Det er fuldstændig forkert, hvis du har forstået diskussionen vedrørende den vedtagelse i EU, som er formuleret i
Kommissionens fortolkningsmeddelelse -- Lettere adgang for varer til andre medlemsstaters marked: gensidig anerkendelse i praksis, som en lovliggørelse af psilocybinsvampe-brug i Danmark.
Det er stadig
ulovligt at besidde og bruge svampene ifølge dansk lov. Men EU-loven gør det ganske rigtigt lovligt at indføre dem til det danske marked, så længe det er fra en anden EU medlemsstat, EFTA medlem eller Tyrkiet, hvor det altså forudsættes at de skal kunne produceres og forhandles på lovlig vis. Det er så vidt jeg ved kun i Holland at disse kriterier opfyldes.
Så for at sammenfatte lidt: De danske toldmyndigheder er magtesløse i forhold til din import af psilocybinsvampe fra Holland, men politiet kan stadig gribe ind, i henhold til de relevante paragraffer i dansk lov/straffelov, hvis du gør noget som strider i forhold til hvad der er formuleret i disse.
Det lyder umiddelbart meget mærkeligt og tvetydigt, at man godt må indføre noget men ikke besidde det - og det er det også.

Det er jo simpelthen fordi loven ikke tager højde for denne slags situationer. Den i formuleret og vedtaget med henblik på at kunne handle med varer, som ellers ikke kan forhandles lovligt i importlandet (men i princippet gerne besiddes), af den ene eller anden grund. Det kunne f.eks. være pasta, lavet af bløde hvedekerner, som ellers ikke måtte importeres i et land før denne lovs vedtagelse, fordi landet kun tillod handel med pasta lavet af hårde hvedekerner.
Man kan med andre ord tale om et regulært hul i lovgivningen. Vi kan godt regne med at der bliver gjort noget ved dette hul, eller at de danske toldmyndigheder på et tidspunkt begynder at fortolde svampene alligevel, på trods af dette hul, men det er altså ikke sket endnu. Men én gang skal naturligvis være den første - så 100% risikofrit er det jo altså ikke, kan man sige.
Håber det kan afklare nogle af spørgsmålene ift. hele det her EU halløj. Ellers kommer jeg gerne med flere svar, så vidt jeg formår det.