Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 10:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Junior medlem

Hvordan ryger man spand? :P

det lyder da lidt funky, men dog skræmmende.

Titel:
Man skærer bunden over på en 1½ ltr (el. 2 ltr, hvis man er hardcore) og sætter et hoved med bongmix i toppen af flasken (der hvor man normalt drikker). Så fylder man en spand med noget vand, lige akkurat så meget at flasken kan stå på bunden uden at bonghovedet bliver vådt. Så tænder man op for sit bonghovede mens man langsomt hiver flasken opaf. Man skaber derved undertryk inde i flasken og fylder den med røg. Når man så har hevet flasken helt op (uden at den slipper overfladen) og den er fyldt med røg fjerner man bonghovedet, sætter munden til flasken og trykker flasken ned i vandet igen. På den måde får man skudt al røgen fra flasken lige nede i lungerne.

Vil lige sige, at det ikker noget man skal forsøge sig med som førstegangsryger. Det kan godt kradse lidt i halsen.

Titel: Re: Tjubang ?
Jim M. skrev:
hej

er der nogle der vil forklare hvordan man ryger en god tjubang ? :?
Jeg er med på der er et sliphul. :?
ryger både pot/skunk og hash.

No offence, men for at ryge en go tjubang skal man først anskaffe sig en go tjubang.

En 20 cm lille glas tjubang flader ikke IMO ind under den kategori, hvis jeg skal gi dig et råd bør du gå ud og købe dig et ordenlig læder rør eller en ordenlig sprit tjubang af glas og et lækkert hoved.

Personligt fortrækker jeg læder rør og et godt hoved af piberod, den er både flot og hvis du køber den i en ordenlig kvalitet en pibe for livet.

Et luxus læderrør i 3 lag ligger vel i en 800-1000 kr og så et hoved eller to, alt efter om du ryger tjubang selv eller sammen med venner, så er det rart at ha en der kan tage et alm mix og en der kan tage et selskabs mix.
Prisen på hoveder svinger meget, men 500 - 1200 kr pr stk er nok ikke meget ved siden af.

Det er meget lang tid siden jeg har solgt/købt en tjubang, så det kan være priserne har ændret sig meget. For små 10 år siden fik jeg mellem 300-600 kr pr rør i Headshopen i århus, så det er ud fra det jeg vil tro et rigtig flot rør liger i små 1000 kr.

Du kan sikkert også sagtens finde billigere gode rør, uden udsmykning eller detaljer der gør piben rigtig flot.

MVH
Piercer :twisted:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Piercer, har du selv lavet rør til tjubanger af læder? Hvis du har, hvad var så din fremgangsmåde?

Og hvad vil det sige at røret er tre-lags?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Ashoka skrev:
Og hvad vil det sige at røret er tre-lags?

At der er 3 lag læder ;)

Titel:
@Ashoka ja jeg har syet en tjubang eller to, men det er en del år siden da jeg var 16. Som Steinerbarn lærte man at sy læder sko i skolen, så jeg skynte mig at bruge min nyerhvervet "skills" til at sy rigtig lækre 3 lags rør. Det tjente jeg en del lomme penge på i nogle år, men som så meget andet så bliver det ensformigt for mig med tiden.

Yder røret brugte jeg 5-6 mm oksehud og de 2 indre rør blev lavet i 4 mm oksehud, det inderste rør var 2 delt og holder glødfanget på plads.

Glødfanget er en læder disk af 2 stykker 6 mm læder m et 20-22 mm huld i midten, de er limet sammen og skaber en "blokade" i røret men pga. der store huld i mitten kan røg frit passere. (Jeg vil stadig anbefale et stykke toilet papir i mundingen)

Trikket er så at få samlet rørene når man har syet dem sammen, det tager tid at lære både at stikke hulder med sylen så de er ens og jævne. Der efter skal man lave "pæne" strame syninger, det er mest vigtig på yder røret selvfølgelig at det er pæne syninger.

Jeg skal være ærlig at sige at jeg kan sku ikke huske 100% hvad for nogle af dem der skal lægges i blød, men jeg mener de bliver flxible og kan strække sig let når de er våde.

Så vi må starte med at lægge midder røret i blød, der efter skal inder rørende laves. Det stykke man skal bruge skal være 12 mm mindre end de andre rør, det er fordi der bliver glødfanget placeret. Skær så stykket over i to ca. 4-5 cm efter der hvor du har tiltænkt dig at borre huldet til hovedet.

Sy dem som 2 inderviduelle rør, start så med det store stykke og lirk det ind i midter røret til de to rør passer sammen i mundingen. Husk at placere syningerne modsat af hinanden, det er vigtig at syningerne ikke ligger for tæt så der ikke kan slippe luft igennem.

Skub så glødfanget ned i røret, når det så er på plads kan du lirke det korte rør ind så det holder glødfanget i spænd. Nu skal det hele ligge og tørre, efter tørring vil den blive forholdsvis hård. Yder røret lægges så i blød, det må gerne ligge noget tid så det bliver smidigt at arbejde med.
Nu er det bare at få det hele skubbet sammen, det kan godt være en hård tørn som jeg husker det. Måske jeg bare er en vat arm, med pik hud på fingerne.

Når det hele så er samlet skal man lade den tørre igen, det er lidt en kedelig ting at vente på nu hvor man er sååå tæt på at være færdig.

Når den er tør kan man så bore ud til hovedet, man starter med et lille bor og så går man over til håndværktøj. Den mider lidt om en hul forsinker, hvis det ikke bare er sådan noget i den stil. Den skal bare være pænt skarp for at det bliver pænt og nemt at arbejde i, det er tit svært at lave noget pænt med sløvt værktøj. Man bliver upræsis og uheldig fordi man skal lægger kræfter i, der er ikke meningen at du skal skære i læderet, det er kniven/værktøjet der skal gøre det og du skal styre det. Huldet laves til sidst, fordi det er ofte møg svært til umuligt at få dem til at passe sammen pænt. Det er man 100% sikker på nu, men husk ikke at kappe syninger i underrøret. Det skal man tage højde for når man trækker yder røret på, der skal syningen ligge en kvart omgang fra en ad sygningerne i inder rørene.

Nogle sætter ben på deres rør med nitter og andet geil, dette medføre ofte at der skal bores små hulder til skruer. Det anbefales at man montere ben på yder røret inden man samler rørne, men ellers kan man få pæne tandkrus ophæng i de fleste byggemarkeder. De fås i en efter min mening rigtig lækker standard model i rustfri stål, til væg montering.

Ringen der holder koppen er åben og kan justeres med lidt kræfter og værktøj, så den passer om røret og væg ophænget fungere som fod.

Det lyder måske tosset, men det ser monster nice ud, en kammi har stadig en der hjemme han også selv har lavet. Kan prøve om jeg kan tage et billede af den en dag, men det er ikke så ofte jeg lige er på de kanter.

Det er jo helt op til en selv, der er også nogen der vælger at bare ha en fod som man så lægger piben på når den har gået rundt.

Håber du kan bruge det til noget

MVH

PS. Der komme IKKE en post om hvordan man skære træhoveder!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Undskyld OT!

Det er præcis den slags jeg mener bør samles, guides af den kvalitet! Er der nogen der har tænkt sig/er mand for, at støve mange af disse op her fra boardet, ellers gør jeg det ene mand ;) Det kunne bare være lækkert med nogle gamle brugere, som har været med næsten hele vejen og kan huske nogle fede guides, der vil give en hjælpende hånd!

Titel:
Det skal være velkommen freak, men der er ikke så mange fede guides her i cannabis desvære. Jeg var igennem dem for lidt tid siden, da jeg oprettede avanceret og jeg har tidligere opfordret til at hvis man havde en ide eller tråd der burde laves om til en FAQ eller guide så send mig en PM.

Jeg arbejder bare rimelig meget fortiden og har ikke tid til at skrive en hel masse, det bliver måske bedre men jeg ved det ikke og jeg er nødtil at vægte min udd. tungere end psychedelia.......hehehehehe... Jeg har vist brugt tid nok på bekostning af uddannelser på stoffer :)

MVH

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Tusind tak Piercer. Jeg havde på fornemmelsen du lå inde med noget viden.

Jeg har tit overvejet at sy en tjubang og dreje hovedet selv på min fars drejebænk.

Jeg vil lige læse guiden grundigt igennem og se om jeg har nogen tillægs spørgsmål.

Tak fordi du gad at bruge tid på at udforme en guide.

Mvh
Ashoka

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 1.347
Da ophavsmanden til tråden ikke kan fremvise billeder af en guitar som er lavet om til et ryge-instrument, vil jeg straks maltraktere en guitar for at se hvordan jeg kan gøre det :D

Pics in a couple of days :D

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Yyh... venter spændt på at se hvad det bliver til :lol:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hinsides godt og ondt
hvis der er nogen der skull være i tvivl om hvordan man ryger af spand, så se med her http://www.tv00.org/hampetv/potchai.wmv spol ca. frem til 11:45... eller, nej, se det hele for fan', det er jo sjovt hvad ham tuxen kan finde på :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]