RJ skrev:
Jeg har brug for at kunne "komme lidt væk" nogengange og ikke altid bare være den lille, søde perfekte, men triste og ulykkelige..
Tanken om en rus af en eller anden slags gør mig ret ambivalent. På den ene side er jeg møg nysgerrig, men det skræmmer mig samtidig også hvad det evt vil kunne gøre ved mig. Jeg vil nødig tilbage til hvor jeg tidligere sindsmæssigt har været i mit liv, men føler mig samtidig fuldstændig uerfaren med livet og trænger til at mærke det
Hvis du alligevel har tænkt dig at ryge, så studer emnet. Du har allerede fået nogen links (bl.a. til min Cannabismyter, der også har et afsnit med råd til førstegangsbrugeren).
Du er speciel derved at du kommer fra en familie, hvor selve konceptet "beruselse" var tabu (må man gætte: religiøs familie?). Én af de ting, som du nok bør prøve at studere og forlige dig med, er selve tanken om beruselse og dens funktion.
Du er med garanti vant til at undertrykke dine naturlige impulser, og det er derfor du er så god til at fremstå som den "lille, søde, perfekte" overfor omverdenen, mens du indeni lider og er i konflikt med dig selv. Du er midt i en konflikt mellem det dionysiske, ukontrollable, mørke og kaotiske, som trækker i dig og så det styrede, afmålte, appolinske. Hvis du vitterligt har et meget religiøst ophav, så kender du sikkert retorikken med, hvad beruselse og medrivende, kropslig rockmusik åbner for?
Jeg vil sige, at din intuitive følelses har fat i noget: nemlig at det er risikabelt at lukke op og give slip, især når man har din baggrund. Det er sådan med undertrykte følelser, at de ofte slår meget voldsomt ud, når det er første gang man slipper dem fri - for først senere at falde til ro i deres eget leje. Så mit råd er to ting: 1. små skridt og 2. find din indre mønsterbryder frem og bryd nogen regler og konventioner også i ædru tilstand, bryd én regel om dagen eller tænk én forbudt tanke om dagen.
Angående cannabis så vær opmærksom på, at urten groft sagt har to sider: en sløvende og afslappende "feel good" side, samt en psykedelisk, åbnende effekt der er lettere hallucinatorisk. Hvis man ikke er god ti lat flyde med sidstnævnte effekt, hvis man er vant til at stille mentale barrierer op for at stilne impulserne ... ja så tror jeg personligt at den psykedeliske effekt af hash nemmere kan bide dig i haserne.
Efter min mening kan beruselse være et udmærket værktøj og det kan hjælpe, men det er ikke løsningen. Løsningen er inde i dig selv, ikke i et udefrakommende stof. Pas på psykologisk afhængighed - måske er du disponeret for det (uanset om det er hash eller alkohol).