Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 maj 2025 03:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hovedlandet
Hej alle sammen
Dejligt at have forumet tilbage i de dejlige brune toner.
Jeg har fået fingrene i en stikling fra en San Pedro kaktus. Egentlig havde jeg bare tænkt mig, at koge en portion achuma, men besluttede jeg mig for, at prøve, at plante den i stedet. Den har stået i mit vest vendte vindue i omkring 5 uger nu, og har fået "sparsomt" med vand (jeg har ALDRIG set en kaktus suge som den). Den har slået rod, og har vokset omkring 5 nye "spines" (er der nogen som ved hvad man kalder dem på dansk?). Jeg vil gerne have den ud på min balkon at stå, så den kan få lidt mere sol, og så har jeg læst, at de reagerer positivt på vind. Hvor vigtigt er det, at man sætter støtte pinde op? Jeg vil nødigt at den falder. Men de virker nu ellers ret robuste, og den er ikke forfærdeligt stor endnu. Og det er vel nærmest kun nattefrost jeg ellers skal beskytte den mod? Am I wrong?

venlig hilsen
rullekraven

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
1) Du skal tilvende den til udendørs klima
2) Hvis du har sydvendt altan, skal du lave en soldækker til middags solen ellers brænder du den (gule områder som tørre ind)

Positivt på vind?, aldrig hørt det, men hvis din altan er meget åben og din kaktus er tynd og lang, så skal du bruge en støttepind

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Medlem
Brugeravatar

tak for svaret

hvor lang er sådan en tilvendingsperiode?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lidt sent svar, men fra en til to uger, alt efter vejret. Hvis der er stærk sol, vil jeg bruge 2 uger på tilvendingen

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...

Medlem
Brugeravatar

Xenofanes skrev:
Lidt sent svar, men fra en til to uger, alt efter vejret. Hvis der er stærk sol, vil jeg bruge 2 uger på tilvendingen

Jamen tak skal du have for svaret i alle fald Xeno. Den er blevet vant til solen og virker til, at have det rigtigt godt. den har fået lidt solpletter, som i starten var meget lyse (næsten hvide), men de er blevet lidt mørkere nu. Jeg tror ikke den er blevet skoldet for reals.
Jeg fornemmer lidt, at du har rigtigt godt styr på kaktusserne Xenof. Og nu regner jeg med, at det her skal være min "moderplante" (har endda bestemt mig, at købe noget LED-vækstlys for, at give den lidt ekstra kærlighed om vinteren). Men jeg har tænkt mig, at lade den vokse så meget som muligt denne sæson, inden jeg beskærer. Hvornår plejer sæsonen for dem, at være slut ca? Eller spurgt på en anden måde; hvornår er det på tide, normalt, at stille dem i mørke/kulde, hvis man ønsker, at de skal gå i vinterhi? (sorry hvis det er et meget almindeligt spørgsmål. Har søgt lidt, men kan ikke finde en beskrivelse af den "danske kaktussæson").

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for rosen, men er stadig kun nybegynder på 5 år.

Hvis du har sydvendt altan med sol hele dagen, skal du nok også have solskygge op fra 12-15. Solen er i det tidspunkt rigtig stærk og i værste fald vil det skade din kaktus, hvis den er udsat for sol hele dagen.
Angående kunstbelysning, så få lys i det blå spektrum. Kk herinde fra har før udtalt at de vist er ret vilde med det.

Med vinterhi, så plejer jeg at sætte dem i hi omkring start november, alt efter hvor meget sol der nu er på det tidspunkt af året. Det skal dog nævnes, at jeg stopper med at vande midt september (1,5 måned før hi), så de kan nå at tørre godt ud. Kaktusser har et rigtige store vand depoter og de vil, genter vil!, blive ved med at gro et godt stykke tid efter sidste vandingen. Ekstra bonus, sidste vandingen, ingen gødning.

Du nævner du vil lave et afkog, så jeg vil anbefale dig at læse azhanorr's guide viewtopic.php?f=1&t=27718
Han kommer lidt ind på dosering ift. hvor meget kaktus man skal benytte.

Hvor stort er svinet? :P

Medlem
Brugeravatar

Turtleneck skrev:
Xenofanes skrev:

Jamen tak skal du have for svaret i alle fald Xeno. Den er blevet vant til solen og virker til, at have det rigtigt godt. den har fået lidt solpletter, som i starten var meget lyse (næsten hvide), men de er blevet lidt mørkere nu. Jeg tror ikke den er blevet skoldet for reals.
Jeg fornemmer lidt, at du har rigtigt godt styr på kaktusserne Xenof. Og nu regner jeg med, at det her skal være min "moderplante" (har endda bestemt mig, at købe noget LED-vækstlys for, at give den lidt ekstra kærlighed om vinteren). Men jeg har tænkt mig, at lade den vokse så meget som muligt denne sæson, inden jeg beskærer. Hvornår plejer sæsonen for dem, at være slut ca? Eller spurgt på en anden måde; hvornår er det på tide, normalt, at stille dem i mørke/kulde, hvis man ønsker, at de skal gå i vinterhi? (sorry hvis det er et meget almindeligt spørgsmål. Har søgt lidt, men kan ikke finde en beskrivelse af den "danske kaktussæson").

:) :) :) Fedt fedt fedt. Jeg har også læst blå (og generelt lys i photosyntese spektret).

Afkoget har jeg rimeligt godt styr på. Jeg har bare aldrig dyrket før, men tak for linket. Men jeg syntes altså det kan være lidt pebret, at få fat i tørrede pedro chips.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det link jeg smed, er nu til frisk kaktus

Medlem
Brugeravatar

Ov ja forresten. Den er lige passeret 28 cm, og er vel gravet en 5-6 ned i sandet ca. Jeg tjekker dit link ud. Jeg troede ellers ikke der var forskel. jeg har altid vædet chipsene i vand og citron inden jeg begyndte nedkogningen. Har overvejet at skifte citron ud med eddike næste gang. Citron drink er i hvert fald rimlig bitter.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du skal nok have 50 cm før du kan lave et ordenligt nedkog, med det i mente at koncentration variere ;)
Jeg benytter aldrig citron eller eddike igen. Nok er det lettere at ekstrahere meskalinen, men det giver også en f.. grim smag. Derimod koger jeg ned over 4 gange i en trykkoger. Meskalins smeltepunkt er ikke særlig højt og jeg har haft udmærket ekstraktioner uden citron osv.

Hvis du har tiden til det, vil jeg klart anbefale at koge det ned til en bolsje masse og rulle små kugler ud af det. Lette at indtage med vand og ingen smag :D
Jeg regner med at lave et nedkog her til jul og regner med at lave en fin billedserie dertil, hvis du kan vente så langt :)

Medlem
Brugeravatar

Ja jeg håber på, at få ca. 45-55 cm den her sommer. Jeg er blevet rimlig skrap til det med, at gro svampene, så jeg tror også jeg gemmer mit mescal trip til vinteren. Dog ser det måske ud til, at jeg skal til Peru i december. Så jeg kan sku ikke lige beslutte mig. Men bare rolig homie, jeg skal nok få ALT aktivt ud af den bette prik-agurk. Jeg har bare aldrig set mig selv som en person med grønne fingre, så har været lidt nervøs om hvorvidt jeg var ved langsomt, at dræbe planten. Jeg har desuden også fundet en ny distrubutør, så nu kan jeg få fat i nogle tørrede chips til en nogenlunde pris.

men lige for, at vende tilbage til din foretrukne metode. Blander du så simpelthen din "lakrids" op med vand bare? Jeg troede i foretrak, at sidde og gumle på det og så sluge det i en enkelt bid nærmest. Det er derfor jeg aldrig rigtigt har overvejet den metode. Jeg har ingenting imod, at drikke noget som smager grimt også selvom der er meget af det. Det foretrækker jeg nærmest. Især fordi der går så lang tid inden det begynder, at sparke ind. Så har man da noget at tage sig til. Og efter min livsstil er blevet en hel del sundere end tidligere, behøver jeg heller særligt tit, at knække mig når jeg drikker det. Men hvis det er en god måde, at opbevare "ready-to-serve" hachuma i fryseren, så går jeg klart over til din metode. ingen tvivl.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg blander den ikke op med vand, men skylder den ned med vand - ligesom en pille. Indtag klumpen, skyld ned, easy. Klumpen smager stadig af pis, men man kan undgå den lange eftersmag, hvis man skylder dem ned.
Nu ved jeg ikke hvor gammel din kaktus er, men hvis den er ny, under et år, så skal du nok ikke regne med det store, hvis overhoved noget. Mine erfaringer med de kaktusser jeg har bestilt hjem (30-60 cm), har aldrig været specielt gode, da sælgerne ofte går efter hurtig vækst. Hurtig vækst, ingen alkaloider.

Jeg lavede et eksperiment med de kaktusser jeg ville koge sidste år. Jeg gav dem høje koncentrationer af gødningen med nitrat incl. store mængder vand over sommeren. God vækst og vil mene de også var godt potente. Skal dog nævnes de var plantet i min have med god lys eksponering, så de store vandmængder hurtigt kunne fordampe.
For at vende tilbage til dosen af overstående kaktusser, så kunne en 10 g klump give stærke visualer ift. svampe uden at være "for" overvældende.
Brugte omkring 150 cm af forskellige arter og fik omkring 50 g lakris ud af det. 5 små trips.

Medlem
Brugeravatar

Ved du hvad. Du har overbevist mig. Den får lov at stå en vinter sæson i mørke og kulde

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Pachanoi afstivning:
Billede

Medlem
Brugeravatar

Smukt smukt KK!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]