Mr. Smoker Nintendo skrev:
Og jeg har sagt til mig selv at jeg er stoppet og at hvis jeg skal ryge bliver det kun i ferier, fordi at jeg er bange for at det påvirker min skolegang. Nu tænkte jeg selvfølgelig ikke på at ryge hver dag mens jeg går i skole, men kun weekender.
Det tør jeg ikke fordi at jeg er bange for at det vil påvirke min skolegang negativt.
Men derfor får jeg stadig ryger på en gang i mellem (: ..
Min vurdering er at du ikke skader noget ved at ryge engang imellem i weekender. Alt kommer dog an på mængderne, og hvis du lægger dig fuldstændig under i wekeenden og ryger 10 gram hash kan jeg ikke afvise, at det kan have negative indvirkninger. Non-stop rygning er simpelthen bare hårdere end at du snupper en enkelt joint eller to. De rigtig tunge brugere af hash har generelt lidt dårligere scores på en række kognitive tests, men disse negative effekter ved man også forsvinder på ca. en måneds tid, hvis man holder op med at ryge. Givetvis er den kognitive forringelse en følge af konstant berusethed eller fast bagskævhed. Forringelserne er generelt ikke markante - trods rygterne om det modsatte.
Man hører så meget om at folk "dropper ud af skolen, fordi de ryger for meget hash". Dette er overvejende en myte, men med en form for sandhed. Detaljerne er her:
http://www.stofbladet.dk/6storage/586/1 ... 39-49_.pdfKort fortalt så er der en sammenhæng mellem det at debuttere tidligt med hashrygningen, ryge meget hash og droppe ud af skolen. Det er imidlertid mere uklart om det er hashen, der forårsager dette "drop out".
Ifølge den artikel jeg henviser til, så tyder de videnskabelige data på, at der er fælles, grundlæggende årsager, som er både årsag til det tidlige hashforbrug og den afbrudte skolegang.
Altså kan man forudsige, at en person med et tidligt og stort hashforbrug dropper ud af skolen statistisk oftere end deres hashfri kammerater, men hashen er ikke den reelle årsag til den afbrudte skolegang. Håber du kan se forskellen mellem korrelation/sammenhæng og kausalitet/årsag?
Der er flere indikationer af, at moderate hashrygere på mange områder fungerer mindst ligeså godt som deres medstuderende, og sommetider fungerer de bedre på en række områder! Det er nok igen ikke fordi hashen forårsager intelligens, men en hashryger er pga. sin last ofte tvunget ud i en række randområder, hvor han eller hun er tvunget til at bruge hjernen, tænke kreativt og udenfor de gængse normer - og sommetider er det simpelthen de mest kreative, fritænkende mennesker, der er tiltrukket af alternative livsstile og deres åbenhed er ofte større.
EDIT: Ville lige tilføje, at et wekendforbrug af hash kombineret med alkohol ofte har en mere venlig indvirkning på kroppen, da al den cannabis har en tendens til at nedsætte indtaget af alkohol. Så modsat mange af dine studiekammerater vil du givetvis have 52 søndage i året, hvor du er mere frisk til at læse lektier. Så hvis du får noget flak for dine vaner, så ring til dem om søndagen, når DU allerede er stået op og er frisk - for der ligger de stadig med knaldende hovedpine og en meget urolig mave

I sidste ende er det dig, der kender dig selv bedst, dine motiver for at ryge og hvordan din krop reagerer. Jeg fornemmer du er den konservative blandt dine venner, men det er der jo intet galt i, og hvis basisindtagelsen i din omgangskreds er de der ca. 5 gram om dagen, så tror jeg nu alligevel du har fat i den lange ende.