Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 15:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Jeg oplever til tider at føle mig skæv i ædru tilstand - også hvor jeg har været ændru i flere uger. Det sker typisk når jeg oplever følelser beslægtet med cannabis-rusen, som f.eks. sult, træthed og lignende. Det er som om at hjernen genkender dele af rusen og associerer sig til resten ud fra denne genkendelse. Er det noget nogen af jer kan genkende, og er der nogen der sidder inde med en god forklaring? Jeg tænker umiddelbart at det kan skyldes sindets evne til at udfylde 'tomrum' med en forventning om hvad der fylder 'tomrummet', men jeg synes stadig det virker mærkeligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke jeg vil betegne det som "flash-backs", men hvad end anden betegnelse er mere passende aner jeg ikke. Kronisk skæv? :lol: I hvert fald, kender jeg tilstanden du beskriver. Jeg tror at det skyldes et overforbrug, hvorigennem man har tilvænnet sig et bestemt sindelag, som man har gidet befinde sig i. Hvorved ens tankestruktur/process og selvopfattelse er fastlagt igennem tilvænningen og vedblivelsen af højen. På den måde har man udviklet sine kognitive skemaer der byder hjernen at følge dens fortid. Hvor hjernen netop gør dette, i situationer den kan associere med tidligere tilstande. Hjernen assimilere simpelthen oplevelsen således at den forløber med hvad den tidligere har sanset. Hvis oplevelsen ikke stemmer overens forsøger hjernen at akkommodere den nye oplevelse, således at den ikke assimileres med hvad mere lignende oplevelser indebær. Hvor akkommodationen kan kræve en del aktiv bearbejdning, for at få adskilt to lignende situationer.

Jeg har ligeledes, i pauser, oplevet en rus nært beslægtet cannabis, som er fremkommet ved fysisk arbejde. Hvilket jeg tænker skyldes THC's evne til at binde sig til fedtstoffer, hvor det under øget forbrænding frigives mere til blodomløbet indtil det er udskiftet/opbrugt/omdannet.

Dedikeret medlem

Jeg tror også det er en associations ting hjernen laver, ala deja vu, eller når man står et sted man har haft det godt som lille, og falder tilbage ind i det. Kender det udmærket, også fra andre substanser, efter mit sidste MDMA trip for 3 måneder siden feks, har jeg haft meget let ved at få det til at kilde i hele kroppen, men jeg kan også nogengange trippe helt ud, hvis jeg læser noget af stor interesse, og især hvis man leger med dyr. Det skyles nok at man har været i det en del ja :)

Moderator
Brugeravatar

Jeg vil ikke betegne det som kronisk, det er ret fragmentarisk, og kan være overstået efter 5 minutter. Jeres forklaringer lyder i tråd med min egen forståelse af det, og ja i har nok ret i at det skyldes nok et overforbrug. Tak for jeres svar, rart at høre at det ikke kun er mig der oplever det. Stadig et besynderligt fænomen, hvis der er andre med mulige forklaringer på hvad der foregår, så må i endelig ikke holde jer tilbage.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, jeg tænkte godt det samme, da kronisk netop er konstant, så den betegnelse er ikke den serverplads værd den optager.

Det var nu ikke ment som en formaning at det er forårsaget af "overforbrug" (da én enkelt afvigende handling kan vende op og ned på alt), men fordi betoningen af udtrykket videreført til min pointe fremstår negativt. Hvad jeg prøver at skrive er; Vi er vanemennesker der elsker mønsterbrud. Så når vi aktivt forsøger at bryde et mønster, vil hjernen, eller underbevidstheden, udspænde det mønster vi er mest befærdede i, hvis den gives muligheden. Præmisset er da at situationen er identisk med en oplevelse hjernen tidligere har bearbejdet.

Moderator
Brugeravatar

Om vi kalder det et overforbrug, hyppigt forbrug, stort forbrug eller lignende tager jeg ikke så tungt, men det giver mening at et større forbrug vil være mere tilbøjeligt til at producere en vanetænkning, tankemønster, association til lignende oplevelser eller hvad vi skal kalde det, end et lejlighedsvist forbrug.

Ophobning i fedtlaget kunne også være en mulig forklaring, når det kommer til sult eller efter fysisk hårdt arbejde hvor fedtet så vil forbrændes, men tvivler nu på at der ophobes nok aktivt materiale til, at det kan frigives i store nok mængder til, at man kan mærke en påvirkning.

En tredje forklaring kunne måske være en yderligere følsomhed/aktivering af det endocannabinoide system, således at den igangsættende følelse tricker det endocannabinoide system og resultere i en lignende oplevelse af en cannabis rus. Det er dog rent spekulation og ved ikke nok om det til at vurdere hvorvidt det overhovedet er plausibelt.

Alf'n skrev:
Jeg har ligeledes, i pauser, oplevet en rus nært beslægtet cannabis, som er fremkommet ved fysisk arbejde. Hvilket jeg tænker skyldes THC's evne til at binde sig til fedtstoffer, hvor det under øget forbrænding frigives mere til blodomløbet indtil det er udskiftet/opbrugt/omdannet.

Det her kan jeg opleve i op til 2 måneder ihvertfald inde i en rygepause, hvis jeg har røget heftigt op til pausen. Selvfølgelig specielt hvis jeg dyrker sport, der kan jeg opleve en ordentlig skævert engang imellem, da THC´en bliver løsrevet fra fedtet og åbenbart optaget :) Men det varer ikke særlig længe, måske 3-10min ad gangen.

Dedikeret medlem

Jeg blev lidt nysgerrig, og kom til at tænke på folk der har følt sig på stoffer i drømme, så fandt jeg ham her som siger at han slet ikke har taget stoffet, og jeg kan huske at have læst lignende før. Det tyder på at hjernen kan skabe oplevelsen af sig selv udelukkende gennem indtryk... Hvordan den så gør det på det biologiske plan har jeg virkelig ingen idé om, men det er ret spændende.
https://www.reddit.com/r/Drugs/comments ... _do_drugs/

Jeg vil også mene at når jeg tænker tilbage, så har jeg ikke været ret gammel før jeg havde dannet en idé udfra film, og foredrag osv., om hvordan stoffer fik en til at føle, og på det tidspunkt har jeg nok ment at det var meget ala de ting jeg gik og drømte og følte, så måske kommer det allerede ind der? Jeg husker også at lige fra første gang jeg kom i k-hole, at det virkede underlig bekendt på en måde, men det kan selvfølgelig også være hjernen der laver nogle deja vu numre fordi den er meget overbelastet. Jeg er selvfølgelig godt med på, at det ikke sker for ret mange der ikke har indtaget noget i vågen tilstand, men måske er det bare et spørgsmål om at bevidsthedsudvidende stoffer sliber nogle af lagende af ned til underbevidstheden.

Synes det lyder rimelig sandsynligt at det skulle kunne løsrive sig fra fedtet ved aktivitet, men så vidt jeg ved så er det stof der ophober sig i fedtet ikke psykoaktivt?
https://en.wikipedia.org/wiki/11-nor-9-Carboxy-THC

Fritzie skrev:
Synes det lyder rimelig sandsynligt at det skulle kunne løsrive sig fra fedtet ved aktivitet, men så vidt jeg ved så er det stof der ophober sig i fedtet ikke psykoaktivt?
https://en.wikipedia.org/wiki/11-nor-9-Carboxy-THC

Ja allright men jeg oplever det ihvertfald ok tit. Hvad det egentlig skyldes, ved jeg så ikke.

Dedikeret medlem

Samme her. Jeg ved heller ikke om det passer at det ikke er psykoaktivt, for så er det jo helt sindsygt at regeringen straffer folk med 3 års ubetinget fratagele af kørekort feks. hvis stoffet de måler efter ikke engang har nogen effekt.

Må lige dykke noget mere ned i det :D

Medlem

Jeg oplever til tider efter hård træning, eller mens jeg laver hårdt arbejde at lignende situationer opstår, dog sågar med forvrægning af min virkeligheds opfattelse, forstået på den måde at farver og lys bliver skarpere og ændre form, i det ekstreme efter 1 times træning kan jeg antyde røde mønstre på vægene som bevæger sig, det er dog når jeg virkelig er godt brugt, har lært at leve med det, men det giver en form for tilstedeværelse, at være så direkte i nuet at du kun basere virkeligheden ud fra et tomrum af sanseindtryk.
skal lige tilføjes at jeg ikke har brugt rusmidler i over 9 måneder, ikke engang alkohol, så forklaringen må ligge i sindets natur.. ( kombineret med en vild fortid )

Moderator
Brugeravatar

Fritzie skrev:
Samme her. Jeg ved heller ikke om det passer at det ikke er psykoaktivt, for så er det jo helt sindsygt at regeringen straffer folk med 3 års ubetinget fratagele af kørekort feks. hvis stoffet de måler efter ikke engang har nogen effekt.

Må lige dykke noget mere ned i det :D

Det er meget normalt at diverse tests måler sporestoffer og ikke aktive stoffer. Loven blev jo indført som led i nul-tollerence kampagnen, så hvis det kan spores så kan det straffes. At nul-tollerence så er et hovedløst koncept er så en anden ting, men afstrafningen er i det mindste rimelig konsistent og i tråd med denne form for idioti.

Mht. rusen ved fysisk hård aktivitet, kan der så ikke tale om en endorfin-rus? Jeg tænker på frelste motionister som beskriver afhængigheden af at komme ud og løbe en lang tur, og det rush de får. De har jo ikke oplageret diverse udefrakommende psykoaktive stoffer, men de har deres endogene psykoaktive stoffer at gøre godt med.

Det er helt korrekt Bismann, men det forklarer ikke helt, hvordan jeg kan blive virkelig skæv, flere uger inde i rygepausen efter hård fysisk aktivitet. Også forsvinder det, efter at jeg ikke har røget i lang tid.

Ingen tvivl om, at fysisk aktivitet giver noget, det er også derfor, at jeg også finder mit fix i sport. Men fra naturens side bliver man ikke THC skæv, af at spille lidt fodbold.

Moderator
Brugeravatar

@Ø Tripperen!
Nej det er vel grundlæggende det hele tråden handler om, altså hvordan følelsen af at være skæv kan være til stede uden, at der (umiddelbart) indtages cannabis. Jeg synes ikke vi har en særlig god forklaring på det spørgsmål endnu, men det giver vel meget god mening at diskutere frem og tilbage og sandsynliggøre eller affeje forklaringer som de kommer.
Om den aftagende rus du får ved fysisk aktivitet skyldes oplagering af aktive stoffer som frigives, og opbruges, eller om det er brudet med et tankemønster, således at associationerne fra endorfinrusen til cannabis rusen bliver mindre fremtrædene som tankemønsteret ikke opretholdes, eller noget helt tredje kan være svært at sige. I hvert fald før nogle af forklaringerne undersøges eller bedre forklaringer kommer på bordet.

Bestemt Bismann. Det er også derfor jeg prøver at bidrage, fordi det er sært.

Dedikeret medlem

Bismann skrev:
Det er meget normalt at diverse tests måler sporestoffer og ikke aktive stoffer. Loven blev jo indført som led i nul-tollerence kampagnen, så hvis det kan spores så kan det straffes. At nul-tollerence så er et hovedløst koncept er så en anden ting, men afstrafningen er i det mindste rimelig konsistent og i tråd med denne form for idioti.
Det var jeg ikke klar over, men det andet vidste jeg dog godt, og det var ikke så godt et eksempel nu jeg tænker over det, for du har ret, den lov blev helt sikkert lavet i nul-tolerance øjemed. Men hvad så med psykiatrien, uddannelsessteder, arbejdspladser, og hvor de ellers tester, samt mere eller mindre alle jeg har snakket med fra det offentlige som skulle forestille at vide noget om det, har givet udtryk for, eller direkte sagt at det forholder sig sådan, at man er påvirket så længe stoffet er i kroppen. Forargelsen vil ingen ende tage!

Jeg tror i er inde på noget af det rigtige med belønningsstoffer, men jeg hælder til at serotonin også har en finger med i spillet, for så vidt jeg har forstået er det det stof der giver en følelse af rus i livet, og hvis man har vendet hjernen til at rus betyder cannabis, så tænker jeg at det endocannobinoide system bliver aktiveret og flyder ind i følelsen, som det også er blevet sagt. Det forklare for mig også sammenhænge med drømme, da de også udspiller sig i en rus-agtig følelse. Jeg er ikke så meget inde i hvilke andre receptorer system vi har, og hvordan de egentlig påvirker vores oplevelse af eksistens, men jeg får et billede af et klaver der spiller, hvor melodien er vores oplevelse, og tangenterne vores forskellige systemer, og på samme måde som når man spiller, så vil der være mønstre der leder en til andre mønstre man har været i før, indtil man efterhånden har glemt dem og fundet på andre ting.

Fandt også lige den her, som er inde på noget af det vi snakker om. Det lader dog ikke til at der er viden til at få os helt i mål her...
https://www.quora.com/Is-there-a-direct ... d-dreaming

Fik mig også tilfældigvis en lur idag, hvor jeg drømte at jeg lige havde taget ketamin, og selvom oplevelsen slet ikke var ligeså fysisk, så var resten rimelig meget det samme; tunnelsyn, forvirring, svært ved at se klart, dårlig hukommelse, og en underliggende svimmelhed, jeg vågnede desværre før jeg kom ordenligt ind i trippet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg faldt lige over en mulig forklaring på årsagen til at rusen fremkommende fra fysisk aktivitet, kan beslægtets med en cannabis høj;
Citat:
Euphoria

Continuous exercise can produce short-term euphoria, an affective state associated with feelings of profound contentment, elation, and well-being, which is colloquially known as a "runner's high" in distance running or a "rower's high" in rowing.[13][14][66][67] Current medical reviews indicate that several endogenous euphoriants are responsible for producing exercise-related euphoria, specifically phenethylamine (a stimulant), β-endorphin (an opioid), and anandamide (a cannabinoid).[68][69][70][71][72]

Citat:
Anandamide

Anandamide is an endogenous cannabinoid neurotransmitter that binds to cannabinoid receptors.[72] It has been shown that aerobic exercise causes an increase in plasma anandamide levels, where the magnitude of this increase is highest at moderate exercise intensity (i.e., exercising at ~70–80% maximum heart rate).[72] Increases in plasma anandamide levels are associated with psychoactive effects because anandamide is able to cross the blood–brain barrier and act within the central nervous system.[72] Thus, because anandamide is a euphoriant and aerobic exercise is associated with euphoric effects, it has been proposed that anandamide partly mediates the short-term mood-lifting effects of exercise (e.g., the euphoria of a runner's high) via exercise-induced increases in its synthesis.[66][72]

In mice it was demonstrated that certain features of a runner's high depend on cannabinoid receptors. Pharmacological or genetic disruption of cannabinoid signaling via cannabinoid receptors prevents the analgesic and anxiety-reducing effects of running.[77][non-primary source needed]

https://en.wikipedia.org/wiki/Neurobiological_effects_of_physical_exercise

Som Fritizie kommer ind på, aktiveres det endocannabinoidesystem fordi der udløses, eller frigives anandamid.

Jeg har desværre ikke rigtigt tid, på nuværende tidspunkt, at bidrage med noget konkret, eller videre refleksivt, men tænker videre i toget.

Moderator
Brugeravatar

Interessant Alf'n, kunne godt lyde til at du er inde på noget, for mig at se.
Citat:
Anandamide has been shown to impair working memory in rats.[7] Studies are under way to explore what role anandamide plays in human behavior, such as eating and sleep patterns, and pain relief.
...
Anandamide plays a role in the regulation of feeding behavior, and the neural generation of motivation and pleasure. In addition, anandamide injected directly into the forebrain reward-related brain structure nucleus accumbens enhances the pleasurable responses of rats to a rewarding sucrose taste, and enhances food intake as well.[6][11] Moreover, the acute beneficial effects of exercise (termed as runner's high) seem to be mediated by anandamide in mice.[12]

https://en.wikipedia.org/wiki/Anandamide

Nogen der er stærke i biokemi og centralnervesystemet, der kan give deres input, om de her overvejelser giver mening? Kan ikke overskue om der lægges for meget vægt på sammenhængen mellem det endocannabinoide system og cannabis, og hvorvidt førnævnte spiller en meget større/bredere rolle end den snævre cannabis-virkning?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]