Stop al medicinering omgående!Nu kender jeg hverken dig eller din mor personligt, men jeg har pga. din meget åbne attitude her på boardet et godt forhold til jeres personlige problemer.
Alt for mange danske læger udskriver alt for meget psykofarmaka til alt for mange mennesker, som i bund og grund kun har brug for terapi.
Jeg kunne forestille mig at din mor ikke snakker specielt godt dansk, og en dansk rutinepræget psykolog ville næppe kunne succesfuldt forstå hende verbalt, eller på nogen måde kunne sætte sig ind i den komplekse familie-historie i har, og hvilket pres det ligger på hende.
Hendes problem har du jo netop defineret i din indledning, og direkte psykiske årsager
kan ikke medicineres væk - det er hendes liv, ikke en kemisk ubalance!
Jeg har selv haft en kæreste med en baggrund som multi-indlagt på en lukket afdeling, hvor jeg efter ganske kort tid overtalte hende til at blive indlagt på en åben afdeling... Efterfølgende var jeg sammen med hende i 1½ måneds tid hvor jeg besøgte hende der.
(Jeg slog op kort efter 6-8 uger, da det var for meget ansvar... en anden historie)
Pointen er - folk bliver sgu ikke behandlet okay på psykiatriske afdelinger !!!
Jeg var der en del gange på visit. Patienterne er fuldstændigt dopede passivt op, og overladt til at sidde og stirre ud i luften og kede røven af.
De var til én månedlig samtale med en psykolog... Jeg var med til en af dem, og vedkommende sad primært bare og læste journaler op og tænkte højt om hvordan han ville fortsat justere hende medicin, imens han smalltalkede med hende, uden at vise nogen form for personlig interesse i at hjælpe hende.
Ellers var der dagligt kun sygeplejesker, som allerhøjest tvangsfikserede dem hvis de skabte sig, for derefter at tilkalde en psykolog.
At håndtere psykiske kriser er de i hvertfald ikke uddannede i, og ingen terapeut kan på nogen måde nå til bunds i sådan et delikat problem som hun har, ved få timers samtale om måneden.
Det kræver daglig kontakt, interesse (og empati) fra en psykologs side, før vedkommende vil kunne hjælpe, og din mor vil have tillid til at gå så meget i detaljer med problemet.
Mener forøvrigt at ca. 50% af alle patienter på lukkede afdelinger her i landet bliver tvangsfikseret, læste jeg i en statistik for sidste 2003 måske 2002.
Bottom line - Ingen medicin, intet hospital - det vil sgu kun gøre ondt værre!
Hvad der skal til er seriøs terapi fra din side. Kog problemet ned!
Jeg er af den opfattelse af, at stort set alting kan siges med én sætning...
Når du har formuleret det kort for dig selv, er det nemmere at beskue problemet.
(Kan evt. gøres under LSD-påvirkelse, måske solo-tur på 100-150 mkg. til at evaluere situationen)
At få din mor til at få så meget tillid til en terapeut, vil fandme tage al for lang tid, og til den tid er din familie nok endnu mere splittet, så jeg vil mene at det er op til DIG at klare ærterne, da du tydeligvis er den eneste der kan se at der er et problem.
Desuden har hun helt sikkert også tillid og empati til dig.
Din mor kan ikke se problemstilningen.
Hendes to ældste børn er flyttet uden hendes accept, og du benægter hendes religion og dermed hendes rødder - alt hvad hun kender til.
Familien er rasende på hende pga. dig/jer, og tanken om at lytte til hvad du har at sige - dvs. overveje at verden måske er skruet anderledes sammen end hun lige havde gået og regnet med, vil aldrig nogensinde falde hende ind, da det vil være syndigt.
(dvs. udløse en kæmpe angst, ligesom du selv har været igennem og i en kort periode gøre det hele endnu værre)Dette er et kæmpe problem!
Dette er også noget der vedrører mig personligt, da jeg ikke tvivler på at det er mønstret for samtlige muslimske familier i Danmark.
Ikke underligt at samtlige integrationsforsøg er gået galt...
Islam fucking skræmmer mig!
Jeg mener at du har skrevet at din mor er alenemor, og jeg ved sgu ikke lige helt om din far er død, men du har da vist ikke kontakt til ham.

I hvertfald vil det ikke være særlig typisk for en muslimsk kvinde ikke at have en mand i huset, hvilket kan være krævende nok for hende i forvejen.
Hvad hun ser er en anden problemstilning.
Mine børn har forladt mig - bl.a. den person der skulle have været og hjælpe mig.
Resten af min familie skræmmer/truer mig, og jeg kender ikke konsekvenserne!Det ligger til den menneskelige natur, at være bange for det vi ikke kender til, og det vi ikke kan kontrollere!Dette afspejlses bl.a. også i vores samfund, eksempelvis vores narko-lovgivning!
Den muslimske kønsrolle-stilning er da vist nok også ret sørgelig for kvindernes vedkommende, så hun er i forvejen meget ydmyg.
At dig og din søster skrider gør hende endnu mere ydmyg.
At familien hakker på hende gør hende igen endnu mere ydmyg.
Hendes selvtillid må være tæt på ikke-eksisterende, og du må få hende til at føle sig som et selvstændigt, tænkende (og handlekraftigt) individ!
Problemet er at hun ikke tør. Hun har set hvad der er sket med dig - hvem ved hvad der vil ske med hende? (Æresdrab anyone?)
Det er sgu en hård nød at knække...
Islam er som jeg ser den mere eller mindre baseret på kontrol.
Et magtfuld system som stødt og roligt udvikler og breder sig.
(Lissom de siger i Matrix - mennesker er fandme bare en fucking destruktiv virus, og Islam er nærmere en virus i virussen)
Jeg har intet imod religion - Men det er en privat sag som ikke bør vedrøre andres liv, medmindre de selv ønsker det.
Jeg er selv hvad jeg vil definere som spirituel, da jeg ikke lægger forbud for mig selv - Religioner er altid forbundet med regler og forbud (kontrol).
Eksempelvis har jeg været vegetar i et år.
Ikke fordi jeg har forbudt mig det selv, men fordi jeg ikke finder det nødvendigt at jeg skal myrde for at blive mæt.
Folk har sgu med mellemrum sagt til mig "wauv, det er flot at du ikke har spist kød i X måneder" - det svarer for mig til at de har sagt "wauv, det er flot at du ikke har slået dig selv i hovedet med en hammer i X måneder"!
Jeg er af den opfattelse af, at man bør holde ALLE muligheder åbne, men lade være med at benytte dem, blot fordi at man kan... det er dér den hårfine balance ligger!
Umiddelbart vil jeg mene at psykedelisk terapi er løsningen, men da vi ikke har sådanne i landet (og jeg tror i forvejen ikke at succes-raten hos danske offentlige terapeuter er særligt høj), er det en væsentligt hæmsko.
Jeg vil
ikke råde dig til at invitere din mor mor over, dope hende op med syre, for derefter at investere 12-24 intense timer med at udføre dyb metaprogrammering på hende - det kender jeg dig for det første ikke personligt nok til at vide om du ville være i stand til, men du vil på ingen måde kunne overskue konsekvenserne af hvad der ville ske hvis det gik galt

Psykedeliske druqz er ikke legetøj, og en pige jeg elskede meget højt døde netop sidste år pga. af en selvbestaltet terapeuts forslag om terapi med Ibogain. Det løb ud af kontrol, og blev hendes første og sidste trip! (Og en god forside-historie på BT - også en anden historie)
Desværre tror jeg faktisk at det er det eneste der kan rive hende ud af den samme parallel-verden du selv har været en del af.
For som jeg har nævnt, er der på ingen måde nogen chance for at hun selv vil begynde at overveje at lægge sine tanker om på en sådan ekstrem grad i ædru tilstand.
Tid alene ude i skoven syntes jeg er en god idé, men hvad ville være endnu bedre, var at du gik med hende - uden at have nogen form for dyb kommunikation med hende.
Ingen snak om Islam, ingen snak om dig, din søster eller din familie - helst ingen snak overhovedet!
Bare nærvær. At gå en tur i skoven med sin mor i nogle timer.
Det vil helt sikkert være mere givende for hende, at du er der i din fysiske (og dermed og åndelige) tilstedeværelse.
Peg på et egern... Snak om at hvor pudseløjerligt et lille dyr det er, snak om at det er ved at blive efterår og sådan noget pis - du ved bare normal smalltalk der kræver ingen hjerneaktivitet... You get the picture!
Men allerhelst, lad hende få så meget stilhed som muligt (sammen med dig).
Hvis du starter med at få det gjort til en fast (daglig) vane, vil hende stress nok dysse en del ned.
Jeg kunne forestille mig at hun sikkert overfalder dig med familieproblemer hver gang du snakker med hende, sig at du gerne vil tale om dem på andre tidspunkter, så hun ikke følger sig ignoreret.
Det er vigtigt at du forklarer hende, at du under ingen omstændigheder vil snakke om dybe ting, når i er ude og gå... Forklar hende at det netop er blot for at give hende ro, så hun ikke fucking dør af stress.
Det er også vigtigt for hende at det ikke lykkedes lægerne at bilde hende ind at hun har et
andet problem (et rent biokemisk), som netop kræver medicinsk behandling.
Det vil blot forvirre hende endnu mere.
Hun skal være fuld bevidst om at hun ikke skal medicineres (og hvorfor), men blot skal se tingene i perspektiv og løse det indefra.
Du skal have hende til at tro på sig selv, føle sig elsket, og føle sig accepteret uanset hvad hun gør.
Efter min definition, bør alle typer for forhold (om det er familie, venner eller partner(e)) består af disse 5 grundpiller:
Ærlighed
Kærlighed
Tillid
Respekt
Kommunikation
Hvis disse begreber ikke alle er til stede, vil det sgu gå galt før eller siden.
(Om jeg har ret i denne hypotese vil det vise sig for mig senere i livet, men jeg mener nu at jeg allerede i så relativ en ung alder jeg har, at have fået "The Facts of Life" på plads

)
Jeg tror nu at jeg har brugt små 2 timer på at læse og forstå dit post og efterfølgende at svare - så jeg håber at du kan se mønstret i hvad jeg har skrevet.
Men som du nok har bemærket, har jeg ikke præsenteret nogen løsning for dig - jeg er dig svar skyldig, men overbevist om at du er den eneste det har en jordisk chance for at kickstarte en løsning på denne situation!
Én ting er sikkert, finder du en total-løsning får du sgu nok en fucking elefantorden/bliver slået til ridder eller sådan noget lort, for at have løst Danmarks (og måske resten af Vesteuropas) integrationsproblem.

Du skal være velkommen til evt. at PM'e mig hvis du føler det nødvendigt, men jeg ser gerne en offentlig debat...
Egentligt så jeg helst at "Medaljens Bagside" blev omdøbt til "Psykedelisk Krise", så dette psykologi-relaterede indlæg kunne blive rykket derhen.
Luck & Light
/Kasper