Tørrede
jordbærblade er et godt alternativ på trods af det smager lidt "off"
Citronmelisse giver en sjov, men god, syrlig smag. en smule blandet sammen med en god skunk og der kommer en dejlig smag ud af det. Melissen forstærker skunkens smag en smule, så det kan anbefales hvis du kan lide smagen.
For ekstra afslappende effekter, skullcap, passionflower, California poppy and Pedicularis.
for ekstra stimulerende effekt prøv calamus rod, muira puama eller kanna.
for smag, Mynte, Citronmelisse og Salvie (Ikke den vilde af slagsen)
Men jeg kunne sagtens lave denne liste fire gange længere. der er masser af stof på det derude.
plus så er der også mange blandede mix som du kan købe færdigt- LUCID Herbal Smoking Blend, og Orange Dutch mix har forholdsvis kraftig psykoaktive virkninger hvor Herbal spliff mix og Greengo er bare afslappende som alt røg jo næsten er.
+1 til skullcap og kanna. Kanna er IMO godt hvis man lige har lyst til end pind men man skal noget bagefter, kanna holder mig fra at blive helt dvask hvis ikke der lige er andet end sofaryger tilbage. Skullcap hjælper den søvndyssende effekt på vej ved mig, så det kan anbefales til den ekstra afslappende pind eller godnatrygeren. Hedder skjolddrager på danmarksk og kan også bruges som afkog eller te som afslappende middel.
Jeg har også fået noget der hedder indianer tobak i en pind. Jeg ved ikke om der er nikotin og co. i eller hvor meget, men det skal nok indeholde mindre skadelige stoffer end smøgtobak, plus smagen ligger IMO forholdsvis tæt op ad alm. tobak og kan fås til en pris der ligger lidt over dåsetobak.
Mixes med ekstra virkning er ikke noget jeg er vild med, hvis endelig du vil prøve dem, så gå efter mærkevarer, det noname stads man kan få i headshops som de nogen gange selv pakker kan godt ødelægge et ellers fint trip. Hvis der er ingediensliste på stadset, så kan du i det mindste nogenlunde gætte dig frem til hvordan det supplerer din hash.
Held og lykke med at prøve dig frem, jeg håber du finder en substitut der virker godt for dig

Super-light smøger er som regel det jeg bruger hvis der er ikke-rygere iblandt, hvis der ikke er andet