:
.... Selv er jeg virkelig spændt på, hvad der sker. Uanset hvad, så må det sgu blive drastiske ændringer der kommer på bordet!

Tænker du på negative ændringer? Det kan næsten ikke blive værre end nu :cry:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringkøbing amt.
Yes mann.. please lad det ske :!: :!: :!:
Dog bør benyttelsen af svampene også legaliseres!
Er træt af at vide at jeg gør noget samfundet beskriver som værende ulovligt når det skader mindre end alkohol (nok kun i små mængder(altså svampe))!

-Cope

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Men det jeg syns bliver mest interessant er, hvilken konsekvens det får for indtagelse/besiddelse og dyrkning af de små.
De er jo nærmest nødt til at annullere den tidligere "svampe"lov og formulere en ny, når nu EU modsiger dem...

Jeg er ikke så meget inde i den slags, men kunne da forestille mig at de er nødt til at ændre en del!

Senest rettet af noname 27 apr 2004 14:13, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Nu har jeg altid været mod dem som vil bestemme hvad vi skal gøre...

Så synes det er spændene med denne EU-svampesag, jeg ser frem til hvordan domstolene herhjemme vil tolke EU-loven. Når der bliver solgt friske psilocybinsvampe herhjemme igen :D

P.S. ville være dejligt at kunne dyrke lovligt!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

håber de blir så forvirede at de dør af stress og fortvivlelse :twisted:

Er som Mushroom også træt af at blive holdt i lænker af andre.
For mit vedkommende gælder det især folk jeg ikke kender!

Men det passer jo godt lige op til sommeren :D Der kommer til at hoppe en masse glade trippere rundt i de danske parker og slipsedrengene vil stå og måbbe mens den danske ungdom spiser svampe som aldrig før!!!!

hehe... synes lige det lød så godt :roll:

-Cope

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Vil den lov ikke også kunne bruges til noget som Salvia? Det er jo også fortsat tilladt i Holland, så der burde vel gælde samme regler, men det gør der måske alligevel ikke? Please enlighten me! :D

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere
Det er fuldstændig forkert, hvis du har forstået diskussionen vedrørende den vedtagelse i EU, som er formuleret i Kommissionens fortolkningsmeddelelse -- Lettere adgang for varer til andre medlemsstaters marked: gensidig anerkendelse i praksis, som en lovliggørelse af psilocybinsvampe-brug i Danmark.
Det er stadig ulovligt at besidde og bruge svampene ifølge dansk lov. Men EU-loven gør det ganske rigtigt lovligt at indføre dem til det danske marked, så længe det er fra en anden EU medlemsstat, EFTA medlem eller Tyrkiet, hvor det altså forudsættes at de skal kunne produceres og forhandles på lovlig vis. Det er så vidt jeg ved kun i Holland at disse kriterier opfyldes.

Så for at sammenfatte lidt: De danske toldmyndigheder er magtesløse i forhold til din import af psilocybinsvampe fra Holland, men politiet kan stadig gribe ind, i henhold til de relevante paragraffer i dansk lov/straffelov, hvis du gør noget som strider i forhold til hvad der er formuleret i disse.

Det lyder umiddelbart meget mærkeligt og tvetydigt, at man godt må indføre noget men ikke besidde det - og det er det også. :)
Det er jo simpelthen fordi loven ikke tager højde for denne slags situationer. Den i formuleret og vedtaget med henblik på at kunne handle med varer, som ellers ikke kan forhandles lovligt i importlandet (men i princippet gerne besiddes), af den ene eller anden grund. Det kunne f.eks. være pasta, lavet af bløde hvedekerner, som ellers ikke måtte importeres i et land før denne lovs vedtagelse, fordi landet kun tillod handel med pasta lavet af hårde hvedekerner.

Man kan med andre ord tale om et regulært hul i lovgivningen. Vi kan godt regne med at der bliver gjort noget ved dette hul, eller at de danske toldmyndigheder på et tidspunkt begynder at fortolde svampene alligevel, på trods af dette hul, men det er altså ikke sket endnu. Men én gang skal naturligvis være den første - så 100% risikofrit er det jo altså ikke, kan man sige.

Håber det kan afklare nogle af spørgsmålene ift. hele det her EU halløj. Ellers kommer jeg gerne med flere svar, så vidt jeg formår det. :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Lemmy skrev:
Vil den lov ikke også kunne bruges til noget som Salvia? Det er jo også fortsat tilladt i Holland, så der burde vel gælde samme regler, men det gør der måske alligevel ikke? Please enlighten me! :D

Jo...

Salvia og Iboga er vel også registrerede EU-produkter, så det samme er gældende.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Interessant... De danske myndigheder kan vel egentlig ikke gøre noget, det kan da kun ske fra EU-regi. Ligesom, at de bliver nødt til at acceptere fødevarer med tilsatte vitaminer.
skambidt: Har du nogen idé om, hvad myndighederne reelt kan gøre? I princippet kan de vel få en sag på halsen fra EU's side, hvis de stopper svampene i tolden. De er jo ikke indtaget endnu, og der er vel derfor ingen ulovlighed sket overhovedet.
Jeg havde egentlig ikke tænkt over, hvad de EU-love kunne have af betydning, andet end for "almindelige" fødevarer, men det er selvfølgelig rigtigt.
Kunne man forestille sig, at Holland presses af de andre EU-lande til at indføre forbud?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Tæt på Roskilde
Lemmy skrev:
Kunne man forestille sig, at Holland presses af de andre EU-lande til at indføre forbud?

Nej så meget magt har venstre heldigvis ikke i EU :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

DD skrev:
Nej så meget magt har venstre heldigvis ikke i EU :D

Var nu mere med henblik på, at de andre landes regeringer måske sidder med samme problembarn ;) Men jeg har hørt, at Anders' bløde mund har helt specielle overtalelsesevner, så jeg skal da ikke udelukke noget.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: odense
Vi må håbe at DK gi'r sig lidt, så vi også får muligheden for at købe grow-boxes. Men det må da være lovligt at besidde dem, hvis man endelig bliver "busted" så kan man vel bruge EU loven imod dem, og de kan intet gøre?

Jeg håber det udvikler sig positivt, og at svampe bliver legaliseret *krydser fingrer*

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere
I det dokument fra EU Kommissionen, jeg henviste til i mit forrige indlæg, kommer man ikke nærmere ind på hvad der kan gøres i forhold til de enkelte landes forbehold overfor de nye importvarer, end at amn taler om en særlig mærkningsordning som kunne blive relevant. Dette gælder i øvrigt kun forbrugsvarer, hvor der altså kunne blive tale om en eller anden ny mærkning. Dette gælder dog næppe de friske svampe, så længe der er et konkret forbud imod disse i importlandet. :)

Hvad de danske myndigheder reelt kan gøre ved svampeimporten fra Holland, er der endnu ikke eksempler på, efter den nye lovs vedtagelse. Toldvæsnet har i hvert fald ikke grebet ind endnu.
Men svampene er jo stadig illegale i Danmark, så vi ville næppe blive slæbt for EU Domstolen for at gribe ind i forhold til besiddelse af dem. - Det ville jo ellers være en skæg overskrift: "Danmark for retten, for at gribe ind overfor besiddelse af illegale stoffer".
Jeg tror personligt, at det kun er et spørgsmål om tid før der sker noget i denne sag. Politikerne og politiet kan ikke blive ved med at se på, at personer importerer ulovlige euforiserende stoffer/svampe. De er jo godt klar over, at svampene ikke forsvinder med et højlydt *puff*, så snart de ankommer til destinationen med posten... ;)
Andre ting, som det ikke er ulovligt at besidde på samme måde, kan imidlertid importeres lovligt nu. Det er dét der er meningen med loven - for at styrke samhandel og marked.

Jeg er bange for at vi bare må vente og se hvad der sker. :?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Og udnytte tiden! :P Men der går jo nok lidt tid, der skal lige være plads i medierne. Med fremlæggelsen af den nye kommunalreform, er der jo slet ikke plads til den slags småtterier :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Lemmy skrev:
Og udnytte tiden! :P Men der går jo nok lidt tid, der skal lige være plads i medierne. Med fremlæggelsen af den nye kommunalreform, er der jo slet ikke plads til den slags småtterier :D

Ja og Christiania, Bandidos etc. så om politiet også har resurser til at forfølge en sag om import af svampe kan man jo kun gisne om, men klart lad os få en dejlig sommer med ekstra flotte solned- og opgange :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

nemmerlig! Jeg så den flotteste solned gang på mit første svampe trip. Damn den er flot når man ser udover vesterhavet!

-cope

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Citat:
De er jo godt klar over, at svampene ikke forsvinder med et højlydt *puff*, så snart de ankommer til destinationen med posten...

Hehe, nej de forsvinder med en højlydt smasken :P :D :P

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Netop nu testes EU lovgivningen i praksis på Nørrebro. :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: odense
heh, noget godt resultat? :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste