Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 21:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Er dette normalt?
Ja 44%  44%  [ 4 ]
Nej 33%  33%  [ 3 ]
Opsøg læge straks! 22%  22%  [ 2 ]
Afgivne stemmer : 9
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle

Jeg har den seneste tid lagt mærke til at jeg har muskelsammentrækninger/spasmer/spjæt(mini) i kroppen, og at disse forværres når jeg har røget hash. Ingen af dem omkring mig har prøvet det. Og vi snakker altså kronisk, ikke bare en dag eller to...
(Psykiateren siger jeg har adhd og det er dét der giver uro i min krop, men jeg tænker selv det læner sig mere over mod noget RLS, tør bare ikke gå til lægen med det da det ville knuse mit hjerte at få at vide)

Nogen der kan "føle" mig??? :(

Vh en frustreret Sandudu ;)

Dedikeret medlem

Bare rolig, det er bestemt ikke restless legs.

Kort fortalt så er de muskelsammentrækninger du oplever helt normale. Alle oplever dem. Hvis jeg skal være helt ærlig, er det lidt en hypokonder ting at være opmærksom på, hvilket også er grunden til de fleste ikke ville erindre at have haft en muskelsammentrækning, simpelthen fordi de fleste ikke tænker over det.

Det kan dog også i meget sjældne tilfælde være et symptom på sygdom i motorneuronerne, som fx ALS. Hvis du ikke oplever symptomer der genere din hverdag nok til at drive dig til en læge (fx at du snubler over dine egne ben, taber ting eller har dårlig balance.), er der ingen grund til alarm.

Det kaldes i øvrigt fasciculation (http://en.wikipedia.org/wiki/Fasciculation)

Jeg håber det besvarer dit spørgsmål / afhjælper din nervøsitet lidt.

Junior medlem

Tak for dit svar.
Ja muskelsammentrækningerne er ikke det der generer mig mest. Mere det at jeg nærmest får tics/spjæt (en mellemting) især når jeg ryger, det mest i nakken der bekymrer mig for kan seriøst ikke holde hovedet helt stille! Også i ganen og øvre tandkød kan jeg mærke spændinger. I hovedbunen kribler og kravler det også tit. Grunden til jeg tænker rls er fordi symptomerne allesammen er der udover de helt store spjæt. Forskellen er så bare at det er i hele kroppen og ikke kun primært benene...

Dedikeret medlem

Hvis ikke du har fået et kraftigt slag til hovedet, lyder det absolut som en psykisk ting.

Det bedste du kan gøre, er ikke at mærke så meget efter. Virkeligt, små tics og en "pins and needles" følelse er tegn på nervøsitet / "helbreds frygt" mere end noget andet (og træthed, stress). Hvis du stadig frygter at du fejler noget alvorligt, så gå til din egen læge. :)
Hvis du vil gøre noget aktivt for at afhjælpe det, så begynd at være aktiv. Lidt løb / cykling / fysisk arbejde vil formodentligt tage en del af muskelsammentrækningerne i løbet af 1 - 2 gange. Den langsigtede effekt vil være et flyttet fokus. Tænk på det som noget forbigående i klasse med en løbende næse.

Restless legs passer i øvrigt meget dårligt, hvis jeg skal være helt ærlig.
pro.medicin.dk skrev:
Essentielle diagnostiske kriterier for RLS.

Et påtrængende behov for at bevæge benene sædvanligvis ledsaget af ubehagelige følelser i benene; undertiden kan arme eller kroppen være involveret.
Symptomerne begynder eller forværres ved inaktivitet i liggende eller siddende position.
Symptomerne reduceres eller ophører ved bevægelse såsom gang eller stræk, i det mindste når aktiviteten er til stede.
Typisk døgnvariation, idet symptomerne er værre om aftenen eller om natten end om dagen.

Og så er det typisk en lidelse for de 40+, langt domineret af kvinder.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]