Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 18:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har desværre en del udfordringer med migræne og har haft migræne første gang som 7 årig. Nu her næsten 40 år senere kæmper jeg både med hovedpine ca hver 14 dag og ca hver anden gang udvikler det sig til migræne. Når jeg lider af migræne så kan jeg ikke andet end ligge brak 2 dage. Der er endnu ikke noget medicin som har kunne hjælpe mig ud over treo som jeg var storforbruger af i næsten 30 hvor jeg fik et decideret afhængigheds problem hvor jeg spiste 10 til 20 treo om dagen. Heldigvis med hjælp af meditation, massage og yoga er jeg nu ude af min afhænghed.

Jeg overejer nu at tage svampe som smertestillende, er der nogen der har erfaring med brug af svampe til dette formål ?

Jeg er lidt forbeholdende for alle slags stoffer da min søster blev erklæret parnoid skitsofren muligvis efter brug af hash og lsd.

:peace:

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Hvis din søster har paranoid skizofreni ville jeg godt nok holde mig fra stoffer. Som sagt, hvis man har genetisk latente lidelser kan de springe frem efter brug af stoffer som LSD eller svampe, og hvis et menneske i din allernærmeste familie har skizofreni ville jeg holde mig langt væk, hvis jeg var dig, da sandsynligheden for at du kan have lignende prædispositioner er større.

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Jeg har nogle gange taget en lav dosis LSD mod migræne. 1/8 del mærke på 100mcg. Jeg synes det har virket de fleste gange. Men der er så den ulempe om vil, at jeg godt kan mærke den mentale psykedeliske effekt selv ved så lav en dose. Men det er vist langt at foretrække frem for migræne.
Hvordan er din søvhygiejne? Hos mig er en trigger hvis jeg sover længe, så det er som regel i weekenden jeg har migræne alligevel.

Dedikeret medlem

Jeg ville godt nok ikke tage det imens man har et migræne anfald. Istedet synes jeg du skal tage et kig på det her: http://www.psychiatrictimes.com/comorbi ... omorbidity

Jeg tror i høj grad man vil finde i løbet af de næste 50-100 år, at rigtig mange smerte lidelser skyldes psykiske problemer (psykosomatik). Døjede selv med det fra jeg var 14 til 18-19 stykker, hvert halve år, næsten så man kunne stille klokken efter det, og efter jeg begyndte at arbejde med min psyke - psykedelika og terapi - gik det over. Det samme gjorde hovedpine, og idag får jeg kun hovedpine hvis jeg ikke drikker vand, og spiser det meste af en dag. Min far derimod døjer stadig med sin hovedpine stort set hver eneste dag (også treo hver dag), og han kunne i hvert fald have godt af at snakke lidt om hvordan han egentlig går og har det indeni.

Så mit råd bliver, at hvis du skal bruge psykedelika, så gør det med en professionel, og ikke mens det står på, og overvej om du kunne have godt at terapi.

Dedikeret medlem

Mr. Gone skrev:

Psykedeliske stoffer (hash, LSD, svampe o. lign.) forårsager ikke psykiske lidelser som sådan, men skizofreni kan ligge latent i en person i flere år før det 'springer ud'. LSD, hash og den slags kan vække den slags dvaleliggende mentale krise-tilstande.

Det er desværre en myte, når du ser på neuropsykologien bag ved ptsd og hvordan psykedelika "aktiverer" flere dele af hjernen, så kan badtrips og angst sætte et så krafttigt indprint på dele af hjernen du ikke kan nå, i din normale tilstand, så det bliver utroligt svært at arbejde igennem. Når folk som er på psykedelika får et badtrip kan angsten og de stærke følelser gøre at der skabes forbindelser i hjernen som meget vel kan medføre svære symptomer meget ala sindslidelser. (Ikke at jeg tror på diagnosesystemet som noget objektivt)

Det kaldes meget populært at re-organise eller re-program the brain. Det kan give bagslag og det er ikke kun "latente" sindslidende som ellers ville være blevet syge ellers, som oplever dette. Det er en slags ekstra svær PTSD hvor traumet eller angsten graver sig ind og skaber en masse rod man bagefter skal rydde op i. At nogle kommer i krig uden PTSD gør ikke dem som får denne lidelse til latente sindslidende, og disse mennesker får ikke psykotiske symptomer. Det gør folk som bliver syge af psykedelika dog ofte netop pga neurologien bag mekanismerne, som disse substanser har. Det har ikke noget at gøre med at skizofrenien ligger gemt inde i folk. Det er noget vås ;)

Svarer til at sige at alle har hovedpine fordi de ikke drikker nok vand. Nok kan du bevise at hovedpine opstår under dehydrering, men problemet skal forstås langt mere nuanceret end det.

Det skal ikke betyde at jeg ikke mener at det ville være et fornuftigt forsøg at gøre sig, når man lider af slem hovedpine.

Dedikeret medlem

@Nafets Jeg er langt hen af vejen enig med din tankegang, men det er ikke helt vås, der er også sandhed i det. Folk der hele livet har oplevet forskellige skizo træk, og andet i den dur, vil også være mere tilbøjelige til at opleve dem udspille sig på deres trips (og derved øge changen for at en reprogramering af hjernen til det negative sker, som du omtaler). For mig at se er det der virkelig gør forskellen, om hvor vidt man har en interesse i sin egen psyke, og hvordan man reagere på de ting man oplever komme fra den. Kroppen kan blive bange, men det behøver ikke betyde man selv skal være blive bange, og derved ligge ekstra stress/intensitet oveni det man i forvejen oplever, og dykker man ikke ned i det, så tror jeg heller ikke man skal rode for meget med psykedeliske stoffer - især ikke hvis man har mentale lidelser. Lær først at være i det i ædru tilstand og vid hvorfor, er hvad jeg prøver at sige.

Edit: Ikke at jeg siger OP har de træk, men det er et spændende emne.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
@Nafets: Dejligt indlæg, tak for det. Thumbs up! :)

Fritzie skrev:
For mig at se er det der virkelig gør forskellen, om hvor vidt man har en interesse i sin egen psyke, og hvordan man reagere på de ting man oplever komme fra den.

Huh? Hvad snakker du om her?

Coca-entusiast
Brugeravatar

Geografisk sted: In your dreams, Pedro... In your dreams!
http://channel.nationalgeographic.com/d ... -medicine/

-BILLED GUIDE: Sådan laver man kokain! Fra Blad til HCl: viewtopic.php?f=80&t=55695
-BILLED GUIDE: Oprensning af gade kokain til 99% Kokain HCl: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 80&t=51476
-Acetonevask af kokain: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 86&t=51577
-BOG: The Coca Homegrowers Guide: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... =1&t=51497

Dedikeret medlem

Mr. Gone skrev:

Du har helt ret i at psykedelika muliggør 'omprogrammering af hjernen', men min udtalelse var i henblik på dette studie: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10. ... 1114568039

At sige de bliver syge på grund af psykedelika synes jeg dog er en forkert/snæver betegnelse. Tag fx den angst, som de psykedeliske stoffer kan forstærke, og kaste i hovedet på brugeren med sådan en intensitet, at det bliver traumatiserende. Angsten ligger latent i sindet i forvejen - og på den måde har psykedelikaen 'bare' katalyseret og forstærket den, samt gjort den tilgængelig, ligesom det kan med en latent psykose. I alle tilfælde er de følelser der kommer, noget der kommer indefra, hvor psykedelika så muliggør at man kan få det forløst. Hvis man ikke får følelserne forløst, så sætter det sig fast, og det er vel det du beskriver. Det samme gælder vel omend i en mildere grad under intens psykoterapi, såfremt man ikke når forløsning. Derfor synes jeg ikke det giver mening at sige at psykedelika er den skyldige, eller sygdomsfremkaldende! Det kan forværre enormt meget, især ved hensynsløst brug (fx i en kælder på Frederiksberg hospital), og jeg er med på at denne forværring kan manifestere sig som symptomer der ligner psykotiske tilstande, og selve den psykedeliske oplevelse også kan spille en stor del af rollen her, specielt hvis individets følelser af fx angst viser sig i form af dæmoner o.lign., men derfor er psykedelika stadig ikke en direkte årsag til nogen som helst psykisk lidelse.

I nutidens psykiatri passer det nok meget godt ind at diagnosticere den slags tilstande, men den er forskruet og utilstrækkelig på så mange måder, især når vi snakker psykedelika er den ikke så relevant IMO.

Er det ikke typisk psykedelisk terapi der skal til før man kommer ud af sådan et mønster? Altså for at man ligesom kan programmere om igen, og udrede de hårde følelser og bearbejde?

Studiet, omend meget spændende, er dog lavet på folk som har haft et livslangt forbrug af psykedelika "After adjusting for sociodemographics, other drug use and childhood depression, we found no significant associations between lifetime use of psychedelics and increased likelihood of past year serious psychological distress"

Folk som får oplever at få skizoide symptomer efter brug, formår i de fleste tildælde at holde sig fra det igen. Om det er helt fornuftigt eller ej er nemlig en spændende debat. For om man skal "genaktivere" de centre igen for at kunne komme tilbage og arbejde med det, er også noget som bestemt er værd at forske i. Jeg tror både og, i dette henseende. Det kan gøre ligeså meget skade som gavn hvis ikke man formår at holde angsten eller de paranoide tanker stangen, og andre metoder som holotropisk åndedræt osv kan også være en mere sikker måde at skabe bevidsthedsudvidende oplevelser. Har forresten lige hørt at hoveddelen af DMT skabes i lungerne.

Men mht. at nævne diagnoser som skizofreni i flæng så må vi gøre os det klart at der ikke er tale om nogen uniform hjernelidelse. Nogle viser tegn på forfølgelsesvanvid og det er tegn på en speciel tilstand/hjerneaktivitet. Andre er udprægede stemmehørere og igen ser deres aktivitet helt anderledes ud.
Nogle bliver katatone og laver hjemmelavede ord for at forsøge at kommunikere mere specifikt. Igen en helt anden profil. Det er vidt forskelligt og ligesom ADHD er det i høj grad en skraldesspands diagnose hvor mange havner uden nogen som helst underbyggende viden andet et et førsterangssymptom i en måned.

Nogle oplever at have bevidsthedudvidende oplevelser ifm. yoga og meditation som viser sig som det som kaldes en kundalinirejsning i Indien. Ofte i meget fysiske symptomer. Det kaldes synnæstier af psykiatere og de bevidsthedudvidende oplevelser for vrangforstillinger. Igen meget sansynligt en skizofrenidiagnose bliver givet.

Det er ikke noget med at noget ligger latent og bliver vækket af brugen af psykedeliske midler for der er ikke tale om en uniform lidelse som somatiske f.eks er i højere grad. Selvom det kan ske at det forværrer en allerede skadet hjerne, så er det i højere grad folk som omprogrammerer deres hjerne til det værre, som er tilfældet. Dem ser man desværre, og de bliver ikke livslange forbrugere at det som gjorde dem mere eller mindre permanent vanvittige, men forsøger igennem mange år at arbejde med nogle neuronmønstre i hjernen som ikke hører til i "almindelig" bevidsthed.

Tilbage til emnet så har nogle også god erfaring med at bruge yogaøvelser og div postures til at mindske migræneanfald.
Det kan meget vel kombineres med akupunktur og dit forsøg med svampe. Yoga og åndedrætsøvelser ville nok også være godt til at balancere dig igennem en periode, inden du får dine første svampeoplevelser.

Dedikeret medlem

Khazim skrev:
@Nafets: Dejligt indlæg, tak for det. Thumbs up! :)

Fritzie skrev:
For mig at se er det der virkelig gør forskellen, om hvor vidt man har en interesse i sin egen psyke, og hvordan man reagere på de ting man oplever komme fra den.

Huh? Hvad snakker du om her?

Mener at ved at lærer om hvordan man virker, så kan man blive bedre til at være i ting, der ellers har været rigtig svært for en. Nogen synes at sidde fast i at deres sind er en fjende, og vil/kan ikke se det anderledes.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]