Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 06:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej..

Kan man se på en Mr- hjerneskanning om man har røget hash? Og i så fald hvor lang tid tilbage ??

Dedikeret medlem

Jo. Fx. http://jn.sfn.org/press/April-16-2014-I ... 005529.pdf påviser, at man kan se forskel mellem en bruger og en ikke bruger med NMR.

Men det er ikke en metode man kan bruge, eller bruger, til at påvise et hash forbrug. Det ville ingen mening give. Jeg ved ikke hvad pointen med spørgsmålet egentligt er, men det korte svar er, ja - man kan godt se på en hjerne, at den har været "udsat" for exogenecannabinoider.

Junior medlem

Randomname skrev:
Ja - man kan godt se på en hjerne, at den har været "udsat" for exogenecannabinoider.

Men er det permanent eller kan man godt fjerne det? Eller skjule det?

Dedikeret medlem

Citat:
The results of this study indicate that in young, recreational
marijuana users, structural abnormalities in gray matter density,
volume, and shape of the nucleus accumbens and amygdala can
be observed. Pending confirmation in other cohorts of marijuana
users, the present findings suggest that further study of marijuana
effects are needed to help inform discussion about the legalization
of marijuana. These results extend prior studies showing that
drugs of abuse that are known to elevateDArelease are associated
with structural abnormalities in the brain and related disruptions
in behavior (Makris et al., 2004; Makris et al., 2008). The
multimodal convergence of these findings also points to the
salience of structural differences in the brain related to drug
exposure and strongly argues that human addiction research,
if not all psychiatric study, must move past a predominant
focus on neurotransmission.

Ud fra hvad de lige skriver i den artikel jeg linkede til (Ovenfor et lille uddrag fra den), virker det som om de mener at abnormaliteterne opstår i udviklingsårene. Hvorvidt der er klarhed omkring hvornår disse abnormaliteter opstår og om de kun ses hos personer der startede unge, eller om ældre også ville kunne udvikle lignende tilstande, ved jeg ganske enkelt ikke. Måske google scholar ligger inde med noget information. :)

Jeg vil mene at det er en permanenet ændring. Om tilstanden langsomt kan "bedres", ved stoppet indtag ved jeg dog ikke. I alle tilfælde ville der formodentligt være tale om årtier, hvis det overhovedet er muligt.

Ændringen ville ikke kunne skjules, men på den anden side ville der heller ikke være grund der til. I dette studie har man interviewet personer og på baggrund af dette fundet strukturelle forskelle. Det betyder ikke at man definitivt kan sige, udfra en strukturel abnormalitet, at en person har været bruger af cannabis. Måske ville man slet ikke se forskellen på scanningerne, hvis ikke man havde haft mange ikke brugere kontra mange brugere, således et mønster bliver synligt.

Samtidig brugte de også en ret specifik metodik i studiet, som formodentligt vil adskille sig fra andre typer NMR. Jeg er dog hverken radiograf eller læge, så jeg er ikke specielt bekendt med hvad en "normal" procedure er, for sådan en scanning.

Edit: Jeg så lige din anden tråd, Captain, mht. en urinprøve for cannabis. Disse informationer har ingen relevans i forhold til at blive testet for cannabis. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]