Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 20:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hey derude.
Jeg sad lige og filosoferede over hvilken effekt hash har på vores fremtid.
Hvad tænker/ved i om dette?
Kom gerne med både positive og negative svar.

Jeg er ikke selv så erfaren mht. psykedeliske stoffer, men har røget en masse cannabis i årenes løb, og derfor undrer dette mig.

Alle svar er velkommen og derfor skriv lige hvad i føler for.
:peace:

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Jeg ved ikke hvor ung du er, men der er ingen tvivl om, at cannabis (især hvis det bliver misbrugt) ikke er godt for en hjerne, der stadig er under udvikling. Videnskabelige undersøgelser viser, at et højt cannabisforbrug er med til at skabe ændringer i hjernens struktur og kan give kognitive problemer, primært hvad angår hukommelse, indlæringsevne og koncentration. For en fuldt udviklet hjerne er det dog ikke nær så slemt.

Denne artikel fra Frontiers open-access psykiatriske journal giver et godt overblik over en stor mængde undersøgelser omkring cannabis og alkohols indvirkning på en ung hjerne. http://journal.frontiersin.org/article/ ... 00053/full

Jeg citerer:
Citat:
Similar to alcohol findings, preclinical studies have found increased cellular changes associated with THC (delta-9-tetrahydrocannabinol; i.e., one of the major psychoactive compounds in MJ) exposure during adolescence compared to adulthood (e.g., Schneider and Koch, 2003; O’Shea et al., 2004; Cha et al., 2006; Quinn et al., 2008; Rubino et al., 2008). Thus far, human findings suggest that earlier MJ use onset (MUO), typically defined as use starting before 16–18 years old, is associated with more severe cognitive consequences. Converging lines of evidence suggest that regular use of MJ starting before 18 is associated with increased deficits in poorer attention (Ehrenreich et al., 1999), visual search (Huestegge et al., 2002), reduced overall or verbal IQ (Pope et al., 2003; Meier et al., 2012), and executive functioning (Fontes et al., 2011; Solowij et al., 2012).

(...)
Perhaps the most notable study to date on this topic examined the impact of regular MJ use on IQ and neuropsychological functioning in a longitudinal sample of 1,037 individuals followed from birth to age 38 (Meier et al., 2012). After matching for total number of MJ dependence symptoms, the adolescent MUO demonstrated the most robust change in IQ, who as a group demonstrated a drop from childhood “average” to adult “low-average” full-scale IQ. Indeed, the adolescent MUO individuals never achieved their predicted trajectory in IQ, even with sustained abstinence in adulthood.

(...)
In summary, the brain appears to be particularly vulnerable to adolescent MJ exposure. The PFC continues to mature into early adulthood and may be particularly sensitive to adolescent MJ exposure, as early MUO samples have demonstrated executive dysfunction (Fontes et al., 2011; Gruber et al., 2011; Solowij et al., 2012), structural damage (Churchwell et al., 2010; Gruber et al., 2011; Lopez-Larson et al., 2011), and abnormal brain activation (Jager et al., 2010; Gruber et al., 2012) in the PFC.

(...)
Taken together, the above studies suggest that regular MJ use during adolescence may lead to structural changes such as abnormal gray matter pruning patterns and reduced white matter myelination. These changes have been associated with poor neuronal efficiency and poorer cognitive functioning, especially psychomotor speed, executive functioning, emotional control, and learning and memory, even after a month of monitored abstinence. Given the high rates of MJ use in teens and emerging adults, this may mean a large proportion of youth are experiencing cognitive difficulties that may negatively impact their performance. Indeed, we have found increased school difficulty and reduced grades in MJ-using teens (Medina et al., 2007a) (Table 1).

Junior medlem
Brugeravatar

Tusinde tak
det gav mig et godt indblik i forhold til hash rygning, mht. fremtiden!
- Jeg er 18 år. :-)

Medlem
Brugeravatar

Er selv 17 år, men ryger ikke om hverdagen, det vil jeg aldrig begynde på.
Ryger skunk sådan vær 4-5 weekend. Det synes jeg er et meget godt forbrug =)

Medlem

Jeg begyndte at ryge hash dagligt i en alder af 13 og vil sige min korttidshukommelse er virkelig smadret :)

Derudover lider jeg af angst som blev tricket af hash.

Så for mig har det haft store konsekvenser at starte så tidligt, ville ønske jeg var ventet til 21-22.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]