Jeg aner ikke noget om hvad de må og ikke må, men der er vist nogen grænser. Jeg kender selvfølgelig ikke din situation og det her er bare min holdning, men jeg synes sgu at hvad du gør i din fritid er op til dig selv, så længe du ikke kommer i skole imens du er blæst af på knark.
http://www.ombudsmanden.dk/find/nyheder ... hf-elev__/Citat:
En hf-elev, der gik på et kostgymnasium, blev bortvist fra skolen og kostafdelingen, fordi han havde røget hash under en bytur i en weekend. Men det havde skolen ikke ret til, fastslår Folketingets Ombudsmand i en ny udtalelse.
”En skole kan ikke bortvise en elev som følge af elevens adfærd i fritiden, når der ikke er klar lovhjemmel til det, eller i øvrigt dokumentation for, at elevens adfærd havde indvirkning på skolen eller kostafdelingen”, siger Jørgen Steen Sørensen.
Skolen forklarede over for ombudsmanden, at det fulgte af skolens og kostafdelingens regler, at elever blev bortvist, hvis de røg hash eller anvendte andre stoffer. Det gjaldt, uanset om det skete i skoletiden eller i fritiden. Men ombudsmanden skriver i sin udtalelse, at der er grænser for, hvad der – uden en klar lovhjemmel – kan fastsættes regler om.
”Jeg har stor forståelse for, at uddannelsesinstitutioner er nødt til at have studie- og ordensregler, herunder regler om elevernes brug af stoffer. Men der kan ikke fastsættes regler om, hvad eleverne gør i deres fritid, medmindre der er lovhjemmel til det, eller adfærden har indvirkning på, hvordan eleverne fungerer, når de er på skolen eller kostafdelingen”, siger Jørgen Steen Sørensen.