Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 21:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej psychedelia.

Jeg undrer mig egentlig over om gymnasier må teste dig for brug euforiserende stoffer lovligt? Og hvis de må, skal de så have bevis eller er mistanke nok? Hvad hvis de beder om at man tager en prøve og man så siger nej?

Tak på forhånd til alle der svarer.

Psychedelia Sponsor

Ja de må gerne teste jer.
Kan desværre ikke hjælpe med det andet. Tror måske det lidt forskelligt fra skole til skole, hvordan tingene fungere, og hvor seriøst de tager det.

Men glædelig jul, og godt nytår når vi kommer dertil.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Jeg aner ikke noget om hvad de må og ikke må, men der er vist nogen grænser. Jeg kender selvfølgelig ikke din situation og det her er bare min holdning, men jeg synes sgu at hvad du gør i din fritid er op til dig selv, så længe du ikke kommer i skole imens du er blæst af på knark.

http://www.ombudsmanden.dk/find/nyheder ... hf-elev__/

Citat:
En hf-elev, der gik på et kostgymnasium, blev bortvist fra skolen og kostafdelingen, fordi han havde røget hash under en bytur i en weekend. Men det havde skolen ikke ret til, fastslår Folketingets Ombudsmand i en ny udtalelse.

”En skole kan ikke bortvise en elev som følge af elevens adfærd i fritiden, når der ikke er klar lovhjemmel til det, eller i øvrigt dokumentation for, at elevens adfærd havde indvirkning på skolen eller kostafdelingen”, siger Jørgen Steen Sørensen.

Skolen forklarede over for ombudsmanden, at det fulgte af skolens og kostafdelingens regler, at elever blev bortvist, hvis de røg hash eller anvendte andre stoffer. Det gjaldt, uanset om det skete i skoletiden eller i fritiden. Men ombudsmanden skriver i sin udtalelse, at der er grænser for, hvad der – uden en klar lovhjemmel – kan fastsættes regler om.

”Jeg har stor forståelse for, at uddannelsesinstitutioner er nødt til at have studie- og ordensregler, herunder regler om elevernes brug af stoffer. Men der kan ikke fastsættes regler om, hvad eleverne gør i deres fritid, medmindre der er lovhjemmel til det, eller adfærden har indvirkning på, hvordan eleverne fungerer, når de er på skolen eller kostafdelingen”, siger Jørgen Steen Sørensen.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Insane psychedelia user!

Nægt. Og tag konsekvensen, hvad den så end er. Forhåbentligt ikke udmeldelse fra studiet. Bliver det konsekvensen så sagsøg den skole lang ind i helvede. Og værre er det vel ikke end at du kan skifte til et andet gym.

Vi bliver simpelthen ALLE nød til at modsætte os den her form for repression. Både på jobbet(hvis du slf ikke har risiko for at slå en masse mennesker ihjel osv.[så er du bare for dum hvis du misbruger cannabis]).

FUCK DE FASCISTER DER MARCHERER IGENNEM LANDET LIGE NU. DF danmarks største parti pt. slf kun meningsmåling, men jeg kaster op.

Medlem

Om de kan kræve en pis prøve kommer helt an på hvad du har underskrevet da du har startet uddannelsen. Hvis du ikke har underskrevet noget om de må gøre det, kan de ikke kræve en skid!

Junior medlem

Pestilence skrev:
Jeg aner ikke noget om hvad de må og ikke må, men der er vist nogen grænser. Jeg kender selvfølgelig ikke din situation og det her er bare min holdning, men jeg synes sgu at hvad du gør i din fritid er op til dig selv, så længe du ikke kommer i skole imens du er blæst af på knark.

Jeg kommer aldrig blæst i skole, jeg gør det kun i fritiden og desuden ligger mit faglige niveau okay højt (7-12 i alle fag), så det faglige og aktiviteten i skolen er intet problem.

basssher skrev:
Om de kan kræve en pis prøve kommer helt an på hvad du har underskrevet da du har startet uddannelsen. Hvis du ikke har underskrevet noget om de må gøre det, kan de ikke kræve en skid!

Kan ikke finde det jeg har underskrevet under på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]